Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp - Mitt nye Hillebergtelt lekker!


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Titt tei der!

Kjøpte meg et Hilleberg Nammatj 2 GT i romjulen, og tok det på prøvetur nyttårsnatten.... Utover natten begynte det å regne ganske mye, og da begynte det å dryppe inn i forteltet... Klærne og ryggsekkene her ble dekket av regndråper, og vi måtte lukke ventilasjonsluken i innerteltet (fotenden) da det dryppet fra ytterteltet og inn via luken... Er dette man bør forvente i virkelig mye regn (ca. 15-mm i løpet av natten), eller bør et Hillebergtelt heve seg over dette? Bør jeg forsøke reklamasjon, eller?... Innspill?

Takker for evt. svar :wink:

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ved ett par anledninger opplevd dette i ett Keron 4 telt. Den ene gangen tror jeg vi lå 5 stk i det uten innerteltet slått opp og det regnet noe sinsykt. I løp av natta kom det ganske mye dråper fra teltet, men jeg klarte ikke å fastslå om dette var kondens eller ikke. På en annen tur opplevde jeg noe av det samme ene natten uten spesielt mye regn, men vind. Natten etter prøvd vi å lufte bedre og tørke ut litt med primus på full guffe og da var det ikke så store problemer. Det skal sies at teltet sto bedre i vinden slik at kondensdråper ikke så lett blei slått løs.

Jeg konkluderte med at dette skyldes kondens som ristes løs, også når store dråper treffer duken. Noe av problemet jeg opplevde er det at innerteltet ikke absorberer noe særlig vann slik at det lettere drypper når det blir fuktig.

Var dere mange i teltet? Prøv å ha bedre lufting og evt tørke ut litt med full guffe på primus noen min og åpne skikkelig for utlufting.

Om dette er reklamasjon?? veit ikke, men er tvilsom til det. prøv evt med hageslangen når det slått opp. få en til å sitte inni og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk hende at teltet skal lekke i sømmene ved første gangs bruk. Jeg ville sjekket det med Hilleberg. Jeg kunne ikke finne noe info om det på nettsidene deres men..

Jeg vet positivt at Helsport sine telt lekker i sømmene ved første gangs regnskyll, før de "trutner", og dette opplevde jeg også med Ringstindteltet mitt fra Helsport og det var omskrevet på sidene deres eller i bruksanvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere å kjøpe meg nytt telt, leste derfor denne testen fra forbrukerrådet:

INGEN av de testede teltene er i nærheten av å tåle vann så dårlig som prestisjeteltet Hilleberg. Til og med det rimeligste teltet i testen, McKinley, går Hilleberg en høy gang etter at laboratoriet klippet ut minst fem prøver fra ytterduken og utsatte dem for vanntrykk.

Bortforklaringer

Da vi konfronterte den svenske Hilleberg-produsenten med de dårlige resultatene fra vanntettheten, fikk vi beskjed tilbake om at vi ved en feil hadde fått en prototyp som er sydd sammen av enklere materialer. Da vi så fortalte dem at teltet er kjøpt over disk i Oslo, fikk vi ny melding om at dette teltet stammet fra en tidligere produksjonsserie der underleverandøren ikke hadde oppfylt Hillebergs strenge kvalitetsmål. Teltet vi kjøpte i januar var ifølge butikken et helt nytt parti 2006-modeller.

Kilde http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1145356751.92?expandedtopic=1147164128.29

Blir spenende å se hva Hillberg sier når du som privatperson klager og ikke et testpersonel.

Ser ikke ut til at jeg kommer til å velge Hillberg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at jeg kommer til å velge Hillberg....

Jeg har hatt et Unna i 5-6 år nå, og det er det beste teltet jeg noensinne har hatt. Det ser fremdeles ut som nytt, men jeg har hatt over 100 netter i det. Noen av de nettene har vært utrolig våte, men bare utenfor...

Nå har jeg fått tak i det litt større Staika, og skal ha ganske mange netter i dette frem til sommeren. Jeg skal holde dere oppdatert, men holder fremdeles en knapp på at Hilleberg står for kvalitet! Hvis han som startet tråden tar kontakt med Hilleberg, så er jeg helt sikker på at de tar saken alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere å kjøpe meg nytt telt, leste derfor denne testen fra forbrukerrådet:

.....

Ser ikke ut til at jeg kommer til å velge Hillberg....

Den testen er blitt omtalt mye før her, og det var feil med det teltet. Grundig hva som skjedde kan man lese her

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=40594#40594

som henviser videre til et annet forum der Hilleberg selv har skrevet noen ord om dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utstyrserfaring og link. Skal lese mer på den en annen tid på døgnet. Er det noen som vet om en test på nettet som gir hillberg litt bedre resultater?

Hei, og takk for tilbakemelding. Har lest ganske mye rundt på nettet før jeg handlet Hilleberg, og jeg har ikke sett en eneste test som har gitt Hilleberg mindre enn 4/5, eller 5/6 score.

Viser til følgende tester:

Keron: Har vunnet Outdoors (Tysk Magasin) utmerkelse Gear Of The Year tre år på rad.

Nammatj: Har vunnet The Great Outdoors (Storbritannia) utmerkelse "Best Buy" med kommentaren "If you look for the best; you may stop looking now". Climbing (Amerikans) kåret det også til best likte telt.

Nallo: 2x Gear Of The Year, samt "beste kjøp" fra Outdoors, Trails (Storbritannia) kåret det til lettvektsvinner, i bladet UTE (norsk) vant Nallo 2, med Nallo 2 GT på andreplass (!). The Great Outdoors (Storbritannia) omtalte Nallo 2 som "Superbt, formodentlig det beste backpackingteltet på markedet"....

Uansett, jeg skal maile Hilleberg i løpet av dagen, så får vi se hva de har å si :=)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

Som du säkert känner till är principen med dubbla tält att man tack vare

innertältet skall hålla sig torr då det skyddar från fukt av kondens och

eventuellt sömläckage i yttertältet i regnigt och dåligt väder.

I kallt och regnigt väder blir det alltid kondens på insidan av yttertältet.

Fukt som kondenserar till vatten av yttertältets kalla yta, som kyls

ytterligare av regnet.

Regnet slår mot yttersidan av tältet och de fuktdroppar som samlats på

insidan av yttertältet stänker ner på inner tältet och på sådant som

förvaras i absiden.

Inte mycket att göra åt den saken, då det handlar om naturlagar. Man kan

naturligtvis täta sömmarna extra med sömtätning, för att på så sätt minska

eventuellt sömläckage, men det är oftast så litet i förhållande till

kondensen, så det har sällan så stor praktisk betydelse.

Är man ute i kallt väder med mycket regn och därtill hård vind går det inte

att undvika att fukt och vattendroppar stänker omkring när yttertältet

ruskas och regnet slår mot duken. Dock kan man säga att i det här fallet

fungerade tältet som det skall göra, det vill säga innertältet håll sig

torrt.

Om du önskar att täta sömmarna med Sil Net sömtätning, så skall vi gärna

skicka dig en tub. Sådant medel stryks tunt på sömmen och skall torka minst

24 timmar innan tältet packas.

Hilleberg AB

Kenneth Westman Drake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har kjøpt et skikkelig møkka telt.

Mja. Synes selv at responsen fra Hilleberg var seriøs, og jeg er foreløpig optimist. Skal ikke på jobb før 1430 i morgen, så tenkte at jeg skulle ta meg ei natt ute :) Bor såpass nærmt bra turterreng at jeg hopper på sykkelen med hodelyka om noen timer, så får vi se hvordan teltet gjør jobben i natt; regn er meldt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gikk det med teltet når du tok en tur i regnet som du skulle?

Lurer på å kjøpte ett lignende telt selv så er litt spendt på det der.

Hvordan virker teltet ellers? Lurer litt mellom Nallo og Nammatj ?

Noen andre som har noen meninger eller forslag? vil helst under 3 kg for å kunne bære det alene også på sommerturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Teltet virker utrolig gjennomført og stabilt. Mange kjekke løsninger. Teltplugger og stenger i titanlignende materiale.

Valgte selv den noe tyngre Nammatjutgaven med bakgrunn i følgende ressonement; Teltet har ingen "luksuselementer" i forhold til Nallo som jeg glatt hadde klart meg uten. Den ekstra vekten er utelukkende laget i kraftigere og mer slitesterke materialer som sikkert gir teltet 5-10 år lengre levetid og bidrar til å gjøre det mer egnet som vintertelt. Ellers synes jeg ikke selv at vekten er for stor. 1.75kg/pers hvis man er to på tur. En god del av resten av utstyret mitt er lettvektsutstyr (Marmot Helium EQ sovepose, ca. 900g og går ned til -10, og Therm-A-Rest helårsliggeunderlag på ca. 650g), så jeg havner godt under 10-12kg hvis jeg er ute å trasker alene en helg.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortsett fra vekten er det noen andre luksus ting med nallo i forhold til nammatj?

Hadde egentlig bestemt meg for ett nallo men redd det kan bli for spinkelt hvis det skulle blåse opp på vinterstid. på den andre siden sliter jeg med å holde vekta nede på tur og sekken blir fort over 20 kg på en helgetur :oops:

vet ikke hva som gjør det, men sekken veier jo 4,7 kg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort noen gram her og der... Tror ikke at det er større forskjeller mellom Nallo og Nammatj.. Sistnevnte har totalt 4 myggnettinger, noe Nallo ikke har.. .Hovedmyggnettingen kan dog enkelt fjernes og oppbevares hjemme i en egen myggnettingbag som leveres med teltet.... Ellers blir jo Hilleberg omtalt som et 4-sesongers telt som skal tåle det meste.... Amerikanske polforskere har dog valgt Nammatj til sine sydpolenekspedisjoner, så dette er nok fremdeles enda litt sikrere.... Har forstått det slik at du kan bruke doble teltstenger i både Nammatj og Nallo.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.