Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround solo telt


Krister Haugen

Anbefalte innlegg

Hei,

Har tittet litt på å skaffe meg et solo telt, blant annet for fotavtrykk (plass å sette opp), lange gåturer (vekt) og i de tilfellene hengekøye tur ikke er aktuelt.

Tenker ikke at det trenger å være et fullverdig 4 sesong (vinter), da får jeg i såfall bruke et annet telt med bedre plass.

Men et telt som kan benyttes vår/høst/sommer, også på hardangervidda og tilsvarende. Tenker derfor at det må være mulig til å ha gode luftemuligheter, men burde ikke være bygget opp av mesh på innerteltet, men mer luftig tett stoff som utgangspunkt.

Med tanke på vekt, så ser jeg for meg et sted under 1.5kg. Samtidig som fortelt må kunne skjerme en stor sekk og gjerne mulighet å koke mat.

Har sett på forskjellige typer, men er usikker på om jeg trenger "pro" versjoner, eller om superlight versjonene kan holde til mitt bruk (primært hengekøye eller tarp, men må ha mulighet å ha telt på de turene som telt er mest aktuelt), så teltet vil ikke bli være med på hver eneste tur og tenker derfor at slitasjemessig kan superlight telt være godt nok.

 

Noen av teltene jeg har tittet på er:

Hilleberg enan

Helsport ringstind superlight

Hilleberg akto

Nordisk telemark

 

Har dere noen tanker, forslag eller andre ting jeg burde tenke på?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slår et slag for Fjällräven Abisko Lite 1

https://www.fjallraven.com/no/no/vesker-utstyr/telt-soverposer/telt/abisko-lite-1?v=F53301%3a%3a7323450206925

Du får en stor sekk i forteltet, men det er nok ikke plass til utrolig mye mer.

Litt biased fra å eie to Fjällräven telt fra før, men jeg personlig ville valgt dette over tilsvarende modeller fra Hilleberg og Helsport.

Pakkstørrelse synes jeg generelt er overlegent.

Edit: Til og med en del rimeligere enn Enan og Ringstind.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krister Haugen skrev (På 22.1.2022 den 16.35):

Men et telt som kan benyttes vår/høst/sommer, også på hardangervidda og tilsvarende. Tenker derfor at det må være mulig til å ha gode luftemuligheter, men burde ikke være bygget opp av mesh på innerteltet, men mer luftig tett stoff som utgangspunkt.

Kjøpte meg et Big Agnes Copper Spur HV2 Expedition nettopp for slik bruk. Det med tett innertelt viste seg å skulle bli et poeng, da det blåste nokså mye til tider. Veldig godt å komme inn og i le i teltet etter å ha gått ute hele dagen i vind. Nevnte Expedition-utgave er litt tyngre enn det du har foreslått av vekt, men på 1.5kg blir det nok mest mesh eller veldig lav takhøyde å velge i... Har sett en del andre som også nevner at det kan bli trekkfullt i innertelt med bare mesh. - jeg syns ikke 2.4kg ble plagsomt - hadde 15 kg alt i alt når jeg la ut.

Laget en liten rapport fra turen...: 

 

Endret av DFM62
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Trollhettta 1p billigaste slitstarka tältet om man ska på kalfjäll och acepterar nät  innertält bra botten och ytterduk max 2500 skr jag köpt på XXL för 2000 skr.

Nästa steg HB Unna 4- s tält som är nästan perfekt på alla områden utom vilkt på 2400 gr men går minska med enl. många websidor.

Har även Bergans sl 1p men på 930 gr ok upp till person på 185cm eller med längre pinnar i kortändor till ca 195cm tål hård vind  men kompl med liten tarp ok till matagning under tak xxl 2500 skr på erbjudande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drømt om solo-telt (som for meg betyr 1 person + hund) i ca. 15 år, men siden mann har andre telt, har det alltid vært vanskeligere å rettferdiggjøre enn mange andre innkjøp.

I år ser det ut som telt rykker oppover på prioriteringslisten igjen, så jeg har trua på at ett solo-telt er på plass før høsten, som gjerne er den tiden på året der soloturer er mest aktuelt for min del.

Det har skjedd en del på teltfronten ila. 15 år, så jeg skal ikke komme med mange anbefalinger, men heller følge tråden med interesse.

Akkurat som for 15 år siden, så heller jeg fortsatt mot Unna, da jeg både vil ha ett selvstående telt og ett telt som tåler 3+ sesonger i nordisk klima. Men jeg kan ikke stikke under en stol at vekt og pakkvolum på DCF-telt er en smule fristende.

Det teoretiske dilemmaet jeg ser for meg, er vel at telt som Unna o.l. har en fordel i at mann alltid har ett telt som er bra nok, slik at alle planlagte overnattingsturer kan gjennomføres uansett hvordan været ser ut på starttidspunktet, mens med ett superlett DCF-telt blir det kanskje flere impulsovernattinger, da det er lavere terskel for å slenge med seg teltet "just in case". Decisions, decisions...

Gi meg 15 år til, så har jeg nok begge deler :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Ringstind Superlight 2 som 3 sesongs solotelt. Fordelen er å ha 2 fortelt hvor det ene brukes til oppbevaring av sekk, bedre utlufting på varme dager og i tillegg har jeg fleksibilitet dersom vinden skulle snu. Ja, det er større fotavtrykk men det har aldri vært noe hinder over tregrensa. Vekt/volum er så lavt at man knapt merker at det er i sekken. Dersom man skulle få lurt med andre ut på tur så er det faktisk plass til det også. Har sett på en del 1p telt men da ofrer jeg nevnte fordeler som for meg i sum er så store at litt mindre fotavtrykk og vekt/volum blir en bagatell. Skulle forøvrig ønske noen kunne lage et 1p telt med 2 fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (3 timer siden):

 Skulle forøvrig ønske noen kunne lage et 1p telt med 2 fortelt. 

Hvis du titter over den store dammen så finner du det. Jeg nevnte Tarptent tidlig i denne tråden, både modellen Scarp 1 og Moment DW er enmannstelt, toduks, ytterduk settes opp først/samlet og med fortelt/inngang på begge sidene. Bruker du gåstaver har du også modeller som Notch og Stratospire. Notch er rimelig smalt, og forteltene på Scarp er tilsynelatende trange, men som tresesongstelt bør de duge, også i den norske fjellheimen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.