Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski


Anny1

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nye fjellski og er usikker på lengden. Bruken blir hovedsaklig i variert terreng med tung sekk, men jeg vil også kunne ta bratte turer til og fra camp uten sekk. Jeg er 169 og 65 kg.

Har vurdert Åsnes Nansen, men er usikker på om jeg bør velge 180, 185 eller 190. Jeg har tidligere hatt lengre, smale fjellski som har fungert dårlig i variert terreng med dyp og løs snø, og vil ikke gå i noen felle ved dette kjøpet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For lange ski kan vere eit herk, men for korte er nesten verre. 

Eg er 166 cm høg, med middels goe skidugleikar i nedovervariant, men med ein del timar på fjellski. 

Eg har Nansen i 185 cm, Finnmark i 190 cm (i praksis Gamme uten stålkant) og Amundsen i 187 cm. 

Alle desse er topp. 

Dei eg synes er minst topp er eine paret mitt med Fischer e99 i 180 cm lengde. Dei er irriterande korte, og vert no nytta til "steinski" eller evt i snødekt steinur, då som ei form for lang truge om eg skal sjekke mårfeller (noko eg berre har bedrive eit par sesongar så strengt teke har eg dårleg bruksområde for dessa skia). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski lengde har vært fremme flere ganger her på forum. En del avhenger av ferdighet og hvor og hvordan de skal brukes. MEN jeg mener at det viktigste faktisk er å få et par ski med korrekt spenn i forhold til bruk og personvekt.

Mange fjellski har lite spenn og smørelomme, men flere finnes, som er egnet til "bortover" men som regel vanskeligere å styre. Og motsatt de med lite spenn er daffe, men enklere å styre utfor. Grov forenkling, for innsving spiller også med.  Les om Åsnes og Fischer fjellski.

Noen sportsbutikker vil ikke måle spenn på fjellski, men insister på det for jeg har erfart at spennet kan variere ca. 20-25% selv på sådan industriprodukt.

Nå hvor gjennomsnittsvekten på Nordmenn øker børe skifabrikanter følge med på "spennet" eller produsere i 3 ulike kategorier: lett, medium, heavy duty. Jeg er stor og kraftig og burde ha ca. 3 m lange ski mht spennet. Selv i min lettere ungdomsutgave brukte jeg 2,20 m ski. Dette finnes visst ikke lenger. Men jeg har da et par steingamle Karhu fjellski med super spenn og smørelomme.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par Fischer E99 fjellski. De er 190 lange, jeg veier 77 og er 174 høy.  De har ganske mykt spenn. Har veldig bra feste med feller og pulk, men da blir det labbegåing og gjennomsnittsfarten er veldig lav. Når jeg går uten feller og pulk, men har smurt skiene, syns jeg det ikke fungerer spesielt bra. Syns det lugger og jeg blir snublefot hvis jeg har smurt for langt. Eller det glipper, hvis jeg har smurt for kort. Kanskje en lengre ski med mere spenn hadde passet bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (6 timer siden):

Syns det lugger og jeg blir snublefot hvis jeg har smurt for langt. Eller det glipper, hvis jeg har smurt for kort

Har du forsøkt å måle smøresone?
Stå på skiene, og før et matpapir fram og tilbake. Området papiret kan beveges er sone for smøring. Lurt å måle med vekt av aktuell sekk også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum skrev (4 timer siden):

Cecilie har spenn tilpasset lettere personer. Hadde heller valgt det enn Nansen.

Smaken er som baken :)

Eg opplevde Cecilie som ei altfor mjuk ski, og gjekk difor heller for Nansen. To av mine venninner enda med å bytte ut sine Cecilie av samme grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (17 timer siden):

Kanskje en lengre ski med mere spenn hadde passet bedre....

Tjoh, eller samme lengde med mer spenn. Enten samme produsent eller annet merke? Jeg hadde Fischer 99 - urmodellen, som hadde mye spenn, for mye da de var ny og jeg lettere, men skiene mistet litt spenst, og jeg ble tyngre (noe med skulder-muskulaturen sank ned på magen 😜) så til slutt passet skiene perfekt. Fabrikantene endrer noe på de ulike modeller over tid - ikke alltid til det bedre.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anny1 skrev (På 9.2.2022 den 12.55):

Har vurdert Åsnes Nansen, men er usikker på om jeg bør velge 180, 185 eller 190. Jeg har tidligere hatt lengre, smale fjellski som har fungert dårlig i variert terreng med dyp og løs snø, og vil ikke gå i noen felle ved dette kjøpet

elgen skrev (På 13.2.2022 den 2.32):

MEN jeg mener at det viktigste faktisk er å få et par ski med korrekt spenn i forhold til bruk og personvekt.

Jeg har hørt at dette med spenn og smøresone ikke er så nøye på fjellski. Feste og glid kan man justere med bredde og materiale på kortfellen. Ellers må skien være lang nok til å bære godt i løssnø men ikke for lang til å bli uhåndterbar i kronglete terreng. For Åsnes-ski så skal visst tabellene over personhøyde/skilengde som de har på sin hjemmeside stemme ganske bra.

Selv har jeg Åsnes Ingstad i lengde 195 (er 181cm og 83kg) og føler at denne skien med 45mm mohair-feller fungerer godt på det meste av føre/underlag for meg, både med og uten sekk. Jeg har nok feste til å gå rett opp (de fleste) motbakkene, og jeg får en lett, jevn motstand uten lugging i nedoverbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (16 timer siden):

Jeg har hørt at dette med spenn og smøresone ikke er så nøye på fjellski. Feste og glid kan man justere med bredde og materiale på kortfellen.

Nå er det vel ikke alle fjellski som nødvendigvis må ha kortfeller? Intet overgår smøreski i gli/hefte i "blåswix" føre etter min mening. Skal man gå langt er det irriterende og forsinkende å ha dårlig gli på et par "flate" fjellski - jeg har prøvd - vendte tilbake til de steingamle Karhu ski for bortover turer.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.