Gå til innhold
  • Bli medlem

Alle toppene i Nordmarka


panda

Anbefalte innlegg

Skal prøve å svare så godt jeg kan:

Listen over selvstendige topper (PF 20) over 500 meter i Nordmarka vil trolig ende et sted mellom 200 og 210 er jeg ganske sikker på. Tror jeg har funnet de aller fleste nå. Et sted mellom 5 og 10 av dem har primærfaktor (pf) så nært 20 meter at jeg ikke helt sikkert klarer å ta stilling til om de skal være med på lista eller ikke.

Mange av toppene er ordentlig fine også. Noen mangler trær helt øverst slik at utsikten er bra. Dessuten får man veldig varierte turer hvis man går på ulike topper. Kommer man litt bort fra de mest brukte veiene og stiene er det ytterst få mennesker man treffer og det gjør turene litt ekstra spennende.

Primærfaktor er en måte å avgjøre om en topp er selvstendig på. PF 20 betyr at den må stikke 20 høydemeter opp i forhold til høyeste skar mot høyere topp. I Nordmarka synes jeg det er passe mye da en topp med pf 20 gjerne synes godt i terrenget. Jeg kunne valgt pf 10, men da hadde det blitt en myriade av små og ganske kjedelige forhøyninger. For eksempel: pf 100 ville gitt ganske få topper (omtrent 10 stk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt inspirert av tråden til å rusle innom Kollern og Lamannshaugen på mandag. For noen topper! Fant til og med stien til sistnevnte og det hjalp litt ;) Ble veldig mye bushing for tre år siden da jeg forsøkte å gå rett langs terrenget fra Helgehaugen... (ikke gjør det..)

Utrolig utsikt fra de der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Skal prøve å svare så godt jeg kan:

Listen over selvstendige topper (PF 20) over 500 meter i Nordmarka vil trolig ende et sted mellom 200 og 210 er jeg ganske sikker på. Tror jeg har funnet de aller fleste nå. Et sted mellom 5 og 10 av dem har primærfaktor (pf) så nært 20 meter at jeg ikke helt sikkert klarer å ta stilling til om de skal være med på lista eller ikke.

Mange av toppene er ordentlig fine også. Noen mangler trær helt øverst slik at utsikten er bra. Dessuten får man veldig varierte turer hvis man går på ulike topper. Kommer man litt bort fra de mest brukte veiene og stiene er det ytterst få mennesker man treffer og det gjør turene litt ekstra spennende.

Primærfaktor er en måte å avgjøre om en topp er selvstendig på. PF 20 betyr at den må stikke 20 høydemeter opp i forhold til høyeste skar mot høyere topp. I Nordmarka synes jeg det er passe mye da en topp med pf 20 gjerne synes godt i terrenget. Jeg kunne valgt pf 10, men da hadde det blitt en myriade av små og ganske kjedelige forhøyninger. For eksempel: pf 100 ville gitt ganske få topper (omtrent 10 stk).

Hvis du med Nordmarka inkluderer Krokskogen (Ringerike kommune) så tror også jeg at en grundig studie vil gi drøyt 200 topper.

Jeg har foreløpig konsentrert meg om de over 600, og de nærmer seg nå 100 stykker (listen ligger på www.oslomarka.info). En god del ligger på grensen mht primærfaktor, men jeg tar heller med en for mye enn en for lite. Min erfaring er at alle disse toppene er verdt et besøk, enten det gjelder utsyn fra toppen eller underveis, eller rett og slett en spennende ferd med villmarks-følelse. Bare det å bli skræmt av en tiur i ny og ne er jo en stor opplevelse for noen, meg inkludert.

Du har i din liste "50. Rolihaug 624 meter", hvor ligger den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du panda opererer med Kjerkeberget, Oslo`s fylkestopp som 629 moh.

Andre steder står det 630 moh. Lurer på hva som er den "offisielle" høyde ???

Søker man opp Kjerkeberget under ”stedsnavn” på Norgesglasset:

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

og zoomer inn kraftig slik at målestokken nederst til venstre viser 100 eller 50 meter, får man opp høyden på Kjerkeberget med 2 desimaler: 630.96 moh.

Som vist under:

post-42-13347449825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt Enig Nils, Kjerkeberget har trigpunkt på 631 meter og det er nok den offisielle høyden. Ellers er jeg ikke sikker på om trigpunktet er det aller øverste punktet. Jeg mener å huske (var der i forrige uke) at det høyeste punktet er under brannvakthytta.

Dermed er det faktisk mulighet av Kjerkeberget er enda noen desimeter høyere og sånn sett muligens overgår Skibergfjellet i Vestfold. Dermed må rekkefølgen på Norges fylkestopper kanskje endres ?!

Lista over toppene på minst 500 meter er i ferd med å bli ferdig. Problemet er at det har den vært i flere år. Hver gang jeg tror jeg er i mål dukker en eller annen haug opp som jeg ikke har tenkt på. Har faktisk gjort en endring på topp 20 og det hadde jeg ikke trodd var nødvendig. En topp på 679 meter var utrolig nok uteglemt.

Rolihaug (624) er den kollen som ligger ved Ringkollstua, altså den som hoppbakkene går ned fra.

Ellers er det veldig fint i Nordmarka nå om dagen. Mye klarvær og fine farger. riktignok litt skyting, men så lenge man ikke ser ut som en tiur burde det gå greit.

Den nordlige halvdelen av Lillomarka er særlig fin akkurat nå. Det samme gjelder viddelandskapet øst for Ringkollen hvor jeg var i går. Rughaug er en lite kjent storhet i den delen av marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du panda opererer med Kjerkeberget, Oslo`s fylkestopp som 629 moh.

Andre steder står det 630 moh. Lurer på hva som er den "offisielle" høyde ???

Jeg ser nå at det er to fastmerker på Kjerkeberget:

G34T0079 på 32 V 589932 6667568 - 630,959 moh

G34T0383 på 32 V 589925 6667560 - 629,186 moh

Jeg har hittil basert meg på det laveste, trolig var det det eneste jeg fant i fastmerkeregisteret på Norgesglasset da jeg registrerte denne i min database for noen år siden. Takk for tipset, min høyde og pos. blir nå rettet. Posisjonen stemmer da mye bedre med min egen måling der oppe.

For øvrig er det ikke alltid at fastmerker gir korrekt høyde. De kan i noen tilfeller angi toppen av trig.tårn eller toppen av en stor varde (høyfjellet), de var jo siktepunkter i sin tid. Et eksempel på Krokskogen er Lauvlisæterbrenna, jeg har selv konstatert at den er ca 612 og ikke 620 som fastmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt Enig Nils, Kjerkeberget har trigpunkt på 631 meter og det er nok den offisielle høyden. Ellers er jeg ikke sikker på om trigpunktet er det aller øverste punktet. Jeg mener å huske (var der i forrige uke) at det høyeste punktet er under brannvakthytta.

Dermed er det faktisk mulighet av Kjerkeberget er enda noen desimeter høyere og sånn sett muligens overgår Skibergfjellet i Vestfold. Dermed må rekkefølgen på Norges fylkestopper kanskje endres ?!

Lista over toppene på minst 500 meter er i ferd med å bli ferdig. Problemet er at det har den vært i flere år. Hver gang jeg tror jeg er i mål dukker en eller annen haug opp som jeg ikke har tenkt på. Har faktisk gjort en endring på topp 20 og det hadde jeg ikke trodd var nødvendig. En topp på 679 meter var utrolig nok uteglemt.

Rolihaug (624) er den kollen som ligger ved Ringkollstua, altså den som hoppbakkene går ned fra.

Ellers er det veldig fint i Nordmarka nå om dagen. Mye klarvær og fine farger. riktignok litt skyting, men så lenge man ikke ser ut som en tiur burde det gå greit.

Den nordlige halvdelen av Lillomarka er særlig fin akkurat nå. Det samme gjelder viddelandskapet øst for Ringkollen hvor jeg var i går. Rughaug er en lite kjent storhet i den delen av marka.

Takk for Rolighaugen!

Jeg var i Vambuområdet i helgen, mye elgspor og mye orrfugl, og en og annen storfugl. Jeg jaktet bare topper, bl.a. kjerka der oppe, den er fin (faktisk like fin som nabo Rughaugen)!

(PS: Din topp vest for Rughaugen på ca 675 mener jeg har sadel på ca 658 og faller da under pf 20)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått så nøye gjennom listen foreløpig men:

- Toppen ved Rughaug kan nok trygt strykes ja. Var i tvil om den. Er den GPS målt ?

- Toppen sør for Lamannshaugen heter ikke noe på mine kart. Er det noen referanse på navnet Vangshaugen ?

- Revshammeren kan ikke ha to topper med pf 20. Selve Hammeren (619 meter) har maks Pf på en 7-8 meter.

- Er Massebrenna og Rykinhaugen målt med GPS ? De står som tvilsomme på listen min og jeg bestemte meg egentlig for at Rykinhaugen trolig var en topp, men neppe Massebrenna.

- Hvor mange topper er det egentlig oppå Pershusfjellet. Jeg kom til fem hvorav fire var sikre.

- Det er ikke så lett å ha oversikt over toppene i Guribrenna/Branntjernshøgda området. Er topp 614 som er merket på kartet helt sikker ?

Ellers overrasker det meg hvor mange topper med PF på mer enn 20 meter det er i Nordmarka. Jeg er ganske sikker på at det er flere enn 225 over 500 meter med pf 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svar:

- Toppen sør for Lamannshaugen heter ikke noe på mine kart. Er det noen referanse på navnet Vangshaugen ?

SVAR: Nei, det navnet holder nok ikke. Jeg tok det fra Vangsætra nedenfor. Foreløpig holder jeg en knapp på vestligste Juthauga (flertall), som jeg har fra en lokal kjentmann. Men dette sjekkes nå nærmere.

- Revshammeren kan ikke ha to topper med pf 20. Selve Hammeren (619 meter) har maks Pf på en 7-8 meter.

SVAR: Jeg har to topper her: Toppen ovenfor trigpunktet på 32 V 590087 6668328, den er ca 625 og har primærfaktor over 25 meter. Jeg har målt alle tre toppunkter på Revshammaren med GPS, og var nede på trig'en og kalibrerte både før og etter. Den andre, sørvesttoppen, er den mellom Revshammaren og Kjerkeberget, på 32 V 589928 6667937. Jeg anslår den til 626, og med primærfaktor 35. Jeg har målt denne med GPS. Trigpunktet utgår fra min liste.

- Er Massebrenna og Rykinhaugen målt med GPS ? De står som tvilsomme på listen min og jeg bestemte meg egentlig for at Rykinhaugen trolig var en topp, men neppe Massebrenna.

SVAR: Enig i at de er tvilsomme. Jeg har ikke målt disse med GPS.

- Hvor mange topper er det egentlig oppå Pershusfjellet. Jeg kom til fem hvorav fire var sikre.

SVAR: Jeg har fire: 32 V 583541 6672514, 32 V 583561 6672984, 32 V 583680 6674282 og 32 V 583814 6674709. Hhv 650, 649, 625 og 621 moh.

- Det er ikke så lett å ha oversikt over toppene i Guribrenna/Branntjernshøgda området. Er topp 614 som er merket på kartet helt sikker ?

SVAR: Ja, både Guribrenna og Branntjernshøgda sør (32 V 590324 6668985, 614, sadel under 595) er markerte topper og jeg har målt disse med GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Panda spurte:

- Er Massebrenna og Rykinhaugen målt med GPS ? De står som tvilsomme på listen min og jeg bestemte meg egentlig for at Rykinhaugen trolig var en topp, men neppe Massebrenna.

NYTT SVAR: Enig i at de er tvilsomme. Jeg har nå målt disse med GPS.

Massebrenna er definitivt under 20 meter og går ut av min liste.

Rykinhaugen er på grensen, men jeg lar den være med.

For øvrig er de begge absolutt verdt et besøk.

Massebrenna ligger ved den vakre Ålsjøen og gir et flott utsyn mot Ålsjøbrenna. Området her er vilt og vakkert, men fin sykkelvei opp til Ålsjøseter. Dette må være et eventyrlig skiterreng!

Rykinhaugen ligger rett opp fra veien i Svenådalen, og gitt fint utsyn mot vest, ned i bygda, når du krabber opp fra den siden. Helt på toppen har en elg sin grop, det spørs om varden der får stå i fred. Videre innover mot Skjennumsflaka får du raskt villmarksfølelsen, mens den høyeste åsen på Skjennumsflaka gir lite utsyn. Da må du opp på "Svarten" for virkelig å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke GPS-målt topper så jeg kan ikke være helt sikker.

Ellers er det overraskende mange hauger som har mer enn 20 meter pf synes jeg. Det dukker stadig opp nye koller som etter en kikk på Kartverkets søkerside viser seg å være selvstendige. Her om dagen fant jeg tilfeldigvis en kolle som viste seg å være Oslos 7 høyeste med primærfaktor på minst 25 meter og høyde på 578 meter (575-580).

Mange av disse haugene er flotte utsikspunkter fordi det er lite vegetasjon øverst. Jeg vil tro det er konsekvens av istider eller noe slikt som gjør at det er lite jord og mye stein. Muligens er det noe av det samme fenomenet som gjør at Skrim og Jonsknuten har tregrense som ligger veldig mye lavere enn det som man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke GPS-målt topper så jeg kan ikke være helt sikker.

Jeg har GPS med barometrisk høydemåler (Garmin GPSmap 60 CSx) som gir meg muligheten til både å kalibrere på kjente høyder og å benytte satelittdata. Etter å ha kontrollmålt ca 150 topper begynner jeg å få litt erfaring med kvaliteten. Satelittdata er ofte meget bra, men kan til tider være langt unna. Mine målinger passer godt med ØK-data (1:5.000 på Norgesglasset), oftest innenfor 2 meter i høydeavvik. Men noen steder er ØK feil, f.eks. mangler Lundberghaugen kote® på toppen.

Ellers er det overraskende mange hauger som har mer enn 20 meter pf synes jeg. Det dukker stadig opp nye koller som etter en kikk på Kartverkets søkerside viser seg å være selvstendige. Her om dagen fant jeg tilfeldigvis en kolle som viste seg å være Oslos 7 høyeste med primærfaktor på minst 25 meter og høyde på 578 meter (575-580).

Du mener vel 678, kan du røpe hvilken det er?

Mange av disse haugene er flotte utsikspunkter fordi det er lite vegetasjon øverst. Jeg vil tro det er konsekvens av istider eller noe slikt som gjør at det er lite jord og mye stein. Muligens er det noe av det samme fenomenet som gjør at Skrim og Jonsknuten har tregrense som ligger veldig mye lavere enn det som man skulle tro.

Ja, ofte er det en bar knaus på toppen. Det er jo naturlig at det ikke akkumuleres noe jord på slike steder. Etter siste istid var nok alt helt bart for jord, så all jord og torv er kommet de siste 10.000 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener 578 ikke 678. Toppen er Oslos 7 høyeste, ikke Oslo-markas.

Den ligger noen hundre meter nordøst for Sandungskollen. Det er VELDIG mye tyttebær der slik at Tyttebærkollen ville vært et verdig navn. Men tror ikke den heter noe. Den er imidlertid godt synlig som en skikkelig knaus fra et par steder på veien mellom Sandungen og Katnosa.

Skjennumsflaka har ellers to topper. Geocachen og varden er på den laveste toppen. Den høyeste lenger sør har ganske god utsikt. Det er greiest å gå opp dit via det gårdsbruket som ligger i Svenådalen på sørsiden av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener 578 ikke 678. Toppen er Oslos 7 høyeste, ikke Oslo-markas.

Den ligger noen hundre meter nordøst for Sandungskollen. Det er VELDIG mye tyttebær der slik at Tyttebærkollen ville vært et verdig navn. Men tror ikke den heter noe. Den er imidlertid godt synlig som en skikkelig knaus fra et par steder på veien mellom Sandungen og Katnosa.

Skjennumsflaka har ellers to topper. Geocachen og varden er på den laveste toppen. Den høyeste lenger sør har ganske god utsikt. Det er greiest å gå opp dit via det gårdsbruket som ligger i Svenådalen på sørsiden av toppen.

Det gårdsbruket er vel Skjennumseter?

Jeg har også sett av kartet at den søre toppen skal være høyere, men mine målinger viste noe annet.

For øvrig har jeg foreløpig kun skikkelig kontroll på de over 600 mht pf 20, over 500 blir neste prosjekt. Jeg hadde i utgangspunktet 30m pf kriterium, men fikk en del innspill på at 20 m ville gi merverdi. Og det er jeg helt enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.