Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på tvers i mai


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 20 år som planlegger å gå Norge på tvers nå i begynnelsen av mai. 
Planen foreløpig er å starte ved svenskegrensa i Trysil kommune og ende opp på Vestkapp i Stad kommune.

Driver og planlegger rute, men sliter litt med å finne ut hvor jeg skal gå når jeg begynner å komme innover i landet mot fjellene. Gikk plutselig opp for meg at det sikkert er snø i store deler av Norge i slutten av mai, spesielt på fjellene. Jeg så lissom for meg å gå igjennom Rondane og Jotunheimen, men innser jo at det kanskje ikke blir så lett, selvom planen var å følge noen av DNT-rutene og ikke gå de aller høyeste fjelltoppene.

Så spørsmålene mine er egentlig hva dere tenker om snømengder i slutten av mai, starten av juni? Og om noen eventuelt har noen alternative ruter som er fine å gå der det kanskje ikke er like mye snø? Vurderer også om jeg burde satse på truger for å ikke gå glipp av fine naturopplevelser. Synes bare det er litt kjipt å måtte bære på, men kan jo hende det er verdt det?

Har noen noen tanker om noe av dette mottas det med glede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stilig! God tur!

Om du vil gjøre en Norge-på-tvers-tur "litt" enklere/kortere, kan jeg anbefale Riksgränsen-Rombaksbotten ved Narvik.

Drita slitsom; nedoverbakke hele vegen, tok meg voksne 4 timer.....

Endret av Haakon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon skrev (14 minutter siden):

Stilig! God tur!

Om du vil gjøre en Norge-på-tvers-tur "litt" enklere/kortere, kan jeg anbefale Riksgränsen-Robaksbotten ved Narvik.

Drita slitsom; nedoverbakke hele vegen, tok meg voksne 4 timer.....

Takk skal du ha! 
Oi haha det var ikke lange turen på tvers av Norge nei. Men så jo ut som en super tur da. Og man kan jo skryte av akkurat det samme hehe ;) Den skal jeg absolutt huske på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en enda kortere tur: Hellemobotn- Svenskgrensa. Men du må nok regne med 1 hel times tur.... Ta med matpakke, for du skal jo tilbake igjen også :-)

Åja; jeg skryter av å ha gått Norge på tvers jeg. I selskapssammenheng, etter noen akevitter....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusv01 skrev (6 timer siden):

Hei, jeg er en jente på 20 år som planlegger å gå Norge på tvers nå i begynnelsen av mai. 
Planen foreløpig er å starte ved svenskegrensa i Trysil kommune og ende opp på Vestkapp i Stad kommune.

Driver og planlegger rute, men sliter litt med å finne ut hvor jeg skal gå når jeg begynner å komme innover i landet mot fjellene. Gikk plutselig opp for meg at det sikkert er snø i store deler av Norge i slutten av mai, spesielt på fjellene. Jeg så lissom for meg å gå igjennom Rondane og Jotunheimen, men innser jo at det kanskje ikke blir så lett, selvom planen var å følge noen av DNT-rutene og ikke gå de aller høyeste fjelltoppene.

Så spørsmålene mine er egentlig hva dere tenker om snømengder i slutten av mai, starten av juni? Og om noen eventuelt har noen alternative ruter som er fine å gå der det kanskje ikke er like mye snø? Vurderer også om jeg burde satse på truger for å ikke gå glipp av fine naturopplevelser. Synes bare det er litt kjipt å måtte bære på, men kan jo hende det er verdt det?

Har noen noen tanker om noe av dette mottas det med glede :)

Hei. 

Du vil nok helt sikkert ha skiføre på det meste av høyfjells områdene i mai. I værste fall "rævva" skiføre. Medio juni så bør det begynne å bli farbart til bens. 

Med forbehold om lokale variasjoner og sesong variasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ingenting å komme med her angående denne eksakte turen, men jeg ville bare innom for å ønske deg god tur😊

Riktig missunnelig kan man si.
Håper noen kan hjelpe deg her, så du får løst utfordringene med planleggingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (11 timer siden):

Hei. 

Du vil nok helt sikkert ha skiføre på det meste av høyfjells områdene i mai. I værste fall "rævva" skiføre. Medio juni så bør det begynne å bli farbart til bens. 

Med forbehold om lokale variasjoner og sesong variasjoner. 

Hmm ja det var det jeg frykta ja. Kan hende jeg rett og slett må begynne litt senere da, eller få hjelp som kan hente truger eller ski. Skal ikke være lett😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (10 timer siden):

Har nok ingenting å komme med her angående denne eksakte turen, men jeg ville bare innom for å ønske deg god tur😊

Riktig missunnelig kan man si.
Håper noen kan hjelpe deg her, så du får løst utfordringene med planleggingen:)

Tusen takk! Veldig hyggelig med sånne meldinger å🥰

Endret av Tusv01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusv01 skrev (1 time siden):

Hmm ja det var det jeg frykta ja. Kan hende jeg rett og slett må begynne litt senere da, eller få hjelp som kan hente truger eller ski. Skal ikke være lett😆

Personlig så ville jeg kom vurdert å starte senere. Tror det blir en finere tur, med mer trivsel og mindre "hat" . Slipper unna snøsmelting, snø og store vassdrag. 

Rute:

Jeg ville nok sett meg ut de områdene jeg absolutt ville gjennom og markert disse først. Deretter satt meg fornuftig start og sluttsted basert på førstnevnte. Så finne ut hvor mye en skal bære, slik at du får lagt inn evt. Depoer/handle stopp. Ser mange som går Norge på langs har 7-10 dager mellom hvert Depo og 20-35km dags etapper. 

Forøvrig; kom på at vi droppet skitur i Jotunheimen i slutten av mai i fjor pga. Råtten snø. Det var ikke farbart i de lavere delene. Lenger opp var sikkert knallbra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (10 timer siden):

Personlig så ville jeg kom vurdert å starte senere. Tror det blir en finere tur, med mer trivsel og mindre "hat" . Slipper unna snøsmelting, snø og store vassdrag. 

Rute:

Jeg ville nok sett meg ut de områdene jeg absolutt ville gjennom og markert disse først. Deretter satt meg fornuftig start og sluttsted basert på førstnevnte. Så finne ut hvor mye en skal bære, slik at du får lagt inn evt. Depoer/handle stopp. Ser mange som går Norge på langs har 7-10 dager mellom hvert Depo og 20-35km dags etapper. 

Forøvrig; kom på at vi droppet skitur i Jotunheimen i slutten av mai i fjor pga. Råtten snø. Det var ikke farbart i de lavere delene. Lenger opp var sikkert knallbra. 

 

Tusen takk for gode tips! Snøsmelting og vassdrag har jeg heller ikke tenkt noe særlig på før nå, men det er jo også en god grunn til å starte litt senere selvfølgelig. God plan for utforming av ruta du hadde også, takk😊 Nå satte du meg på litt nye idéer her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 timer siden):

Ta en titt på historikken for de aktuelle områdene på http://www.senorge.no.

Det er ikke 100% gode data, men gir en indikasjon på hvordan snøforholdene har vært.
Jeg tror du sparer deg selv veldig mye potensiell frustrasjon ved å flytte turen en halv eller hel måned lenger frem, hvis det er mulig.

Oi akkurat et slikt kart jeg har sett etter det. Det hjelper, tusen takk😊

Og ser jo at dere alle sammen har rett i det at det kan være lurt å flytte littegrann på turen, så begynner å lure litt på om jeg skal det ja hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet kart jeg har brukt til planlegging er dette

Her kan du finne historiske satelittfoto og se variasjoner år for år. Jeg brukte dette når jeg planla fjorårets tur i Breheimen da det kan ligge snø der ganske lenge utover sommeren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden skrev (10 timer siden):

Et annet kart jeg har brukt til planlegging er dette

Her kan du finne historiske satelittfoto og se variasjoner år for år. Jeg brukte dette når jeg planla fjorårets tur i Breheimen da det kan ligge snø der ganske lenge utover sommeren. 

Åå veldig smart! Det har jeg god bruk for. Takk😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassdrag og snøsmelting er nevnt...vil bare nevne at DNT enkelte steder venter med å legge ut broer til det verste har gitt seg. Kan sjekkes når tiden nærmer seg på deres sider. 

Ellers går det litt trått, om det er flekkvis med snø og truger på vår/tidlig sommer i fjellet. Mye av og på med utstyr, og driven forsvinner lett. 

Ville uansett ha hatt gamasjer og kjetting brodder så tidlig på sesongen. Og gåstaver.

Ha feiende flott tur!

Endret av Myriameter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (16 timer siden):

Vassdrag og snøsmelting er nevnt...vil bare nevne at DNT enkelte steder venter med å legge ut broer til det verste har gitt seg. Kan sjekkes når tiden nærmer seg på deres sider. 

Ellers går det litt trått, om det er flekkvis med snø og truger på vår/tidlig sommer i fjellet. Mye av og på med utstyr, og driven forsvinner lett. 

Ville uansett ha hatt gamasjer og kjetting brodder så tidlig på sesongen. Og gåstaver.

Ha feiende flott tur!

Tusen takk for det! Da skal jeg sjekke ut DNT når det begynner å nærmer seg. Gamasjer, brodder og gåstaver skal noteres på den foreløpige utstyrslista. Lurt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig spennede å gå i fjellet i mai måned og hvordan føret blir avhenger helt av hvor varmt det blir. Jeg gikk Norge på langs (sør-nord) i 2018, og 29 mai var vi kommet til Finse. Da hadde vi bare gått på ski fra Haukeliseter. Planen var å starte på ski mye tidligere og fortsette et godt stykke til, men snøen smeltet veldig raskt bort. 

Skulle jeg gjort noe slik igjen i mai ville jeg muligens valgt truger istedet for ski. Skistøvler, ski  og staver veier fort mer enn et par lette truger. Blir det en veldig snørik vinter er nok ski best. 

Brodder savnet jeg aldri og ville ikke tatt med. Truger har som regel gode stegjern og kan brukes istedet dersom du tar med det. Jeg bruker ikke staver, men det er en fordel ved vading av elver som kan være store under snøsmelting. 

Dersom det er interessant har jeg skrevet om turen dag for dag og hele mai 2018 finner du her https://www.utentur.com/2018/05/der det står en del om hvilke utfordringer vi hadde underveis, bla store elver panserskare om morran og tung snø på ettermiddagen. Til gjengjeld er det lite som slår følelsen av å ta seg en hvil på en bar rabb langt til fjells på denne tiden av året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (47 minutter siden):

Det kan være veldig spennede å gå i fjellet i mai måned og hvordan føret blir avhenger helt av hvor varmt det blir. Jeg gikk Norge på langs (sør-nord) i 2018, og 29 mai var vi kommet til Finse. Da hadde vi bare gått på ski fra Haukeliseter. Planen var å starte på ski mye tidligere og fortsette et godt stykke til, men snøen smeltet veldig raskt bort. 

Skulle jeg gjort noe slik igjen i mai ville jeg muligens valgt truger istedet for ski. Skistøvler, ski  og staver veier fort mer enn et par lette truger. Blir det en veldig snørik vinter er nok ski best. 

Brodder savnet jeg aldri og ville ikke tatt med. Truger har som regel gode stegjern og kan brukes istedet dersom du tar med det. Jeg bruker ikke staver, men det er en fordel ved vading av elver som kan være store under snøsmelting. 

Dersom det er interessant har jeg skrevet om turen dag for dag og hele mai 2018 finner du her https://www.utentur.com/2018/05/der det står en del om hvilke utfordringer vi hadde underveis, bla store elver panserskare om morran og tung snø på ettermiddagen. Til gjengjeld er det lite som slår følelsen av å ta seg en hvil på en bar rabb langt til fjells på denne tiden av året. 

Respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (17 timer siden):

Det kan være veldig spennede å gå i fjellet i mai måned og hvordan føret blir avhenger helt av hvor varmt det blir. Jeg gikk Norge på langs (sør-nord) i 2018, og 29 mai var vi kommet til Finse. Da hadde vi bare gått på ski fra Haukeliseter. Planen var å starte på ski mye tidligere og fortsette et godt stykke til, men snøen smeltet veldig raskt bort. 

Skulle jeg gjort noe slik igjen i mai ville jeg muligens valgt truger istedet for ski. Skistøvler, ski  og staver veier fort mer enn et par lette truger. Blir det en veldig snørik vinter er nok ski best. 

Brodder savnet jeg aldri og ville ikke tatt med. Truger har som regel gode stegjern og kan brukes istedet dersom du tar med det. Jeg bruker ikke staver, men det er en fordel ved vading av elver som kan være store under snøsmelting. 

Dersom det er interessant har jeg skrevet om turen dag for dag og hele mai 2018 finner du her https://www.utentur.com/2018/05/der det står en del om hvilke utfordringer vi hadde underveis, bla store elver panserskare om morran og tung snø på ettermiddagen. Til gjengjeld er det lite som slår følelsen av å ta seg en hvil på en bar rabb langt til fjells på denne tiden av året. 

Spennende! Det er absolutt interessant. Tusen takk :)

Kan vel være en idé å følge med på hvordan temperaturene utvikler seg i år da, før jeg bestemmer meg ordentlig for hvilket utstyr som er lurest å ha med, med tanke på ski, brodder, truger og staver.
Og har nok muligheten til å få noen til å hente det jeg eventuelt ikke trenger allikevel om det skulle være noe, så det hjelper jo litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

 

Jeg gikk Norge på tvers i cirka samme periode i 2020, og gikk da deler av turen over Jotunheimen. Da ble det en del gåing i snø, men det var fortsatt overkommelig. Men det er jo vanskelig å vite på forhånd egentlig. 

Et alternativ kan kanskje være å sende truger til nærmeste postkontor før du tenker det vil/kan være snø, og så sende de tilbake igjen når snø etappen er over igjen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian_tarzan skrev (På 21.2.2022 den 10.55):

Hei

 

Jeg gikk Norge på tvers i cirka samme periode i 2020, og gikk da deler av turen over Jotunheimen. Da ble det en del gåing i snø, men det var fortsatt overkommelig. Men det er jo vanskelig å vite på forhånd egentlig. 

Et alternativ kan kanskje være å sende truger til nærmeste postkontor før du tenker det vil/kan være snø, og så sende de tilbake igjen når snø etappen er over igjen?

 

 

Det kan jo absolutt være en god idé egentlig! Har lissom tenkt litt på det at jeg må drasse de med meg hele turen, men det er er jo ikke sikkert det er nødvendig nei.
Kom du deg igjennom turen uten truger eller brukte du det for å komme deg over snøpartiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tusv01 said:

Det kan jo absolutt være en god idé egentlig! Har lissom tenkt litt på det at jeg må drasse de med meg hele turen, men det er er jo ikke sikkert det er nødvendig nei.
Kom du deg igjennom turen uten truger eller brukte du det for å komme deg over snøpartiene?

Vi hadde ikke truger, og tenkte ikke engang på det når vi var der. Så vi bare gikk på. Ble cirka 2 dager med gåing i snø. Heldigvis var det flere steder med hardt føre som gjorde det en del lettere. Men det er et veldig bra alternativ å sende utstyr til deg selv. Postkontoret oppbevarer pakken din i minst 3 uker, så det er lett å sende i forkant av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian_tarzan skrev (På 23.2.2022 den 13.06):

Vi hadde ikke truger, og tenkte ikke engang på det når vi var der. Så vi bare gikk på. Ble cirka 2 dager med gåing i snø. Heldigvis var det flere steder med hardt føre som gjorde det en del lettere. Men det er et veldig bra alternativ å sende utstyr til deg selv. Postkontoret oppbevarer pakken din i minst 3 uker, så det er lett å sende i forkant av turen.

Takk for bra svar! Dette skal vurderes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.