Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av innertelt i lavvo ved vinterbruk og ovn


AASEDAASE

Anbefalte innlegg

Heisann forum. Har akkurat kommet hjem etter 3 fine døgn i heia med lavvoen. Har fått testet G-Stove Heat view i kombinasjon med innertelt. Gikk på smellen og hadde bare en pipegjennomføring dermed smeltet toppdelen med snurping av innerteltet. 
Så mitt spørsmål: Dere som ferdes med lavvo og ovn vinterstid, bruker dere innertelt ved fyring eller klarer dere uten innertelt? Jeg valgte å montere gjennomføringen høyere oppe for å unngå å svi toppen av lavvoen. Har en ny gjennomføring i bestilling nå da jeg ser jeg kan trenge en til. Men jeg fikk ikke varmen til å holde seg nede i teltet. Så det  var rimelig kjølig på bakken rundt ovnen. utvendig temp lå på ca -6 grader på det kaldeste. Nå er egentlig planen å stikke til Røros og telte under Femundløpet. Mest for gøy og gå noen fine skiturer i området også. Så dette må jeg derfor få orden på før den tid. Følte gjerne jeg fyrte for kråkene og ovnen spiste ved. det ble riktignok varmt ved hard fyring men ser liksom for meg at om jeg kunne snurpet igjen innerteltet rundt pipa ville varmen blitt presset ned mot gulvet av lavvoen? 
Så det jeg lurer på er, Dersom dere bruker innertelt, har dere da to pipegjennomføringer og får surret de godt rundt pipa og beholder varmen godt inni teltet? Og kan man potensielt sett bruke lavvoen uten innertelt med vedovn på Røros/Femunden i februar med noenlunde grei temperatur innvendig eller vil det være dårlig deal? 

Alternativet blir fjelltelt og fyre med bensin men da blir gjerne turen litt annerledes og litt mindre bokomfort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har innertelt og var ikke så nøye i starten. Smeltet litt. Men er man nøye å snurper godt, går det bra. Jeg skal lage meg en hempe på opphenge så det ikke glir ned for sikkerhets skyld. 
«edit» ser først nå at du har annen ovn.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker innertelt og har Helsport Finnmark lavvo og Helsport ovn. Denne har ett rør som er pipegjennomføring og så et rør til som er som en C sett fra enden ca. Dette kller seg runbndt det andre. Dette gir lang nok lengde til å unngå problemer, men C-røret har hatt en tendens til å ramle ned om det blåste mye slik at vi har laget en modifikasjon som holder dette oppe. Samtidig har vi pleid å klemmme en liten stein eller en flattråkket brusboks eller lignene mellom pipa og C-røret. Dette fordi det er fort gjort at denne klemmes mot pipa om man strammer sikkelig rundt pipa i toppen. Og ja, det gir merkbar forskjell ifht at varmen ikke like fort forsvinner ut. 

Du vil også merke stor forskjell ifht hvordan du holder på varmen og inneklima ifht innertelt eller ikke på vinteren. 

271672838_668471547496509_3921014388422835262_n.png.135d4b503974af76309c59b26f9bd252.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digg stemning. Jeg har G-Stove. Har ikke sett C-røret du nevner hos deres sortiment men regner med at jeg er greit dekket av to pipegjennomføringer. Men er det et c-rør eller en c-plate? En plate vil jo hindre varmen i gå ut mellom pipe og gjennomføring? Får gjøre som du sa og stikke noen flattråkkede bokser mellom gjennomføring og pipe. 

Takk for tilbakemeldingen uansett 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har vi vært på turen vår til Røros m omegn. Var kjempe deilig med lavvo og ovn. Dobbel gjennomføring mtp innerteltet funket helt topp. Men, har dere noen forslag til underlag under ovnen for å unngå at det sakte men sikkert smelter og gir ujevnt underlag? Tenker noe som ikke veier mer enn at man kan slenge det i pulken, gjerne sammenleggbart ved og brette det en eller to ganger dersom mulig. Litt stivt hadde vært supert for stabilitet på snø. Og gjerne bitte litt større en ovnen slik at man kan lage ett "hakk" til midtstanga også? Tenkte kanskje noe aluminium tynnplate greier men denne slipper gjerne varme gjennom seg og ned til snøen?

Vi drev å kilte vedkubber ned rundt beina på ovnenfor å forhindre at den skulle sige for skjevt og slikt. 

 

 

Ps: Bildet er en morgen på turen rett etter ovnen er tent

 

Hilsen 

TS sin turkompis. 

IMG_20220205_102334.jpg

Endret av Richard Strand Wollum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (3 timer siden):

Bruk risten nederst inni, så må du nok prøve deg litt fram. Ta med ei plate om du har plass i transporten f.eks

Risten var i bruk hele oppholdet. Men blir fortsatt ganske hot under. Det skal sies at jeg har bare de korte bena på ovnen Richard la ut bilde av så det ville gjerne blitt bedre med lange ben. Da ville ovnen kommet tre ganger høyere opp. Vi lå en stund på denne lokasjonen så snøen under ovnen fikk god tid på seg til å smelte. Forøvrig er jeg misfornøyd med at når turfølge først knipser bilde av mann som sover så er ikke mann som sover med i bildet 😂🤔

DSC_0456.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en masterboardplate beregnet som underlag for varmekabel i lavvo under ovn på vinteren.  Om sommeren bruker vi bare å ha vedlageret under ovnen. Det skjermer godt nok til at vi ikke bretter vekk gulvet engang...

 

EDIT: Pga at matserboardplater ikke tåler hva de gjorde før i tiden har vi byttet ut til en vesentlig lettere plate i tynn kryssfiner av samme type jeg bruker som primuesplate 

Endret av Espen Ørud
Endret praksis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Richard Strand Wollum skrev (På 12.2.2022 den 20.40):

Men, har dere noen forslag til underlag under ovnen for å unngå at det sakte men sikkert smelter og gir ujevnt underlag? Tenker noe som ikke veier mer enn at man kan slenge det i pulken, gjerne sammenleggbart ved og brette det en eller to ganger dersom mulig. Litt stivt hadde vært supert for stabilitet på snø. Og gjerne bitte litt større en ovnen slik at man kan lage ett "hakk" til midtstanga også?

Denne problemstillingen hadde jeg ikke tenkt på før det bare var noen få kvarter til avgang for første vintertur med vedovn i telt.

Når rådyra er gode blir det gjerne det første og beste en kommer på, så jeg kappet til en papp-plate så den dekket footprintet til ovenen + ca. 5cm i alle retninger, dekket platen med alu-folie, og vipps hadde jeg noe som var både raskt, billig, pakkvennlig, lett og stivt. Selv om konstruksjonen virket litt skjør, funket det såpass greit at jeg bruker akkurat samme papp-plate med samme folie fortsatt. Dvs. just igang med vintersesong nr. 2.

 

IMG_9062-EDIT.thumb.jpg.2cd5bc73d0b57e6b654a0690dfebef6f.jpg

Edit: fant bilde

 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (33 minutter siden):

Denne problemstillingen hadde jeg ikke tenkt på før det bare var noen få kvarter til avgang for første vintertur med vedovn i telt.

Når rådyra er gode blir det gjerne det første og beste en kommer på, så jeg kappet til en papp-plate så den dekket footprintet til ovenen + ca. 5cm i alle retninger, dekket platen med alu-folie, og vipps hadde jeg noe som var både raskt, billig, pakkvennlig, lett og stivt. Selv om konstruksjonen virket litt skjør, funket det såpass greit at jeg bruker akkurat samme papp-plate med samme folie fortsatt. Dvs. just igang med vintersesong nr. 2.

 

IMG_9062-EDIT.thumb.jpg.2cd5bc73d0b57e6b654a0690dfebef6f.jpg

Edit: fant bilde

 

Den var ikke dum. Er jo fint mulig å få klemt inn en papp-plate med aluminiumsfolie på i pulken. Jeg tenker at enten må en ha noe slikt eller grave seg ned til bakkenivå der teltet står men det er ikke alltid det beste om det er et par meter dyp hardpakket snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Espen Ørud skrev (På 17.1.2022 den 9.07):

Slenger på et stemningsbilde fra lavvolivet samt et bilde jeg sendte til et annet forummedlem i høst ifht det nevnte C-røret og å klemme inn noe mellom det og pipa for å få avstand. 

270855369_1996722030536431_4164906692047483645_n.thumb.jpg.712a7ce25baabead3fda4707b4eec585.jpg270960880_1261031721055619_3127599036446557086_n.thumb.jpg.b7083332d73a66bf2587c92c7431cdb3.jpg

Tror du det kunne fungert fint å lagd sin egen rørgjennomføring eller forlenget den man allerede har, og som er i korteste laget, ved bruk av ei aluminiums plate fra Biltema?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/stalplater/aluminiumsplate-glatt-1000-x-500-x-07-mm-2000050451

 

Tenker man kunne rullet denne til samme ønsket diameter og poppet den sammen, samt boret hull i begge ender til avstandsskuer. Noen som har prøvd? Virker jo som en lettvint og billig løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.