Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovrefjell vi helsport som sovepose/overtrekk


Anbefalte innlegg

Hei,

Har sett etter isolert fjellduk en stund, som både skal kunne benyttes i bunn av telt og rundt seg på kjøligere kvelder/regn og evt poncho. Men hovedbruken blir som sovepose på varmere tider evt som overtrekk når det blir kjøligere.

Jeg overnatter mest i hengekøye, der jeg også ligger på siden. Og benytter mammut protect sovepose med hull til armene. men noen ganger kan det bli kjøligere på armene og på undersiden. Tenker derfor at en fjellduk jeg kan ta på utsiden, enten som en sovepose eller pledd.

 

Står mellom Dovrefjell thinsulate custom hunt og helsport xtrem.

Hva er deres synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig behagelig med fjellduk i pauser, i teltgulvet, i bunn av hengekøye osv, men jeg ville nok ikke med mindre absolutt nødvendig brukt de rundt soveposen. Dukene er helt tette, og all kondensen fra posen din vil legge seg i foret på duken. Dette er uproblematisk i varmere tider hvor dette raskt kan tørkes neste dag- Men på vinteren har man gjerne ikke allverdens tørkemuligheter om solen ikke skinner. Da kan du fort ende opp med en tung og stivfrossen fjellduk :)

 

Bare en ting å være obs på, om du ikke allere var klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt isolert jervenduken over pose på bakken og i telt uten noe problem, men jeg er ikke ute over lengre tid. Av de ulike posene ville jeg spandert noen kroner ekstra og kjøpt jervenduk, betydelig bedre kvalitet etter min erfaring. I køye er det mer fornuftig med underquilt om du ikke har dette, kan ikke si jeg har hatt noe særlig utbytte av duken til det formålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit om fleire som ikkje har problem med å overnatte i fjellduk, men det fungerer ikkje for meg. Eg har hatt ei kort natt i Helsport xtrem-duken, bare for å ha prøvd det. Temperaturen var 1-2 grader, og kondensproblemet var så reelt at eg vil meg ikkje sjølv så vondt ein gong til.

Som pausepose fungerer han derimot fortreffeleg, og er i bruk fleire gonger ukentleg gjennom heile den kalde årstida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.