Gå til innhold
  • Bli medlem

Diskusjon rundt fellefangst - Utskilt fra "Hvor har du vært på tur i dag - 2022"


Halkatla

Anbefalte innlegg

Annonse
Halkatla skrev (10 minutter siden):

Det så ut som en lite behagelig måte å dø på... 😕 Jeg pleier å klikke meg inn på denne tråden for å se på fin natur, ikke hengte/kvelte (??) dyr, kanskje best å holde seg unna denne, da. 😅

Slagfelle, dør momentant når felle slår mot nakke.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (11 timer siden):

Det så ut som en lite behagelig måte å dø på... 😕 Jeg pleier å klikke meg inn på denne tråden for å se på fin natur, ikke hengte/kvelte (??) dyr, kanskje best å holde seg unna denne, da. 😅

Beklager. Tenkte at dette var en så naturlig del av norsk friluftsliv at jeg trodde det var innenfor. Har fjernet bildene. 

 

Btw.. Slagfelle gir momentant død, som @Fiskepadde skriver. 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye strengere krav til slike slagfeller som jeg har brukt her. Både krav til energi og til dimensjoner. Der mange musefeller slår for langt bak på dyrene, treffer ei conibear-felle beregnet til mår, alltid over nakken. 

  • Liker 7
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (2 timer siden):

Tenkte at dette var en så naturlig del av norsk friluftsliv at jeg trodde det var innenfor.

Det er det (naturlig, altså), og takk for at du deler.

I ett stadig mer moderne samfunn så er det dessverre mange naturlige prosesser og tradisjoner som blir stadig mindre naturlig for stadig flere. Det er for så vidt ikke noe galt i det, men det fører med seg noen utfordringer. 

Temaer rundt jakt og fiske dukker opp stadig vekk her inne, så du gjør ikke så veldig rart i å tenke at det skulle være takhøyde til fangstrelaterte innlegg, men siden det er ett uvant emne for mange så kan det være greit å ta hensyn til det og gjøre den typen innlegg til valgfri lesing.

Om du ønsker å dele mer om denne formen for friluftsliv, så kanskje egne tråder er veien å gå? Med emnetitler som tydelig formidler hva som skjuler seg bak, så får de som er nysgjerrige på fellefangst muligheten til å bli fasinert og / eller inspirert. Og de som har en bedre dag uten å lese noe som helst om dette emnet, får muligheten til sveipe gjennom de siste turrapportene uten å sette kaffen i vrangstrupen. 

Skulle det vise seg at målgruppen blir veldig liten, så finnes det også gode forum som er mer spisset mot denne formen for friluftsliv.

Endret av aico
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (15 timer siden):

Beklager. Tenkte at dette var en så naturlig del av norsk friluftsliv at jeg trodde det var innenfor. Har fjernet bildene. 

Btw.. Slagfelle gir momentant død, som @Fiskepadde skriver. 

Nå fikk jeg dessverre ikke sett bildene, mener det burde være godt innenfor så lenge Jakt og Fiske er en del av forumet.

Jeg synes det er trist at det kom til det punktet at du følte du måtte fjerne bildene. Som sagt fikk jeg ikke sett bildene, men jeg tenker de var rimelig uskyldig i forhold til det vi blir eksponert for igjennom medier som avis og tv, samt sosiale medier. Det neste blir vel at bilder av ørretfangsten må sensureres. 

Men som @aico godt formulerer, så er det vel en del av prosessen mot et mer "moderne" samfunn, der blant annet folk flest tror grønnsaker vokser i grønnsaksdisken og kjøtt og fisk i ferskvaredisken, eller til og med frysedisken. Da blir det en vanskelig balansegang med innleggene, noe jeg synes forumet har lidd i en grad av, i form av frafall av medlemmer som bidro med mye innhold. Og bidratt i stor grad til jeg nå heller er en lurker på forumet.  

@ingen87 Fortsatt god jakt, og i tillegg til rådet fra @aico lengre opp, så er det også mulighet for å eventuelt bruke "Spoiler" funksjonen slik at man aktivt må velge om man vil se innholdet som ligger skjult i "spoileren".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ofret så mange kalorier på dette. Dette er ett trivelig forum og det er ingen grunn til at det ikke skal fortsette å være det. Det er både jegere, fiskere, ikke-jegere og ikke-fiskere (som ikke bryr seg så mye om noen jakter eller ikke) og personer som bryr seg svært mye om noen jakter eller fisker. En gang i blant blir noen støtt/fornærmet og gir utrykk for det. So? Folk trenger ikke hjerte/lunge redning om de blir fornærmet. Slikt pleier å gå over av seg selv. MInner litt om den voldsomme debatten for ett par år siden, da noen delte barndomsbilder der de lekte "kåbbåy" og indianere, og alle rett- tenkende progressive hamret rasende på tastaturet , og i avisspaltene, om hvor ytterst upassende det var å vise fram slike bilder i dag. Det beste alle kan gjøre er å rette seg opp og trekke skuldrene bakover. For å sitere min tidenes filmreplikk fra Rhett Butler i Tatt Av Vinden :"frankly my dear, I dont give a damn."

Endret av Robinson
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (På 4.2.2022 den 13.31):

Ja, jeg lærte min lekse, fjernet bildene, og skal være mer forsiktig med hvor jeg eventuelt deler jaktbilder :)

Synd egentlig - synes jeg. Jakt, fiske og friluftsliv blir mer og mer utstyrsjakt, likes-fiske og glampingliv. Det er sikkert mange som synes det er greit, og det er bra. Men det er også mange som synes det tradisjonelle jakt, fiske og friluftslivet er veldig fint. Det burde være bra det også. Krenkehysteri og cancel-kultur er ikke min greie. Den "spoiler"-funksjonen noen nevner over må da være i orden å bruke hvis det skjuler bilder for de som ikke vil se dem. Men den burde kanskje hete noe annet: "Krenk meg gjerne"-knappen - eller noe sånt.

Det var nå bare mine tanker. Skitt jakt, skitt fiske og skitt friluftsliv!

;-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Hva er det snakk om slags bilder egentlig? Og hva er den der spoiler-funksjonen? Den har jeg ikke funnet.

Når du skriver ett innlegg/en kommentar er det et øye i verktøylinja som heter "spoiler". Jeg har aldri prøvd den knappen, men jeg prøver den nå.

Spoiler

Dette bildet er lagt inn som en spoiler

IMG_20220204_135906.thumb.jpg.32cb93e88d68383bfab5fbaa67ae0de4.jpg

 

Bildene har @ingen87 selv fjernet sier han.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (33 minutter siden):

Bildene har @ingen87 selv fjernet sier han.

;-)

Ja det var derfor jeg spurte hva det var slags bilder, for det er stor forskjell på jaktbilder. Noen er langt mer "blodtørstige" enn andre. Hvis bildet var grotesk er det en ting, men hvis det var et alminnelig bilde av en jaktopplevelse så er det noe annet - da synes jeg helt klart at spoilerfunksjonen er langt bedre enn at vi på forumet skal "skjermes" og late som at jakt ikke finnes. Det er jo en naturlig del av norsk friluftsliv for veldig mange, selv om det ikke er det for meg.

- Spoileren funka, for øvrig. Fin funksjon.

 

Endret av Miamaria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (15 minutter siden):

Ja det var derfor jeg spurte hva det var slags bilder, for det er stor forskjell på jaktbilder. Noen er langt mer "blodtørstige" enn andre. Hvis bildet var grotesk er det en ting, men hvis det var et alminnelig bilde av en jaktopplevelse så er det noe annet - da synes jeg helt klart at spoilerfunksjonen er langt bedre enn at vi på forumet skal "skjermes" og late som at jakt ikke finnes. Det er jo en naturlig del av norsk friluftsliv for veldig mange, selv om det ikke er det for meg.

- Spoileren funka, for øvrig. Fin funksjon.

 

Ja, enig i at både jakt og fiske kan fremstilles på mange forskjellige måter. En aktivist som vil forby jakt vil nok ønske å legge ut bilder med helt andre vinklinger enn en som vil promotere jakt som en veldig positiv del av sitt eget friluftsliv. Så de som jakter/fisker: ta det som en utfordring.

"Vis skjult innhold" synes jeg var en fornuftig tekst for en boks der man kan legge inn bilder man er usikre på om alle synes er greit å få presentert for seg. En liten beskrivelse om hva innholdet er, så kan den enkelte velge for seg selv og alle er blide og fornøyde.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å fornærme noen, beklager. :)  Jeg har avlivet dyr selv og er absolutt ingen hysterisk veganer-type bymenneske, men det er altså et eller annet med å se på bilder av døde dyr - og spesielt døde dyr som muligens har dødd en langsom/vond død - som ikke er hyggelig å se på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (8 minutter siden):

Det var ikke meningen å fornærme noen, beklager. :)  Jeg har avlivet dyr selv og er absolutt ingen hysterisk veganer-type bymenneske, men det er altså et eller annet med å se på bilder av døde dyr - og spesielt døde dyr som muligens har dødd en langsom/vond død - som ikke er hyggelig å se på.

Jeg er enig og deler ditt syn.

Det er imidlertid trist at hvis man har dette synet, så MÅ man understreke at man ikke er veganer, ikke bymenneske, drikker annet enn kaffe latte osv. 

Hvorfor har det blitt sånn de siste åra?

 

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange muligheter til å bli krenket begge veier 😊

Jeg har vært med på en god del jakt med våpen og med feller sammen med opphavet i barndom og ungdom selv og kjøper gjerne kjøtt fra dyr som er skutt. Jakt er en naturlig og flott ting selv om jeg i voksen alder er mer usikker på om jakt med feller burde være tillatt pga av risikoen for en svært pinefull død. 

Men synes allikevel ikke bilder av dyr hengende i en felle er veldig respektfullt overfor det drepte dyret. På samme måte som en nedskutt tiger ikke er like flott som en levende tiger på jakt etter byttedyr. 

Bare mine "two cents" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig og deler ditt syn.

Det er imidlertid trist at hvis man har dette synet, så MÅ man understreke at man ikke er veganer, ikke bymenneske, drikker annet enn kaffe latte osv. 

Hvorfor har det blitt sånn de siste åra?

 

Godt spørsmål :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (29 minutter siden):

Den enes død, den andres brød! Her har du redda ganske så mange ekorn m.m, så bra jobba! 

"Redda ekorn".......dette kan være usikre påstander.....naturen og dyrelivet er ifølge forskning mer sammensatt enn at 1 +1 nødvendigvis er 2...eller at en død mår nødvendigvis betyr mer ekorn og skogsfugl..tar man ut ledd i økosystemet kan man rokke ved dette ømtålelige systemet. Mår har en viktig funksjon i naturen. Mink derimot burde det blitt drevet mer jakt på ettersom minken ble importert på 30 tallet og har ingen funksjon i økosystemet i Norge. Mitt inntrykk er at  NJFF(landets jeger organisasjon)dessverre fører en mangelfull, misforstått og ufullstendig informasjon rundt jakt på predatorer.

  • Liker 3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (14 minutter siden):

"Redda ekorn".......dette kan være usikre påstander.....naturen og dyrelivet er ifølge forskning mer sammensatt enn at 1 +1 nødvendigvis er 2...eller at en død mår nødvendigvis betyr mer ekorn og skogsfugl..tar man ut ledd i økosystemet kan man rokke ved dette ømtålelige systemet. Mår har en viktig funksjon i naturen. Mink derimot burde det blitt drevet mer jakt på ettersom minken ble importert på 30 tallet og har ingen funksjon i økosystemet i Norge. Mitt inntrykk er at  NJFF(landets jeger organisasjon)dessverre fører en mangelfull, misforstått og ufullstendig informasjon rundt jakt på predatorer.

Selvfølgelig...man kan jo velge å stå helt stille og la naturen seile sin egen sjø. Men så er vi jo her en gang, av naturlige årsaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (21 minutter siden):

"Redda ekorn".......dette kan være usikre påstander.....naturen og dyrelivet er ifølge forskning mer sammensatt enn at 1 +1 nødvendigvis er 2...eller at en død mår nødvendigvis betyr mer ekorn og skogsfugl..tar man ut ledd i økosystemet kan man rokke ved dette ømtålelige systemet. Mår har en viktig funksjon i naturen. Mink derimot burde det blitt drevet mer jakt på ettersom minken ble importert på 30 tallet og har ingen funksjon i økosystemet i Norge. Mitt inntrykk er at  NJFF(landets jeger organisasjon)dessverre fører en mangelfull, misforstått og ufullstendig informasjon rundt jakt på predatorer.

Det er ikke usikre påstander, tvert imot.1+1 er ikke nødvendigvis 2, det har du nok rett i. Men død mår betyr utvilsomt mer ekorn og skogsfugl (og ryper)

Les her: https://jaktilierne.no/?wpfb_dl=82 

 

Sitat

Statistikkene viser at estimert lirypetetthet har økt vesentlig mer i Lierne i prosjektperioden, sammenlignet med våre nabokommuner. Rypetetthet i Lierne har økt med 104% under prosjektperioden, mot en tilsvarende økning i Snåsa på 42%. Produksjon (antall kyllinger pr. voksen) har vært relativt lik i alle tre områder og jakttrykket har vært relativt statisk. Vi mener dette er sterke indisier på at rypas overlevelse har økt, som følge av redusert predasjon.

Sitat

Resultater og erfaringer fra prosjektet viser at reduksjon i smårovviltbestander gir utslag i mer småvilt (hønsefugl og hare) å jakte på. Lirypetakseringer og fellingsstatistikker for statsallmenningene og kommunen viser en markant økning i hønsefuglbestander under prosjektperioden. Økningen er markant større i Lierne enn i våre sammenligningskommuner


Når det er sagt syns jeg også det er synd hvis ikke man kan dele bilder av lovlig utført fangst. Dette er ikke musefeller til 19 kroner fra Biltema, men skikkelige saker som dreper momentant. 

Endret av Leinad
  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leinad skrev (17 timer siden):

Det er ikke usikre påstander, tvert imot.1+1 er ikke nødvendigvis 2, det har du nok rett i. Men død mår betyr utvilsomt mer ekorn og skogsfugl (og ryper)

Les her: https://jaktilierne.no/?wpfb_dl=82 

 


Når det er sagt syns jeg også det er synd hvis ikke man kan dele bilder av lovlig utført fangst. Dette er ikke musefeller til 19 kroner fra Biltema, men skikkelige saker som dreper momentant. 

Det eksisterer  mange forskjellige forskningsrapporter som viser det stikk motsatte, enn det du henviser til. Her tror jeg det kan stå uavgjort mellom den ene påstanden målt opp mot den andre, men det er lov å bruke hue når man leser de forskjellige rapportene, samt kanskje legge egne erfaringer, som er gjort over tid, til grunn i ett fast terreng. Enkelte rapporter legger ikke vekt på totalbildet av det å kun ta ut ett ledd, og kun det ene leddet. Rapporten du viser til må anses som nærmest verdiløs, den sier lite, tidsaspekt, fremtidsaspekt, langtidsvirkning, og rapporten er jo  utført av hvemsomhelst og jegere mm. 

 

Hva gjelder dine påstander som;   « skikkelige saker som dreper momentant», finnes det mange eksempler på at selv de «beste og dyreste « fellene ikke dreper momentant, men skader/ påfører lange lidelser for dyrene. Har selv egne erfaringer etter flere tiår med jakt og fellefangst, noe jeg ikke er stolt av lenger.

Endret av Fenrisfrøya
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil art går i noen ganger i fellene selv om de er satt opp aldri så riktig at så dette ikke kan gå galt stemmer jo ikke. Når man vet at dyr føler smerte på akkurat samme måte som oss mennesker så er det jo ikke unaturlig å ønske at de blir avlivet på en human måte under oppsyn. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenrisfrøya skrev (2 timer siden):

Det eksisterer  mange forskjellige forskningsrapporter som viser det stikk motsatte, enn det du henviser til. Her tror jeg det kan stå uavgjort mellom den ene påstanden målt opp mot den andre, men det er lov å bruke hue når man leser de forskjellige rapportene, samt kanskje legge egne erfaringer, som er gjort over tid, til grunn i ett fast terreng. Enkelte rapporter legger ikke vekt på totalbildet av det å kun ta ut ett ledd, og kun det ene leddet. Rapporten du viser til må anses som nærmest verdiløs, den sier lite, tidsaspekt, fremtidsaspekt, langtidsvirkning, og rapporten er jo  utført av hvemsomhelst og jegere mm. 

Ok, det er greit at du synes det. Jeg gjør mitt beste for å bruke hue. Jeg legger også egne erfaringer til grunn i terreng jeg har jaktet i over lengre tid. Både når det gjelder tap av lam til rev og småviltbestand som gradvis øker i takt med uttak av predatorer.

Jeg vil gjerne lese rapporter som viser det stikk motsatte hvis du har link til det. Jeg er klar over at dette ikke er svart/hvitt og at en død mår ikke er lik en levende rype - og jeg vil heller ikke at all mår eller all rev skal skytes ut. Tvert imot, det ville vært en skandale.  Jeg synes bare fornuftig forvaltning er viktig. 

Ja, bortsett fra minken da som ble nevnt lengre oppe. Den kunne gjerne forsvunnet. 

Hvis du har andre egne erfaringer er jeg interessert i å høre de også. 

Samtidig er ikke dette noe vi trenger å bli enige om, og jeg vil helst ikke at dette skal bli en "stygg" diskusjon som det ofte har en tendens til å bli om slike tema. Hvis vi holder det saklig og er pene mot hverandre er jeg derimot med :) 

Sitat

Hva gjelder dine påstander som;   « skikkelige saker som dreper momentant», finnes det mange eksempler på at selv de «beste og dyreste « fellene ikke dreper momentant, men skader/ påfører lange lidelser for dyrene. Har selv egne erfaringer etter flere tiår med jakt og fellefangst, noe jeg ikke er stolt av lenger.

Det har du rett i. Men som oftest slår de riktig (hvis de er riktig oppsatt, men det får vi ta utgangspunkt i at de er) og da dreper de momentant.
Feilslag skjer dessverre av og til og det er forferdelige greier. Tror ikke vi finner jegere og fangstmenn som ikke synes det. 

 

Sitat

Feil art går i noen ganger i fellene selv om de er satt opp aldri så riktig at så dette ikke kan gå galt stemmer jo ikke. Når man vet at dyr føler smerte på akkurat samme måte som oss mennesker så er det jo ikke unaturlig å ønske at de blir avlivet på en human måte under oppsyn. 

Ja, feil art kan gå i fellene. Vet ikke hvem du sikter til, men jeg har aldri sagt at dette ikke kan gå galt. Tvert imot er det viktig å huske på at det kan gå galt og gjøre det man kan for å unngå det. 
Føler vi må ta utgangspunkt i at fellene brukes riktig og slår riktig - og da er dette en human måte å avlive de på. De dør jo med en gang. 

Jeg ønsker på lik linje med deg (og sannsynligvis alle andre her) at alle dyr avlives humant. Jeg har aldri møtt en jeger som ønsker noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.