Gå til innhold
  • Bli medlem

Det ble stormmatter på Soulo’en gitt!


eer

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis teltet er mer eller mindre dedikert til vinterbruk, synes jeg dette er en fornuftig investering. Stormmattene gjør jo at teltet blir skikkelig sementert når snøen får festet seg. Men hvordan er ventileringa på dette teltet? Det blir antageligvis tettere og mer utsatt for kondens. Det blir kanskje ikke store forskjellen, siden man uansett graver ned teltet litt, eller måker snø opp langs sidene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virker som en del folk opplever ventilasjonen i dette teltet som noe begrenset. Mulig det stemmer(?). Men min erfaring er at det i hvert fall ikke er verre enn i andre telt av tilsvarende innvendig volum. Om noe, kanskje litt bedre? Men vanskelig å sammenlikne epler og epler pga så mange variabler å ta hensyn til.


Jeg bruker teltet hele året, fra kyst til høyfjellsklima.


På vinteren, og når forholdene er slik at jeg trenger stormmatter, forventer jeg et bedre inneklima nå med påsydde matter. Dette fordi jeg da kan legge snøen oppå mattene i stedet for inntil og opptil veggene i ytterteltet. Dermed slipper jeg problematikken med yttertelt klemt inntil innertelt, og redusert innvendig volum i teltet som følge av at snøen presser inn veggene i ytterteltet. Teltet er lite og jeg verdsetter den innvendige plassen jeg kan tilegne meg.


I de situasjonen hvor jeg ikke trenger stormmattene, være seg vinter eller resten av året, så er de lette å brette inn, og ut av veien, siden de ikke er heldekkende, men splittet i hjørnene. 
Når forholdene tillater det, eller krever det, så pleier jeg å løfte ytterduken litt opp fra bakken på 2-3 av sidene. Dette i kombinasjon med døren så åpen som det lar seg gjøre, kan se ut til å påvirke inneklimaet positivt til mitt bruk. Ingen eksakt vitenskap her, men mye bruk over en del år gir jo et ganske tydelig bilde.


Det blir spennende å se om innbrettede stormmatter vil hemme noe av den ventilasjonen som ellers finner sted i/ved skjørtekanten.
Har en tanke om å lime/sy på borrelås-fester slik at mattene kan brettes inn og festes opp på innsiden av ytterduken. Slik at de i minst mulig grad hemmer luftsirkulasjon. Men det enkle er ofte det beste, så jeg ønsker å prøve det ut slik det er rigget nå.


Vel, jeg får komme meg ut og prøve dette i praksis under reelle forhold, ikke sitte her inne med tankespinn og teorier😉
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Stormmattorna kan ju vikas in ev rullas upp och fästas när de ej behövs för att minska kondens samt att anv footprint.

Även lite större grop än att tältet precis får plats ökar ventilationen före ev blåst får snön att lägga sig tätt igen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eer skrev (På 17.1.2022 den 21.49):

Det så lenge ut til at jeg skulle klare meg helt fint uten stormmatter på mitt Hilleberg Soulo vinterstid.

Men etter en litt ruskete vintertur i fjor, meldte behovet seg for alvor.

Vel, behovet har nok krystallisert seg litt over tid, men det ble veldig tydelig på nettopp denne turen.

Etter tips her på forumet tok jeg kontakt med Barents Outdoor. Og vipps, 6 dager etter at jeg sendte teltet til Melhus, stod teltet oppsatt i stua med stormmatter påsydd.

Innerteltet fikk også påsydd to lommer i «fot enden», slik at jeg har enkel tilgang til lommerusket mitt, uansett hvilken vei jeg velger å ligge.

Håndarbeidet og materialene ser vel så bra ut som det originale fra Hilleberg. Prisene var veldig fair, og servicen var utmerket. Jeg er veldig glad slike aktører finnes her til lands! Anbefales!

Siden jeg nå har fått stormmatter påsydd, så kommer jeg vel aldri, noen sinne, til å oppleve forhold hvor stormmatter er påkrevd?!

Dermed kan vi vel bare legge ballen død og konkludere med at stormmatter faktisk fungerer?!😉

God vinter videre godt folk!

2845A92C-A8C1-45D5-AC1E-CCD2DAA7B460.jpeg

C9FC6861-ED46-4162-A4D4-F3B90A582D57.jpeg

Hei, spennende modifisering av et godt telt :)

Spørsmål: hva er bredden på stormmattene? (altså hvor mye stikker disse ut) og hvilket materiale er de laget av? Kan se ut som det er bunnduk-materialet?

 

Mvh Ø.Dale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.