Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped chair kit erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei Turfolk!

Har nå investert i et Exped ul Winter lw underlag og et chair kit.

Ser veldig bra ut og gleder meg til å få testet dette! Men er det noen som har brukt chair kittet fra Exped mye og kan si noe om holdbarhet o.l?

Bare har en liten mistanke om at chair kittet kan ødelegge underlaget etter tid (slitasje.) Og hvertfall på UL underlag som har litt tynnere fabric. Tenker da mest på at underlaget blir bøyd i 90° og 180°.

Vil ikke det slite på underlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chair kit fra exped har noen svakheter.

1: Stangkanalene lever. De krymper og utvider seg, jeg har hatt 3 chairkit hvor stengene har sprengt kanalene. Løsningen er å dra av endeproppen på stengene og kappe de 5-10 mm.

2: Når trekkene har bestemt seg for å ha en liten dag kan det være trangt å få inn underlaget. Jeg har måttet ta luft ut av underlaget, lukke igjen trekket mens det er en åpning igjen til ventilen, blåse opp og lukke igjen den siste åpningen.

3: Glidelåsen høgger lett hull i UL underlaget når man åpner/lukker.

4: Det er veldig glatt å sitte på, noen striper baderomssilicon/aquasure/liquisole fikser det.

 

Selve brettingen tror jeg underlaget tåler overraskende bra.

 

Jeg synes til syvende og sist det var mer knot å ha med enn å ikke ha det med. En periode hvor ryggen var kranglete så var det nødvendig å ha med, og når du først har knotet og bakset deg til en god sittestilling sitter du godt. Bruker det ikke lengre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er kompatibelt, men jeg liker Sea to Summit sitt Chair kit. Enkelt å montere med klipps, enkelt å justere og gir god støtte.
 

Bruker det fortsatt mindre enn jeg kunne, fordi jeg alltid er litt bekymret for underlaget og for at liggeunderlaget skal få hull 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er kompatibelt, men jeg liker Sea to Summit sitt Chair kit. Enkelt å montere med klipps, enkelt å justere og gir god støtte.
 

Bruker det fortsatt mindre enn jeg kunne, fordi jeg alltid er litt bekymret for underlaget og for at liggeunderlaget skal få hull 😅

Der må man vel brette underlaget dobbelt i bunn, og kan ikke bruke stolen som en «sofa»? Da blir det vanskelig å bruke inni teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftere Thermarest Trekker Chair 25 enn Exped Chair Kit (har begge) til Exped Down Mat 9 LW.  ( Trekker Chair 20 passer til Exped sine Medium). Tror ikke det er så store bruksforskjeller men Thermarest pakker og veier mye mindre, og koster mindre.

Thermarest Chair 25 + Exped Mat Cover koster omtrent det samme som Exped Chair kit, så har man ihverfall mer fleksibilitet ift om man vil ha med eller ikke. (Bruker ofte liggeunderlagene uten trekk over.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Der må man vel brette underlaget dobbelt i bunn, og kan ikke bruke stolen som en «sofa»? Da blir det vanskelig å bruke inni teltet.

Blir som en god stol, ser lik ut som exped sitt kit når det ikke er brettet ut. Men ser exped sin også kan bli som en sjeselong, det kan ikke sts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

 

Tar aldri ut stengene. Ser ikke poenget...

Samme her. Digger chairkitet. Har også Thermarest chairkit og synes Exped er mye bedre. Dette fordi det er raskere å bruke da det kan være på underlaget fra jeg drar hjemmefra til jeg kommer hjem igjen, har sjeselongfunksjon og det beskytter samtidig underlaget siden det er heldekkende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Har hatt chairkit til mitt Syntmat 7 LW og UL LW i snart 10 år. Ikke noe problem. 

Har hatt 3 stk hvor dette har skjedd med. Exped er klar over problemet, så jeg har fått nye stoltrekk med samme problem. Anslår alder til 5, 3 og 2 år.

 

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Tar aldri ut stengene. Ser ikke poenget...

Når det skal pakkes i sekken blir det mer kompakt når du tar ut stengene. Tar ut stengene og ruller underlaget rundt stengene, da presser man samtidig luften raskt ut av underlaget. Stengene et tross alt svært enkel å ta inn/ut om de er kappet eller stangkanalene har en «god dag». Og hvis stankanalene har en «trang dag» revner kanalene om man bretter stengene mot hverandre.

I pulken kan stengene være i.

Espen Ørud skrev (3 timer siden):

Tror Marius evt har for glatt bukse. Verken sovepose eller mine bukser glir av.

Har Warmpeace viking og Cumulus alaska. Ytterstoffet er Pertex, ganske vanlig syntetmateriale. Overflaten på stoltrekket til exped er laget av lignende stoff, og når jeg sitter i «sjeselong stilling» i teltet glir man stadig nedover. Med bukse på er det bedre friksjon.

Du kan lese flere tråder på forumet hvor andre har gjort samme løsning med silikon/aquasure striper på stoltrekket fordi det er glatt mot stoff på sovepose/klær så dette er ikke unikt.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at Exped Chair kit er veldig glatt, så jeg tar heller med meg Helinox Ground Chair i barmarkssesongen som funker fint i teltet, og ikke minst foran bålet. Tar ikke mer plass i sekken heller. Har ikke hatt problemer med stangkanalene. 

Thermarest-kitet har jeg måttet forsterke fordi stengene har sprengt seg ut av stangkanalene. Fikk et hull i teltbunnen pga dette. 

Anbefaler Fjellpulkens Sleeper 200 SF: https://www.fjellpulken.no/butikk/deler-tilbehor/fjellpulken-sleeper-200-sf-rod-m-sittefunksjon/

Bruker denne på vinteren (pulk) og på kortere turer ellers i året. Denne har sittefunksjon (sjeselong) med antisklibelegg. Gir overlegen komfort og har kraftig cordura bunn, noe som også gjør den veldig godt egnet til overnatting under åpen himmel/under tarp. Er egentlig en bedding, men funker altså supert året rundt. Minus er høy vekt. Har hatt problemer med dårlig sømkvalitet på min. Ble mye reparasjoner og forsterkninger. Fikk byttet til ny etter 2 år, like før garantien gikk ut. Håper den nye har bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.