Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifuel eller gass??


Skævkjøtern

Anbefalte innlegg

Hei

Beklager avsporingen av tråden din skævkjøteren. 

Jeg har desverre liten tro på disse adapterne for å tømme gassbokser. Den gjør jo ikke annet en å utlikne trykket i de to boksene som koples sammen, så helt tomme vil de aldri bli. 
 

Jeg bruker de halvtomme boksene på nærturene der det ikke gjør noe å bære med seg en boks eller tre. Så tømmer en disse når en koker kaffe eller hva en lager, og jeg er på flere ettermiddags/helge dagsturer en jeg er på overnattingsturer, på overnattingsturer er det alltid fulle gassbokser. 
Dette systemet passer bra for meg ihvertfall 👍

 

latitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder gas-shift-adapter, så har mitt "system" en liten slangestubb imellom (var ikke noen direktekoblede tilgjengelig da jeg kjøpte det). 

Jeg bruker det til å fylle opp igjen mindre bokser, fortrinnsvis 100g bokser, bruker da gassen fra en 450g. Legger mottakerboksen i fryseren en tid før jeg skal fylle.

Viktig: Skal du fylle, pass på at gassvekten ikke overskrider det som det skal være i mottakerboksen.

Siden Soto Windmaster har regulator, tømmer den boksen helt i vanlig sommertemperatur, ved f.eks 0°, er det også mulig med vannbolle-trikset. Den brenner med god futt helt inn.

Jeg fyller ikke over mellom større bokser, da jeg får tømt de med "en eller annen brenner" uansett. For en stund siden tømte Jula lageret for "Axley" brandede bokser til halv pris, så jeg har noen bokser liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

latitude skrev (5 timer siden):

Jeg har desverre liten tro på disse adapterne for å tømme gassbokser. Den gjør jo ikke annet en å utlikne trykket i de to boksene som koples sammen, så helt tomme vil de aldri bli. 

 👍

Det betyr at du ville fått deg en veldig positiv overraskelse om du prøvd en, siden det du tror bare samsvarer delvis med virkelighet. 🙂

Jeg bruker i stor grad gassbokser sammen med Optimus Vega'en min, der jeg alltid snur gassbokser oppned. Det betyr at jeg sitter igjen med mere drivgass (propan) enn de som lar boksen stå rett vei ved bruk, der de bruker drivgass først mens jeg i stedengor bruker gassen som er kondensert. 

Når vi kobler sammen to gassbokser, så stemmer det at trykket vil bli utlignet (med mindre det er satt inn noe checkventil), men det vi er ute etter, er å overføre den kondenserte væsken fra den ene boksen til den andre. 

Så når jeg kobler sammen to gassbokser og setter de opp slik illustrert på bildet i mitt forrige innlegg, så vil man høre sildringen av væsken som har fått med seg at den ikke er unntatt tyngdekraften, som sakte renner til den nederste boksen. 

Jeg tømmer boksene til det punktet at det ikke er mere kondensert gass igjen i de, slik at når jeg punkterer de, før jeg skal slå de flate, så kommer det kun ut pittelitt gass, tilsvarende volumet av gassboksen x trykket av gassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Det betyr at du ville fått deg en veldig positiv overraskelse om du prøvd en, siden det du tror bare samsvarer delvis med virkelighet. 🙂

Jeg bruker i stor grad gassbokser sammen med Optimus Vega'en min, der jeg alltid snur gassbokser oppned. Det betyr at jeg sitter igjen med mere drivgass (propan) enn de som lar boksen stå rett vei ved bruk, der de bruker drivgass først mens jeg i stedengor bruker gassen som er kondensert. 

Når vi kobler sammen to gassbokser, så stemmer det at trykket vil bli utlignet (med mindre det er satt inn noe checkventil), men det vi er ute etter, er å overføre den kondenserte væsken fra den ene boksen til den andre. 

Så når jeg kobler sammen to gassbokser og setter de opp slik illustrert på bildet i mitt forrige innlegg, så vil man høre sildringen av væsken som har fått med seg at den ikke er unntatt tyngdekraften, som sakte renner til den nederste boksen. 

Jeg tømmer boksene til det punktet at det ikke er mere kondensert gass igjen i de, slik at når jeg punkterer de, før jeg skal slå de flate, så kommer det kun ut pittelitt gass, tilsvarende volumet av gassboksen x trykket av gassen.

God forklaring det Walle, der lærte jeg noe nytt 👍jeg har aldri prøvd disse adapterne bare tenkt på hvordan dette vil virke. 
 

laritude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Det betyr at du ville fått deg en veldig positiv overraskelse om du prøvd en, siden det du tror bare samsvarer delvis med virkelighet. 🙂

Jeg bruker i stor grad gassbokser sammen med Optimus Vega'en min, der jeg alltid snur gassbokser oppned. Det betyr at jeg sitter igjen med mere drivgass (propan) enn de som lar boksen stå rett vei ved bruk, der de bruker drivgass først mens jeg i stedengor bruker gassen som er kondensert. 

Når vi kobler sammen to gassbokser, så stemmer det at trykket vil bli utlignet (med mindre det er satt inn noe checkventil), men det vi er ute etter, er å overføre den kondenserte væsken fra den ene boksen til den andre. 

Så når jeg kobler sammen to gassbokser og setter de opp slik illustrert på bildet i mitt forrige innlegg, så vil man høre sildringen av væsken som har fått med seg at den ikke er unntatt tyngdekraften, som sakte renner til den nederste boksen. 

Jeg tømmer boksene til det punktet at det ikke er mere kondensert gass igjen i de, slik at når jeg punkterer de, før jeg skal slå de flate, så kommer det kun ut pittelitt gass, tilsvarende volumet av gassboksen x trykket av gassen.

Men hvis du alltid bruker gassbokser opp-ned vil du jo alltid tømme gassbokser helt, så jeg skjønner ikke helt hva du vinner på dette. Jeg pleier aldri å begynne på en ny boks før den jeg bruker et helt tom. I praksis betyr det at jeg tar med deg jeg bruker pluss en ny hvis jeg er redd for at den jeg bruker kan gå tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Humbug said:

Selvfølgelig. Det har ikke vært kaldt nok til å sjekke nedre temperaturgrense, men fungerer i hvert fall utmerket rundt 0.

Har du hatt noe tull med sammenkobling på ulike bokser? En coleman c500 boks jeg har, kommer det ingen gass. Optimus 100 boks funker fint. Og en coleman extreme 100 boks bare lekker og kan ikke brukes sammen med vega’n. 
har sendt en reklamasjon på det til Fjellsport, så får vi se hva de svarer. Kan være en feil med ventilen på min vega🤷🏻‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævkjøtern skrev (8 minutter siden):

Har du hatt noe tull med sammenkobling på ulike bokser? En coleman c500 boks jeg har, kommer det ingen gass. Optimus 100 boks funker fint. Og en coleman extreme 100 boks bare lekker og kan ikke brukes sammen med vega’n. 
har sendt en reklamasjon på det til Fjellsport, så får vi se hva de svarer. Kan være en feil med ventilen på min vega🤷🏻‍♂️

Jeg har, så langt, bare testet med bokser fra Biltema og Primus og begge ser ut til å fungere fint. Ventilen slipper ut mer gass enn jeg er vant til når man skrur den på boksen, men den holder tett når den er skrudd til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævkjøtern skrev (35 minutter siden):

Har du hatt noe tull med sammenkobling på ulike bokser? En coleman c500 boks jeg har, kommer det ingen gass. Optimus 100 boks funker fint. Og en coleman extreme 100 boks bare lekker og kan ikke brukes sammen med vega’n. 
har sendt en reklamasjon på det til Fjellsport, så får vi se hva de svarer. Kan være en feil med ventilen på min vega🤷🏻‍♂️

Jeg har Vega. Så vidt jeg husker kjører Colemanboksene fint på min. Samme med BIltema og Primus. Merker dog at Coleman slipper mindre gass ved av og på montering. Primus slipper ganske mye. 

Var borti en bokse fra Biltema som ikke virket fo mange år siden. Jeg pleier alltid skru bokser til brennern når jeg har kjøpt inn nye og teste at det kommer gass. Dumt å pakke med noe som ikke virker på tur. Den gangen en ikke virket testet jeg ved bilen, hadde heldigvis 2 til liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Men hvis du alltid bruker gassbokser opp-ned vil du jo alltid tømme gassbokser helt, så jeg skjønner ikke helt hva du vinner på dette. Jeg pleier aldri å begynne på en ny boks før den jeg bruker et helt tom. I praksis betyr det at jeg tar med deg jeg bruker pluss en ny hvis jeg er redd for at den jeg bruker kan gå tom.

Du svarte vel egentlig på spørsmålet selv; jeg slipper å ta med to bokser siden jeg sjeldent har halvtomme bokser.

Nå har jeg en portabel gass grill som hjemme står tilkoblet en liten propanflaske, men som bruker gassbokser når den er med på stranda eller lekeplassen.Og det blir dermed en del halvtomme store gassboksene i forbindelse med bruk av denne, der jeg observerer betydelig mindre effekt fra den ved lavt innhold i gassboksen. Så det er veldig kjekt å kunne ha fulle bokser til en hver tid. 

Det sagt, så prøver jeg å unngå å refylle mer en tre ganger, da gassen blir betydelig dauere for hver gang jeg gjør det. Ref 0+ merkingen/bruken.

Walle skrev (3 timer siden):

 Jeg tømmer boksene til det punktet at det ikke er mere kondensert gass igjen i de, slik at når jeg punkterer de, før jeg skal slå de flate, så kommer det kun ut pittelitt gass, tilsvarende volumet av gassboksen x trykket av gassen.

I denne sammenheng så mente jeg at jeg tømte den øverste boksen som vist av bildet lengre opp, helt tom for væske, slik at når jeg kobler fra gassboksene & adapteret, så sitter jeg igjen med en boks som er klar for ny tur, og en som kan punkteres, slås flat og kastes.

Når jeg er på tur der jeg har med to eller flere bokser grunnet planlagt stort forbrukt, så bruker jeg selvfølgelig boksen(e) til de er helt tomme, dvs til flammen slukker av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Det er Coleman boksene som er problemet, de lager trøbbel på flere brennertyper.

De er avhengig av at nåla i ventilen dyttes "ekstra langt inn". Altså toleransene her og der på ventilen gjør at det samlet "ikke fungerer på alt".

+1 på denne

Jeg endte med å måtte putte en liten stein nedi ventilen for å få trykket den langt nok inn på begge Coleman boksene jeg har hatt.

Den eneste brenneren som virket ok på disse boksene, var en toppmontert Coleman brenner.

Har også måtte gjort dette ved ett par tilfeller med Biltemabokser, jeg tenker det nok var litt produksjonsfeil på disse, der nåla var litt kort.

Dog anbefaler jeg ikke andre å gjøre dette.

Ved det ene tilfellet kilte steinen seg slik at ventilen ble stående åpen når jeg kobler fra brenneren. Ikke noe dramatisk egentlig, var bare å skru på slangen igjen og la den være tilkoblet til boksen var tom. Men om man ikke er godt kjent med utstyret og hva som kan være konsekvensene ved slik bruk, så burde man heller avvente bruk til ny boks er skaffet til veie.

borgern skrev (57 minutter siden):

Var borti en bokse fra Biltema som ikke virket fo mange år siden. Jeg pleier alltid skru bokser til brennern når jeg har kjøpt inn nye og teste at det kommer gass. Dumt å pakke med noe som ikke virker på tur. Den gangen en ikke virket testet jeg ved bilen, hadde heldigvis 2 til liggende.

Godt råd som jeg begynte å praktisere etter møtet med Coleman og Biltema boksene som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Du svarte vel egentlig på spørsmålet selv; jeg slipper å ta med to bokser siden jeg sjeldent har halvtomme bokser.

Nå har jeg en portabel gass grill som hjemme står tilkoblet en liten propanflaske, men som bruker gassbokser når den er med på stranda eller lekeplassen.Og det blir dermed en del halvtomme store gassboksene i forbindelse med bruk av denne, der jeg observerer betydelig mindre effekt fra den ved lavt innhold i gassboksen. Så det er veldig kjekt å kunne ha fulle bokser til en hver tid. 

Det sagt, så prøver jeg å unngå å refylle mer en tre ganger, da gassen blir betydelig dauere for hver gang jeg gjør det. Ref 0+ merkingen/bruken.

I denne sammenheng så mente jeg at jeg tømte den øverste boksen som vist av bildet lengre opp, helt tom for væske, slik at når jeg kobler fra gassboksene & adapteret, så sitter jeg igjen med en boks som er klar for ny tur, og en som kan punkteres, slås flat og kastes.

Når jeg er på tur der jeg har med to eller flere bokser grunnet planlagt stort forbrukt, så bruker jeg selvfølgelig boksen(e) til de er helt tomme, dvs til flammen slukker av seg selv. 

Ja, jeg er nok ikke like redd for å bære de ekstra grammene på de turene som jeg trenger kun en  boks. De fleste turene med gass er jo tross alt (for min del) korte dagsturer, og om jeg tar med en full, to halve, en full og en halv, fire kvarte eller hva det nå blir går ut på ett for meg.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten en ting jeg lurer på @Walle, og det er hvordan du forsikrer deg om at ikke trykket kan bli for høyt i boksen? Som kjent sier gassloven (Avogadros lov for ideelle gasser) at PV/T = konstant. Det betyr at trykket øker når temperaturen øker, for eksempel om du tar den inn eller lar den ligge i en varm bil eller en ryggsekk/et telt varmet av sola. Det er derfor det står på gassboksen at den aldri utsettes for temperaturer over en viss grense (typisk 50 grader). Men når du fyller i gass selv, så vil grensen for temperatur som boksen tåler før den ryker (antakelig ventilen) være ukjent og ikke usannsynlig lavere. Har du regnet på hvor full du kan fylle boksen før du bryter med forutsetningene som produsenten har satt? Eller tar du det på magefølelsen?

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (28 minutter siden):

Det er forresten en ting jeg lurer på @Walle, og det er hvordan du forsikrer deg om at ikke trykket kan bli for høyt i boksen? Som kjent sier gassloven (Avogadros lov for ideelle gasser) at PV/T = konstant. Det betyr at trykket øker når temperaturen øker, for eksempel om du tar den inn eller lar den ligge i en varm bil eller en ryggsekk/et telt varmet av sola. Det er derfor det står på gassboksen at den aldri utsettes for temperaturer over en viss grense (typisk 50 grader). Men når du fyller i gass selv, så vil grensen for temperatur som boksen tåler før den ryker (antakelig ventilen) være ukjent og ikke usannsynlig lavere. Har du regnet på hvor full du kan fylle boksen før du bryter med forutsetningene som produsenten har satt? Eller tar du det på magefølelsen?

;-)

Jeg svarer meg selv: Her var jeg nok litt rask i svingene. Damptrykket er uavhengig av volum, så i praksis kan du fylle boksen så mye du vil, gitt at det er den gassblandingen boksen er beregnet for. Fyller du i samme gass som den hadde burde du være trygg forutsatt at boks/ventil ikke er skadet og du ikke får inn oksygen i boksen (du bør derfor la gassen fylle slangen helt før du kobler den til mottaksboksen). Men fyller du i ISO-butan i en boks som er laget for ren butan vil du få høyere trykk (uavhengig av hvor mye du fyller i, selv litt er for mye). Det er to typer butan si salg, ISO-butan og butan. Vanligvis er det en miks av disse gassene. Du bør vel da sørge for at det ikke blir mer ISO-butan i boksen enn i den opprinnelige blandingen.

Her må gjerne noen som kan mer om gass komme inn med sine kunnskaper. Uansett: Jeg tar alltid med den påbegynte boksen og supplerer med en ny vis jeg er usikker på om det er nok. Det blir altså aldri mer enn absolutt maksimum en full boks for mye å bære på, hvilket mine skuldre tåler fint. Så får jeg heller unnvike fra regelen de gangene jeg drar på en så lang tur at jeg må tenke på å begrense vekta.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (33 minutter siden):

Det blir altså aldri mer enn absolutt maksimum en full boks for mye å bære på, hvilket mine skuldre tåler fint. Så får jeg heller unnvike fra regelen de gangene jeg drar på en så lang tur at jeg må tenke på å begrense vekta.

Da er vi i samme båt. Helt greit at andre har andre behov, altså, men jeg bærer heller på de ekstra hektoene de gangene jeg er usikker. Særlig når jeg ikke engang har valgt en spesielt lett brenner i utgangspunktet.

Mon tro hvordan en hjemmelaget ølboksbrenner (11 g) pluss sprit kommer ut i vektregnskapet...

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (13 minutter siden):

Mon tro hvordan en hjemmelaget ølboksbrenner (11 g) pluss sprit kommer ut i vektregnskapet...

Du vil kunne dra på en tur over ganske mange dager hvor du kan spise varm mat, mens de andre må spise kald mat fordi de ikke får med annet enn kokeapparatet sitt uten drivstoff for samme vekta 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (49 minutter siden):

 

Mon tro hvordan en hjemmelaget ølboksbrenner (11 g) pluss sprit kommer ut i vektregnskapet...

Det kommer lit an på hvilken type sprit du tar med. Det finnes "multifuel sprit" som både du og brenneren kan gå på..

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Det er forresten en ting jeg lurer på @Walle, og det er hvordan du forsikrer deg om at ikke trykket kan bli for høyt i boksen? Som kjent sier gassloven (Avogadros lov for ideelle gasser) at PV/T = konstant. Det betyr at trykket øker når temperaturen øker, for eksempel om du tar den inn eller lar den ligge i en varm bil eller en ryggsekk/et telt varmet av sola. Det er derfor det står på gassboksen at den aldri utsettes for temperaturer over en viss grense (typisk 50 grader). Men når du fyller i gass selv, så vil grensen for temperatur som boksen tåler før den ryker (antakelig ventilen) være ukjent og ikke usannsynlig lavere. Har du regnet på hvor full du kan fylle boksen før du bryter med forutsetningene som produsenten har satt? Eller tar du det på magefølelsen?

;-)

Igjen svarer du deg selv 🙂,  til dels hvertfall om du har forståelse for Avogadros lov. Går ut fra at du har det siden du referer til den, og da har du nok innsikt i de øvrige gasslovene også.

Bla Daltons lov for partialtrykk som sier at totaltrykket for en gassblanding er lik summen av partialtrykkene for de enkelte gassene som inngår i blandingen.

Da jeg startet å bruke adapteret, så brukte jeg vekt for å sjekke at jeg ikke "overfylte" boksene. Lettvint og greit, men egentlig unødvendig for min del siden jeg ikke var særlig redd for å overfylle heller, når man tenker på hva man faktisk mikser ved å bruke ett slikt adapter. Pittelitt propan, kanskje en dæsj isobutan og stort sett bare butan

(På samme måte som jeg heller ikke er så redd for å overfylle Svea'n min, eller er "redd" for å ta med mere gassbokser i sekken enn jeg kanskje trenger 😏)

I forbindelse med jobben i oljeindustrien, så har jeg kjennskap til gassene som brukes, og har bla vært operatør av et system der vi kondenserte gass, som besto primært av butan og propan, som flashet av crudeoljen. 

Når jeg så vet at hver gang jeg fyrer i gang brenneren, så brenner jeg primært av den mest flyktige gassen i blandingen, propan. Altså den gassen som har høyest partialtrykk. 

Så vet jeg at ved å redusere innholdet av propan i gassboksen, så senker jeg også totalttrykket, og sitter igjen med en større andel butan/isobutan i blandingen som ikke på langt nær er så flyktig som propan.

Dog prøver jeg å begrense dette "tapet" så mye som mulig ved å snu gassboksen kort tid etter brenneren er tent. Slik at jeg beholder så mye propan som mulig for å unngå at totalttrykket reduseres i boksen. Grunnen til dette er at jeg ønsker å beholde høy effekt i brenneren igjennom forbruket av hele boksen, og ikke bare ha høy effekt i starten.

Nå er det ikke temperaturen i seg selv som gjør at boksen potensielt kan ryke, men trykkøkning inni boksen som følge av temperatur økning. 

Det er flere her på forumet som har beskrevet opplevelsen av at bunnen har poppet ut på gassbokser utsatt for varme. Så designmessig er det jo en flott sikkerhetsfaktor da volumet som frigis pga dette nok bidrar til at partialtrykket for den mest flyktige gassen når sitt potensiale før boksen ryker.

Men tilbake til spørsmålet ditt om temperaturgrensen, denne grensen vil gå opp og ikke ned. Dette siden man har minsket andelen av propan kraftig. (Husk at det som blir gjenværende i den "tomme" boksen etter en slik fylling, vil så å si kun være propan)

Ref min kommentar i forrige innlegg

Walle skrev (4 timer siden):

Det sagt, så prøver jeg å unngå å refylle mer en tre ganger, da gassen blir betydelig dauere for hver gang jeg gjør det. Ref 0+ merkingen/bruken. 

For å kaste inn litt empirisk data sammen med våset jeg har skrevet ovenfor, så slenger jeg med Temperatur/Trykk kurven for propan&butan blandinger 🤓

Jeg mener å huske at Primus oppgir 8,5 bar ved 50C for deres gassblandinger. 

Untitled-5.jpg.2fd1b33ebf69d756930fc19157cc2c2f.jpg

 

Edit: Ser du allerede har svart deg selv @Skogens Stønn, men med småbarn med og uten covidsmitte så måtte ettermiddagen min prioriteres litt anderledes enn fjellforum 🙈

Endret av Walle
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (45 minutter siden):

Jeg mener å huske at Primus oppgir 8,5 bar ved 50C for deres gassblandinger. 

Stemmer bra med ca 25% propan, det, og 25% isobutan, 50% butan, som vel er omtrent det Primus inneholder.

Biltema har et litt mer lettlest sikkerhetsdatablad og oppgir hhv 26,46%, 28,08% og 44,68%.

Hmm, dette er vel en slags diskusjon om hvor godt gass funker i kulda, er det ikke? På en måte? Jeg mener, sånn at det ikke er sååååå langt fra det trådstarter spurte om...? 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Men tilbake til spørsmålet ditt om temperaturgrensen, denne grensen vil gå opp og ikke ned.

Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er noen gassbokser som inneholder ren butan. Det står i hvert fall bare butan på noen gassbokser jeg har som ble kjøpt på biltema. Husker at den var utrolig billig da, men fungerer dårlig når det ikke er sommer.

Hvis du brenner av gassen med boksen opp ned, vil ikke da forholdet mellom propan og butan endre seg?

Og det å få oksygen inn i gassboksen fra slangen som har ligget i luft (øker med antall ganger man fyller) må da være farlig siden du da vil få en blanding av oksygen og gass ut av boksen. Kan ikke det gi antenning før gassen kommer ut av dysa og tilbakeslag mot boksen? (hadde faktisk  eksplosjon i en Loke 85 som jeg er nokså sikker på skyldtes blanding av luft og parafindamp i en tank som gradvis ble varmere og varmere under bruk)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (36 minutter siden):

Hvis du brenner av gassen med boksen opp ned, vil ikke da forholdet mellom propan og butan endre seg?

Jo, man vil brenne mer av det som er kondensert, altså butan, og således beholde mere propan i boksen. 

Det bidrar til at man beholder mer "drivgass", og dermed har mere guffen på brenneren "igjennom hele boksen".

 

Skogens Stønn skrev (40 minutter siden):

Og det å få oksygen inn i gassboksen fra slangen som har ligget i luft (øker med antall ganger man fyller) må da være farlig siden du da vil få en blanding av oksygen og gass ut av boksen. Kan ikke det gi antenning før gassen kommer ut av dysa og tilbakeslag mot boksen? (hadde faktisk  eksplosjon i en Loke 85 som jeg er nokså sikker på skyldtes blanding av luft og parafindamp i en tank som gradvis ble varmere og varmere under bruk)

Adapteret kobles rett på boksene, så det blir ikke noe luft som kommer til, ikke noe volum å snakke om i hvertfall. (Tilsvarende det som får plass i hullet på en synål 🙃)

Men enig med det du sier, jeg ville ikke ha blandet inn luft/oksygen i bokse, dog det skal ganske masse luft inn i boksen for å få eksplosiv atmosfære/ komme ned under UEL.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 minutter siden):

dog det skal ganske masse luft inn i boksen for å få eksplosiv atmosfære/ komme ned under UEL.

Ja, enig i det, men har du lite volum i boksen som mottar (fordi man fyller den full av butan i væskeform) trengs det kanskje ikke så mye luft. Nå kjenner ikke jeg til utstyret du bruker, men jeg så for meg en slange med koblinger til bokser i hver ende. Denne vil jo være luftfylt om ventilen har vært åpen ei lita stund (gass diffunderer relativt fort). Jeg leser jo andre steder på Internett at noen kjøler ned boksen som mottar i fryseboks mens boksen som tappes er i romtemperatur (ser ikke helt hvorfor det er mye å vinne på det), og da trengs det jo en slange med en viss lengde. Og du sier du fyller 3 ganger, men jeg leste nettopp om en som holdt seg til "bare 12 ganger" før han kastet boksen, noe som vel betyr at andre igjen kanskje gjør det en god del flere ganger.

På den annen side, så har jeg ikke hørt om bokser som har eksplodert (til forskjell fra revnet og eksplodert som er noe helt annet)

Ja, ja. Nå har du vel lagt ungene og får finne på noe mer verdifullt å bruke egentida på enn å overbevise meg om at jeg fint kan gjøre noe jeg uansett ikke kommer til å gidde å styre med 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.