Gå til innhold
  • Bli medlem

Kano og kano eller kano og dobbel packraft?


ASI

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år brukt en Ally 16,5, den har vært i bruk på både korte og lange turer, men de siste årene har vi hatt en liten pause på grunn av familieforøkelse. Dvs. fra 2 voksne til 2 voksne og 2 barn. Nå de første årene blir det uansett ikke de lange turene, og begge ungene går greit i midten av kanoen, men etterhvert tipper jeg det endres. Den langsiktige planen var først å anskaffe en 18 eller 18,5 Ally, for så å tenke at vi heller bør dele oss i to, med en voksen i 16,5 og heller ha en 15 fot i tillegg. Det vil jo fungere greit så lenge det ikke er for mye bæring, men det er jo målet etterhvert at vi skal kunne ta med ungene ut på de litt lengre turene som innebærer bæringer. Så ser jeg jo at det har kommet packrafter for to personer, som veier 1/3 av en Ally og koster omtrent det samme. 

Da kommer jo spekulasjonen opp om man heller skal tenke at Allyen blir min lastebåt (for å kalle det det) med et barn som frontpadler og at det suppleres med mor i packraft med et barn. Barna er neppe til særlig mye framdriftshjelp før de er 10 uansett. Det vil jo også tilføre utstyrsboden en packraft som muligens kan brukes alene og være vesentlig lettere å ta med enn en Ally. 

 

Jeg ser jo fordeler og ulemper med begge

Ally og Ally

+ Kjent framkomstmiddel

+ Samme begrensing

+ Samme framdriftsfart

- Vekt

 

Ally og Packraft

+ Vekt

+ Packraft kan brukes alene

- Aner ikke hvordan det er å padle med for verken barn eller voksne

- Krever ulikt repsett

 

Men er det noen som har erfaring med Packraft og kano og eventuelt barn i en dobbel packraft som har noen råd eller kommentarer her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte egen packraft til min gutt. Allyen står uåpnet i eska og der blir den nok. Gutten har full kontroll. Stabil nok til at han kan ta opp telefonen og surfe litt om vannet/elva er litt rolig. Jeg kan stoppe og fiske når det passer meg. Men er ungene små kan nok allyen være god. Tungt å padle i motvind med packraft og da er det nok greit å ha en sterk pappa eller mamma som kan gjøre grovjobben. 

Tore

IMG_20220202_182123.jpg

IMG_20220202_182141.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.