Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass i skog


rofferdal

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i fjellturer, men i nærområdet er det mer skog enn fjell. Om man ser bort fra nasjonalparker, hva er det akseptabelt å gjøre for å rydde en teltplass. Det er faktisk ikke så enkelt å finne 2x3 meter med noenlunde ren flate. Kan man f.eks. kappe små busker og lignende? Kan man flytte steiner?

Hvordan går dere med erfaring fram for å finne og klargjøre teltplass i skog?

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har kanskje lest for mange tråder her på forumet med for mange meninger. Lag deg en teltplass i skogen du. Hvis steinene er så små at du kan flytte på dem, slå deg løs. Og kapp vekk småbusker som er i veien.  Vi snakker ikke om å felle trær her. Det kan være en utfordring å finne fine teltplasser i skogen.

 

Edit.

Her er klippet fra Norges lover. Framhevet av meg

§ 323. Mindre tyveri

Med bot straffes den som gjør seg skyldig i tyveri når straffskylden er liten fordi det gjelder en ubetydelig verdi og forholdene for øvrig tilsier det.

Tilegnelse av naturprodukter, herunder stein, kvister, vekster mv., av liten eller ingen økonomisk verdi under utøvelse av lovlig allemannsrett, straffes likevel ikke.

0Tilføyd ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Straffeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-12#§323

Endret av Robinson
  • Liker 5
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (21 minutter siden):

Skader heller ikke å spørre grunneier om det skal ordnes og kappes litt levende vekster👍

Der kom det. Det tok ett par timer.

Det kan skade masse å spørre. Hva hvis  han sier nei? Kan du da si: det driter jeg i. Hvorfor spør du da? Vi-må-ikke-spørre -noen-om-det-er greit-at-vi-benytter-oss-av-allemannsretten-vår. 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er greit er jo delvis definert i loven, men hva omverden oppfatter som greit kommer jo helt an på hvor du er, og hvor godt du faktisk har prøvd å finne en egnet plass. Jeg ser alt for mange eksempler på at folk «legger til rette» fem meter fra forrige campers tilrettelegging. Det er for meg komplett idiotisk å måtte lage sin egen teltplass og bålplass når det finnes noe fra før bare et steinkast unna.

Er du på en plass langt fra allfarvei, så er det klart at denne vurderingen blir litt anderledes.

Jeg har laget mange fete leirplasser som Speider i ungdommen, men jeg må innrømme at jeg blir mer og mer tilhenger av sporløs ferdsel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Skogens Stønn said:

I skogen er hengekøye supert, spesielt i ulendt terreng som for eksempel Østmarka (Oslo).

(jadda, jadda, jeg svarte på noe helt annet enn du spurte om, men hensikten var god)

Jeg har ikke rygg til å ligge i hengekøye, dessverre.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (3 timer siden):

Om man ser bort fra nasjonalparker, hva er det akseptabelt å gjøre for å rydde en teltplass.

Det er veldig mange flere naturreservater enn nasjonalparker, og som oftest har naturreservater (og ofte også landskapsvernområder )strengere vern enn nasjonalparker. I naturreservater er det veldig ofte forbudt å fjerne alt levende virke bortsett fra sopp og bær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Eksilbergenseren said:

Hva som er greit er jo delvis definert i loven, men hva omverden oppfatter som greit kommer jo helt an på hvor du er, og hvor godt du faktisk har prøvd å finne en egnet plass. Jeg ser alt for mange eksempler på at folk «legger til rette» fem meter fra forrige campers tilrettelegging. Det er for meg komplett idiotisk å måtte lage sin egen teltplass og bålplass når det finnes noe fra før bare et steinkast unna.

Er du på en plass langt fra allfarvei, så er det klart at denne vurderingen blir litt anderledes.

Jeg har laget mange fete leirplasser som Speider i ungdommen, men jeg må innrømme at jeg blir mer og mer tilhenger av sporløs ferdsel. 

Jeg er helt enig i det du sier, og vil være superhappy over å finne en allerede tilrettelagt plass. Jeg gjør også dette når jeg velger å fyre bål. Jeg tror ikke jeg noensinne har fyrt bål på noe sted det ikke har vært bål før (med unntak i snø).

Jeg er også for sporløs ferdsel så langt det er mulig, men som jeg leste et sted: man må finne teltplass i god tid før det er mørkt. Det er jo i tilfeller hvor man ikke finner noe som kan benyttes sporløst at man må ta en avgjørelse. 

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Skogens Stønn said:

Det er veldig mange flere naturreservater enn nasjonalparker, og som oftest har naturreservater (og ofte også landskapsvernområder )strengere vern enn nasjonalparker. I naturreservater er det veldig ofte forbudt å fjerne alt levende virke bortsett fra sopp og bær.

Jeg inkluderte slikt mentalt da jeg skrev "nasjonalparker". Man tar selvsagt hensyn til reglene i slike områder.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 minutt siden):

Jeg inkluderte slikt mentalt da jeg skrev "nasjonalparker". Man tar selvsagt hensyn til reglene i slike områder.

Tenkte nok det, men ville bare si det for å ha det nevnt. Ellers tror jeg ikke det er noe i veien for å fjerne ei lita rognebusk for å kunne sette opp teltet sitt. Noe helt annet blir det hvis man begynner å felle trær. Det jeg ofte tenker er at hvis alle kan gjøre dette uten at det er til nevneverdig skade i området jeg er i, så er det greit. Hvis ikke er det kanskje ikke så greit. Å fjerne en stein som blir liggende under liggeunderlaget som en nagende kul hele natta er helt greit å fjerne, men å felle ei fullvoksen furu fordi den ble stående rett foran inngangen er kanskje ikke like greit. Det vil uansett alltid være et visst skjønn med i bildet. Det kan også bety noe hvor du er, for eksempel om det er et sted mange andre finner attraktivt, eller du bare skal ha en soveplass midt inne i en krattskog fordi det ble for mørkt til å gå videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjent med problemet med å finne teltplass i skogen på vestlandet. Tuer, lyng og myr så langt du klarer å gå.

Med mindre jeg er i fuglereservat eller på annnen måte vernet skog river jeg vekk litt lyng for å få på plass teltet. Fyrer sjeldent bål, så det er ikke mye å rydde i etterpå. Forlater plassen slik at den ser så urørt som mulig.

Er det en ofte brukt plass, rydder jeg som oftest etter de som har vert der før, om det er søppel, bålrester eller kvister som ligger rundomkring. Da blir det trivligere i camp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (14 timer siden):

Der kom det. Det tok ett par timer.

Det kan skade masse å spørre. Hva hvis  han sier nei? Kan du da si: det driter jeg i. Hvorfor spør du da? Vi-må-ikke-spørre -noen-om-det-er greit-at-vi-benytter-oss-av-allemannsretten-vår. 

Om man skal kappe ned levende trær så inngår det ikke i allemannsretten, og da får man heller godta at skogeier ikke ønsker at trærne kappes. De fleste er ganske medgjørlige. Eller man kan gjøre som man vil og plutselig er det ingen allemannsrett lenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, hvis man tar med motorsag som en del av tur utrustningen begynner man nok å bevege seg bort fra hva allemannsretten inkluderer. Men nå var det ikke dette trådstarter lurte på. Han lurte på om man kunne kappe "små busker og lignende".  Hvis du leser en gang til hva Norges Lover sier (det er de som gjelder, ikke hva noen mener) om dette, sitert ovenfor, så kan trådstarter trygt gjøre det han spør om. 

Endret av Robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Fiskepadde said:

Skader heller ikke å spørre grunneier om det skal ordnes og kappes litt levende vekster👍

Jeg skjønner hvordan du tenker. For min del kan jeg ikke tenke meg en eneste skogstur jeg har vært på der jeg vet hvem som er grunneier. Jeg vil tro at mange skogsturer passerer gjennom områder tilhørende flere grunneiere (basert på hvor mange ulike gårder som ligger i utkanten av disse områdene).  Hele konseptet allemannsrett og at den gjelder utmark er jo basert på samme regelsett for hele landet, slik at man nettopp skal slippe å kontakte grunneier for å finne ut av spesifikke regler.  
Det er i mitt hode forskjell på busker og trær.  Busker er ganske små, og kan enkelt kappes med kniv. Trær er større, og når de felles er det naturlig å dele dem opp om de skal flyttes for hånd.  Det er likevel en gråsone mellom hva som er trær og hva som er busker, og jeg er usikker på hva som er grensen for hva man kan gjøre uten å spørre grunneier.  Jeg snakker ikke om permanente teltplasser med en synlig opparbeiding med ved, latrine, bålplass etc her.  Da VILLE jeg faktisk ha funnet og snakket med grunneier.

(Det selvsagt forhold som ikke er omfattet av allemannsretten der man faktisk må forholde seg til grunneier, f.eks. ved fiske i ferskvann.  Jeg har ikke gjort så mye av det, men mener å huske at i slike tilfeller finner man ofte skilting på hovedstier etc. ang. grunneiers regler, spesielt dersom disse reglene for enkelte vann avviker fra generelle fiskekort i området. Men dette er på siden av spørsmålet mitt om teltplass.)

Endret av rofferdal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Jeg skjønner hvordan du tenker. For min del kan jeg ikke tenke meg en eneste skogstur jeg har vært på der jeg vet hvem som er grunneier. Jeg vil tro at mange skogsturer passerer gjennom områder tilhørende flere grunneiere (basert på hvor mange ulike gårder som ligger i utkanten av disse områdene).  Hele konseptet allemannsrett og at den gjelder utmark er jo basert på samme regelsett for hele landet, slik at man nettopp skal slippe å kontakte grunneier for å finne ut av spesifikke regler.  
Det er i mitt hode forskjell på busker og trær.  Busker er ganske små, og kan enkelt kappes med kniv. Trær er større, og når de felles er det naturlig å dele dem opp om de skal flyttes for hånd.  Det er likevel en gråsone mellom hva som er trær og hva som er busker, og jeg er usikker på hva som er grensen for hva man kan gjøre uten å spørre grunneier.  Jeg snakker ikke om permanente teltplasser med en synlig opparbeiding med ved, latrine, bålplass etc her.  Da VILLE jeg faktisk ha funnet og snakket med grunneier.

(Det selvsagt forhold som ikke er omfattet av allemannsretten der man faktisk må forholde seg til grunneier, f.eks. ved fiske i ferskvann.  Jeg har ikke gjort så mye av det, men mener å huske at i slike tilfeller finner man ofte skilting på hovedstier etc. ang. grunneiers regler, spesielt dersom disse reglene for enkelte vann avviker fra generelle fiskekort i området. Men dette er på siden av spørsmålet mitt om teltplass.)

Siden du snakket om å rydde en teltplass i nærområdet tenkte jeg at det var snakk om en plass du planla å bruke gjentatte ganger, så kan være jeg misforsto innlegget i den forstand. Men kan ikke se noe galt i å flytte på litt mose og kratt for å få satt opp teltet :) Har vært en del oppslag i aviser de siste par årene om uvettig friluftsliv, og finner selv alt for mye presenning og tau rundtom i skog og mark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Fiskepadde said:

Siden du snakket om å rydde en teltplass i nærområdet tenkte jeg at det var snakk om en plass du planla å bruke gjentatte ganger, så kan være jeg misforsto innlegget i den forstand. Men kan ikke se noe galt i å flytte på litt mose og kratt for å få satt opp teltet :) Har vært en del oppslag i aviser de siste par årene om uvettig friluftsliv, og finner selv alt for mye presenning og tau rundtom i skog og mark. 

Skjønner hva du mener.  Fant denne (vedlagt bilde) på et utsiktspunkt da jeg var ute og gikk i skogen i helgen.  Men hva vet jeg, kanskje det er grunneier selv som har satt den opp.  Det lå et par liggeunderlag og ved mm. inni.  Noe slikt har jeg ikke noe ønske om.

Nå skal jeg ikke utelukke at jeg vil bruke samme teltplass flere ganger, men jeg er en fyr som liker å oppleve nye steder.  Jeg har ikke sovet så mye i telt de senere årene, men har begynt å ta opp igjen friluftslivet, og ønsker å utvide med overnatting i telt.  Jeg bor i Halden, og vi har såpass mye natur og skog rundt byen at jeg ikke trenger å dra så langt for å finne steder jeg ikke har besøkt.  Jeg har også drevet litt med stisykling, noe som også kan kombineres med telting. Problemet med Halden er at terrenget er temmelig kupert, så utvalget i mulige teltplasser er lite, og derfor er det fristende å kunne rydde litt for å gjøre teltovernatting mulig.  

Dersom jeg drar lenger av gårde, så er det nok fjellturer som er mest aktuelt, og der er det ofte enklere å finne flater som er store nok for et telt.

presenninggapahuk.jpg

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (2 timer siden):

Siden du snakket om å rydde en teltplass i nærområdet tenkte jeg at det var snakk om en plass du planla å bruke gjentatte ganger, så kan være jeg misforsto innlegget i den forstand. Men kan ikke se noe galt i å flytte på litt mose og kratt for å få satt opp teltet :) Har vært en del oppslag i aviser de siste par årene om uvettig friluftsliv, og finner selv alt for mye presenning og tau rundtom i skog og mark. 

Har du prøvd deg på tarp og myggnett? Da trenger du bare finne en 200x70cm bit med flat mark. Hengekøye er supert det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fiskepadde said:

Har du prøvd deg på tarp og myggnett? Da trenger du bare finne en 200x70cm bit med flat mark. Hengekøye er supert det og.

Hadde ryggen tålt å ligge i bananstilling, så hadde hengekøye vært soleklart valg. Har tarp, men tenker det er kjekt med litt mer omsluttende beskyttelse, spesielt vår og høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Hadde ryggen tålt å ligge i bananstilling, så hadde hengekøye vært soleklart valg.

Nå blir jo dette helt utenom spørsmålet ditt, men i hengekøyer ligger man ikke i bananform. Man ligger diagonalt slik at man får en nokså rett liggestilling, selv om det blir litt forskjellig fra å ligge på et flatt liggeunderlag. Men det finnes også hengekøyer man ligger så flatt i at man til og med kan sove på magen. Ett eksempel er den norsk-utviklede Amok. Det finnes også andre alternativer. På finn.no har jeg ofte sett at det er mulig å leie for eksempel Amok hengekøyer, så da er det jo mulig å prøve for en billig penge.

Noe annet jeg også vil nevne er at det er enkelt å finne grunneier til ett gitt område via norgeskart.no. Du benytter informasjon om eiendom og klikker deg videre til grunnboka. For å få se informasjon i grunnboka må du identifisere deg, for eksempel med bank ID. Jeg tror det er for å unngå automatiske søkeroboter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags telt har du, @rofferdal?
Min generelle konklusjon med telting i nærmarka (Oslo og omegn) hvor det er mye skog er at tunellteltet krever for mye areal for en optimal "pitch". Det er ikke alltid greit å vite 100% hvordan plassen blir før teltet er oppe med minst 4 plugger. Til skogs vinner nok et selvstående kuppeltelt den kampen hver dag. Det tar gjerne mye mindre plass, og det kan veldig enkelt løftes og flyttes til den helt perfekte flaten du trenger på liggeplassen, før en eneste plugg er satt i bakken.

Siden tunellteltet mitt er finere, lettere, tar mindre plass i sekken og har et stort fortelt er det fort det teltet som blir med på turene i nærmarka uansett. Det betyr egentlig bare at jeg må skaffe meg et bedre kuppeltelt 🤪

På en tur i oktober i fjor hadde jeg sett for meg å slå leir på en spesifikk "topp" i Nordmarka. Jeg hadde selvfølgelig ikke sjekket hvordan vegetasjonen var på denne toppen på forhånd, og der var det selvfølgelig KUN store trær, og ikke spesielt gode muligheter for å slå opp teltet av det jeg kunne se i bekmørket heller. Jeg endte opp med å måtte gå et lite stykke tilbake til et område det var litt mer plass hvor jeg omsider fant en delvis "flat nok" plass i litt helling. Teltet så noe malplassert ut morgenen etter :)

IMG_4802.thumb.JPG.ac9beb464e6387793d36bd22727a2e60.JPG
 

På dag 2 på denne helgeturen fikk jeg så vidt presset inn teltet nede på en plass i Sølvvika, etter å ha revet bort litt lyng. Begge plassene hadde nok vært hakket lettere utført med et kuppeltelt. Ikke minst for vindretning og ventilasjonen sin skyld, siden terrenget bestemmer retningen på tunnelteltet, ikke vinden.
IMG_4843.thumb.JPG.72c2684f08d785a8eb92996c17673fd2.JPG

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SnorreL said:

Amok Draumr så slipper du bananrygg. 

Jeg har sett den, og det er vel det ENESTE alternativet, men jeg er litt småskeptisk, siden kroppstyngden i likevekt på tvers blir mer ustabil enn på langs, slik det er i en tradisjonell hengekøye.  Jeg tror nok det blir telt for min del. Det kan også brukes uten trær, men jeg ser jo at under tregrensa har hengekøye sine fordeler.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.