Gå til innhold
  • Bli medlem

Måle avstand på Kystkart?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å planlegge neste langtur i kajakk. Det blir 550 km på strekningen mellom Kristiansund og Sandnessjøen.

Jeg tar med to vannfaste kystkart i 1:350000, hvor jeg klipper vekk alt havet og legger i en A3 kartmappe på dekk. GPS på kajakkdekket til finnavigering og fastmontert dekkskompass pluss speilkompass i vestlommen.

Men jeg ble forvirret når jeg skal bruke kystkartet til å måle avstander. Er det linjene på sidene av kartet (lengdegrad?) man bruker, eller linjene oppe og nede man bruker (breddegrad?)? Det er ca. dobbelt så stor avstand på siden som oppe og nede.

Jeg har pleid å skrive ut sjøkart med UTM rutenett, selv om det ikke er så maritimt å drive med kilometer (landkrabbemeter) 🙈 Men det blir for mye papir.

image.jpg

image.jpg

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lenge siden jeg har brukt kart, men du skal vel bruke linjal for å måle avstander sammen med målestokken på kartet.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt spørsmål. Det er breddegrad på sidene. 60 minutt i en grad og ett minutt = 1' = 1 nautisk mil = 1852 meter.

Gode huskeregler: På ekvator er et lengdeminutt og et breddeminutt like langt. Ett lengdeminutt reduseres med cosinus til breddegraden. Så om du er ved 60 grader (cos til 60 er 0,5) nord er et lengdeminutt halvparten av breddeminuttet - som alltid er 1852 meter.

Tallet 1852 meter kommer forøvrig av at man ganske tidlig så at omkretsen av jorda er 40 000 km. Når man så delte jorda inn i 360 grader, og deretter hver grad i 60 minutter blir tallet 1851,9. Man deler så ett minutt opp i 1/10 - som er en kabellengde, altså 185 meter. Man kan velge å oppgi en posisjon i desimalminutt eller sekunder.

Noe omstendelig svar, men fra toppen av knollen..

 

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.