Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal på min første skikkelige langtur fra august til september. Turen starter fra valdalen gård i femund til teveldalen i meråker. Jeg trenger litt tips på hvordan dere ville pakket for en sånn tur. Jeg har Ingen muligheter til og legge ut depoer på turen. Er det noen som har erfaringer fra tur i det samme ommerådet? Jeg skal fiske litt også. Tror dette kan bli kanon. Gleder meg helt villt 😊 la ved et bilde. Dette er omerådet det er snakk om men ruta er bare ca .

Screenshot_20220124-142150_Norgeskart outdoors.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hva slags tur du har tenkt deg ut på. "Fiske" er allerede utenfor hva jeg kan si noe om. Og det er en 4-5 dagers tur som jeg går. Noenlunde kjent med terrenget, så hvis det er noe der du lurer på, så skal jeg prøve å svare.

Med tanke på fiske, så tror jeg det er gode muligheter på begge sider av vannskillet opp gjennom Hyddsjødalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (15 timer siden):

Ser utrolig spennede ut oppover igjennom hyddsjødalen. Der må nok fluestang få svingt seg litt.  Skulle gjerne hatt noen tips på hvordan dere hadde gjort det angående det og få med seg nok mat til en sånn tur. Lar det seg gjøre uten og måtte supplere et eller annet sted underveis?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel måned med mat i sekken kan bli volumisiøst i sekken kan jeg tenke meg, For 7 dager på Hardangervidda i fjor sommer hadde jeg ca. 5kg mat og snacks i sekken. Klart, siden det var en ukestur var det også varer som ikke holder spesielt lenge inkludert (brødmat, pålegg osv.).

Real Turmat veier ikke spesielt mye (ca. 150gr per normale pakke (ikke "Full Meal" variantene)), men har du mange nok tar de mye plass. Jeg hadde med 10 stk. på nevnte tur som jeg fikk stuet bort litt her og der i 65-liters sekken. Multipliser opp det for en måned på tur, så ville vi fort vært på 35-40 stk, og kanskje et behov for å bære noe i en pose eller ekstra sekk den første uka. Om du er sikker på fisket så er det sikkert en god idé å belage seg mer på potetmos- og suppeposer også.

Jeg skal selv på en lang vandretur i sommer hvor jeg skal krysse Island (~640km). Der blir det ikke noe særlig tid til fiske så stanga legges igjen hjemme. Heldigvis har jeg fått bekreftet minst 2 depotmuligheter av 3 ønskelige allerede, så jeg slipper nok å gå med altfor tung sekk mye av tiden.

Hvor stor sekk har du, og hvor vant er du til å gå med tung sekk? Sett opp en "dagsrasjonsliste" med mat og snacks du bør få i deg for en vanlig dag på langtur. Når du vet vekt og volum på hver vare kan du multiplisere deg opp på antall dager og se om det blir realistisk å få alt med i tillegg til øvrig utstyr.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du passerer enkelte selvbetjente og noen betjente hytter underveis. Der kan det være mulig å proviantere underveis. I tillegg skal du gå forbi f.eks. Stugudalen, der er det butikk med ganske godt utvalg (veldig mye hytter i området). Det er også hotell der, og du får helt sikkert lov å sende en Norgespakke med etterforsyninger dit om du spør pent i god tid. 

Fiske kan tidvis være godt (med stor fisk) i Stugudal i alle fall, så det bør være mulig å spe på matlageret underveis. 

Jeg skal selv gå 10 dager i fjellet uten etterforsyninger i sommer, og det blir fort 6-7 kg mat selv om jeg bare baserer meg på real turmat. For 30 dager uten etterforsyning kan dette fort nærme seg 20kg mat. Da blir sekken svært tung å starte med. Jeg ville vurdert å høre med f.eks. Vauldalen Fjellhotell (ved Brekken, sånn ca halvveis) om du kan sende depot-pakke dit. Da kan du fort lette startvekta på sekken med 10kg.

Min lile erfaring fra sånne turer er at selv om 30-40kg sekk er "overlevbart", så går det merkbart utover turgleden. Faren for skader eller sår øker også mye, noe som er greit å ha i bakhodet. Ironisk sett går man seg jo i form, så jo lettere sekken blir underveis jo bedre tåler kroppen å bare tungt 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Marius Bjørnson-Holm skrev (1 time siden):

Takk for svar. Har en 130 L Bergans alpinist. Er vant med det og gå med stor sekk men ikke en sånn tur 😊 din tur er en virkelig langtur i forhold til min. God tur💪

Takk!
Jeg tror Ulyden's svar over kan være løsningen på mye her. Og som Ulyden sier så "går man seg i form" underveis. Det er også noe jeg har lagt til grunn for på Island-turen min. De to første depotene er ganske hyppige, så jeg kan gå med relativt lett sekk på 20-25kg. Deretter blir det nok en del tyngre sekk utover på turen mot siste depot eller endedestinasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ska ha mycket mat så väger det inkl godis/energikakor tex totalt ca 1000 gr dag vid 95L säck full vid 16 d ensam tur om du får fisk till middag kanske 850 gr dag 24 mil borde 20 dag räcka om plan terräng ev + 2-3 vilodagar.

Såg stora väbyggda äventyrare i sommras på Abisko tur med 110-130 säck men inget för mig går mot 55L nästa gång med minimal packning och 10-12 d då stor packning ger betydligt lägre fart och ev knäproblem i månader efter hemresa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grundig pakkliste hvor du fører opp hver minste smule med vekt (vei hver eneste ting selv), vil være til hjelp. De tingene du ikke helt vet du har med, eller hvorfor du har med, de veier ekstra tungt når du gjør opp regnskap for turen.

Selv om sekken er stor og du er vant med mye sekk, så er det ingen vits i å bære mer enn nødvendig. Bakken opp til Viglen er seig nok som den er.

Som det skrives ellers her, ja, du kan gå deg i form. Baksiden av medaljen er at om det er for tungt, så kan det gå greit i to-tre dager for så å gå raskt nedover.

Uten å vite hva du har med deg, så er det tre ting du bør se ekstra nøye på hva vekt angår: teltet, soveposen og sekken. Liten vits i å spare et halvt gram på tannbørsten hvis du kan bli kvitt 1-10 kilo på de tre.

Vauldalen Fjellhotell (https://vauldalen.no/) er nok midt i blinken. Ikke fullt så polerte som websiden, men veldig greit sted å komme til halvveis. De har kaldt øl, dusj, gode madrasser og frokostbuffé...

Ruten som vist er ca 160-170 km. Sikkert mye lengre når fisken frister under alle vannflatene underveis 😀

Fluefiske i Hyddsjødalen... ja, det har jeg ingen problemer med å se for meg. Rolig elv, slake bredder, mange svinger.

 

Det er forresten et mulig farlig sted underveis. Rett nord for Hyddkroken, straks stien kommer inn i bjørka, så er det et myrhull den glade vandrer kanskje ikke har lyst til å finne bunnen av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan handle mat på Coop Brekken/Brekkebygd, Joker Stugudal og Coop Tydal. Ser ut som en kjedelig omveg ned dalen til Coop Tydal

Coop Brekken og Coop Tydal har Post i Butikk, dit kan man sende pakker med tørrmat som man henter mens man handler kjøtt og øl på butikken, les om poste restante her: https://www.posten.no/sende/adressering

Det går jo an å ta en telefon og høre om man får sende en pakke adressert til Joker Stugudal eller Væktarstua Hotell.

Ser ut som en fin tur, jeg ville nok ha lagt opp til bunkring i Brekken og Stugudalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (8 timer siden):

Det er forresten et mulig farlig sted underveis. Rett nord for Hyddkroken, straks stien kommer inn i bjørka, så er det et myrhull den glade vandrer kanskje ikke har lyst til å finne bunnen av.

Kom over et sånn (kanskje det var en overgrodd bekk, husker ikke helt) i Femundsmarka også. Nådde ikke bunn av det med packraftåra (230 cm). Spooky med slike når man går med sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (På 1/26/2022 den 13.25):

En grundig pakkliste hvor du fører opp hver minste smule med vekt (vei hver eneste ting selv), vil være til hjelp. De tingene du ikke helt vet du har med, eller hvorfor du har med, de veier ekstra tungt når du gjør opp regnskap for turen.

Selv om sekken er stor og du er vant med mye sekk, så er det ingen vits i å bære mer enn nødvendig. Bakken opp til Viglen er seig nok som den er.

Som det skrives ellers her, ja, du kan gå deg i form. Baksiden av medaljen er at om det er for tungt, så kan det gå greit i to-tre dager for så å gå raskt nedover.

Uten å vite hva du har med deg, så er det tre ting du bør se ekstra nøye på hva vekt angår: teltet, soveposen og sekken. Liten vits i å spare et halvt gram på tannbørsten hvis du kan bli kvitt 1-10 kilo på de tre.

Vauldalen Fjellhotell (https://vauldalen.no/) er nok midt i blinken. Ikke fullt så polerte som websiden, men veldig greit sted å komme til halvveis. De har kaldt øl, dusj, gode madrasser og frokostbuffé...

Ruten som vist er ca 160-170 km. Sikkert mye lengre når fisken frister under alle vannflatene underveis 😀

Fluefiske i Hyddsjødalen... ja, det har jeg ingen problemer med å se for meg. Rolig elv, slake bredder, mange svinger.

 

Det er forresten et mulig farlig sted underveis. Rett nord for Hyddkroken, straks stien kommer inn i bjørka, så er det et myrhull den glade vandrer kanskje ikke har lyst til å finne bunnen av.

Da har jeg snakket med vauldalen hotell og har fått klarsignal til og sende en norgespakke dit med rasjonering.  Skal også få meg et rom for natten til meg og bikkja😊.   Takk for hjelpen👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.