Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets nye uniformer 15.000,-


Myriameter

Anbefalte innlegg

https://www.tu.no/artikler/hver-uniform-koster-15-000-kroner-da-norden-gikk-sammen-vaknet-de-store-produsentene/517154

Fra innerst til ytterst. Aclima er en av produsentene. Woolpower og Gore(GORE-TEX) er og med. Tror ansatte i forsvaret i de nordiske landa kan glede seg til dette. Prismessig tror jeg forsvaret får mye for pengene.

Endret av Myriameter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Robinson skrev (2 timer siden):

Dette kan umulig ble den store utgiftsposten til forsvaret. Det er jo ikke særlig mange som skal kles...😙

Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver på klær! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. 
Fremgikk det av informasjon hvilken leverandør som lager uniformen, utenom Gore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (51 minutter siden):

Vi har vel 36000 fjellforumere som har brukt mer enn 15000 hver på klær! Kanskje vi skulle melde oss til tjeneste - igjen. 
Fremgikk det av informasjon hvilken leverandør som lager uniformen, utenom Gore?

Forskjellige leverandører. Bla Aclima og Woolpower. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som https://siamidis.eu er tiltenkt å produsere det meste av skall og forsterkningstøy. Mulig W.L. Gore også kommer til å levere ferdige produkter, vanskelig å vite utfra tilgjengelig informasjon om de har fått kontrakt på ferdige produkter eller om de bare er underleverandør av tekstiler. Dette er bare en antagelser fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik blir Forsvarets fremtidige uniformer
forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/slik-blir-forsvarets-fremtidige-uniformer/245253

Sitat

"For å produsere uniformene, har Oscar Pedersen AS dannet et konsortium av fire underleverandører bestående av Siamidis SA, W.L Gore & Associates GmbH og Aclima AS & Woolpower AB."

Med nye uniformer, kommer også nytt kamuflasjemønster
forsvaretsforum.no/forsvarsmateriell-innenriks-uniformsreglement/norske-soldater-far-nytt-kamuflasjemonster/245381

Soldaten, moteeksperten og politikeren: Dette er dommen over de nye uniformene
forsvaretsforum.no/fma-pbu-personell/soldaten-moteeksperten-og-politikeren-dette-er-dommen-over-de-nye-uniformene/245343

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og så kan vi mimre om da de første uniformene (M-75) med kamuflasjemønster kom i 1981. Selv fikk jeg vel ikke sådan utlevert før i 1982 da jeg ankom Brig.N., der vi også fikk utdelt høye marsjstøvler (M77).  Og jeg smiler for meg selv når jeg tenker på en rep-øvelse en gang i siste halvdel av 80-tallet der vi (i Hæren) fikk utdelt uniformer fra 50-tallet som noen hadde funnet på kunne brukes "en gang til" før de ble kassert. Disse kom selvfølgelig bare i to størrelser etter mange års vask, "for liten" og "alt for liten". Vi omtalte de bare som "trekkpapir" for det var slik de virket. Man bare pustet på de, så var man gjennomvåt. Men men vi overlevde nå.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

der vi også fikk utdelt høye marsjstøvler (M77)

Siden det kan være litt utfordrende å finne nye fjellsko/tursko i rent lær, så kjøpte jeg ett par M66 (lave feltstøvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,-

Hjelpe meg... 

Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten før mann har prøvd ett par M66

Endret av aico
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var soldatfoten før mann har prøvd ett par M66

Var en del misunnelse  ute å gikk da noen avdelinger og våpengrener fikk M77 før andre. M66 ja, er vel ikke så mange her som har brukt "anklets" før. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (14 timer siden):

Siden det kan være litt utfordrende å finne nye fjellsko/tursko i rent lær, så kjøpte jeg ett par M66 (lave feltstøvler) da jeg kom over noen fabrikknye til 50,-

Hjelpe meg... 

Mann skjønner ikke helt hvor stort fremskritt M77 faktisk var for soldatfoten før mann har prøvd ett par M66

Vi hadde M77 i Infanteriet, men jeg fikk utdelt M66 i HV etterpå. Hadde mine egne høye, så de lave greiene ble stående ubrukt i skapet til vi fikk bytte dem inn i M77.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 10.2.2022 den 19.11):

Blir litt skeptisk til om så mange borrelåser er så lurt...
Om man skulle være uheldig i visse situasjoner er det hvertfall ikke lydløst...

Blir vel tape som er løsningen her og som på dagens... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
zimwalker skrev (På 9.2.2022 den 16.35):

Du verden for et stygt mønster 😅 Får håpe det er funksjon over form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grene skrev (46 minutter siden):

Du verden for et stygt mønster 😅 Får håpe det er funksjon over form.

Mønstret ser mye bedre ut i virkeligheten enn på illustrasjonen:

https://forsvaretsforum.no/forsvarets-forskningsinstitutt-innenriks-uniformsreglement/slik-ble-forsvarets-nye-kamuflasje-utviklet/246364

Det ligger mye testing bak det nye mønstret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.