Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på telt


rofferdal

Anbefalte innlegg

Kjøpte helsport breheimen og det er nærmere hvitt en grått. På sommeren bør dette være godt synlig på lang avstand. Kanskje ikke det letteste teltet å finne igjen på vinteren. Hborfor det ble lagd i den fargen kan man jo lure på. Har ikke sett noen forklaring på fargevalget. Står ingenting på xxl sin side om hvorfor og hvilke fordeler denne fargen skal ha. Noen som vet årsaken? Billig stoff eller noe annet lurt? 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, torese said:

Kjøpte helsport breheimen og det er nærmere hvitt en grått. På sommeren bør dette være godt synlig på lang avstand. Kanskje ikke det letteste teltet å finne igjen på vinteren. Hborfor det ble lagd i den fargen kan man jo lure på. Har ikke sett noen forklaring på fargevalget. Står ingenting på xxl sin side om hvorfor og hvilke fordeler denne fargen skal ha. Noen som vet årsaken? Billig stoff eller noe annet lurt? 

Tore

Jeg så en annonse for et telt som var hvitt der de mente at det å ikke farge stoffet var mer miljøvennlig. Tviler på at det gjelder for alle hvite telt.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel for noen år siden om fargevalg på soverommet, hvor blått kom best ut.
Er det noen i teltverdenen som har vurdert slike hensyn i valg av telt?

Jeg er ikke den "dyktigste soveren", og i telt er det helt elendig. Så i placeboens navn, skal jeg innrømme at fjellreven sitt fargevalg har fristet. De nye til Barents Outdoor, ser heller ikke verst ut i så måte. Men det blir kanskje for dumt å ta hensyn til det som sikkert er kvasi-vitenskapelig "forskning" :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ringperm said:

Jeg leste en artikkel for noen år siden om fargevalg på soverommet, hvor blått kom best ut.

Best til hva?
Jeg har et telt med lyst blått innertelt. Det er helt forferdelig, det blå lyset inne i teltet gjør at folk ser bleike og dausjuke ut. Mulig designeren tenkte å gjenskape følelsen av å sove ute under himmelen, men det var skikkelig mislykket.
Personlig liker jeg best varmgule innertelt (som Helsport m.fl. brukte før), det virker avslappende og gir en illusjon av varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rött på Vintern så du hittas i Nödsituationer.på Sommaren välj vilket som helst men jag vill ha grönt fördel med ljust tex på hösten om du tex vill läsa karta eller bok.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn J skrev (22 minutter siden):

Best til hva?
Jeg har et telt med lyst blått innertelt. Det er helt forferdelig, det blå lyset inne i teltet gjør at folk ser bleike og dausjuke ut. Mulig designeren tenkte å gjenskape følelsen av å sove ute under himmelen, men det var skikkelig mislykket.
Personlig liker jeg best varmgule innertelt (som Helsport m.fl. brukte før), det virker avslappende og gir en illusjon av varme.

Godt spørsmål, jeg var kanskje litt upresis. Det den artikkelen tok for seg hva hvilken farge som fungerte best til å sove inn i. Det er noen år siden jeg leste den, så jeg kan huske feil. Men blå skulle visst ha en mer avslappende effekt og virke mer beroligende enn andre farger.
Men det fungerer kanskje best i lystette rom med normal innetemperatur? Hvis det i det hele tatt stemmer. :)

Din påstand/teori om gul farge som gir en illusjon av varme, likte jeg veldig godt. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (2 timer siden):

Jeg leste en artikkel for noen år siden om fargevalg på soverommet, hvor blått kom best ut.
Er det noen i teltverdenen som har vurdert slike hensyn i valg av telt?

Håkan S skrev (44 minutter siden):

Rött på Vintern så du hittas i Nödsituationer.

Jeg trakk frem rødt som mest sannsynlig fargevalg hvis jeg etter hvert kjøper ett Unna-telt
Argumentet var først og fremst sikkerhet, men også for å ha noe annet enn jeg har fra før.

Nå er ikke rødt nødvendigvis det optimale ifht. sikkerhet, men som vi så i innlegget til @Kristian J. Vabø, så er rødt vesentlig mer synlig enn grønn.
Men dette kommer nok i stor grad også av størrelsen. Alle som har mistet eller lagt fra seg oransje eller rødt turutstyr av beskjeden størrelse i lyngen på høsten, vet at det kan oppstå litt lettere panikk når mann prøver å finne igjen nevnte objekt.

Blått er visstnok den fargen som har lavest naturlig forekomst i naturen, så det er kanskje ikke en dum farge hvis mann vil ha noe som er forholdsvis lett å finne igjen, men ikke fult så dramatisk å oppholde seg i.

For optimal sikkerhet hadde vel en kombinasjon av rødt og hvitt vært bra. Mener å huske at denne kombinasjonen brukes på bl.a. sperrebånd fordi de to fargene utfyller hverandre ganske optimalt ifht. hvilke bakgrunnsfarger de gir god kontrast mot.

Vel, vel... farge på telt altså... Trur jeg gir meg der. Skal ikke forundre meg om det finnes noe viktigere det går an å gruble på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 5.2.2022 den 14.10):

Som introvert og menneskesky har jeg merket en fordel med rødt telt, folk flest viker unna når de ser teltet på avstand, istedenfor å trampe opp i leiren og bli overasket av et telt som går i ett med omgivelsene.

Men dette kan jo slå begge begge veier.
Bare tenk om det er en veldig ekstrovert type som er ute på tur, som ser noe rødt borti lia og har funnet frem snyltekoppen sin før du engang har rukket å si kaffe.  :-)

  • Liker 1
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (16 minutter siden):

Men dette kan jo slå begge begge veier.
Bare tenk om det er en veldig ekstrovert type som er ute på tur, som ser noe rødt borti lia og har funnet frem snyltekoppen sin før du engang har rukket å si kaffe.  :-)

Han er selvsagt hjertlig velkommen, for da har allerede 9 av 10 personer gått en omvei forbi, som den typiske nordmannen ville gjort i dag :)
Beklageligvis, så finnes det aldri kaffe i min leir :P 

Men så kan man jo se på det på en annen måte, hva om denne typen hadde hatt bruk for mer alvorlig hjelp?
Hadde vært kjipt om hjelpen var 200m unna, men siden teltet er grønt ser man det ikke og går i en helt annen retning der man ikke vet hva som finnes av hjelp...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et par ting som ikke er nevnt her:

Det første er hvor instagramvennlig teltfargen er. Jeg traff ei en gang som kun kjøpte klær (friluftsklær) i spesielle farger siden de tok seg så godt ut på Instagram. Det samme tror jeg noen teltinstagrammere gjør!

Et annet poeng, som er vel så viktig er at mørke telt er betydelig mørkere inne i den lyse årstiden. Om man skal sove godt er mørke telt desidert best.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (8 minutter siden):

Han er selvsagt hjertlig velkommen, for da har allerede 9 av 10 personer gått en omvei forbi, som den typiske nordmannen ville gjort i dag :)
Beklageligvis, så finnes det aldri kaffe i min leir :P 

Hva, ikke kaffe! er det muuuulig? Joda, noen klarer seg uten, vet jo det. Og du har nok rett i at de fleste vil styre unna om de ser en teltplass. Men for å nyansere litt, men uten å generalisere helt da.... så er min erfaring at folk på landbygda er mer tilbøyelig til å ta turen innom enn å gå forbi, ihvertfall den litt eldre garde. :-)

Når det er sagt, så har jeg jo behov for å holde livet (og folk) litt på avstand jeg også noen ganger  - og derfor fortrekker jeg en farge som går mer "i ett" med omgivelsene. Skal godt gjøres at folk tråkker rett på teltplassen med mindre jeg har campa rett på en sti tenker jeg da.  Men, men. ... han eller hun som trengte hjelp dere ute, og ikke så det grønne teltet mitt.. nei huff og huff, slike tilfeller hadde jeg ikke tenkt på! Har et sånt rødt eller oransje "flagg" fra Helsport eller Fjellduken som jeg får henge opp fra nå av da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

For optimal sikkerhet hadde vel en kombinasjon av rødt og hvitt vært bra. Mener å huske at denne kombinasjonen brukes på bl.a. sperrebånd fordi de to fargene utfyller hverandre ganske optimalt ifht. hvilke bakgrunnsfarger de gir god kontrast mot.

IMG_8126.jpg.482419a2992ba15f3a35fa93fb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er viktigst ved valg av farge på telt er hvordan det er innvendig i dagslys hvis du må oppholde deg der i dårlig vær feks. Jeg har mest erfaring med Hilleberg, og rødt Hilleberg er forferdelig på dagtid, alle farger blir helt forvrengt. Mulig jeg er litt miljøskadet siden jeg jobber bl.a. med farger på film og TV, men jeg har bare telt i grønn eller sand i dag. Sand (brun) er syns jeg er det mest nøytrale, men grønn er nesten det samme. Hvis det er mørkt om natten vil det selvsagt ikke bety noe hvilken farge ytterteltet har, du ser bare fargen på innerteltet, og lyskilden i teltet vil avgjøre fargetemperaturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes det er flott med telt som er godt synlig, har flere ganger etablert leir, for så å oppdage etter at jeg har installert meg at det faktisk ligger et "usynlig" telt litt for nærme. 

Endret av Likse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.