Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og smalt toppturoppsett. Ønsker erfaringer


Lompa

Anbefalte innlegg

Behovet har meldt seg for et nytt, lett toppturoppsett. Skien jeg tenker på er Åsnes Rabb 68. Kom gjerne med andre forslag til ski, men siden jeg er nesten 2 m så er det få lette ski som har tilstrekkelig lengde. Kortfellsystemet kan også være bra for anmarsj. Synes dett er slitsomt å labbe langt på hele feller. Jeg ønsker en smal ski. Har et par relativt lette ski som er 95 under foten, men jeg har ofte kjent på at de blir for brede ved traverser, særlig på hardt føre. Kan Rabb bli for smal, slik at man opplever at støvelen gjør at man mister kantgrep?

Jeg har en lett ATK-binding på de nevnte skiene og vurderer å sette i inserts slik at jeg bare kan flytte bindingene over. Tar gjerne innspill på om dette er holdbart i lengden. 

De skoene jeg foreløpig har sett på er Fischer Travers og Dalbello Quantum. Jeg har også tittet så vidt på noen rando racingstøvler, men de blir både for dyre og for lite kjøresterke. Særlig vinklingen i skaftet er problematisk på disse. Jeg må ha litt "forward lean". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som toppturski med fokus både på å komme opp og stå på ski ned så synes jeg Rabb 68 (Falketind 68) ikke duger. Den er veldig lett å gå bortover og oppover med men for alt for myk til å kjøre ned med om du liker litt fart og trøkk i skiene. Ujevnheter/dårlig underlag tar de dårlig også, man står i prinsipper kun på partiet nær skoene, mens resten flabrer. Men er di lett som en fjær eller kjorer rolig /ikke kjørermed trøkk i beina så funker de nok bedre.  Jeg solgte mine sist vår da de kun ble brukt på "bortoverturer" på rando og det alltid var andre sli som ble foretrukket når det var en "topp" innom turen.

Smaleste skia mine er per nå med 85 mm midtbredde, en del stivere og mer demping, men veier selvsagt bittelitt mer. Ikke veldig mye tyngre å gå bort/oppover på men mye bedre nedover.

Funderer dog å sette inn kortfellfester (delene 37/38 i figur) for Åsnes feller i  nevnte skipar. En kamerat har gjort det på sine lette rando-ski og det fungerer superdupert og er ikke merkbart når skia kjøres på.

asnespatent_trans.jpg.fb0d55b3713b095649c7662c8b64345c.jpg

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart noen dilemmaer her. Har et par gamle Dynafit Mustagh Ata som er 88mm. Disse er rolige på snøen og kjører veldig godt i fart, men er tunge. Et par Moonlight Eagle carbon (95mm) som blafrer ille på hardt føre, men er fine i løssnøen. Det blir alltid noen kompromisser og avveiinger mellom vekt og trøkk, men det du sier om opplevelsen av skien var ikke så lovende. Kanskje jeg har konstruert noe umulig i hodet.. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustagh ATA ligger vel fortsatt i den lette enden av vektskalaen for en god all-round toppturski. Kan hende du burde ta en titt på rando konkurranseski, da kan du vel krabbe ned mot 8-900 gram, men fortsatt ha noe som tar deg ned brukbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTG skrev (47 minutter siden):

Mustagh ATA ligger vel fortsatt i den lette enden av vektskalaen for en god all-round toppturski. Kan hende du burde ta en titt på rando konkurranseski, da kan du vel krabbe ned mot 8-900 gram, men fortsatt ha noe som tar deg ned brukbart?

Mine Mustagh er av den første utgaven, og jeg har vel forstått at de senere versjonene var en del lettere. Problemet med alt jeg har sett av rando konkurranseski er at de virker for korte til en tometers kropp.. 

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye utgavene av Rabb og Falketind er visst stivere og bedre i følge Crister hos Åsnes, så får noen med erfaring med de nye utgavene uttale seg.  Fra https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=1772&p=39683&hilit=rabb#p39573:

"The new Falketind 62 will get a few small updates. It will be reinforced in the binding zone, a bit stiffer underfoot, and tuned to perform even better than before. It has been the No.1 ski we have tested the Xplore concept on, so we have tuned it to perform even better downhill. And, we added a bit more flex and a higher camber/wax pocket for better kick and glide. Other than that, there are no "major" changes.

We have done the same with the Rabb 68 and added a directional groove in the sole on the Rabb 68 too. Meaning, you'll get more touring capacity in that model as well. But, we also "beefed" it up a bit, so that it skis even better on edge and charges better. I have skied it quite a lot with a light AT-setup lately, and I actually skied some downhill and gates with it. It performs really well, even at higher speeds! Super lightweight, but skis like a carving ski and handles powder really well."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine første toppturski var noen ganske smale fra dynafit med tech binding. Ble raskt byttet ut med bredere ski som var 10 cm under foten. Smale ski krever passe stor fart for å flyte oppå og det ble en ny verden med brede ski. De flyter oppp snøen med fart og uten fart. For meg varierer farten ganske mye på nedturen alt avhengig av terreng. Og jo eldre jeg har blitt jo lavere har farten blitt. Tyngre innsteg men verdt hvert gram på turen ned. I dag veier breiskiene mindre enn mine gamle smale og med helfeller er det tungt i motbakken uansett. Fjellski til tur og brede rando til topptur. Kompromier fungerer sjelden er min erfaring. Men det er meg og trenger ikke gjelde for andre. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått nedover i bredde med tiden. Det er såpass mye lettere å gå med spesielt på hardt føre, og jeg får veldig mye lengre rekkevidde og flere topper på en dag.

Pudderplankene mine er Vølkl BMT 90 170cm de flyter bedre enn mine gamle K2 coomback 104 mm 170cm. Men på de fleste turene er det Hagan Ultra 77 som blir brukt, det er kun i dype forhold BMT er bedre, og det flyter rikelig god nok for en lett kar som meg. Her jeg bor er det ofte hardt, isete og avblåst.


Jeg hadde Åsnes falketind 68 før, tenkt som lette ski og kortfeller til anmarsj. Hagan Ultra 77 kan jeg ha kortere, siden de er bredere, og da ble de bedre å gå med. Jeg har mohair feller som er kuttet ca 20 cm fra bakskien, og med dynamisk tuppfeste (strikk-/race feste), og da er kortfeller overflødig. Kortfeller biter oftest for dårlig på slike ski i løssnø og der det er hullete, og gliden blir ikke så veldig mye bedre enn gode mohairfeller uten bakfeste, synes jeg.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Jeg har mohair feller som er kuttet ca 20 cm fra bakskien, og med dynamisk tuppfeste (strikk-/race feste), og da er kortfeller overflødig. 

Litt på siden av tråden, men, bruker du Dynafit sitt gummifeste ? 
Jeg har erfart at det fort kryper snø inn i mellom ski og fell med det, så på Dynafit race fellene har jeg byttet til Ski Trab clips foran i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil66 skrev (2 minutter siden):

Litt på siden av tråden, men, bruker du Dynafit sitt gummifeste ? 
Jeg har erfart at det fort kryper snø inn i mellom ski og fell med det, så på Dynafit race fellene har jeg byttet til Ski Trab clips foran i stedet. 

Jeg bruker Hagan (Contour) sine feller med Hybrid-Lim. Tuppfestet ligner på pomoca sitt. Men hybridlimen er virkelig bra, det er framtidens lim.

Jeg har ikke brukt de nok i tørr løssnø til å kunne si om det kan krype inn snø eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (På 21.1.2022 den 10.42):

har sett på er Fischer Travers og Dalbello Quantum. Jeg har også tittet så vidt på noen rando racingstøvler, men de blir både for dyre og for lite kjøresterke. Særlig vinklingen i skaftet er problematisk på disse. Jeg må ha litt "forward lean". 

 

Er du høy og tung og glad i forward lean, kan du nok oppleve at Fischer Travers er litt myke og ettergivende (I hvertfall CS utgaven jeg har)
Mine gir etter en del i plasten over vrista, selv om jeg er helt normal i høyde og vekt 184/82.
Har du smal fot i forhold til lengde kan du jo titte på Scarpa F1LT, har prøvd dem litt og de virker noe mer solide til samme vekt.
Men de var smale og vonde, jeg har omsider fått tilpasset dem , så skal teste dem litt mer i vinter :-)

 

Endret av Kjetil66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil66 skrev (4 timer siden):

Er du høy og tung og glad i forward lean, kan du nok oppleve at Fischer Travers er litt myke og ettergivende (I hvertfall CS utgaven jeg har)
Mine gir etter en del i plasten over vrista, selv om jeg er helt normal i høyde og vekt 184/82

Jeg har "padding" bak på innerskoa mine fra et par andre sko som gir litt mer "forward lean" samt noen plater fra Nordica Dobberman World Cup sko som jeg legger mellom innersko og skall forran (øker flex/stivhet med 20 når de skrus fast på Nordica skoene). Disse platene ligger i sekken oppover, og tas med om jeg bruker skoene på litt stivere&tyngre ski. Opplever ette gir dem mer kjørestyrke på skoene, men fortsatt langt unna Technica Zero G Tour Pro som jeg går mest med. (Fischer Travers CS er mye "lettere" å gå med og velges ut fra type tur.) 

Flex'en i vrista er ikke så lett å få gjort noe med anner enn å stramme godt før turen ned. I såfall måtte man montert en spenne ovet vrista. 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (På 22.1.2022 den 15.01):

Mine første toppturski var noen ganske smale fra dynafit med tech binding. Ble raskt byttet ut med bredere ski som var 10 cm under foten. Smale ski krever passe stor fart for å flyte oppå og det ble en ny verden med brede ski. De flyter oppp snøen med fart og uten fart. For meg varierer farten ganske mye på nedturen alt avhengig av terreng. Og jo eldre jeg har blitt jo lavere har farten blitt. Tyngre innsteg men verdt hvert gram på turen ned. I dag veier breiskiene mindre enn mine gamle smale og med helfeller er det tungt i motbakken uansett. Fjellski til tur og brede rando til topptur. Kompromier fungerer sjelden er min erfaring. Men det er meg og trenger ikke gjelde for andre. 

Tore

Alle oppsett er jo i utgangspunktet kompromisser for ingen fungerer best til alt. Det gjelder bare å få definert bruken best mulig før man velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.