Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til en oppgradering av "Ludvig"?


Diger Jotne

Anbefalte innlegg

Annonse
On 1/21/2022 at 10:32 AM, Diger Jotne said:

Jeg har endel forskjellige sekker men vender stadig tilbake til Ludvig for dagsturer. Nå synes jeg sekken er god på ryggen, den har plass til det jeg trenger osv. 

Er det noen alternativer der ute som passer? En moderne Ludvig?

Er det utseende messig du lener mest mot, eller måten den bærer på (ekstern ramme)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (10 timer siden):

Er det utseende messig du lener mest mot, eller måten den bærer på (ekstern ramme)?

Ja takk begge deler.

Jeg har en Fjellreven Helags 40L. Den har noe av utseende, med 2 side lommer osv. Oppdaterte materialer, kompresjons stropper, magebelte og alt slikt moderne saker, men den blir stadig liggende hjemme. Ennå fjellreven sekken er bedre å bære på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Diger Jotne said:

Ja takk begge deler.

Jeg har en Fjellreven Helags 40L. Den har noe av utseende, med 2 side lommer osv. Oppdaterte materialer, kompresjons stropper, magebelte og alt slikt moderne saker, men den blir stadig liggende hjemme. Ennå fjellreven sekken er bedre å bære på ryggen.

Skjønner. :)

Vel, jeg har ikke fått sjekket så mye rundt, men sekken som @Fiskepadde linker til ser ut til å være et godt alternativ må jeg si. 

Alternativt så hadde jeg også sjekket Etsy med litt forskjellige søkeord da det dukker opp alslags der, både av gammelt og genuint, men også hjemmelaga kvalitet på eksisterende rammer. Det sistnevnte vet jeg det er folk som gjør, bruke rammer til andre sekker, og festepå en annen sekk. Dersom pris ikke er en hindring så har Frost River både daypacks og "bushcraft" type sekker i forskjellige størrelser som er dønn solide. Ingen har derimot rammer, og waxed canvas veier. Grunnen til at jeg nevner det er da de har mange knallfine og solide dagstur sekker, og jeg har sett folk montere de på rammer selv for økt bæreevne/egenskaper. 

Selv har jeg gått mange runder frem og tilbake rundt omkring, og liker estetikken veldig godt, men mest av alt så kommer det ned til bærekomfort og fleksibilitet som gjorde at jeg selv landa på noe helt annet, men fremdeles med utvendig ramme. Får så mye bedre lufting på ryggen, og litt rakere rygg, som jeg liker. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine sekker der ute. Frost river har, LL Bean har, the Hidden woodsmen har også et par. Savotta har flere, 

339 til Savotta står på ønskelista. Det gjør flere av dems sekker slik sett. 

Skal ta meg en titt rundt på etsy, der er det muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tok meg noen test turer for å finne ut hvorfor jeg ikke liker den fjellreven sekken så godt som Ludvig. Fant ut at det i grunn er 2 grunner. 

1. Fjellreven sekken er mye smalere, det er nesten trangt å putte ting oppi den. Ludvig er jo vis som ei kjerkedør i forhold. Istedenfor å bare dumpe det opp i som jeg kan i Ludvigen så må det stables pent og pyntelig oppi fjellreven sekken.

2. Ekstern ramma som gir meg mer lufting på ryggen. Svett blir jeg uansett, men mindre blir det når jeg slipper å ha en sekk som ligger klistra ned langs ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.