Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kaldt blir det på fjellet?


Bronson

Anbefalte innlegg

Skal bestille ny sovepose til fjellturer i vår sommer høst, veldig usikker på hvor varm sovepose jeg trenger. Vil jo helst ha lettest mulig men varm nok til å holde for vår og høst. Helt uerfaren mtp fjellturer, hvor kaldt blir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på hvilket område du snakker om. Yr kan gi en pekepin på typiske teperaturer. Men obs: Det kan være kuldegrader og snø hele året i fjellet, (men det snør veldig mye oftere om vinteren enn om sommeren :-D). Her er for eksempel historiske data fra i fjor for Finse

https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-25830/Norge/Vestland/Ulvik/Finse

Jeg tenker vel at man midt på sommeren bør være forberedt på å kunne takle et par-tre minusgrader.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvilke fjell og områder vi snakker om, men et godt tips er å bruke «historikk»-funksjonen på yr.no. Da kan du se hva temperaturene har vært tidligere.

Her er for Jotunheimen f.eks: https://www.yr.no/nb/historikk/graf/1-111123/Norge/Vestland/Ulvik/Finse stasjon

Generelt så vil både luftfuktighet og spesielt vind påvirker temperaturen siden du vil miste varme til konveksjon (vind) og konduksjon (via liggeunderlaget til bakken) når du sover. Et bra liggeunderlag med høy R-verdi er derfor vel så viktig.

Til slutt: Pass på at du ikke ser på grafen og tenker: «Å, det blir bare 4 grader, da kan jeg velge en pose med t-limit 4 grader?». Velg gjerne en pose med comf-temp 5 grader under forventet temperatur. Så forventer du mellom +2 til +4 grader celsius på det kaldeste om nettene, så vil du være veldig glad for en pose som med comf på -3 til -5 grader celsius. Selv bruker jeg en +2 celsius cumulus pose på 480gram på de varme dagene og en -2 celsius pose på langtur i høyfjellet på ca. 7-800 gram. 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Msadianog jeg klarte å gi så og si nøyaktig samme svar, til og med samme lenke, men en god ting kan ikke sies for mange ganger! 😄 (men jeg vant siden jeg klartre å finne sendknappen først 🥇😁)

Men to nettsider til som er fine å studere er senorge.no og varsom.no

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er mest interessert i en allround 3 sesong, så da blir det vel noe som veier rundt 800g enn 500g. Skal i tillegg prøve meg på en quilt. Står mellom en -6 vs -12. Jeg sover kaldt, så tenker jeg tar de grensene med en stor klype salt. Tror dere man slipper unna med -6 posen for de fleste turene? Har gode og varme underlag og en god telt. 

Posen det er snakk om:

https://enlightenedequipment.com/enigma-custom/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å anbefale det en quilt før du gjorde det selv.

 

Jeg har enigma quitlen du linker til, med rating ifølge produsenter på -17 om jeg husker riktig, altså rikelig med dun. Min veier i underkant av 900 gram og tar liten plass i sekken. 
 

 Sålangt har jeg testet den i flere situasjoner rundt -15 grader, både med telt og under åpen himmel, i disse temperaturer har jeg klart meg godt uten å fryse. Til sommerbruk er nok min quilt for varm, men sunnmørsk sommer så blir den med i sekken alikevel når turen går høyt til fjells. Komfortmessig er quilt en helt ny verden for meg, da jeg har fått min dose trange soveposer.. Etter over 30 netter i denne sliter jeg med å dra frem Western Mountaineering posen min selv om vinteren er godt på vei.

Anbefaler EE, bestilte fra demmes hjemmeside og fikk levert varen i posten etter 5 dager. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på fjellturer på sommeren så har jeg opplevd minusgrader flere ganger i løpet av de siste årene, så det er ikke noe som kanskje bare skjer. Nå skal det sies at jeg ikke er en person som bare drar på fjellet om værmeldingen sier varmt og godt vær. Bruker en pose med t-lim på -2 grader. Med denne posen kan jeg sove ned til -5 grader med et godt liggeunderlag, riktig bekledning og inne i et telt. Så om du sover kaldt ville jeg sett på t-comfort temperaturen posen har. Minus 2-3 grader er ikke unormalt å oppleve. Skal du sove på virkelig høye topper tett på 2000 meter eller høyere ville jeg sikret meg enda bedre temperaturmessig ;)

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (2 timer siden):

Ein allround 3-sesongspose tenkjer eg i hovudregelen bør gå nedpå minussida. 

Skulle den bli i overkant varm enkelte netter er det berre å opne fotenden eller bruke den som dyne. 

Her er jeg helt enig. Jeg kjører til sammenligning -9 for 3-sesongsposene. (Eller sommerpose som vi kaller det i Finnmark)

Jeg bruker lite historiske data for valg av sovepose til en tur. Værmelding er for meg sikrere kilde. 

Jeg har for øvrig hatt -26 under tur på "mitt fjell" i midten av april så "vårtemperaturer" er forholdsvis relativt.....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig samme som @Espen Ørud her. Min vanlige 3-sesongs sovepose går ned til -7, men værmelding, og hvor jeg er/skal er avgjørende.

Har f.eks. våknet til -18 i Jotunheimen 1.mai hvor det var +5 på dagtid både dagen før og utpå samme dag. Også hatt minusgrader på natta i august i samme område.  Er jeg usikker så tar jeg varmere sovepose eller har med overtrekkspose/mulighet for dobbelpose.  Tilsvarende vet jeg jo at det ikke blir slike dipper lokalt her eller i kystnære fjell der jeg kommer fra (men kan oppstå lenger inne i fjellheimen der). >> Værmelding + litt erfaringsgrunnlag er avgjørende for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer meg inn i rekken om kalde temperaturer. 

ja, det kan bli kaldt. Det kan bli veldig kaldt. Men alt avhenger av hvor høyt i fjellet du er, og hvor langt nord. Jeg har opplevd 30 varmegrader på dagtid og 2-3 minus på natten flere ganger i midt norge, på ca. 1000moh i Juli.
Min "huskeregel" er T-lim på iallfall minus 7/8 til sommer pose. Bruker den også vår og høst. Men ser ann litt værmelding før jeg drar, for evt. å ta med en som er tykkere.

Endret av Hammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det de fleste her sier, "fjellets og værets veier er uransakelige". Jeg bruker også 3-sesonger som når nedpå minus siden, rett og slett for å ha sikkerhetsmarginer nok.

(bildet er tatt 20.juli på 1200 meters høyde i Rondane)

 

IMG_1089.JPG

  • Liker 3
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (På 16.1.2022 den 12.53):

Om det regnes som "fjellet" er jeg usikker på, men kaldeste jeg har opplevd på ca. 800m høyde i månedsskiftet juni/juli ved Vonsjøen i Femunden var natt temperatur på rundt 5 grader.

Jeg opplevde at en nesten full kaffekjele med vann bunnfryste en sankthansaften ved Øvre Roasten. Da hadde det visstnok vært -12 på Elgå …. Jeg har også hatt full snøstorm der sommerstid. På den andre siden har jeg også opplevd 29 grader i lufta og nesten 20 i Roasten. Hva som er «verst» er jeg jaggu ikke sikker på 😆

I alle tilfeller kan det vel legges til grunn at om værmeldingen sier en uke med 20 pluss, blir det neppe minusgrader. Men melder den temp ned mot null grader, må det påregnes en del blå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Hagløfs L.I.M Down er trofast følgesvenn fra april og til snøen kommer. https://www.addnature.no/haglofs-l.i.m-down--1-M522709.html?vgid=G455561&cgid=s3121. Har fint sove i den -5 grader. Når gradestokken kryper nedover bruker jeg enten helsport sin fjellduk eller ekstrem. Jeg har alltid med meg fjellduk, langt undertøy, ullsokker, hue og dunjakke selv på sommertur i høyfjellet. Da trenger ikke soveposen være av den varmeste og tyngste utgaven. Er det fortsatt kaldt, er nok av triks i ludo for å holde seg varm. Om du skulle være uheldig å få dritt vær med snø og kuldegrader i juni/juli skal det godt gjøres å fryse i hjel med utstyret over. Da må enten utstyret blitt søkk vått eller at du har lagt deg til å sove under en foss.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (9 timer siden):

Jeg opplevde at en nesten full kaffekjele med vann bunnfryste en sankthansaften ved Øvre Roasten. Da hadde det visstnok vært -12 på Elgå …. Jeg har også hatt full snøstorm der sommerstid. På den andre siden har jeg også opplevd 29 grader i lufta og nesten 20 i Roasten. Hva som er «verst» er jeg jaggu ikke sikker på 😆

I alle tilfeller kan det vel legges til grunn at om værmeldingen sier en uke med 20 pluss, blir det neppe minusgrader. Men melder den temp ned mot null grader, må det påregnes en del blå. 

Det er passe drøyt, men jeg tviler ikke. Med det utstyret jeg bruker, Helsport Alta/Warmpeace Viking 300 så tror jeg 29 grader hadde vært å foretrekke framfor -12, selv om slike temperaturer ikke gjør en god tur. Hadde omlag 27 i Børgefjell i 2018 og det var så varmt at det ble mest bading og sitting i skyggen og ingen dagsutflukter fra leir som jeg vanligvis liker å drive med.

Nå sover jeg varmt, og det var Viking posen som var med til Vonsjøen, og etter hukommelsen så var det vel bare 2 netter av totalt 18 der jeg måtte på med tynn ulloverdel etter å ha sovet noen timer, men det er Alta som blir med neste gang jeg skal i de trakter. Hadde for øvrig en ettermiddag med så mye hagl at bakken ble hvit mellom Kerringsjøen og Rogen, men da var luft temperaturen høy nok til å sitte under tarpen uten ull med bare en tynn fleece på overkroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og deling av erfaringer alle sammen! Informativt og inspirerende:) 

 

Hadde vært deilig med en 500 grams pose @Dompappen, men det tør jeg ikke på fjellet, får forsåvidt ikke plass i en sånn pose heller. Tror jeg lander på en -17 quilt som @bjaalean har. Det skilte ca 100 gram mellom den og -12 varianten, får heller stikke en fot ut hvis det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal temp på dagen 5-10 gr men kan bli 20 gr,ofta blåsigt och kan då kännas som minst 5 gr kallare och på ca 1100 möh och högre ofta snöblandat eller hagel vid nederbörd

Tag med utrustning som kan kombineras ock kompleteras tex långbyxor med avtagbara ben under knä tex.

Ytterst få gånger har du med för varma kläder men,ofta får man fortsätta gå till lä/vindskyddad plats för att rasta och ej kunnta ta rast på tex ett fint ställe om man har med så lite kläder som möjligt,valde den varianten i år och fick tvätta varje fin dag med torkväder(anv tvål el såpa ej makintvättedel för att förorena så lite som möjligt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell går begge veier. For varmt ene dagen og for kaldt den andre. Dunpose, godt underlag og kuppeltelt med to innganger hvor man kan åpne opp for gjennomtrekk er min metode. Amerikanske kuppeltelt er best på lufting på varme dager. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min ex-kjæreste hadde funnet tidenes fineste teltplass på ei perfekt gresslette, oppå ei lita fjellhylle, ovenfor Balvatnet i Junkerdal nasjonalpark. Med god utsikt i alle retninger burde varsellampene startet. Vi slo leir og laga mat. Vinden stilnet og kveldssolen speilet seg i vannet, etter å ha gjort et ærlig dags arbeid med å koke planeten vår. Da vi hadde gomlet i oss hver sin pakke Real Turmat gikk vi trøtte inn i teltet. Vi sjekket klokka for første gang denne kvelden. Elleve...

Da gikk det opp for oss! Sola kom til å stå på teltduken hele forbanna natta. Det kokte. Det fantes ikke skygge i den fjellsiden vi lå i, så vi måtte bare åpne opp teltet så godt vi kunne,  men mygg og knott utgjorde en annen trussel mot nattesøvnen. Soveposen ble den natta brukt som teppe mellom meg og liggeunderlaget. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.