Gå til innhold
  • Bli medlem

Blokke ut Alfa Eggi fjellsko i skinn, som har gore-tex-membran. Erfaringer?


Siv_går_på_tur

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt meg Alfa Eggi str 41. Sliter med bred forfot og har prøvd alle standard fjellsko som finnes hos Intersport, etc. Alfa Eggi sitter som støpt, og er så langt de eneste fjell-/turskoene jeg har funnet som ikke gir blå tånegler både på flatmark og opp/nedturer. Har tidligere gått med La Sportiva lave tursko i str. 43, men sålen er ikke stabil nok. Leser på nett at man ikke skal blokke ut skinnstøvler med gore-tex membran. Er det noen som likevel har prøvd, og hvordan ble resultatet? 

Mangler rundt 1 cm bredde på venstre forfoten for at Alfaen sitter perfekt.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Blå tånegler?? Høres ut som om de også er for korte? Man kan ikke blogge sko i lengden og kanskje heller ikke så mye som 1 cm i bredden, GTX membranen ville jeg frykte ryker. GTX er så vidt jeg vet ikke elastisk.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingen ting om blokking av sko, men blå tånegler har jeg erfaring med. Det skyldes for min del først og fremst at neglene har blitt for lange. De må holdes godt nedtrimmet. Da har jeg aldri problemer med blå negler. Jeg bruker også ett nummer eller to større sko enn de fleste ville hevde er riktig (hvis jeg lurer det minste sekund på om ett par sko er for trange går jeg ett nummer opp, jeg nøler aldri med dette) . Det er også nokså viktig å stramme  lissene "riktig". De fleste fjellsko har mulighet til å ha forskjellig stramming nederst rundt vrista og opp fra ankelen (det pleier å sitte en lås der, ei klemme som låser lisa). Prøv litt forskjellige varianter der (løst nede, fast oppe og motsatt). Men lengden på tåneglene og romslige sko er viktigst for meg. Tåneglene bør trimmes godt ned. For meg er det nedoverbakker som gir størst problem.

😉

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Vet ingen ting om blokking av sko, men blå tånegler har jeg erfaring med. Det skyldes for min del først og fremst at neglene har blitt for lange. De må holdes godt nedtrimmet. Da har jeg aldri problemer med blå negler. Jeg bruker også ett nummer eller to større sko enn de fleste ville hevde er riktig (hvis jeg lurer det minste sekund på om ett par sko er for trange går jeg ett nummer opp, jeg nøler aldri med dette) . Det er også nokså viktig å stramme  lissene "riktig". De fleste fjellsko har mulighet til å ha forskjellig stramming nederst rundt vrista og opp fra ankelen (det pleier å sitte en lås der, ei klemme som låser lisa). Prøv litt forskjellige varianter der (løst nede, fast oppe og motsatt). Men lengden på tåneglene og romslige sko er viktigst for meg. Tåneglene bør trimmes godt ned. For meg er det nedoverbakker som gir størst problem.

😉

ALT med skoa er riktig bortsett fra bredden. Hvis det er sånn at Goretex ikke er dynamisk, er det vel heller ikke noe håp for at skoen vider seg ut bare man bruker de nok? Dette er første skoparet der jeg ikke får blå negler og lengden er helt perfekt. Snøringsmulighetene er mange og gode, men hjelper så lite der framme på tærne ...! Som du sier, skulle vært et nummer større. De er dessverre kjøpt på konkurssalget til en sportsforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.