Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting i telt i nærheten av Trondheim


Oline C

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å overnatte i telt for første gang vinterstid (har ellers kun brukt telt i sommerhalvåret), og lurer på om noen har gode forslag til turmål i nærheten av Trondheim? 

Litt om forutsetningene og ønskene til tur: Jeg har (endelig!) tilgang på bil og kan gjerne kjøre et stykke fra Trondheim. Ønsker gjerne også å dra et sted der man slipper å gå i kø, og kan være relativt aleine. Har langrennski, og oppmerkede/kjørte løyper er absolutt en fordel, men ikke et krav. Kan også være en plass der man kan gå på beina inn til en fin plass. Med tanke på at dette er min første teltovernatting ute og at jeg skal dra aleine, er det også en fordel om det ikke er så altfor langt å gå tilbake til bilen hvis noe skulle skjære seg.

Jeg har ikke fått utforsket så store deler av marka her ennå, så jeg er ikke så godt kjent. Håper derfor noen her har gode turerfaringer å dele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Oline C skrev (1 time siden):

Jeg har tenkt å overnatte i telt for første gang vinterstid (har ellers kun brukt telt i sommerhalvåret), og lurer på om noen har gode forslag til turmål i nærheten av Trondheim? 

Litt om forutsetningene og ønskene til tur: Jeg har (endelig!) tilgang på bil og kan gjerne kjøre et stykke fra Trondheim. Ønsker gjerne også å dra et sted der man slipper å gå i kø, og kan være relativt aleine. Har langrennski, og oppmerkede/kjørte løyper er absolutt en fordel, men ikke et krav. Kan også være en plass der man kan gå på beina inn til en fin plass. Med tanke på at dette er min første teltovernatting ute og at jeg skal dra aleine, er det også en fordel om det ikke er så altfor langt å gå tilbake til bilen hvis noe skulle skjære seg.

Jeg har ikke fått utforsket så store deler av marka her ennå, så jeg er ikke så godt kjent. Håper derfor noen her har gode turerfaringer å dele :) 

Neisj... Bymarka og Estenstadmarka er jo lett tilgjengelig. Trenger ikke nødvendigvis gå inn den veien resten av Trondheim gjør. Men for eks. fra Sim i Estenstadmarka eller Byneset siden i Bymarka. 
Så har du mange fine plasser i Malvikmarka, her er det også ganske bra løypenett. Klæbu samme. Vassfjellet. Brungmarka (da får du muligheten til godt med puls også om du går opp fra brøttem).

Kort sagt, det er i bøtter og spann. Se på skisporet.no for å se hvor det er skispor. Så er det bare å labbe noen meter fra skisporet så får du være i fred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telter ofte i Bymarka og det er sjeldent at det er trangt om plassen på vinters tid. Med utgangspunkt i Fjellseterveien eller Tømmerdalsveien er det ikke langt å gå til fots før du finner et sted du kan være helt alene. Jeg går selv ofte opp fra Ila eller Lian (jeg har ikke bil så jeg bruker buss eller trikk). Om du vil gjøre den første natten minst mulig komplisert kan det å gå inn til fots være et alternativ. Jeg har et par steder jeg kan tipse deg om i Bymarka om du vil.

Hvis du vil gå på ski inn er den øvre delen av bymarka å foretrekke, det er relativt lite snø lengre ned per nå. Skistua er nok det beste utgangspunktet, der er det oppkjørte spor i mange retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 1/31/2022 at 2:45 PM, Hammer said:

Neisj... Bymarka og Estenstadmarka er jo lett tilgjengelig. Trenger ikke nødvendigvis gå inn den veien resten av Trondheim gjør. Men for eks. fra Sim i Estenstadmarka eller Byneset siden i Bymarka. 
Så har du mange fine plasser i Malvikmarka, her er det også ganske bra løypenett. Klæbu samme. Vassfjellet. Brungmarka (da får du muligheten til godt med puls også om du går opp fra brøttem).

Kort sagt, det er i bøtter og spann. Se på skisporet.no for å se hvor det er skispor. Så er det bare å labbe noen meter fra skisporet så får du være i fred. :)

Takk for fine tips til utgangssteder! Brungmarka har jeg hørt rykter om at skal være fantastisk dersom man ønsker å komme seg vekk fra søndagsturkøen, så skal teste å gå fra Brøttem neste gang jeg vil ha litt ekstra trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2022 at 6:02 PM, Ulyden said:

Jeg telter ofte i Bymarka og det er sjeldent at det er trangt om plassen på vinters tid. Med utgangspunkt i Fjellseterveien eller Tømmerdalsveien er det ikke langt å gå til fots før du finner et sted du kan være helt alene. Jeg går selv ofte opp fra Ila eller Lian (jeg har ikke bil så jeg bruker buss eller trikk). Om du vil gjøre den første natten minst mulig komplisert kan det å gå inn til fots være et alternativ. Jeg har et par steder jeg kan tipse deg om i Bymarka om du vil.

Hvis du vil gå på ski inn er den øvre delen av bymarka å foretrekke, det er relativt lite snø lengre ned per nå. Skistua er nok det beste utgangspunktet, der er det oppkjørte spor i mange retninger.

Godt poeng, det er vel ikke så mange som overnatter ute rundt denne tida. Noe jeg glemmer i og med at jeg stort sett er ute i sommerhalvåret :) Takk for tips, jeg skal sjekke ut de stedene du tipser om, og tar gjerne imot flere forslag til steder i Bymarka om du har :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
fjellræv skrev (5 timer siden):

Noen som har sykla fra parkeringa på brøttem og opp til Storavatnet i brungmarka som vet ca hvor lang tid det tar? Lenge siden jeg gikk den bakken men husker den som en evig oppoverbakke.

Den er seig ja. Lenge siden jeg har sykla opp der, men er vel en liten mil, så bør gå på en snau time med rolig tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (På 14.9.2023 den 13.08):

Noen som har sykla fra parkeringa på brøttem og opp til Storavatnet i brungmarka som vet ca hvor lang tid det tar? Lenge siden jeg gikk den bakken men husker den som en evig oppoverbakke.

Ganske nøyaktig 1 mil og 300 høydemeter stigning. Har 2 hunder som trekker meg opp, bruker da litt under timen på kickbike. Men da går det i veldig rolig tempo i bakkene fra Selbusjøen og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (47 minutter siden):

Forresten noen som vet hvordan fisket er i tangvollsjøen? Hørte noen snakka om at det var langgrunt men usikker på om det var tangvolsjøen eller annen plass i brungmarka.

Ikke kjent med hvordan fisket er der, men ut fra Gule Sider kart (ofte litt lettere å se grunner i vann her enn f.eks. på Norgeskart) ser det ut som den på enkelte steder er dels langgrunn:

bilde.png.1e85ae79fe3359175b57674be9080d94.png

Fant også et flybilde fra 2019 på norgeibilder.no hvor man ser konturene av bunnen ganske tydelig:

bilde.png.82209dc0dd2dc325f3d1fa19609964b6.png

Endret av Måssåbjønn
La til bilde fra norgeibilder.no
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.