Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes fjellski - Ousland vs Gamme


Turtelt

Anbefalte innlegg

I Utemagasinet har Åsnes Ousland fjellski blitt kåret til "best i test", med en skår på 9 av 10 mulige poeng.

Til sammenlikning har Åsnes Gamme 54 fått 6 av 10 mulige poeng. I testen heter det blant annet om Gamme 54:

"I denne testen er dette skien som oftest gir oss overraskelser ved at vi uventet havner bakpå, som om skien vil kjøre fra oss – selv i beskjedent kupert underlag. I 3-4 cm løs, våt snø merker vi en stivhet som begrenser kontakt og informasjon om underlaget. Merkelig nok mister vi festet lettere sammenlignet med Ousland-skia, som har samme såle og smurning. Både i motbakker og utforkjøringer strever vi mer med denne skien enn forgjengeren. En mer finstemt nybalansering av skiens bøyekurve trengs her, ikke kun en oppmykning av tuppen."

Testen er gjort av Pål-Trygve Gamme, som er lillebror av Aleksander Gamme, og som Gamme-skien er oppkalt etter. Kanskje Pål-Trygve kom rett fra et dårlig familieselskap...?

Gamme-skien har målene 68-54-61 og veier 1010g per ski (200cm), mens Ousland har 66-52-60 og 900g per ski (200cm). 

Er det noen som har erfaringer med disse skiene - gjerne med begge?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

har brukt gamme i noen år men aldri sammenlignet direkte med en annen ski. Har for meg fungert like bra eller dårlig som andre ski jeg har eid. Ikke lagt merke til noe spesielt som jeg har reagert på. I dyp snø er det tungt uansett. Den passer perfekt i oppkjørte løyper. Med kortfella på er det null gli som normalt med Åsnes sine ski. Hadde Åsnes Ingstad den hvite versjonen og den gikk ikke ned i oppkjørt løype og hadde større problemer med den skia. Spesielt når man starter i oppkjørt løype. Er blitt veldig glad i de nye felleskiene med spenn og vekt indikator. Disse har god glid og sitter som støpt. Kommer det fjellski med denne type feller skal jeg teste. De siste årene har jeg gått mere topptur med helfeller og randonee når jeg er utenfor løypene. I motbakke med nysnø er helfeller et must. Med 10 cm brede ski under støvelen er nedturen ganske mye hyggeligere enn med gammeldagse fjellski. Men det var kanskje ikke helt det du spurte om. Bor i nord og har skisesong helt til slutten av mai. Går normalt et par tre turer i uka. Da blir det noen turer på gamme skiene også gjennom en sesong. Ikke hver dag løypene er nykjørte og da kommer gammeskiene til sin rett.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Gamme ifjor vår/sommer som min første fjellski så jeg har ikke noe å sammenligne med men jeg synes dem er fantastiske!

Kan bruke dem som klassisk, skøyte, telemark og alpinski. Gå inn å se på 360 video-tråden i ski og vinter så ser du eksempel på klassisk og en tur ned en hard og isete Wyllerløypa i Oslo.

Siden Gammene er såpass stive så kan man stå på ordentlig nedover!

Det er og forskjell på kortfell og kortfell. Jeg bruker avkortede 30mm mohairfeller istedenfor smøring og har brukbar gli og veldig godt feste i sporet nåt jeg går klassisk. Skal korte av dem enda mer for å få bedre gli.

Har ikke gådd klassisk siden jeg var barn så har mye å utvikle når det gjelder teknikk men det gjør det bare enda mer gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gamme og er veldig fornøyd. Raske å gå med og lette å svinge. Er ikke en så god skiløper at jeg greier å legge merke til alle små nyanser mellom skitypene, men har prøvd Sondre og Cecilie, og må innrømme at Gamme virker som en bedre allround ski. Anbefaler å sjekke ut telemark talk, der er det skrevet en del om disse to (og også andre Åsnes ski)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Åsnes Ousland, mest på grunn av testen og egenskapene som jeg tror passer min bruk (dagsturer delvis i oppkjørte spor) best, men også så jeg slipper å se ned det livaktige bildet av krølltoppen. Jeg har litt sansen for bildene når de er stiliserte og mest i en farge som på Amundsen, Nansen med flere, mens når de blir så livaktige og dominerende som på Gamme så misliker jeg det sterkt, mens Ousland går til nød an.

Ousland-skien har visst en mykere tupp enn Gamme, som følger terreng og spor bedre, og taper så innsvinget starter lengre bak og i praksis blir litt kraftigere (kortere svingradius) enn om det hadde startet i tuppen. Jeg har ikke fått bindinger på skiene mine ennå, men gleder meg til å få brukt de. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig angående det med for livlige bilder. Glemte å skrive at jeg har de grønne gamme skiene som har annet design, ikke den nyeste modellen. Bildene på Ingstad og Nansen synes jeg er fine, er vel fordi de er sort-hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.