Gå til innhold
  • Bli medlem

Polypropylen undertøy pluss ull, fukttransport


Eirik Verlo

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg brynje sin super thermo nettingskjorte i polypropylen. Var på topptur her om dagen (-16 til -8 grader) og brukte den innerst og en tynn sommerullskjorte ytterst og syns forsåvidt det fungerte bra og var ikke altfor klam. Jeg lurer på om noen har erfaringer med denne kombinasjonen av undertøy i forhold til å ha ulla innerst eller ytterst? Tenker jo at å ha syntetisk ytterst for å transportere vekk fukta fra ulla er lurt, men samtidig hvis det syntetiske er innerst vil fukten transporteres vekk fra kroppen og ut i ulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett så bør netting være innerst. 

Blir ikke klok på det der. Men foretrekker netting (har bare i ull) framfor noe annet innerst. Har en periode brukt fleece som mellomplagg. Trodde jeg hadde konkludert. Innså at det hadde jeg inne. 😂

I går kveld på tur med bikkja brukte jeg en tynn isolasjon jakke som mellom plagg. Det var veldig behagelig. Men, på lengre turer er vel denne blitt til is i løpet av natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker samme kombo og har i likhet med dere gode erfaringer. Ull varmer inntil den har en viss prosent fukt i seg, men når det bikker over i å bli vått vil den kjøle ned hvis den kommer i kontakt med huden. Da er det genialt med et luftlag i mellom. 

Har også god erfaring med tettsittende trøye i syntet, og fleece eller ull utapå. Fukten trekker utover i lagene og fordamper vekk fra kroppen, og når jeg stopper opp er det veldig lett å bytte kun det ytterste laget, og så er det innerste tørt på null komma niks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HH Lifa Merino er en syntet med ull utenpå. Når jeg blir svett i den er det ulla som blir våt, laget inntil kroppen er tørt. Siden lagene er tett sammen, trekker det også mindre gjennom den enn en trøye av ren ull, om ytterlaget "lekker" litt vind stopper den resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også (syntetisk) netting innerst med ull (eller ull/silke) utapå, med ev. en tynn ullgenser utapå der før ei jakke etter vær- og føreforhold. Om det er kaldt og det ikke blåser synes jeg det kan fungere fint med en tjukk ullgenser istedenfor jakke.

Før jeg "oppdaga" netting sleit jeg med at ull rett mot (over)kroppen føltes for tett og klamt, fikk nesten klaustrofobifølelse. Med netting under ble alt så meget bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rask fordamping kan gjøre at en føler seg nedkjølt, men med et absorberende lag med ull, som bremser fordamping, unngår en lettere det. Med synteten, eller nettingen,  innerst, føler en seg likevel tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at syntet innerst kanskje er best da. Men tanken min som kanskje ikke kom så godt frem var at om synteten er ytterst vil dette føre fukt vekk fra ulla og utover, siden man vet at syntet er fukttransporterende. I tillegg sier man jo på godt norsk at skal ha ull innerst. Får prøve dette selv en gang for å se, kanskje det funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Verlo skrev (12 timer siden):

Men tanken min som kanskje ikke kom så godt frem var at om synteten er ytterst vil dette føre fukt vekk fra ulla og utover, siden man vet at syntet er fukttransporterende.

"fuktransporterende" i denne sammenhengen er vel like misvisende som de "pustende" membranjakkene...

Det mann kan si om de fleste syntetiske tekstiler er at de er hydrofobe i en eller annen grad, dette gjelder spesielt polypropylen. Dvs. at de ikke (eller i svært liten grad) absorberer vann. I tillegg bygges fibrene opp for og utnytte noen fysiske prinsipper til vår fordel, bl.a. kan man utnytte kapilareffekten til å få væske i dråpeform til å fordele seg over en større overflate slik at væsken/svetten lettere fordamper. 

Ull derimot, er ett hydrofilt tekstil. Det kan absorbere en del væske, men som vi vet, uten at fibrene kollapser, så ulla vil fortsatt bidra til at vi får ett luftsjikt mellom kroppen og utenforliggende lag.

Grunnen til at nok de fleste velger og ha det hydrofobe (f.eks. polypropylen) laget innerst og det hydrofile (f.eks. ull) laget ytterst er at mann (i teorien) får en push-pull effekt. Altså, egentlig den effekten du beskriver over, men vi må stokke om rekkefølgen ifht. hvordan du tenker fordi ingen tekstiler egentlig transporterer noe som helst. Vi kan bare utnytte de hydrofobe, hydrofile og kapilare egenskapene for å skape en opplevelse av væske blir "transportert".
Akkurat som med klima forøvrig, er det mye mer som påvirker mikroklimaet rundt kroppen enn akkurat disse mekanismene, så dette er veldig forenklet. Fasiten for akkurat deg finner du bare ved å prøve deg fram.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico. Riktig at ingen klær transportere fukt av seg selv. :)  Men varme gjør, bl.a. kroppsvarme! På samme måte som fukt i hus presses utover og vekk fra varmekilden av varme, gjør kroppsvarme det samme. Klær som ikke absorberer fukt, gjør fukttransport enkel. Nei - hule ullfibere kollapser ikke, de fylles bare med mer og mer fukt (svette) og ullplagget isolerer dårligere og dårligere. :( Skal  ikke mye  fukt i ull før de er dårligere, enn rett type pollypropelen produkter. 

Men i kulde så er det viktigste å gå, så en ikke bli våt på kroppen,. Gjør en det må/bør en ha skift når en stopper. Men går en med hodet, så tillates en del fukt fra svette fra kroppen og via pollypropelen og videre utover og en er tørr og varm. Selv brukte jeg pollyprodukter rett på kroppen og videre utover til ytterjakke, i flere ti-år (ned til 20 - 25 grader) og har hatt mindre volum av klær på meg, enn med ull. Men enig i, at folk får teste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 skrev (59 minutter siden):

aico. Riktig at ingen klær transportere fukt av seg selv. :)  Men varme gjør, bl.a. kroppsvarme! På samme måte som fukt i hus presses utover og vekk fra varmekilden av varme, gjør kroppsvarme det samme. Klær som ikke absorberer fukt, gjør fukttransport enkel. Nei - hule ullfibere kollapser ikke, de fylles bare med mer og mer fukt (svette) og ullplagget isolerer dårligere og dårligere. :( Skal  ikke mye  fukt i ull før de er dårligere, enn rett type pollypropelen produkter. 

Men i kulde så er det viktigste å gå, så en ikke bli våt på kroppen,. Gjør en det må/bør en ha skift når en stopper. Men går en med hodet, så tillates en del fukt fra svette fra kroppen og via pollypropelen og videre utover og en er tørr og varm. Selv brukte jeg pollyprodukter rett på kroppen og videre utover til ytterjakke, i flere ti-år (ned til 20 - 25 grader) og har hatt mindre volum av klær på meg, enn med ull. Men enig i, at folk får teste selv.

Jeg prøvde å begrense svaret mitt til TS sitt spørsmål ifht. hvordan den lagvise rekkefølgen mellom syntet og ull påvirker fukttransport.

Temperaturregulering i seg selv var ikke en del av spørsmålet, selv om det kanskje var implisitt, så for alle andre aspekter vedrørende fukttransport og temperaturregulering så var det korte svaret mitt at dette er komplekst. 

Nå er jeg heller ikke helt enig i alt du skriver. I beste fall er det litt unyansert. 
For å ta hus-analogien: vann i dampform er lettere å transportere enn vann i væskeform. For å unngå fuktproblem som kan oppstå ved at dampen når duggpunktet før den er ute av huset, må vi ventilere.
Dette er er selvsagt også viktig å tenke på når vi kler oss. Med en fornuftig balanse mellom luftgjennomstrømning og isolasjon kan mann bli kvitt mest mulig av svettedampen før den når duggpunktet slik at mann føler seg både tørrere og varmere. Hvis mann klarer dette, er det ikke sååå viktig om isolasjonslaget er ull eller syntetisk.
Men komfort handler ikke bare om temperatur. Det handler også om å føle seg tørr, ikke stinke som en gris osv. Siden alle prioriterer ulikt, svetter ulikt, har ulik komfortsone for temperatur osv. så må mann bare prøve seg frem. 

Jeg bruker fortsatt hele spekteret av undertøy, mellomlag, skall-lag og forsterkningslag avhengig av aktivitet, temperatur, varighet, reguleringsbehov, vektbegrensninger, slitasje, tørkemuligheter osv. 
Etter hvert blir det noen kombinasjoner som går igjen til ulike aktiviteter, men ingen ting er perfekt til alt, og fortsatt sjekker jeg værmeldingen grundig og grubler mye før både korte og lange turer ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Verlo skrev (22 timer siden):

tanken min som kanskje ikke kom så godt frem var at om synteten er ytterst vil dette føre fukt vekk fra ulla og utover, siden man vet at syntet er fukttransporterende.

Ull absorberer mer fukt enn syntet.

Alle plagg tørker like fort, det er det totale innholdet av fukt som bestemmer hvor lang tid det tar å tørke plagget.

Siden syntet absorberer lite fukt sammenlignet med ull vil ikke dette suge opp fukt fra ullet særlig bra, og derfor sitter mer fukt igjen i ullet enn i syntet.

Så for å ha minst fukt mot huden er det best med det minst absorberende undertøyet nærmest huden. I teorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

friluftsglede skrev (1 time siden):

Jeg bruker Brynje Super Thermo netting innerst mot huden nesten daglig. To lag netting under skallet for hver 7-10 kuldegrad. Les ulike tester av netting her, politiet, over nordpolen v/ Lars Ebbesen, Sintef mm.: www.brynje.no/tester

 

Jeg ville tatt Brynjes egne påstander med en klype salt. På brynje sin side står det også at ull tar opp 1600% av tørrvekten i vann. Selvsalgt bare pølsevev, men det får polypropylen til å høres særdeles bra ut.

Har påpekt de til de før, og de kunne ikke si hvor de hadde denne påstanden fra, men de har beholdt det allikevel.

Skulle tatt seg ut om en ullgenser på ett kilo veide 16 kilo etter en regnskur 😅😅😅
 

Men selvsagt kan det være bra for det om. Selv synes jeg nettingen i polypropylen var skikkelig dårlig til skiturer og padleturer, sammenlignet med aclima ull.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Selv synes jeg nettingen i polypropylen var skikkelig dårlig til skiturer og padleturer, sammenlignet med aclima ull.

Er det netting i ull du bruker? Jeg kunne godt tenke meg ullnetting, men er litt skeptisk til slitestyrken. Syntetisk netting fungerer forsåvidt bra for meg, men godt lukter det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (28 minutter siden):

Er det netting i ull du bruker? Jeg kunne godt tenke meg ullnetting, men er litt skeptisk til slitestyrken. Syntetisk netting fungerer forsåvidt bra for meg, men godt lukter det ikke!

Aclima sinn Ullnetting liker jeg best. Den er iblandet noe syntet, men ikke nok til at det lukter.

Min har holdt bra, selv om den tover litt på ryggen etter titalls mil i havkajakk. Syntetnettingen ga gnagsår, Aclima sin er mye mykere. Og stanken av Brynjen var ekstrem iblandet svette og saltvann…


Men altså, ingen fasit på dette ;)

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ej provat mitt  nya Ulvang Syntet/ull under kläder men teoretiskt bra lösning med syntet mot kroppen med ylle skikt utåt.Men enbart Merio ull ställ fungerar om man ej har för täta yttre skikt men mitt ylleställ fick ju flera nya hål av slitage varje dag med ryggsäck samt även på under del pga nötning.

Tidigare med smala skidor och prepparerade spår så fungerade syntet med en fukt upptagande brynja i ˋmoldan´över samt ytterställ med vindtät front med ventilation i ryggen men om man skulle träna hela dagen så fick man byta om vid matrast till nytt underställ och fukt upptagande tröja , om man åker på långtur med måttligt kuperad terräng så kommer nog de ˋnya ´Syntet/Ull fungera opimalt.(Ulvang kläder fungerar oftast bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.