Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Insta360 e.l. for klatring og toppturer?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på en del fjelltopper og over Jostedalsbreen i vinter og sommer, og kunne tenke meg å få noen kule bilder som minner. Har en 3-4 år gammel GoPro, men leser svært mye godt om Insta360, og spesielt deres Insta360 One X2. Tenker montere den på "usynlig" selfie-stang festet til klatrehjelm eller hoftebelte/sekk der den visstnok ikke er noe særlig i veien (?).

Er det noen her som har erfaringer med Insta360 eller tilsvarende utstyr? 

Innspill mottas med tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en One X, men har ikke brukt den annet enn på stang eller stativ - altså ikke på hjelm.

Det jeg liker med denne typen kamera er at "alt" blir med - man kan velge utsnitt fra bilde/video etterpå. Eller presentere det i 360-form, selvsagt. Insta360 har veldig god stabilisering og holder horisonten bra på video - det blir ganske bra "følgedrone"-opptak. Det er også muligheter for endel kreativ morfing både av bilder og video.

Noen ulemper; den er ikke vanntett (hvertfall ikke X). Batterilevetiden er heller ikke allverden (kanskje 45 min video), og kapasiteten går ned når det er kaldt. Tror X2 har batteri som tåler kulda bedre enn det som kom med X. Min X har også en tendens til å spise batteri selv når det er av (som ikke er så veldig "av", tydeligvis). Jeg tar ut batteriet når dingsen ikke er i bruk. Uansett er ekstrabatteri(er) en god idé.

Men alt i alt kan man ha mye gøy med sånne kameraer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Det du beskriver gjenspeiler mye av det jeg har funnet på nett. Godt å få det bekreftet her. 
Jeg konkluderer med at jeg dropper 360-kamera på selfie-stang i denne omgangen, slik at jeg kan konsentrere meg om opplevelsen. Vi passer heller på at alle fire i følget har gode og lett tilgjengelige kameraer (festet i snor under klatringen) slik at vi kan ta gode bilder av hverandre, uten å ha et kamera i veien når man skal manøvrere et vanskelig parti. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.