Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur sommer 2007 Haukeliseter - Dyranut


ToreW

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har tenkt å gå sommeren 2007.

Har så vidt begynt å planlegge. Har ikke gått på Hardangevidda tidligere.

Er ute etter flotte naturopplevelser og fiske. Har med hund og tenker oss å sove i telt, men innom hyttene for å få litt proviant.

Tenkte på strekningen:

Haukeliseter, Hellevassbu, Litlos,Besso,Sandhaug,Dyranut (Evt. parkere v/Tronsdbu/Tinnhølen).

Tenkte å gå i midten/slutten av august. Regner med det er mildest/tørrest i denne perioden ?

Har vært inne på turist informasjonen sine sider og sett på beskrivelse av turene, men har noen spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med.

Er det mye snø/fonn strekningen Haukeliseter, Hellevassbu ?

Er det mye stigning fra Haukeliseter, Hellevassbu og Litlos,Sandhaug ?

Er det mye myr strekningen Litlos,Besso ?

Er det mye folk å treffe på disse strekningene ?

Hvordan er det med fiske. Fått inntrykk av at mange vann er private. ?

Ville vært fint med noen synspunkter om hvordan denne strekningen er.

Har også vurdert "bare" på å ta en rundtur Halne Fjellsue - Stigstuv - Sandhaug - Rauhellern - Hein - Halne Fjellsue. Noen anbefalinger her ?

Noen andre anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også vurdert "bare" på å ta en rundtur Halne Fjellsue - Stigstuv - Sandhaug - Rauhellern - Hein - Halne Fjellsue. Noen anbefalinger her ?

Noen andre anbefalinger.

Dette er områder som jeg liker meg godt i . Midre en to timer fra Raudhelleren har vi Geitvassdalen , ett eventyr område. Og fra Raudhelleren mot Hein ville jeg anbefalt å ta turen om Geitsjøen. Når du nevner proviantering på hyttene , har jeg oppdaget at det ikke er så enkelt. Det er mat å få kjøpt på tallerken , men ikke til å putte i sekken.Iallefall i de hyttene jeg har vært innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ToreW !!

Først vil jeg ønske deg velkommen til Fjellforum og et godt nytt år !

Alle de turene som du nevner er greie og lett gjennomførbare for den som er litt litt forstandig og i "brukbar turform"

Jeg har gått mange turer på Hardangervidda, både sommer og vinter, men har aldri startet fra Haukeliseter. Jeg har bare avsluttet der. Jeg har startet fra Finse eller et sted ved riksveien, som oftest Fagerheim eller Halne. Haugastøl, Tuva og Dyranut er også OK.

Bil til Tinnhølen er ikke populært !!

Den siste biten ned til Haukeliseter er ganske bratt, så den kan ikke være så grei å starte med.

På Hardangervida kan du ikke regne med å få kjøpt mat, til å ta med deg, på andre steder enn DNTs selvbetjeningshytter f.eks. Lågaros.

Jeg fisker ikke, så jeg kan ikke gi deg noen tips om den aktiviteten, men det er mange som fisker der, så fisk er det nok.

Hvis jeg skulle gå en rundtur på vidda i dag så ville jeg starte på Fagerheim, parkere bilen der, og gå første dagen, enten inn til Heinseter (privat hytte) eller Krekkja (betjent DNT-hytte) Turens lengde kan da lett tilpasses de aktuelle værforholdene o.s.v. Har du lyst og "behov" kan du fra Hein gå videre til Rauhelleren, Mårbu, Lågaros, Sandhaug, Stigstuv, Halne, Krekkja og tilbake til Fagerheim.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine turområder, Haukelisæter - Dyranut kan gjøres på alt fra 2 til 5 dager.

Jeg tviler på om du kommer over noen større fenner i området så sent på sommeren.

Vidda er veldig flat sammenlignet med heiene sør for Haukeli, den eneste stigningen av betydning er den første bakken fra Haukeli retning Hellevassbu.

Kan sånn i farten ikke komme på andre myrstrekninger enn mellom Sandhaug og Besso, men det er ikke noe å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk denne strekningen som en del av en lengre tur 2004. Som sagt tidligere her er det turen opp fra Haukeliseter som er den lengste og bratteste. Ellers er det kjempeflott rundt her!

Besså er en privat hytte der det er tillatt med hund. De har også helt sinnsykt god mat!!! Vel verd et opphold! Fisket i dette området er også veldig bra.

Ellers er mat et større problem da de fleste av hyttene er betjente, og dermed ikke har mat for salg. Hellevassbu er siste hytte du får proviantert på!

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

jeg gikk fra Finse til Haukeli for to år siden. Jeg opplevde ikke problemer med å få kjøpe mat på turistforeningen sine hytter. Temperaturmessig opplevde jeg alt fra å duppe i elven med fantastisk utsikt over Eidfjord i behagelig temperatur til snøstorm mellom Hellevassbu og Haukeliseter. Hvis du ønsker mildt være ville jeg nok satset på første halvdel av august, da vi opplevde snøstorm i slutten av august allerede. Med tung oppakning (telt osv) ville nok jeg gjort en innsats for å finne et annet startpunkt enn Haukeliseter da det var ganske mye stigning for å komme til Hellevassbu.

God tur! Ser frem til å lese rapporten.

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !! "theotokos"

Du sier at du ikke hadde problemer med å få kjøpt mat på turistforeningens hytter. Hvis du her sikter til de betjente hyttene så dreier det seg om en praksis som er ny, i alle fall for meg. Det kunne derfor være interessant om du kunne si litt mer om hvor, når og hva du kjøpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.