Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på telt


rofferdal

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å kjøpe meg et lett telt. Jeg har noen kandidater, og noen av dem kan man få i flere farger. 

Har farge på ytterduk på et telt noe å si?

Hva er fordeler og ulemper med ulike farger?

Er noen bedre for å holde ville dyr unna?

Er det noe poeng å velge en bestemt farge på grunn av varme eller kulde? 

Hvilken farge valgte du, og hvorfor?

Jeg har ikke bestemt meg ennå, men velger heller på grunn av funksjonelle egenskaper enn estetikk, og vil gjerne ta et informert valg.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å ha lest (og det gir litt mening) at mørke farger er best, siden de absorberer mer av både lyset og varmen. Mao, tørker fortere og koker deg litt mindre på innsiden på høysommeren.

 

Sikkert supermarginalt uansett. Jeg har valgt etter hva jeg syns ser fint ut 😁

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, sneakyowl said:

Mener å ha lest (og det gir litt mening) at mørke farger er best, siden de absorberer mer av både lyset og varmen. Mao, tørker fortere og koker deg litt mindre på innsiden på høysommeren.

Litt usikker på hva du mener her.  Mener du at mørkt telt er kjøligere på innsiden enn et lyst? Jeg trodde det var motsatt, at f.eks. et hvitt telt er kjøligere?  Samtidig kommer jeg nok til å velge et innertelt med mye mesh (teltet vil nok ikke brukes er snø og minusgrader), så jeg er ikke SÅ redd for at det skal bli for varmt og klamt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, DFM62 said:

Med rødt telt har det blitt slutt på å traske rundt og lure på hvor pokker jeg satte det hersens teltet. Aldri mer grønt telt!

Hva med brunaktige farger?  Like stort problem der, tror du?

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer Hilleberg jeg, og så velger hver enkelt det man vil ha selv 😉

Customers often pick red to stand out and green or sand to blend in. With our tents you have a choice of color for every model. Because the inner tent is yellow, there is no effect on mood between choosing red, green, or sand. The colors do not make a difference on temperature in the tent or the amount of light it lets through.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jen er nok litt "miljøskadet" av en del år i Røde Kors Hjelpekorps, men for meg er telt både overnattingssted og nødbiuvak hvis uhellet er ute. Røde telt er enklere å finne selv, og enklere for andre å finne deg i. Mine telt er derfor bevisst røde. Men det gjør deg også mye mer synlig i terrenget, og for andre som ønsker å "forsvinne" litt mer i ett med terrenget er det en ulempe. Da er nok grøn/brun/sand farget et bedre valg. 

En ting å tenke på er at lyset inne i teltet også avhenger en viss grad av fargen på duken hos enkelte produsenter. Jeg tenker ikke over det men er man var på sånt kan det være greit å sjekke før man handler.

Endret av Ulyden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke synes så godt velger du grønt eller sandfarget (ref. Hilleberg). Vil du synes velg feks rødt eller Helsport X-Trem.  Merk at noen ikke liker fargen på lyset inni røde telt (jeg synes det er suboptimalt). Helsport X-Trem med sine gule partier motvirker dette ganske bra. Jeg har Grønt, rødt, sand og gult/rødt telt. Alt til sitt bruk. Røde er fine på bilder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Terka said:

Det er flere tråder om teltfarge på forumet her. Denne med ca 127 innlegg og passe mye/mange avsporinger bør få frem en del betraktninger om fargevalg på telt 😄

 

Tusen takk.  Forsøkte å søke før jeg opprettet ny tråd, men fant ikke den.  Likevel er spørmålet mitt åpnere om farge enn rødt vs grønt.  Kjenner jeg forumer og avsporinger rett, så kan det vel hende at man likevel avsporer inn på andre farger også. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (34 minutter siden):

Likevel er spørmålet mitt åpnere om farge enn rødt vs grønt.  Kjenner jeg forumer og avsporinger rett, så kan det vel hende at man likevel avsporer inn på andre farger også. :-)

Den er nok verdt en kikk om man funderer på teltfarger, fargenes psykologiske påvirkning,og påvirkning på funksjonalitet (eller ikke), dvs mye ut over rødt eller grønt. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Terka said:

Den er nok verdt en kikk om man funderer på teltfarger, fargenes psykologiske påvirkning,og påvirkning på funksjonalitet (eller ikke), dvs mye ut over rødt eller grønt. 😄

Leste hele tråden.  Fant ikke SÅ mye om f.eks. hvit eller gul.  Er fortsatt nysgjerrig på mer info om andre farger enn grønn og rød (kanskje spesielt fordi ikke alle telt som kommer i flere farger har rødt som alternativ).

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg foretrekker grønne telt, mest fordi jeg synes det glir mer i ett med naturen. Viktigere for meg er fargen på innerteltet. Jeg foretrekker lys-gult innertelt fordi at da trenger jeg bare en svak lyskilde inne på kvelden for å få det lyst nok inne til å lese eller andre aktiviteter. Mørkt blir det uansett når jeg lukker øynene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beklager jeg. Mulig jeg husker feil tråd 🤔

Selv ville jeg ikke hatt hvitt telt for det ville fort sett veldig møkkete ut ved bruk i barmarkssesong (jord, pollen, etc.) og ditto dårlig fargevalg på vinter/snø om ikke du ønsker kamuflert telt på vinteren.

Jeg har hatt grønt telt og gult telt. Jeg har røde, rødt og gult, oransj, og ett i gråtoner med gule telt.

Jeg synes litt synlig farge er triveligere (har ikke behov for å "kamuflere" leirplass), og lettere å finne igjen om man går fra teltet (gjelder også om man skulle trenge assistanse). Temperatur inne i telt er avhengig av konstruksjon og luftemuligheter og lite påvirket av farge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (12 timer siden):

Jen er nok litt "miljøskadet" av en del år i Røde Kors Hjelpekorps, men for meg er telt både overnattingssted og nødbiuvak hvis uhellet er ute. Røde telt er enklere å finne selv, og enklere for andre å finne deg i. Mine telt er derfor bevisst røde.

Godt poeng – i de fleste spørsmål der valget jeg gjør kan ha innvirkning på sikkerheten min, pleier det å veie tungt for meg hva «mine» redningsmannskaper synes at jeg burde. Jeg vil ikke ha noe av at hvis jeg må be om en hjelp en dag så blir det første jeg sier "sorry, jeg vet du sa, men". 🤣 Heldigvis sammenfaller det bra med at jeg synes røde telt er kulest og finest på bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis budsjettet strekker til så blir det både hot tent og solo+hund (1-2p) kuppeltelt ila året. 
 

Har mye grønt fra før, så fristende å velge noe annet bare for å få litt forandring. Ser ut som Nortent har løst problemet for alle vinglepettere, men steingrå er jo en aldri så liten forandring fra grønt, så det er greit.

Kuppelteltet er jeg litt i tenkeboksen på enda, men blir det Unna, så blir det nok rødt. Både fordi det er en ny farge i «teltsamlingen» og fordi det virker fornuftig å ha noe som vises litt bedre på solotur. Hvis en kan jekke opp sikkerhetsmarginene uten å betale mer eller bære mer, så er det ganske lavthengende frukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en dokumentar for sikkert 20 år siden om en leteaksjon i Skottland. Der hadde de en liten epilog om farger som har brent seg fast hos meg. Mannen som var kledd som en typisk fjellturist i brunt og grønt hadde i utgangspunktet «bare» gått seg litt ut fra stien, havnet ut i et bratt parti og vært uheldig og brukket ankelen. Når de fant ham en uke senere var det bare flaks at han fortsatt var i live. Han hadde hele den uken sett helikoptre og redningsmannskaper, men ikke klart å oppnå kontakt.
I epilogen tok skuespilleren som spilte den skadede i rekonstruksjonene en oransje vindsekk ut av sekken, og plutselig var han synlig fra parkeringsplassen der leteaksjonen hadde hatt base hele uken.
 

Etter jeg så den har grønt og brunt turutstyr mistet litt av sjarmen for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eksilbergenseren said:

Jeg så en dokumentar for sikkert 20 år siden om en leteaksjon i Skottland. Der hadde de en liten epilog om farger som har brent seg fast hos meg. Mannen som var kledd som en typisk fjellturist i brunt og grønt hadde i utgangspunktet «bare» gått seg litt ut fra stien, havnet ut i et bratt parti og vært uheldig og brukket ankelen. Når de fant ham en uke senere var det bare flaks at han fortsatt var i live. Han hadde hele den uken sett helikoptre og redningsmannskaper, men ikke klart å oppnå kontakt.
I epilogen tok skuespilleren som spilte den skadede i rekonstruksjonene en oransje vindsekk ut av sekken, og plutselig var han synlig fra parkeringsplassen der leteaksjonen hadde hatt base hele uken.
 

Etter jeg så den har grønt og brunt turutstyr mistet litt av sjarmen for meg. 

Dette er selvsagt et godt poeng. Jeg HAR et sånt metallfolie varme"teppe" som er oransje på yttersiden i sekken, og det er alltid med, også på dagsturer uten telt. Har også en svakhet for kombinasjonen gråtoner og oransje (om estetikk spiller noen rolle). Har også med fløyte i et par enkle utgaver (bl. a. som del av spenne på sekken). Har også alltid med et lite førstehjelpsett, sysaker, en liten lykt, kniv og en bunt paracord.

Sånn sett mener jeg at noen forholdsregler for sikkerheten er i behold. Teltet kan godt ha en farge som bidrar her, men grad av synlighet i terrenget er ikke så viktig for meg ved teltfarge. Likevel interessant å få belyst også denne funksjonen ved ulike teltfarger. Tenker at hvitt telt når det ikke er snø kan være synlig nok, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.