Gå til innhold
  • Bli medlem

Blåfjell og Engjavatnet – etter stormen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Vårstemning og lite vind.

Det blåste natt til lørdag. Ganske friskt, opp mot orkan og helst mer i de verste kastene. Nå unngikk vi heldigvis skader, men fikk en ny trampline i hagen. Lørdag ble det derfor bare en kjapp tur rundt Gruda med litt regn og litt vind. Søndag var YR mye mer gavmild. Det var snakk om sol og lite vind, selv om det var meldt opp mot 18 m/sek. Noe som er ganske heftig, men fortsatt ikke til hinder for tur.

Søndagsturen burde gå i skogsterreng. Skogen gi livd, men stenger også for sola som var meldt. Jeg tenkte på Bjødnali. Den turen er det mulig å gå selv om det blåser ganske kraftig. Det er bare noen få meter alle øverst i skaret ned mot Sjelset, som kan være «vanskelige». Nå var temperaturen lav. Det var så vidt over null hjemme, men oppe i høyden kunne det være litt is. Broderen ville holde seg nede i lavlandet, så jeg fikk gå alene om jeg ville på tur til Blåfjell og Bjødnali.

Det var andre som også hadde sjekket værmeldingen. Jeg kunne se mye folk og mange biler ved Melsvannet, og på parkeringsplassen i Sælandsskogen var det mer bil enn vanlig på en god søndag. Den siste tiden har det blitt noen turer i skjortearmene. Januar er liksom ikke helt riktig måned for slik påkledning på tur, men for meg har det blitt noen flotte turer i lette klær.

Denne dagen var det meldt kald og klart vær. Det skulle blåse en del, men siden starten på turen opp mot toppen av Blåfjell går gjennom skog før bakken oppover, valgte jeg – igjen .- å gå i skjortearmene. Jeg trodde nok at jeg måtte ha på mer klær oppe i høyden over skogen. Det blir aldri i «full fart» opp bakkene, tempoet blir heller på det jevne. Jeg ble likevel litt overrasket da et par, kjapt strøk forbi i bakken. Nok overrasket til at jeg hang meg på – et stykke bak. Det gikk greit, men pust og puls var ikke langt fra toppen.

Oppe på toppen av Blåfjell, snakket jeg med folka. De var på poeng-jakt, og da jeg fortalte at det også var poeng å hente på toppen av Ristølnuten, ville de ta oppom. Vi tok alle mot Bjødnali, men nedover lia, gikk det adskillig fortere med paret. Jeg tok oppom gården, og satte så kursen mot Sjelset, men ved veidelet mot Skogen bestemte jeg meg for å legge turen om Engjavatnet.

Sola som var lovet, kom fram fra skyene. Vinden som også var nevnt, holdt seg omtrent vekk. Det ble skikkelig flott innover mot Skogen. Bakkene var omtrent grønne, sola skinte, småbekkene bruste, null snø og is og det var «litt» varmt i le for vinden. Det minnet nesten om vår. Det var i hvert fall gode forhold for tur. Det var lett å komme i godt turhumør. Det lille stykket fra Skogen tilbake til veien mot Sjelset, er et flott stykke natur. Stien viser nesten ikke og det er nærmest «villmark». Antakelig har det vært dyrket mark, eller i det minste utmark, men nå har skog og busker overtatt.

I bakken ned mot Sjelset tok jeg igjen paret fra toppen på Blåfjell, de hadde vært oppe om Ristølnuten. Da er turen oppom Ristølnuten og runden rundt Engjavatnet omtrent like i tid. God å vite.

Telefonen mener turen rundt Engjavatnet er på 12 kilometer, men jeg tror det er litt overdrevet. Antakelig er turen ikke mer en litt over ti kilometer, men den tar likevel to og en halv time. Nesten en vårtur, i bare skjortearmene. Det lover godt for turåret 2022.

P1303841.JPG

P1303848.JPG

P1303858.JPG

P1303863.JPG

P1303869.JPG

P1303871.JPG

P1303875.JPG

P1303878.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på tur i samme området søndagen etter stormen.  Startet fra Eikeland som jeg pleier og gikk til Bjødnali for å sjekke om jeg fant stien opp mot ristølnuten.  Ingen problemer å finne nødlingene oppover.  Snudde før toppen siden jeg er ei kløne i nedoverbakker og var sent ute (ikke alt for mye søvn i stormen og skulle jo dessuten ut å sjekke forholdene i vagleskogen med hesten (mye nedfallstrær der over veier og stier)). 

Det var ikke noe problem å følge nødlinger opp mot ristølnuten. Jeg gikk til venstre ved treet på bilde siden tydelig nødling/merking oppå den store steinen og oppover - snudde som sagt før jeg var helt oppe men mener jeg så gjerdeklyver på toppen?  Men da jeg kom ned så jeg at det går en sti på høyre side av dette treet også? (Bildet er fra første sletten etter at en har gått oppover fra Bjødnalia) Er det verdt/mulig å gå opp der også? Hvilken vil evt være brattest om du har gått begge?

Ellers hadde jeg også tenkt på å gå rundt skogen men så for meg at elva ved porten der kunne være stor å krysse for meg med dårlig balanse... Men det gikk gjerne greit?  Ifjor var det jo snebro der på denne tiden - og is over myren videre så litt enklere enn i vått terreng..

Ned fra Blåfjell/Sælandsfjell; Jeg er ikke noe glad i steinura og gjerdeklyveren øverst i urådalen - vet du om det er noen vei ned der en kan komme seg ned på andre siden av Bjødnalia (ie veien mellom Bjødnalia og Skogen?). Jeg har gått fra toppen av bakken mot sjelset og over sædalsfjellet (se kartet) - var fin tur som kan anbefales om en synes bakkene ned til sjelset og videre er kjedelige (var heldig og fant stier siden et par gjerdeklyvere) men har lyst å se om jeg finner en annen rute så jeg unngår den siste biten opp til Bjødnali.

Ellers har jeg store planer å se om det er noen sti fra Bjødnalia på baksiden av vannet der - er jo en gjerdeklyver på veien til skogen men har ikke gått der?

 

ved bjødnali.jpg

kart sælandsfjell.png

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (3 timer siden):

Det var ikke noe problem å følge nødlinger opp mot ristølnuten. Jeg gikk til venstre ved treet på bilde siden tydelig nødling/merking oppå den store steinen og oppover - snudde som sagt før jeg var helt oppe men mener jeg så gjerdeklyver på toppen?  Men da jeg kom ned så jeg at det går en sti på høyre side av dette treet også? (Bildet er fra første sletten etter at en har gått oppover fra Bjødnalia) Er det verdt/mulig å gå opp der også? Hvilken vil evt være brattest om du har gått begge?

Slik jeg har lagt stien oppover, går den på høyre side av treet, og du kan så vidt se stien oppover. Uansett hvilken side du velger here, så vil du ende ut oppe på en liten myr og der går stiene sammen.

 

dede skrev (4 timer siden):

Ellers hadde jeg også tenkt på å gå rundt skogen men så for meg at elva ved porten der kunne være stor å krysse for meg med dårlig balanse... Men det gikk gjerne greit?  Ifjor var det jo snebro der på denne tiden - og is over myren videre så litt enklere enn i vått terreng..

Da jeg gikk "Skogen" hadde jeg ikke problemer med bekken, men jeg bruker en stav, og den kom godt med denne gangen.

 

dede skrev (4 timer siden):

Ned fra Blåfjell/Sælandsfjell; Jeg er ikke noe glad i steinura og gjerdeklyveren øverst i urådalen - vet du om det er noen vei ned der en kan komme seg ned på andre siden av Bjødnalia (ie veien mellom Bjødnalia og Skogen?). Jeg har gått fra toppen av bakken mot sjelset og over sædalsfjellet (se kartet) - var fin tur som kan anbefales om en synes bakkene ned til sjelset og videre er kjedelige (var heldig og fant stier siden et par gjerdeklyvere) men har lyst å se om jeg finner en annen rute så jeg unngår den siste biten opp til Bjødnali.

Jeg har gått samme vei over heia fra Blåfjell til veien, og det var en flott "omvei", men jeg har ikke funnet noen andre.

 

dede skrev (4 timer siden):

Ellers har jeg store planer å se om det er noen sti fra Bjødnalia på baksiden av vannet der - er jo en gjerdeklyver på veien til skogen men har ikke gått der?

Det er en gammel sti som går fra gjerdeklyveren og mot Bjødnaligården. Først må du over en myr, og så opp to "brekker", og stien er i dag gjengrodd. "Noen burde muligens se om ikke denne kunne merkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (24 minutter siden):

Det er en gammel sti som går fra gjerdeklyveren og mot Bjødnaligården. Først må du over en myr, og så opp to "brekker", og stien er i dag gjengrodd. "Noen burde muligens se om ikke denne kunne merkes.

Enig der.  Det er egentlig ganske mange alternativer i det området som ikke er merket. Jeg har også funnet alternativer opp til Bursfjell fra Eikeland som er umerket.  Og så ser jeg jo at rekke med topper mellom Risetnuten og forbi skaret over Skogen burde ha noen muligheter.. Ganske lite område der jeg nå har gått mange varianter - men har fortsatt litt igjen å utforske.. Tenker ristølnuten, over til lauvlia og  opp fra skogen (+ bak vannet) må bli de neste?

 

kart med turer eikeland etc2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og idag fikk jeg missing link inn på kartet over. Gikk til gjerdeklyveren på toppen så plutselig kom jeg ikke helt opp på ristølnuten - så må nok opp en gang til. Kjempefin tur som nå er inne på listen -  litt mye grusvei i starten (til bjødnali) men derfra var det flott. tikket inn på 11,2 km fra Eikeland skole.

(kan jo korte grusvei ved å gå over Sælandsfjellet - må se om jeg finner en sti over der uten å måtte gå ned til urådalen - får sette det på lista). 

 

938101B2-5C2A-482E-9F4B-0B086D8D6C69.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (På 20.3.2022 den 19.09):

Og idag fikk jeg missing link inn på kartet over. Gikk til gjerdeklyveren på toppen så plutselig kom jeg ikke helt opp på ristølnuten - så må nok opp en gang til. Kjempefin tur som nå er inne på listen -  litt mye grusvei i starten (til bjødnali) men derfra var det flott. tikket inn på 11,2 km fra Eikeland skole.

(kan jo korte grusvei ved å gå over Sælandsfjellet - må se om jeg finner en sti over der uten å måtte gå ned til urådalen - får sette det på lista). 

 

938101B2-5C2A-482E-9F4B-0B086D8D6C69.jpeg

Jeg går som regel videre innover myra nesten øverst,(rett over steingarden) og videre innover ca 150 meter. Det går noen utydelige tråkk mot toppen.

Jeg ser du fulgte traktorsporet fra Ristøl til Lauvlia. Jeg gikk rett over myrene, men traff da stien igjen et stykke over Lauvlia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal nok komme meg helt på toppen - jeg så en nødling før klyveren så tenker den viste rette veien?  Tenkte og på å gå rett mot lauvlia istedetfor traktorveien men er jo aldri sikker på om og hvor det er gjerder en må over..  Gikk du gjennom porten på traktorsporet før du svingte av mot lauvlia? (og var det noen gjerder der?)

 

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (50 minutter siden):

Ja skal nok komme meg helt på toppen - jeg så en nødling før klyveren så tenker den viste rette veien?  Tenkte og på å gå rett mot lauvlia istedetfor traktorveien men er jo aldri sikker på om og hvor det er gjerder en må over..  Gikk du gjennom porten på traktorsporet før du svingte av mot lauvlia? (og var det noen gjerder der?)

 

Nei, jeg gikk rett fram - litt inn i lia mot nord..  Jeg gikk "feil" (uten kart -selvsagt...) ved en grunnmur som viser på kartet . Her gikk det tydelig sti ut i myra og mot skogen (som viser på kartet) Lauvlia ligger bak denne skogen i rett retning av det stien viser, men jeg så ikke sti på andre siden av et myrhull. så jeg snudde og fulgte en mer utydelig sti mot øst, og havnet på stien (jeg fikk øye på "en fyrstikk"..) litt ovenfor Lauvlia. - Antakelig kjappere enn å gå nedenom Lauvlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en rute på fjell-vandring.net (orange strek) der de har gått en annen vei opp fra bjødnalia til ristølnuten og også har en direkte rute mot lauvlia. Tenker kanskje jeg ser om den funker neste gang. Litt gøy å surre rundt utenom sti så lenge en har gps (og  da også finner veien tilbake om så skulle være)

 

78457704-B612-4B62-949C-27DC0D355FF2.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.