Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til stooor sekk


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tre barn og har funnet ut at min Gregory Baltoro Pro 95l rett og slett blir for liten til alt som må bæres på våre telt-turer i marka. Tror jeg må opp i 120-130 l for å få plass til alt. Derfor, har dere noen stooore sekker å anbefale?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syne egentlig det er en uting å besvare et spørsmål med et spørsmål, men har du tatt et kritisk blikk på hva som "må" bæres med på en telt tur i marka? Bare så det er sagt, jeg har holdt på i 10 år og har fortsatt beslutningsvegring for å la ting ligge igjen hjemme som jeg vet jeg strengt tatt ikke har behov for... Jeg har en 3,5 åring som jeg antagelig skal på første telt tur med til våren, og jeg har akkurat gått ned fra en 90L til en 70L sekk, ikke bare for å få ned vekten på selve sekken men også for å legge litt press på meg selv til å pakke mindre på turer der han ikke skal være med. 

Jeg vet at det jeg skal spare på når den tid kommer er ting som gjelder oss voksne, jeg sier på ingen måte at du skal kutte ut ting som har med barna å gjøre. Er det ting du selv vil ha med som strengt tatt kan ligge igjen hjemme?

Om du allerede har gjort lange vurderinger av dette så få du bare ignorere å håpe på bedre svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 2 "store" sekker som er lette å få tak på i butikk i Norge. 

Bergans Alpinist på 130L & Norrøna Recon på 125L

Savotta har en på 80L hvor man kan henge på sidelommer så man kommer oppi ca 120L

Utover dette så stopper vel mange produsenter på ca 85-90 liter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Recon PAck 125L. Det er en veldig god sekk når man skal bære tungt.

Den gang jeg kjøpte testet jeg også BErgans Alipinist, den var fin men litt for massivt hoftebelte. Så testet jeg Norrøna para ranger, er ganske lik men satt mye dårligere på min rygg en Recon pack. Så du bør prøve sekker med vekt i butikk for å kjenne hvilke som sitter bra.
Alle disse har jo høy egenvekt men det hjelper jo på stabilitet ved tung last.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Recon pack, og synes den er god å bære (men tung). Bergans' hoftebelte får mine bein til å dovne, mens andre er veldig fornøyd med dem. Kroppene er forskjellige.. Skulle jeg kjøpt på nytt nå, så hadde jeg valgt en Eberlestock pakkramme. Denne kan brukes med ulike sekkeposer, alt ettersom hva man skal frakte. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (9 timer siden):

Jeg har også Recon pack, og synes den er god å bære (men tung). Bergans' hoftebelte får mine bein til å dovne, mens andre er veldig fornøyd med dem. Kroppene er forskjellige.. Skulle jeg kjøpt på nytt nå, så hadde jeg valgt en Eberlestock pakkramme. Denne kan brukes med ulike sekkeposer, alt ettersom hva man skal frakte. 

Du snakker! (Ikke at jeg trenger så stor sekk) 1,9 kg for ramme, og 500 gram for 110 liter drybag. Dvs 110 liter sekk på 2,4 kg. Det er ca halvparten av en tom reconpack!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Recon pack er fin. Har også hatt para ranger men den er følsom for pakking. Pakker du skjevt blir sekken skjev. Det slipper du med rammesekk. Har den gamle recon pakken og den ramma var litt høy om jeg skulle ha en guttene på ryggen oppå sekken i tillegg. Gutten satt på lokket men måtte knekke bena over ramma på en måte og det føltes helt feil. Gutten ble sittende for langt bak og ikke nært nakken hvor jeg hadde kontroll. Full sekk pluss gutt blir ganske tungt og det var ikke alltid pappaen var i like godt humør etter en times gange i motbakke. Men greit for en periode. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.