Gå til innhold
  • Bli medlem

krysse Hardangervidda over påske alene


Skotten88

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette har sikkert blitt lagt ut på forum før men jeg tenker å krysse Hardangervidda alene over påske. Jeg skal fra hytte til hytte fra Finse til Haukeliseter - en klassisk!

Lurte på om noen har gode tipps til denne turen? Har alrdi vært langs Vidda før.

Jeg skal bruke Admunden ski og ha ryggsekk på med. Noen anbefalinger for optimal vekt for sekken? planlegger ikke å ta en pulk. 

Er det lurt å ta telt selv om jeg planlegger å bo på hyttene?

Ser at Krøjkkka til Sandhaug er nærmere 40km. Er dette mulig som en dagstur forutsatt gode forhold?

 

På forhank takk og unnskyld for dårlig skrevet norsk :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt sikkert en del spørsmål om tidligere fjellerfaring og fysisk form som er greit å vite noe om før videre råd kan gis.

Selv om det er en hytte-til-hytte tur, så ville jeg ikke personlig gått på vinterfjellet uten et lite telt i sekken for sikkerhets skyld. Vær og forhold kan endres raskt. Hva gjør du hvis været blir skikkelig ille og navigering blir for vanskelig til å gå videre for å håpe på å finne en hytte? Nå er vel sikkert kvistingen en ganske grei sikkerhet, men likevel :)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2022 at 11:48 AM, sneakyowl said:

Det kommer helt sikkert en del spørsmål om tidligere fjellerfaring og fysisk form som er greit å vite noe om før videre råd kan gis.

Selv om det er en hytte-til-hytte tur, så ville jeg ikke personlig gått på vinterfjellet uten et lite telt i sekken for sikkerhets skyld. Vær og forhold kan endres raskt. Hva gjør du hvis været blir skikkelig ille og navigering blir for vanskelig til å gå videre for å håpe på å finne en hytte? Nå er vel sikkert kvistingen en ganske grei sikkerhet, men likevel :)

Takk for svar.

 

Jeg er i god form og fjellerfaren (men er ikke han Monsen). Jeg tar for tiden treningsturer på rundt 20km med 10-12kg i sekken. Har ikke tatt hensyn til et telt, men det høres ut som et godt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotten88 skrev (56 minutter siden):

Takk

tenker du om en pulk er en bedre løsning da?

Fraspark med pulk er ikke det helt store. Men ikke en tyngre sekk heller. Ubalanse og. En grei dagsetappe med pulk regnes som 20 km. 35 kg går helt greit. Og blir fort ekstra vektmessig vinterstid. Men går du mellom hytter, med vindpose/ lett spade i tilfelle utfall, er det mange som gjør dette med forholdsvis lett sekk. Men nå var det ikke meg du spurte, og sikkert mange andre her med god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fantastisk fin tur! Gikk den i mars i fjor.

Du går nok ikke alene. :-) Jeg går med pulk uten telt og utstyr til å sove ute, fordi jeg fortrekker DNT hyttene med klar margin. Har nødutstyr (foret stor fjellduk, ekstra mat, spade, etc) og klær og ting og tang i den. Blir ca 18 kilo med pariserpulk og syns det er helt genialt å gå med. Mye friere enn med sekk. 

 

20220227_133004.thumb.jpg.9023d85dc8d335c5577af8baf1c26541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter påske kan det være glimrende føre og greit å gå den etappen, men det kan også være råtten snø og veldig vanskelig å klare det. Det er sen påske i år. Med pulk har du 20 kg mindre å bære på kroppen, og det kan ha litt å si for om skiene bærer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.