Gå til innhold
  • Bli medlem

Uhøytidelige tanker om våre kaffekjeler: Espegard 2.5L, Eagle 1.5L, Primus 1.5L.


Lars og Berit

Anbefalte innlegg

Uhøytidelige tanker om våre kaffekjeler: Espegard 2.5L, Eagle 1.5L, Primus 1.5L (er rekkefølgen på bildet).

6D3E799D-1895-41AE-A447-4D66B049F6C8.thumb.jpeg.2d4059b28d1be200d78141ff302938ee.jpeg

Espegard’s 2.5L bålkjele blir litt romfrekk i dagstursekken for 2, men er så langt favorittkjelen. Takket være det enorme lokket får man plass til midda’n med tilbehør i kjelen. Tuten er knivskarp «så dra en gummi over tuten så kommer du ikke hjem uten». Håndtaket kan bli varm på ny kjele så det ble nytt med overprisa rørepinner i eukalyptustre fra Biltema god tapet fast i et kreativt øyeblikk.

Konklusjon: Koselig bålkjele i tradisjonelt bestemor-design, perfekt til å lage vilkårlige ventilasjonshull i sekken. Leveres uten pose. Billig. Ca 450 gram. Digert lokk med velegnet diameter som dassbøtte for Pygméer eller sykkelhjelm for de som ikke er veldig tjukk i hue. En erfaring med Espegard er at håndtaket raskt blir løst og derfor mindre varmt. Dette handler om friksjonspåvirknig men av frykt for sensur fra Admin vil jeg ikke overforklare dette. Etter langtidsbruk er det mulig man må fornye popnaglene som holder håndtaket til kjelen. Ny kjele koster 299.- i 2021 og fortjener fornyelse når ting tryner fordi penga går i lomma på en Norsk skattebetaler. Tips: Dra en liten bit gummislange over tuten for å unngå fri flyt av skadedyr i sekken.

Eagle sin forvokste 1.5L kjele lider av USA syndromet som nå har rammet den vestlige verden. Den rommer 1.65 liter, er hele 17.5 cm over magen og tuten har radius for Oslofolk på påskeferie. Denne gir veldig mye vann veldig fort om du har skikkelig dårlig tid. Hellevinkelen er i grenseland når det siste kaffevannet skal ut, og lokket detter selvfølgelig av, det er glovarmt og underbygger viktigheten av et rikholdig førstehjelpsett på tur. Justering av passformen til lokket er vanskelig fordi et fastere lokk bare gir større brannskader. De doble håndtakene står i kraftig spenn, tar mye plass, kan bli varme og veier 2 ganger så mye som et enkelt med snev av intelligent design. Allikevel undrer jeg meg over at denne kaffekjelen har det tykkeste laget kreosot og dritt på seg. Kanskje jeg får utløp for mine psykotiske tendenser når jeg bruker produkter totalt blottet for god funksjondesign?

KonklusjonLokk og håndtaksløsning er designet av en manisk depressiv underbetalt sommervikar. Eagle ville ha den største og tyngste 1.5 liters turkjelen på markedet fordi ? «#Big_is_Better». At den er umulig å åpne uten å brenne seg hjelper ikke, selvom den er tyngst av alle med sine 380 gram inkludert tett diarefarget nylonpose! Eagle burde bytte navn til Struts!

Primus sin kaffekjele på 1.5 liter rommer maksimalt 1.4 liter, den siste desiliter renner ut av søta bror’s adoniserte aluminiums kanne når den står i Norsk vater. Vekta er 210g og radiusen på fattige 15cm gjør at differansen i broderfolkets mengdelogikk blir mindre viktig. Litt… veldig mer behagelig vinkling og litt bedre plassert tut og egentlig absolutt alt annet enn Eagle. 2.5 av mine potetfingre er alt som får plass på kjelehåndtakets plastikkdel, Svenskene har jo alltid vært mer raffinert en oss grovskårne bønder. Plastikk knotten på loket har en skarp’ish kant rundt som gjør at man får bedre feste med fingrene uten fare for å brenne seg.

Kommer med 50/50 tett/nettingpose med snorlås.

7B31453F-DBD5-40EC-94F1-E9FD488C3EB1.thumb.jpeg.f1ee10cced3bdb76bf8f4c8974c58549.jpeg 

Konklusjon: Totalt sett er Primus sin kaffekjel bedre enn Eagle på noen alle punkter. Lokket faller også her av i høy tømmevinkel, dette er spesielt gunstig om kvelden eller i dårlig sikt fordi det ivaretar de ansattes fremtid hos Primus da rimelige erstatningslokk ikke finnes. Er du av den kjipe sorten kan primuslokket deformeres med vilje ved å dra ut kanten med spisstang feks der hullet i lokket er. (Se bildet under)

F004E8F8-54AE-4B42-B9F9-DF4C40412184.thumb.jpeg.4ae0b458eecb594dbd109cda03f7d24b.jpeg

Denne defekten var forøvrig standard i gamledager. Legg lokket på med hullet i bakkant så detter det ikke av (Se bildet under).

60F84BEB-7056-49AA-861D-48559421CB01.thumb.jpeg.680f3895f940d1614521870886b16396.jpeg

Hva er din ultimate kaffekjele? :kaffe:

/Lars

Endret av Lars og Berit
La til forfatter
  • Liker 5
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Eagle-kjelen fungerer bra på bål. De tynne håndtakene avkjøles fort og trakteres ellers som regel med hansker. Vet ikke hvor lenge jeg har hatt kjelen. 6-7 år kanskje, og har brent i stykker det ene håndtaket som er fikset med ståltråd. Den tynne pakkposen har holdt forbausende bra. Kun fikset en søm ved stramminga. Lokket sitter løst ja, tar det heller av når hellingsvinkelen blir for krapp. Pakker kompakt, men det løse lokket har lett for å skrangle i sekken.

Bruker kaffekjelen fra Trangia-settet til gassbluss og teltbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (2 timer siden):

Lokket sitter løst ja, tar det heller av når hellingsvinkelen blir for krapp. Pakker kompakt, men det løse lokket har lett for å skrangle i sekken.

Lokket holder jeg lett på plass med en pinne, så det er ikke noe problem. På denne kjelen har vi tre "firkantløkker". En på hver side, og en på lokket. De to på sidene har, sammen med den på lokket, en flott funksjon. Man tar ei reim med spenne (jeg bruker ei av lær). Legger hankene ned mot hverandre (de står litt i spenn), låser dem i sideløkkene, trer reima gjennom alle tre og lukker reima. Hankene holder seg på plass, lokket holder seg på plass og skrangler ikke, og det hele kan enkelt hektes på utsiden av sekken. :)

P1260001c.JPG.3342576aa21b02d68da4d1b1a57b8c1d.JPG

Endret av Hege P.
La til bilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (10 timer siden):

Simpel mackenzie kanne her. Lokket sitter faktisk nesten for godt på den🤣 Men kaffe blir det👌
 

Liker godt designet på Mackenzie Kjelene, virker gjennomtenkt. De er billige 149.- på XXL 2021, har gummi på stort nok håndtak og en silikonknott i grei størrelse på lokket (Monashee modellen). Ting trenger ikke koste skjorta selv om noen har brukt hue noen minutter på produktdesign der man slipper å finne på løsninger før produktet blir «brukervennlig». Jeg liker spesielt navnet! Mackenzie er et vanlig skotsk etternavn. På Gaelisk betyr det «vanlig» eller «født av flammer» som begge beskriver produktet 99%, den mangler bare en «prìs ìseal» som oversatt blir lavpris :) 

/Lars

Endret av Lars og Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E5FA99A2-5F84-4FA6-A190-2743F5DFA42A_1_105_c.thumb.jpeg.dcfeaa392c4f6308c8d541f091688662.jpeg

Det satt langt inne å slå fast at dette er favorittkjelen min. Den enkle, lette, billige Trangia kjelen. Jeg har 2-3 andre kjeler, kjøpt på innfall, men når det kommer til stykket er det denne kjelen som får være med på tur oftest. Det store lokket er en av grunnene. Kjelen passer like godt til grøtkoking som kaffekoking.  Jeg hadde også Eagle kjelen, men den ble gitt vekk i sommer til ett barnebarn som skulle på tur til Lofoten. Etter å ha lest trådstarter betraktinger begynner jeg å lure på om det var pent gjort...

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (4 timer siden):

E5FA99A2-5F84-4FA6-A190-2743F5DFA42A_1_105_c.thumb.jpeg.dcfeaa392c4f6308c8d541f091688662.jpeg

Det satt langt inne å slå fast at dette er favorittkjelen min. Den enkle, lette, billige Trangia kjelen. Jeg har 2-3 andre kjeler, kjøpt på innfall, men når det kommer til stykket er det denne kjelen som får være med på tur oftest. Det store lokket er en av grunnene. Kjelen passer like godt til grøtkoking som kaffekoking.  Jeg hadde også Eagle kjelen, men den ble gitt vekk i sommer til ett barnebarn som skulle på tur til Lofoten. Etter å ha lest trådstarter betraktinger begynner jeg å lure på om det var pent gjort...

Den Trangia kjelen er genial! 👍 Vi drar vanligvis på «treningsturer» med full oppakning og det er den eneste grunnen til at Espegard’n vanligvis er med. Vi fikk et akutt behov for ei lita kanne her forleden da det ble mer av de kjappe dagsturene med lunch. Vi kunne bare finne Primus sin lokalt men det er overhengende fare for at vi gir den vekk og satser på Kaffepanna 245 fra Trangia, antagelig den du har. Vi har hatt et par av den opp i gjennom og nettop som du skriver er lokket og den generelle enkelheten hele greia. STORT pluss for at man får kjøpe ekstra lokk!

PS: Det er viktig at ungdommen får utfordringer i livet, det gjør dem til kreative problemløsere! Barnebarnet ditt har en lys fremtid imøte takket være deg 😇

/Lars

Endret av Lars og Berit
  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne rustfrie modellen ovenfor av Amazon for 2-3 år siden. Og når det er litt lengre turer om somrene som skal gjennomføres, er det denne som blir med. Mest fordi jeg alltid bruker primus da, og den sotete Trangia kjelen får være hjemme. 

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter Primus sin LiTech 0,9L kjele i Trangia 25 settet. GSI sin Halulite (anodisert alu) passer også i Trangia 25 om jeg ikke husker feil. Har også GSI sin i stål, den bruker jeg "standalone". Er ellers på utkikk etter en kjele i anodisert alu, titan eller rustfritt stål som passer i Trangia 27. Tips gjerne om noen vet om en.  (Litt rart kanskje at Trangia bare tilbyr rene alu kjeler?)

Nåvel, funksjonalitet og bruksegenskaper eller hvorvidt designet tiltaler en er nå en sak, men ...smaker kaffen bedre i noen eller like godt i alle de ulike kjelene? :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.