Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med varuste.net?


finfyr

Anbefalte innlegg

Hei. Er på utkikk etter en Fjellrevenbukse, som visstnok er vanskelig å få tak i. Ser at de har på www.varuste.net og lurer på om noen har erfaring med bestilling fra den nettbutikken i Finland?

De sender uten moms og skriver at det mottaker sitt ansvar å ordne med avgifter osv... 

(Beklager om det er i feil kategori/plass i forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke heeelt i farten om jeg handlet fra dem eller scandinavianoutdoor.com nå, men:

Det er så vidt jeg vet en seriøs sjappe som er godt vant med internasjonale ordrer.

Det å selge uten moms til Norge er vanlig praksis for EU-butikker. Du betaler da momsen til Posten eller hvem nå enn det er som fortoller varen inn til landet- så regn med å legge på 25% der i tillegg til eventuelt fortollingsgebyr.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forstår det kan bli litt ekstra. Saken er at jeg bor på Svalbard, og da skal jeg strengt talt ikke betale noe moms. Spørs jo bare da hvordan det blir med posten og toll osv... 

Håper noen har erfaring med butikken som de kan dele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig et par tursko derfra som ble sendt ut seks dager etter bestilling. Da fikk jeg mail fra dem hvor de beklagde sein utsending med forklaring at de hadde hatt mye å gjøre i det siste. Frakten med Fedex tok like lang tid - fra Helsinki-> Tyskland -> Frankrike -> Danmark -> Norge har det nå tatt seks dager. Er varslet levering i morgen, nesten to uker etter bestilling er sendt. Men gleder meg til turskoene endelig kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrivit om produkter köpt från denna finska firma STÖRSTA Nackel är att det ofta har en massa produkter som säljs fast de ska beställa först från tillverkare eller en grosist att tiderna sällan håller nu senast kom varorna efter nyår som köptes på BF i Nov 2021.

Endast kund service på Finska och Engelska lovar även att produkter ska passa  men detta stämmer ej alltid och EJ gratis Retur.

Men väldigt brett sortiment dock som tid nämt desto mindre FSJ av udda art så är det Lååång Leverans tid.

Men saman vägt allt så en Bra butik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (På 18.1.2022 den 18.21):

Hvilken bukse er det snakk om? ...hvis man får spørre?!

Jeg har og letet etter en som jeg ikke finner på lager noen vei, så ble heller en Vidda Pro til... Så dette blir den fjerde Vidda Pro, i en samling på 7 Fjällräven-bukser 🤣

Fjällräven Polar Bib er den jeg ser etter... Ikke lett å finne noen plass, i riktig størrelse. Og som sender til Svalbard.... 

Lurer på om jeg skal ta sjansen og se hva som skjer når de skal frakte fra Finland til Svalbard. Og ja, jeg må vel bare regne med å måtte betale ganske mye mer enn de skal ha i nettbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfyr skrev (9 timer siden):

Fjällräven Polar Bib er den jeg ser etter... Ikke lett å finne noen plass, i riktig størrelse. Og som sender til Svalbard.... 

Lurer på om jeg skal ta sjansen og se hva som skjer når de skal frakte fra Finland til Svalbard. Og ja, jeg må vel bare regne med å måtte betale ganske mye mer enn de skal ha i nettbutikken. 

Sikkert dumt spørsmål.. men du har vært i butikkene å sjekka? Sport 1 på Lompensenteret har brukt å ha dem .. kanskje de vet når det er mulig å få inn igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (10 timer siden):

Sikkert dumt spørsmål.. men du har vært i butikkene å sjekka? Sport 1 på Lompensenteret har brukt å ha dem .. kanskje de vet når det er mulig å få inn igjen? 

Ikke veldig dumt. De har min størrelse, men ikke til kona :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finfyr skrev (13 minutter siden):

Ikke veldig dumt. De har min størrelse, men ikke til kona :) 

ah .. nå vet jo ikke jeg hvilken størrelse kona skal ha, men hvis kona tilfeldigvis skal ha en medium så har de (i skrivende øyeblikk) hos Troll hundefôr. De sender til Svalbard ... https://www.troll-hundefor.no/produkt/fjellreven-polar-bib-bukse-str-m/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bor også på Svalbard og handler en del på nett fra utlandet.

Det pleier å gå helt fint å handle fra andre land enn Norge og Sverige, fortolling går stort sett som en lek og er helt uten kostnader. Fra Norge og Sverige derimot må man ofte krangle, eventuelt betale postens drøye Svalbardtillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde tråden handlet om noe helt annet 🙃

På forsiden før jeg klikket meg inn her, så stod det: "Erfaring med varu" det var ikke plass til resten av teksten. Så jeg trodde det var et spørsmål om noen hadde erfaring med varulv 😂

Nå hadde det nok vært lurt å tenke over et sekund hvor logisk det skulle være at noen her inne spurte om varulver!

Men ja nei, hm... Kanskje ikke så smart å skrive alt man et øyeblikk tenker, og mod må bare slette innlegget som avsporing. Selvfølgelig er varulver avsporing, men jeg lo godt av meg selv. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjapp oppdatering. Buksen kom hos posten i dag. Ikke noe ekstra gebyr, toll eller noe som helst. Litt over 2500,- for den buksen fra Fjellreven er ganske mye rimeligere enn noen annen plass jeg har sett. Varuste kan derfor anbefales (i hvert fall om du bor i Longyearbyen). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har bestilt fra den siden selv. Jeg fikk toll/moms gebyret ettersendt i en separat konvolutt fra fraktselskap. Varen ble derfor ikke billigere enn i Norge, men det var eneste stedet varen var tilgjengelig når jeg bestilte. Det kan lønne seg å bruke importkalkulator på toll.no for å se om man sparer noe på å handle fra de. Jeg fikk det jeg bestilte relativt raskt, men kundeservice var treg med å svare på det jeg lurte på i forbindelse med bestillingen min. Jeg fikk ikke svar før jeg hadde fått varen. De beklaget og skyldte på covid og mange bestillinger. 
 

Man må også være obs på at man har svakere forbruker rettigheter dersom man handler fra et utenlandsk selskap – dersom noe uforutsett skulle oppstå 

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nylig vært i Finland og var innom butikken i Helsinki. Den ligger et stykke utenfor byen, så det var 10min med tog hver vei. Dette er samme toget som til flyplassen, så det går hvert 10ende minutt. Ca 10m gange fra stasjonen. Stasjonen (Myrbacka) er i en tunnell med utgang i hver ende, så gå retning Helsinki, ellers er det en omvei rundt. Gangvei hele strekket.

Butikken var i et helt nytt bygg, og var stor og fin. Veldig stort utvalg i f.eks fjellstøvler, sekker, kokeutstyr, reparasjons-saker og øvrige tur ting. Om jeg skal sammenligne det med noe, så var kanskje butikken dobbelt så stor som Magasinet i Drammen (for de som har vært der), og enda mer spisset mot friluftsliv av forskjellig art. Jeg fant i alle fall det jeg var ute etter (som jeg ikke finner i Norge), og noe som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt..

Nettbutikken har jeg ikke handlet i, rutinene der har jo litt og si for totalopplevelsen. Men noe kjellerbedrift er det definitivt ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (13 minutter siden):

Jeg fant i alle fall det jeg var ute etter (som jeg ikke finner i Norge), og noe som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt..

Fordelen og ulempen med butikker med stort utvalg er at man gjerne kommer over noe man ikke var klar over at man trengte :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SV och N har ju nuförtiden vxl kurs som ej är bra mot Euro men vid max 10 skr till 1 Euro så har jag handlat flera gr allt kommer fram men ibland restnoterat detta slipper man ju om man handlar i Butik eller tex på XXL web .

Största fördelen är ju ett stort sortiment men man får betala retur frakt och endast kund service på Engelska fast de troligtvis förstår och kan Sv.

Sedan är ju det ej öppet köp 365 D som XXL som jag handlar mest av men de har ett smalt sortiment spec av Alpin varor då handl jag på Adnature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.