Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT stenger hytter på Hardangervidda i kalvingsperioden


Heriks

Anbefalte innlegg

Grimner skrev (5 timer siden):

I Østmarka er det en liten hunngaupe og hun er frustret over at hanngaupa bare er innom hvert tredje år.

Siste observasjon i Rovbase er fra mars 2015. Det var da ei gaupe som ble drept av påkjørsel av bil.

 

Grimner skrev (5 timer siden):

men flygende griser er jo svært sjeldene

Flygende kuer derimot... https://www.dagbladet.no/nyheter/flygende-ku/65817217

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et stort paradoks at vi sender milliarder for å ta vare på regnskog i Brasil, men ikke klarer å ta vare på sammenhengende urørte naturområder i Norge. FN anslår jo at naturtapskrisen er en minst like stor krise som klimakrisen. Arter vi ikke engang kjenner forsvinner i et tempo jordkloden kun har sett under tidligere masseutryddinger. 

Å fremstille DNT som den store stygge ulven blir litt merkelig når man ser DNTs engasjement mot naturinngrep som vindturbiner og hyttenedbygging. Jeg ser få representanter for hyttelandsbyer snakke den urørte naturens sak. Hyttelandsbyer som står tomme det meste av året gjerne med flere fasiliteter enn eneboliger i mange tilfeller. 

At det burde komme sentrale reguleringer på hyttebyggingen er en selvfølge. Og at det burde utarbeides en plan for hvor man kan bygge og hvor man ikke kan bygge. Og at miljødepartementet eller en annen sentral instans burde kunne overkjøre kommuner som ikke begrenser seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En turgåer forstyrrer kalvingen mer enn hyttebygging nede I bjørkeskogen utenfor definert villreinområde. Det må kunnskap ut om når simlene behøver ro og hvilke områder alle folk bør holde seg unna. Hyttebygging nede I skogen er et sidespor.  Jeg er helt enig i at det bygges for mye hytter, men folk er til større plage for rein. Dette gjelder også hvilke beiter reinen tørr oppsøke. Vestvidda har bedre beite, men reinen blir skremt av mengden folk på stien og krysser ikke enkelte traffikerte stier. De går derfor glipp av gode beiter. 

Gondolbaneplaner i Odda, Hardanger Lift, vil øke trafikk i et kjerneområde for villreinen som i dag er svært lite besøkt av folk. Denne utbyggingen vil fortrenge dyre- og fugleliv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (1 time siden):

En turgåer forstyrrer kalvingen mer enn hyttebygging nede I bjørkeskogen utenfor definert villreinområde. Det må kunnskap ut om når simlene behøver ro og hvilke områder alle folk bør holde seg unna. Hyttebygging nede I skogen er et sidespor.  Jeg er helt enig i at det bygges for mye hytter, men folk er til større plage for rein. Dette gjelder også hvilke beiter reinen tørr oppsøke. Vestvidda har bedre beite, men reinen blir skremt av mengden folk på stien og krysser ikke enkelte traffikerte stier. De går derfor glipp av gode beiter. 

Gondolbaneplaner i Odda, Hardanger Lift, vil øke trafikk i et kjerneområde for villreinen som i dag er svært lite besøkt av folk. Denne utbyggingen vil fortrenge dyre- og fugleliv. 

Ja MEN hyttene i bjørkeskogen fører til fleire turgåere i villreinområder. Folk har ikkje hytter på fjellet eller i tregrensa for å sitje inne. Hytter på Imingefjell, Haugastøl, Ustaoset m.m. mater folk inn i villreinområder. Til fleire hytter i randsonene, til meir folk nytter randsoner og villreinområda til tur. 

Men som det er påpeika så er ikkje dette enten hytter og anna utbygging eller DNT, det er begge deler. Forskjellen er at i dette tilfellet gjer DNT noko,.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå synes jeg det er helt greit å stenge noen hytter men jeg har lurt på om reinsdyr er mer hellige kuer enn andre dyr. De er ikke utryddningstruet og siden all reinen i Setesdal Vesthei er forvillede tamrein så kan vel villrein bli litt tammere etter hvert også?

Da det var så mye elg på østlandet for noen år siden så gikk de rundt over alt. Mange epplehageelger ble helt tamme. Men etter hvert som det ble mindre av dem trakk de seg stadig lengere bort fra folk og ble skyere. Er reinsdyra andeledes? Kan det være at jakt og grunneierinteresser er drivkraften bak dette og at de ikler sine særinteresser et idealistisk ferniss for å utkonkurere fotturistene? Kan det skape presidens?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (22 timer siden):

 

Nå synes jeg det er helt greit å stenge noen hytter men jeg har lurt på om reinsdyr er mer hellige kuer enn andre dyr. De er ikke utryddningstruet og siden all reinen i Setesdal Vesthei er forvillede tamrein så kan vel villrein bli litt tammere etter hvert også?

Da det var så mye elg på østlandet for noen år siden så gikk de rundt over alt. Mange epplehageelger ble helt tamme. Men etter hvert som det ble mindre av dem trakk de seg stadig lengere bort fra folk og ble skyere. Er reinsdyra andeledes? Kan det være at jakt og grunneierinteresser er drivkraften bak dette og at de ikler sine særinteresser et idealistisk ferniss for å utkonkurere fotturistene? Kan det skape presidens?

Gode spørsmål som jeg ikke har gode svar på. Om grunneiere ønsker å legge kjepper i veien for DNT har de nok andre midler de kan bruke. F.eks. nekte merking over eiendommen sin eller nekte motorferdsel for transport av varer. 

Men villreinen er på både den globale og nasjonale rødlisten, og Norge har et særlig ansvar for villreinen siden den er den eneste villreinstammen igjen av den europeisk stammen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (På 17.2.2022 den 13.57):

 

Nå synes jeg det er helt greit å stenge noen hytter men jeg har lurt på om reinsdyr er mer hellige kuer enn andre dyr. De er ikke utryddningstruet og siden all reinen i Setesdal Vesthei er forvillede tamrein så kan vel villrein bli litt tammere etter hvert også?

Da det var så mye elg på østlandet for noen år siden så gikk de rundt over alt. Mange epplehageelger ble helt tamme. Men etter hvert som det ble mindre av dem trakk de seg stadig lengere bort fra folk og ble skyere. Er reinsdyra andeledes? Kan det være at jakt og grunneierinteresser er drivkraften bak dette og at de ikler sine særinteresser et idealistisk ferniss for å utkonkurere fotturistene? Kan det skape presidens?

 

 

Du har rett i at stammen for Ryfylke/Setesdalshei utgangspunktet har vært tamrein. Det er lenge siden det var noe forsøk på tamrein på Setesdal Vesthei. Uansett er stammen nokså god miks. Det har alltid vært rein i heia, men den har variert veldig mye. På et tidspunkt var det kraftig jakt og fritt fram. Andre ganger har bønder sett på reinen som skadedyr og konkurrent for beitende buskap som sau. Senere fant de ut at var ikke liv laga for å ha sau eller annet buskap i heia på grunn av rovdyr, så da skulle de heller prøve seg på tamrein. Jeg har møtt en del grunneiere og jegere i heia, både før og under jakt. Har aldri opplevd problemer med grunneiere og jegere, tvert i mot det motsatte. Da de alltid vil høre hvor jeg har vært og hva jeg har sett. Jegere og grunneiere sitter på ekstrem lokalkunnskap som er alltid hyggelig å få tilgang til. De fleste er i mot DNT og tilrettelegging de gjør for å få mer trafikk i heia enn selve turistene. Ryfylkeheiene er i dag som en sveitserost og tilgangen etter div vannkraft utbygging i dag gjøre at du mer eller mindre kan kjøre bobil opp på heia og sette deg i vinduet og skyte enten rype eller reinsdyr. Før utbygging av vannkraft og veier kunne reinsdyra trekke så lavt om vinteren at du kunne treffe de helt nede på 100 moh. Med god kikkert kunne du sikkert sett reinen beite fra kaien ved Stavanger sentrum. Så områdene til reinen er blir mer og mer spist opp. Det siste av turister. Det er DNT hytter i områder i Ryfylke du sjelden treffer på rein, kanskje hvert 5 år. Dette var områder som det for 15 - 20 år siden var helt vanlig å treffe på reinsdyr. Så jeg tror ikke de er så veldig tamme. Nå har DNT mange nye hytter i Ryfylke, men disse er satt opp ved gamle hytter og støler. Ikke så farlig? Jo, fordi det generer mer folk på tur og flere kan overnatt samtidig.

Endret av Dompappen
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Du har rett i at stammen for Ryfylke/Setesdalshei utgangspunktet har vært tamrein. Det er lenge siden det var noe forsøk på tamrein på Setesdal Vesthei. Uansett er stammen nokså god miks. Det har alltid vært rein i heia, men den har variert veldig mye. På et tidspunkt var det kraftig jakt og fritt fram. Andre ganger har bønder sett på reinen som skadedyr og konkurrent for beitende buskap som sau. Senere fant de ut at var ikke liv laga for å ha sau eller annet buskap i heia på grunn av rovdyr, så da skulle de heller prøve seg på tamrein. Jeg har møtt en del grunneiere og jegere i heia, både før og under jakt. Har aldri opplevd problemer med grunneiere og jegere, tvert i mot det motsatte. Da de alltid vil høre hvor jeg har vært og hva jeg har sett. Jegere og grunneiere sitter på ekstrem lokalkunnskap som er alltid hyggelig å få tilgang til. De fleste er i mot DNT og tilrettelegging de gjør for å få mer trafikk i heia enn selve turistene. Ryfylkeheiene er i dag som en sveitserost og tilgangen etter div vannkraft utbygging i dag gjøre at du mer eller mindre kan kjøre bobil opp på heia og sette deg i vinduet og skyte enten rype eller reinsdyr. Før utbygging av vannkraft og veier kunne reinsdyra trekke så lavt om vinteren at du kunne treffe de helt nede på 100 moh. Med god kikkert kunne du sikkert sett reinen beite fra kaien ved Stavanger sentrum. Så områdene til reinen er blir mer og mer spist opp. Det siste av turister. Det er DNT hytter i områder i Ryfylke du sjelden treffer på rein, kanskje hvert 5 år. Dette var områder som det for 15 - 20 år siden var helt vanlig å treffe på reinsdyr. Så jeg tror ikke de er så veldig tamme. Nå har DNT mange nye hytter i Ryfylke, men disse er satt opp ved gamle hytter og støler. Ikke så farlig? Jo, fordi det generer mer folk på tur og flere kan overnatt samtidig.

Rapport fra NINA om Villreinen i Ryfylke/Setesdalsheia fra 2010. https://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport\2011\694.pdf Anbefaler å lese fra side 42. Her er det mye historie og rapporten henviser til en del lokal historisk litteratur. Hadde planer om gå gjennom litteraturlista på rapporten og spore opp bøkene. Men det har dessverre gått i glemmeboka. Kan være interessant lesning for friluftsliv folk med sans for historie :-)  

Endret av Dompappen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (6 timer siden):

Kan være interessant lesning for friluftsliv folk med sans for historie :-)  

Jeg er nok ganske historieinteressert men har innsett at jeg har for lite plass i hodet til alt jeg ønsker å lese. Men takk for informasjonen og linken. Den var ganske interessant.

Det handler vel om en ballanse mellom beitetrykk, avskytning og alle slags forstyrrende elementer. Jeg tviler ikke på at DNT's mål om stadig vekst og intensiv markedsføring av hyttene kan påvirke reinen. Dette kommer jo i tillegg til så mye annet. Men det man kan lure på er hvordan de forskjellige faktorene står i forhold til hverandre. Hvis beitetrykket setter et tak vil vel ikke turistrafikken bety så mye. Men på en annen side vil kanskje mindre turisttraffikk gi et større beiteareale? Hvis da ikke reinsdyra er som elgen, at de på litt sikt finner nye områder etter hvert som de blir flere og kanskje litt mer vant til folk. For som du skriver, så har jeg også hørt om større utbredelse for reinsdyr før i tiden.

Hvis det da ikke handler om en arvelig og stadig økende menneskefrykt etter at folk begynte å jakte med gevær? Det er kjent at hvis man bruker en kjepp som om det var et gevær og sikter på en ravn som kommer flyvende, så bråsnur den og flyr bort. Det samme tror jeg gjelder fisk. Tror mange fisk er mer bitevillig der hvor det skjelden fiskes. Interessant å spekulere i hvert fall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (På 17.2.2022 den 9.18):

En turgåer forstyrrer kalvingen mer enn hyttebygging nede I bjørkeskogen utenfor definert villreinområde. Det må kunnskap ut om når simlene behøver ro og hvilke områder alle folk bør holde seg unna. Hyttebygging nede I skogen er et sidespor.  Jeg er helt enig i at det bygges for mye hytter, men folk er til større plage for rein. Dette gjelder også hvilke beiter reinen tørr oppsøke. Vestvidda har bedre beite, men reinen blir skremt av mengden folk på stien og krysser ikke enkelte traffikerte stier. De går derfor glipp av gode beiter. 

Gondolbaneplaner i Odda, Hardanger Lift, vil øke trafikk i et kjerneområde for villreinen som i dag er svært lite besøkt av folk. Denne utbyggingen vil fortrenge dyre- og fugleliv. 

Jøss...gondolbane der vil så avgjort øke strøm av folk. Det er jo den kneika opp, som er en buffer mot mengde. Har for øvrig hørt at villreinen ikke skremmes av snøskuter og helikopter, men av mennesker. Nedarvet instinkt. Kan ikke nok om det, men høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (3 timer siden):

Jøss...gondolbane der vil så avgjort øke strøm av folk. Det er jo den kneika opp, som er en buffer mot mengde. Har for øvrig hørt at villreinen ikke skremmes av snøskuter og helikopter, men av mennesker. Nedarvet instinkt. Kan ikke nok om det, men høres rart ut.

Litt som at elg ikke er redd for kjøretøy som bråker og har lys. Stopper du bilen og åpner vinduet så de lukter deg så stikker de av gårde (egen erfaring). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (På 17.2.2022 den 13.57):

 

Nå synes jeg det er helt greit å stenge noen hytter men jeg har lurt på om reinsdyr er mer hellige kuer enn andre dyr. De er ikke utryddningstruet og siden all reinen i Setesdal Vesthei er forvillede tamrein så kan vel villrein bli litt tammere etter hvert også?

Da det var så mye elg på østlandet for noen år siden så gikk de rundt over alt. Mange epplehageelger ble helt tamme. Men etter hvert som det ble mindre av dem trakk de seg stadig lengere bort fra folk og ble skyere. Er reinsdyra andeledes? Kan det være at jakt og grunneierinteresser er drivkraften bak dette og at de ikler sine særinteresser et idealistisk ferniss for å utkonkurere fotturistene? Kan det skape presidens?

 

Ja, villreinen er annerledes. Den er mye skyere. I tillegg kommer det at Norge har en internasjonal forpliktelse for denne arten, siden det bare er her den er viltlevende i Europa.

Det er riktig at reinen kan "tilvennes" til mer folk. På Blefjell og Norefjell er stammene fullstendig omringet og fluktresponsen er gjennomsnittlig 50 meter når de møter folk, mens på Dovrefjell er det nærmere en halv kilometer. Når simla er drektig eller kalvene nyfødte kan dette få fatale følger. 

Det må aldri bli et mål at vi skal tvinge villreinen tammere fordi det passer oss. Vi må tilpasse oss denne reinen. 

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karita skrev (På 17.2.2022 den 9.18):

En turgåer forstyrrer kalvingen mer enn hyttebygging nede I bjørkeskogen utenfor definert villreinområde. Det må kunnskap ut om når simlene behøver ro og hvilke områder alle folk bør holde seg unna. Hyttebygging nede I skogen er et sidespor.  Jeg er helt enig i at det bygges for mye hytter, men folk er til større plage for rein. Dette gjelder også hvilke beiter reinen tørr oppsøke. Vestvidda har bedre beite, men reinen blir skremt av mengden folk på stien og krysser ikke enkelte traffikerte stier. De går derfor glipp av gode beiter. 

Gondolbaneplaner i Odda, Hardanger Lift, vil øke trafikk i et kjerneområde for villreinen som i dag er svært lite besøkt av folk. Denne utbyggingen vil fortrenge dyre- og fugleliv. 

Reinen trekker ofte ned i bjørkebeltet om våren når beitet der blir bedre enn på fjellet. Hyttebygging i denne sonen er ikke et sidespor, men enda en belastning for reinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definerte villreinområder har strengere begrensninger på hyttebygging. Det blir for lett å bare skyld på hyttebygging. 

Det er også viktig at en skiløper eller skiseiler langt inne på vidda vet at de kan forstyrre rein i en sårbar periode. Villreinen flykter før og lenger enn rein med innblanding av tamrein.  Drektige kan kaste og kalver kan komme bort fra simle og flokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NINA har gjort målinger på fluktrespons i ulike områder, og det er ikke så stor forskjell på Dovrefjell- og Hardangerviddareinen. I randområdene til Hardangervidda er det jo et veldig hyttepress, særlig i øst hvor reinen har vinterbeite. Ellers er vi vel ikke så uenige:) Det er summen av aktivitet som teller. Jeg synes DNT for en gangs skyld har gjort et godt vedtak her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 21.2.2022 den 21.37):

Litt som at elg ikke er redd for kjøretøy som bråker og har lys. Stopper du bilen og åpner vinduet så de lukter deg så stikker de av gårde (egen erfaring). 

Hei, 

Dette gjelder jo stort sett for alt vilt! Både rovdyr -alt fra løver til lokale ulv og rev, hjort, zebraer, mmm. Så lenge menneskene er inne i en motorisert sardinboks enser de ingenting. Går du ut forsvinner de - eller blir spist av løvene. Helikopter er nok en litt annen sak.

En ulv ble skutt illegalt i Danmark, hvor de jo også er nå i lite antall. Den gikk omkring på et jorde, hvor en traktor pløyde uten å ulven  ble skremt. Ivrig mobilkontakt til Pappa, som kom i 4x4'en og skjøt den fra bilvinduet. Uheldigvis ble dette filmet og det ble sak. Dette brukes jo også mer legalt av viltforvalterne, når de skal ta ut sjuke/skadet dyr fx. i en flokk, hvor de ikke kan snike sig inn, men kjøre forsiktig inn med bil. 

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 50 år siden var det 35.000 villrein på Hardangervidda. Da var det allerede enkle private hytter i randsonen, og DNT driftet noen av de større hyttene, hvor det og kunne være setring. Mengden var ikke som i dag mtp besøkende, men det var aktivitet. I riktig gode gamle dager var slepene fra øst til vest mye brukt som handelsrute. Ville tro det var mer trafikk med kløvhest og folk på den tiden, enn hva tilfellet er i dag. Og forvaltning av private fjellområder medførte senere bruk av traktor, som nå. Sies at det ble for kraftig beskatning av villreinen før. Kanskje stammen på 10.000(minus det som i det siste året er tatt ut) er for liten. At den hadde vært mer bærekraftig med to-tre ganger så mange dyr. Vidda klarer tydelig vis å levere beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke akkurat rein (tam eller vill) noe som ikke forskes på og i fagmiljøene er det vel ganske stor enighet om at ferdsel og tekniske inngrep er et problem for villreinen.    

Det er jo summen av forstyrrelser som er avgjørende, så at det er beite til mye rein på vidda sommerstid hjelper ikke når de ikke får ro til å utnytte det hverken sommer eller vinter, når det er fragmentering av leveområder og tekniske inngrep som gjør at de ikke benytter store arealer osv. NINA lagde en rapport i 2004 om inngrep i reinbeiteland, som sa noe interessant om habituering, nemlig at det (til da i alle fall, det er jo snart 20 år siden) ikke var noen studier som viste at rein, tam eller vill venner seg til inngrep slik at at unnvikelsessonene eller barriere-effektene reduseres over tid. (NINA Temahefte 26 - Inngrep i Reinbeiteland s. 18) 

Det er mulig det var mye folk og tuslet langs slepene i perioder "i gamle dager", men samlet sett er det vel liten tvil om at forstyrrelsene er langt større i dag. Det var lite vinterbrøytet Riksvei 7, lite høyspentledninger, lite hyttefelt  med alt det medfører av veier, skiløyper etc. (selv om det var noen sætre), lite motorferdsel, lite kitere, lite demninger, Bergensbanen var vel der kanskje, og den er fortsatt en barriere for villrein, lite folk vinterstid.... and the list goes on ..  

Det er mye man kan ta tak i, men jeg vil tro at det ligger et solid faglig grunnlag bak denne bestemmelsen, og jeg mener DNT har gjort et godt vedtak her.

Forøvrig veldig mye interessant lesing i Villrein-ferdselsanalyser på Hardangervidda (NINA rapport 1903, 2021) f.eks at 81 % av turistene på Hardangervidda kun går på merkede stier. 

 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (27 minutter siden):

jeg mener DNT har gjort et godt vedtak her

Det bør kanskje også nevnes at DNT-hyttene i Rondane-området også er stengt fram til 10. juni. Dette er vel en god stund siden ble innført (vet ikke når). Jeg mener også at de har lagt ned et par hytter og endret rutene på grunn av villreinen (Gråhøgbu og Godlidalshytta)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (59 minutter siden):

Det bør kanskje også nevnes at DNT-hyttene i Rondane-området også er stengt fram til 10. juni. Dette er vel en god stund siden ble innført (vet ikke når). Jeg mener også at de har lagt ned et par hytter på grunn av villreinen (Gråhøgbu og Godlidalshytta).

Ja, men jeg tror de er pålagt å holde disse stengt. For all del bra at de er stengt i kalvingsperioden altså, men jeg vet ikke om de fortjener æren helt alene. Jeg klarer dog ikke å finne igjen kilden for dette med unntak av et referat fra villreinnemnda for Rondane og Sølnkletten som sier: "DNTs hytter er i dag pålagt å holde stengt i kalvingsperioden (1.mai-10.juni). En slik stenging bør gjelde også for private utleiehytter." Og de har flytta/stengt et par hytter, bra det og .. men det har det vel også vært snakket om lenge fra mange hold ... men jeg innbiller meg (og det kan være bare noe jeg innbiller meg) at det var litt mer på eget initiativ på Hardangervidda, selv om det har vært diskusjoner der også i mange år. Og det var det (om de gjør det da) at de gjør disse tiltakene på eget initiativ jeg synes var bra, ikke at de klarer å rette seg etter hva forvaltningsmyndigheten har bestemt.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (1 minutt siden):

men jeg vet ikke om de fortjener æren helt alene.

Nei, det gjør de ikke. Her har nok flere aktører vært inne i bildet, både grunneiere, Villreinnemda og sikkert flere. Det vil forundre meg om ikke det gjelder Hardangervidda også. Det ble blant annet kjørt et seminar om ferdsel og villrein på Hardangervidda (https://www.villrein.no/aktuelt/br-ferdsla-p-hardangervidda-avgrensast-meir DNT nevnes flere steder). Men jeg har vanskelig for å tro at Villreinnemnda kan pålegge noen å stenge ei hytte de allerede har. De kan imidlertid hindre nybygging så vidt jeg har skjønt. I hvert fall vektlegges de mye mer enn DNT når det skal søkes om byggetillatelse.

Det største problemet med å legge om trafikk er vel drift av betjente hytter vil jeg tro. De som driver skal jo ha et levebrød, og da må det komme folk på besøk. Er ubetjente og selvbetjente hytter langs ruta stengt vil det bli vanskelig å gjennomføre en tur. Så det er flere hensyn å ta enn bare villreinen. Det viktigste er at den blir tatt mer hensyn til enn før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltningen av Hardangervidda er et virrvarr av aktører. Denne nasjonalparken er så vidt jeg vet den eneste som ikke har et nasjonalparkstyre. Villreinnemdene har myndighet fra Miljødirektoratet i villreinsaker og arealplaner som berører reinen. I tillegg sitter statsforvaltere, fylkeskommuner og kommuner med planmyndighet for ulike geografiske områder og saksområder. 

DNT har gitt noe her, og det tror jeg har vært tvingende nødvendig for at de ikke på sikt skal få større restriksjoner. De har jo ikke en god track record i saker knyttet til reinen før (f.eks Snøheimsaken), men det kan se ut som mentaliteten i DNTs administrasjon har snudd litt, og det er gledelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.