Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til packraft nybegynner


Mammut94

Anbefalte innlegg

Så kjapt over de første sidene her og fant ikke noen tråd som helt svarte på det jeg lurer på, så da kjører vi på;

Jeg og dama vurderer packraft! Jeg går vanligvis med en Nørrøna Recon og vi har også en 20kg husky som vil være med. Vi har null erfaring med packraft, helt grønne, men svært trygge i vann. Liker oss godt i feks Femundsmarka og kunne tenke oss å oppleve nye steder. Både elver og innsjøer, men blir nok ikke de villeste strykene kanskje?

Så da kommer spørsmålet; hvilken packraft anbefales? Hva er viktig å se etter til mitt/vårt bruk? Tips? Spørsmål man må stille seg selv før man kjøper? Størrelse? Og er pris ensbetydende med kvalitet i packraft-verdenen, eller er det noe jeg bør passe på her?

Ser feks mange har Char-modellene til Kipara og liker dem. Nå ble det mye spørsmål her, men er ivrig etter å lære fra andres erfaringer!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det meste som selges har god nok kvalitet, så vanskelig å gjøre noe veldig galt. Char er habile saker. Mye for pengene her også: https://www.westsystem.no/m/945/packraft

Uklart fra teksten om du/dere har tatt en beslutning vedrørende antall packraft? En eller to? Har inntrykk av at de aller aller fleste ender opp med at det er best å ha en packraft per person. I denne kontekst skader det vel ikke om en av dem er litt lenger gitt ønske om å få med en husky. Husky tilsier vel at det kanskje er en fordel med avtagbart sprutttrekk på minst en av packraftene (dersom to)?

For elv ønsker man en "minst mulig" packraft for best mulig kontroll.

Det beste tipset er kanskje å ta en tur innom et sted hvor dere kan teststitte et par packraft? https://packrafting.com har packraft tilgjengelig for prøvesitting(/test?) i Oslo. Westsystems er en fysisk butikk i Oslo med packraft stående i butikken. Usikker på mulighet for testsitting/demo hos Kipara og packraftnorge, men er sikkert muligheter der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor høye dere er. Noen av de vanlige kan gå med hund hvis dere ikke er for høye. Det finnes jo og packrafts som har egen hundeplass foran. Er bl.a noe tilbud nå på Kipara på doggy packrafts. To pers med hund er nok 2 stk packrafts greit. Er og en del billigere modeller bl.a Norseraft som det virker som mamge er fornøyd med.  Selv har jeg Kipara 285. Et knepp stor til meg på 187 men liker litt plass, kan trekke sekk litt lenger bak. Skulle jeg ha hund igjen etterhvert så går det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (18 timer siden):

Det meste som selges har god nok kvalitet, så vanskelig å gjøre noe veldig galt. Char er habile saker. Mye for pengene her også: https://www.westsystem.no/m/945/packraft

Uklart fra teksten om du/dere har tatt en beslutning vedrørende antall packraft? En eller to? Har inntrykk av at de aller aller fleste ender opp med at det er best å ha en packraft per person. I denne kontekst skader det vel ikke om en av dem er litt lenger gitt ønske om å få med en husky. Husky tilsier vel at det kanskje er en fordel med avtagbart sprutttrekk på minst en av packraftene (dersom to)?

For elv ønsker man en "minst mulig" packraft for best mulig kontroll.

Det beste tipset er kanskje å ta en tur innom et sted hvor dere kan teststitte et par packraft? https://packrafting.com har packraft tilgjengelig for prøvesitting(/test?) i Oslo. Westsystems er en fysisk butikk i Oslo med packraft stående i butikken. Usikker på mulighet for testsitting/demo hos Kipara og packraftnorge, men er sikkert muligheter der også.

Takk for svar! Vi tenker to stk ja. Men det er et godt tips, vi drar et sted vi kan prøvesitte litt. Prisen er selvfølgelig en faktor også, men ser på det som en investering. Jeg er 187, så hvis man tenker at jeg skal ha med en hund, evt ha litt god plass, tenker man en modell tilpasset hund eller bare en litt for stor packraft da tenker du? Og jeg vet jo ikke helt om det blir mest elv eller stille vann, hva er det som man kan si fungerer litt overalt?

Endret av Mammut94
Edit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (13 timer siden):

Kommer an på hvor høye dere er. Noen av de vanlige kan gå med hund hvis dere ikke er for høye. Det finnes jo og packrafts som har egen hundeplass foran. Er bl.a noe tilbud nå på Kipara på doggy packrafts. To pers med hund er nok 2 stk packrafts greit. Er og en del billigere modeller bl.a Norseraft som det virker som mamge er fornøyd med.  Selv har jeg Kipara 285. Et knepp stor til meg på 187 men liker litt plass, kan trekke sekk litt lenger bak. Skulle jeg ha hund igjen etterhvert så går det. 

Takk for svar! Da er vi på centimeteren like høye, så det gir jo meg en veldig god pekepinn på hva jeg trenger! Kipara 285 høres jo ut som et alternativ jeg skal vurdere. Jeg tenker umiddelbart at egen doggy packraft ikke er nødvendig, at en litt for stor vanlig en er like greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange vil selge padleåre som er 210 cm lang. Dette er altfor kort med tanke på å komme over 'pontongene' og ned i vannet med hele årebladet. Jeg prøvde kajakkåren min på 220 cm, men den var for kort. Endte opp med åre på 230 cm som er passe. Er forøvrig 186 cm høy, og har lange armer :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mye padling på flatt vann så anbefaler jeg en finne på packraften. Det gir bedre retningsstabilitet når du padler. Finne og feste kan du kjøpe løst og lime fast selv, da får du en finne som kan tas av ved padling i elv/stryk, og settes på ved behov. 

Med hund i packraft, er det kanskje greit med spruttrekk, så slipper du å ha hunden liggende direkte oppå bena?
(Jeg har ikke hund selv, men ser at andre gjør det slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut94 skrev (3 timer siden):

Takk for svar! Vi tenker to stk ja. Men det er et godt tips, vi drar et sted vi kan prøvesitte litt. Prisen er selvfølgelig en faktor også, men ser på det som en investering. Jeg er 187, så hvis man tenker at jeg skal ha med en hund, evt ha litt god plass, tenker man en modell tilpasset hund eller bare en litt for stor packraft da tenker du? Og jeg vet jo ikke helt om det blir mest elv eller stille vann, hva er det som man kan si fungerer litt overalt?

Beklager, ingen erfaring hva gjelder packraft og hund. Har sett at enkelte har dem oppå spruttrekk, andre nede i packraften. Kan ikke huske å ha sett store hunder på topp av spruttrekket.

Dersom ønsket er en litt større enn standard packraft som fungerer greit både på flatt vann og elv - Alpackaraft Mule? Da er man dog i den mer kostbare delen av spekteret. Er nok kanskje en i overkant stor prisdifferanse for første packraft. Spesielt om du fortsatt er usikker på størrelse og behov. Feil årstid, men hadde nok vært en fordel å teste først for å finne ut av ønsket størrelse uavhengig av produsent. En lengre packraft enn Mule er nok definitivt mer behagelig med hund på flatt vann. Ta med hund for prøvesitting? :-)

Er forresten selv 189cm og bruker en åre på 210cm. Hadde tidligere en åre som var justerbar opp til 230cm. Tror dette med åre handler litt om teknikk og personlige preferanser. For elv er det vertikal åreføring og årer rundt 200cm som anses ideelt. For flatt vann handler det litt om preferanser. Vertikal eller mer horisontal åreføring? Jeg har fra padling i ungdommen en vertikal åreføring, noe som tilsier at 210 føles som riktig lengde for en allround åre. Horisontal åreføring anses vel gjerne også å gi noe mer sideveis bevegelse og dermed mer behov for finne. En del diskusjon rundt om finne er nødvendig, eventuelt om man bare skal tilpasse teknikk. For bruk på flatt vann og elv har jeg personlig ingen ønske om finne på mine packraft. Årelengde er kanskje nok et argument for å demo før kjøp. Spesielt dersom du vurderer en kostbar åre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (På 19.1.2022 den 15.18):

Beklager, ingen erfaring hva gjelder packraft og hund. Har sett at enkelte har dem oppå spruttrekk, andre nede i packraften. Kan ikke huske å ha sett store hunder på topp av spruttrekket.

Dersom ønsket er en litt større enn standard packraft som fungerer greit både på flatt vann og elv - Alpackaraft Mule? Da er man dog i den mer kostbare delen av spekteret. Er nok kanskje en i overkant stor prisdifferanse for første packraft. Spesielt om du fortsatt er usikker på størrelse og behov. Feil årstid, men hadde nok vært en fordel å teste først for å finne ut av ønsket størrelse uavhengig av produsent. En lengre packraft enn Mule er nok definitivt mer behagelig med hund på flatt vann. Ta med hund for prøvesitting? :-)

Er forresten selv 189cm og bruker en åre på 210cm. Hadde tidligere en åre som var justerbar opp til 230cm. Tror dette med åre handler litt om teknikk og personlige preferanser. For elv er det vertikal åreføring og årer rundt 200cm som anses ideelt. For flatt vann handler det litt om preferanser. Vertikal eller mer horisontal åreføring? Jeg har fra padling i ungdommen en vertikal åreføring, noe som tilsier at 210 føles som riktig lengde for en allround åre. Horisontal åreføring anses vel gjerne også å gi noe mer sideveis bevegelse og dermed mer behov for finne. En del diskusjon rundt om finne er nødvendig, eventuelt om man bare skal tilpasse teknikk. For bruk på flatt vann og elv har jeg personlig ingen ønske om finne på mine packraft. Årelengde er kanskje nok et argument for å demo før kjøp. Spesielt dersom du vurderer en kostbar åre..

Jeg vurderer ingen kostbar åre. Tvert imot tenker jeg at det ikke kan bli for dyrt... Jeg er 187, og aner ikke åssen roteknikken min er. Er det noen årer du vil anbefale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (På 19.1.2022 den 15.18):

Beklager, ingen erfaring hva gjelder packraft og hund. Har sett at enkelte har dem oppå spruttrekk, andre nede i packraften. Kan ikke huske å ha sett store hunder på topp av spruttrekket.

Dersom ønsket er en litt større enn standard packraft som fungerer greit både på flatt vann og elv - Alpackaraft Mule? Da er man dog i den mer kostbare delen av spekteret. Er nok kanskje en i overkant stor prisdifferanse for første packraft. Spesielt om du fortsatt er usikker på størrelse og behov. Feil årstid, men hadde nok vært en fordel å teste først for å finne ut av ønsket størrelse uavhengig av produsent. En lengre packraft enn Mule er nok definitivt mer behagelig med hund på flatt vann. Ta med hund for prøvesitting? :-)

Er forresten selv 189cm og bruker en åre på 210cm. Hadde tidligere en åre som var justerbar opp til 230cm. Tror dette med åre handler litt om teknikk og personlige preferanser. For elv er det vertikal åreføring og årer rundt 200cm som anses ideelt. For flatt vann handler det litt om preferanser. Vertikal eller mer horisontal åreføring? Jeg har fra padling i ungdommen en vertikal åreføring, noe som tilsier at 210 føles som riktig lengde for en allround åre. Horisontal åreføring anses vel gjerne også å gi noe mer sideveis bevegelse og dermed mer behov for finne. En del diskusjon rundt om finne er nødvendig, eventuelt om man bare skal tilpasse teknikk. For bruk på flatt vann og elv har jeg personlig ingen ønske om finne på mine packraft. Årelengde er kanskje nok et argument for å demo før kjøp. Spesielt dersom du vurderer en kostbar åre..

Og har du, eller noen andre her, noen tanker om hund i packraft + bagasje? Hvordan man bør gjøre det, plassering, hvor mye ekstra plass man trenger? Bikkja er en 20kg husky, ikke store karen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut94 skrev (25 minutter siden):

Og har du, eller noen andre her, noen tanker om hund i packraft + bagasje? Hvordan man bør gjøre det, plassering, hvor mye ekstra plass man trenger? Bikkja er en 20kg husky, ikke store karen. 

Vedrørende åre er det vel kanskje like greit å bare kjøpe det du kan få "pakkepris" på fra stedet du velger å handle packraft? Gitt manglende preferanser og uten mulighet for demo ville jeg selv bare kjøpt noe rimelig.

Dersom du mot formodning har tenkt å sjekke ut Alpackaraft (packrafting.com) kan du samtidig spørre om hund da Halvor (selger) tilbringer mye tid i packraft med hund. Har som nevnt dessverre selv lite erfaring med hund i packraft.

Kanskje tizip kunne vært et alternativ for å frigjøre plass i front? Får både pakkposer med baggasje og tom sekk inn i packraften via tizip. Benytter det selv i hovedsak for lavere tyngdepunkt, holde baggasje garantert tørt og bedre sikt framover ved padling i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markamann skrev (På 21.1.2022 den 15.10):

Vedrørende åre er det vel kanskje like greit å bare kjøpe det du kan få "pakkepris" på fra stedet du velger å handle packraft? Gitt manglende preferanser og uten mulighet for demo ville jeg selv bare kjøpt noe rimelig.

Dersom du mot formodning har tenkt å sjekke ut Alpackaraft (packrafting.com) kan du samtidig spørre om hund da Halvor (selger) tilbringer mye tid i packraft med hund. Har som nevnt dessverre selv lite erfaring med hund i packraft.

Kanskje tizip kunne vært et alternativ for å frigjøre plass i front? Får både pakkposer med baggasje og tom sekk inn i packraften via tizip. Benytter det selv i hovedsak for lavere tyngdepunkt, holde baggasje garantert tørt og bedre sikt framover ved padling i elv.

Takk for tips. Har fått kontakt med med han så da skal vi dra å teste litt forskjellig og slå av en prat. Skal se på muligheten for tizip også, det virker jo som en ålreit løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut94 skrev (8 timer siden):

Takk for tips. Har fått kontakt med med han så da skal vi dra å teste litt forskjellig og slå av en prat. Skal se på muligheten for tizip også, det virker jo som en ålreit løsning. 

Var innom og så på flere modeller, og det virket som Alpackaraft-modellene var et knepp over på kvalitet fra resten. Jeg skal ikke ha med hund, så endte med en Classic Large (Llama) som jeg er superfornøyd med, tåler det aller meste og Halvor yter super service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en tur med packraft på samvitigheten da vi leide hver vår Alpackaraft Mule til en tur i Femundsmarka i fjor sommer. Fikk høre fra flere aktive packraftere att Alpackaraft var de med best kvalitet. Mange andre gode merker, men fikk tips om å styre unna de som er produsert i Kina som blant annet Kipara. (Har ikke sjekket dette selv)

Ble overrasket over hva de tålte og kvaliteten virket å være veldig bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det selv som at Alpackaraft fortsatt har de mest gjennomtenkte løsningene og designene. Kvaliteten er nok god blant alle de "store" i Norge. Tror ikke det er noen grunn til å være bekymret for dårlige materialer, dårlige skjøter eller håpløse ventiler på noen av disse. Sånn sett vil det nok ikke oppleves fryktelig stor forskjell for en fersk packrafter.

Vedrørende Kina er vel Monsen og Kipara i praksis samme packrafts fra samme produsent. Mulig noe forskjellige valg av materialer, ellers identisk.

MRS og West Systems sine inhouse packrafts er så vidt jeg vet produsert hos en annen kinesisk produsent. Disse har vel lite felles utover samme produsent.

I praksis er det vel dermed kanskje kun to kinesiske produsenter vi snakker om her. Jeg ville ikke vært bekymret for noe som er produsert hos disse profesjonelle produsentene som har vært i markedet en stund. Andre mindre kinesiske produsenter som selges via andre kanaler? Mye rart der ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testeet hund i packraft tidligere, dog en annen packraft enn den jeg har nå. Var en Alpackaraft Liama og huskyjente jeg hadde på 25 kilo. 
Ha en såpass stor hund oppå trekket funket ikke så bra. Packraft er ganek smal og bikja kunne snu seg uten at det var rett før det gikk i vannet hver gang. Så jeg spente sekken på tvers på baugen , la bikkja foran og hadde beina på potongene. Men Liama ble altfor liten til det. Kipara 285 er en del større.
Du må nok spenne sekke på tvers foran, tar litt plass en Reconpack. PÅ en måte er kanskje en doggy packraft det beste hvis du skal ha med hund ofte. Da er den i eget rom og ikke i veien for beina dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.