Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode lettvekts dunjakker i store størrelser - finnes det?


rofferdal

Anbefalte innlegg

Jeg var innom XXL for en ukes tid siden og prøvde omtrent alt de hadde av lettvekts dunjakker.  Nå har det seg slik at coronalivet og julemåneden har satt sine spor, og jeg kan ikke si at en eneste av disse jakkene passet. De er ikke elastiske, og pølseskinn-looken er verken pen eller komfortabel, i den grad det i det hele tatt var mulig å få lukket. I normalt tøy med normale størrelser ligger jeg på XXL-3XL nå, men det finnes blant annet sykkeltøy som er merket 3XL som nesten ikke er mulig å få på, og for minst en av jakkene jeg prøvde hos XXL, så var den merket 3XL og var likevel vanseklig å få på. 

Til nå har det gått mye i fleecejakker for meg, men det komprimerer dårlig og veier jo litt og jeg tenkte jeg skulle få pakningen på dags- og overnattingsturer litt lettere og mer kompakt.

Så: Finnes det gode, lettvekts dunjakker i store størrelser? 

Jeg er ikke av de mest frosne, og trenger ikke ha det aller varmeste som finnes, men likevel noe å ta på når man har slått leir, sola er på vei ned og man skal holde varmen før man finner soveposen.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er stort nok da? 

Ta en titt på Stormberg, de fører dunjakker opp til 5XL, dog ser det ut som en av jakkene som ser grei jakke til ditt bruk kun går opp til 3XL.

Generelt er det slimfit på mye av jakkene som selges. Ett av unntakene er Western Mountaineering, som går litt romslige jakker, men der lengde på ermer og selve jakken er innenfor i henhold til feks str M eller L. 

Dog er dette ganske kostbare jakker, og kanskje ikke noe alle vil sitte rundt bålet med. 

Min WM Flash jakke som brukes i skogen er full av små plaster tapebiter i forsøk på å tette hullene etter glør og kvist. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra (noe) sykkeltøy, som opererer med helt vilt småe størrelser, så synes jeg trenden er motsatt.

Jeg har stort sett ligget og duppet rundt medium, men må av og til opp på large, da hovedsakelig pga. lengde. Unntaket har stort sett vært amerikanske merker, der jeg som regel må ned en størrelse, altså for det meste small, men noen ganger medium.

I senere år har jeg derimot stadig oftere opplevd at jeg må gå ned til small også på skandinaviske og europeiske merker. Merkelig nok er ikke dette konsistent innenfor samme merke en gang. Jeg har Norrøna i Small som oppleves romslig, og Norrøna i Large som er akkurat passe...? Fjällräven er ganske konsistent, der er det small i nesten alt, bortsett fra noen jakker jeg med vilje har kjøpt i medium for å få plass til ekstra mye under.

Vanskelig å gi konkrete tips, siden størrelser varierer både fra merke til merke og innenfor samme merke, men generelt trur jeg du finner større modeller fra amerikanske merker enn hos de europeiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Walle said:

Hva er stort nok da? 

Ta en titt på Stormberg, de fører dunjakker opp til 5XL, dog ser det ut som en av jakkene som ser grei jakke til ditt bruk kun går opp til 3XL.

Interessant. Jeg skal sjekke ut Stormberg. Jeg må egentlig prøve for å vite hva som er stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Stormberg sine synes jeg har et litt rart snitt, ihvertfall sitter de litt rart på meg. Denne derimot er jeg ganske fornøyd med: https://www.magasinet.no/dovrefjell-rim-down-dunjakke-m-herre-black

 

Har også en tykkere jakke fra Helly Hansen som er veldig god når det er ekstra kaldt, tror den heter Expedition Parka, og den er veldig stor i størrelsen.  XXL tilsvarer Stormberg/dovrefjell i 4-5XL. Men vi snakker en LITT annen prisklasse 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jorgenms said:

Stormberg sine synes jeg har et litt rart snitt, ihvertfall sitter de litt rart på meg. Denne derimot er jeg ganske fornøyd med: https://www.magasinet.no/dovrefjell-rim-down-dunjakke-m-herre-black

Takk for tipset. Kjente hverken til butikken eller jakken. Størrelsestabellen tyder på at det ikke er små størrelser, heller.

Høyaktuelt, dette.

Endret av rofferdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, rofferdal said:

Takk for tipset. Kjente hverken til butikken eller jakken. Størrelsestabellen tyder på at det ikke er små størrelser, heller.

Høyaktuelt, dette.

Bare hyggelig. De har mye bra tøy til gode priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.