Jump to content
IGNORED

Rottefella Riva Z - justering av kabellengde

smultring
 Share

Recommended Posts

Det er så lenge siden jeg hadde Riva bindinger, at jeg måtte gjennoppfriske hukomelsen ved google litt. De skal kunne reguleres ved at den tynne spiralfjæren på wiren skures inn i den store spirlfjæren. Men jeg ser også en versjon med et gjenget ledd på kablen som skrus inn i den store spiralfjæren. Hvis du ikke ser noe til dette så kan du prøve å løsne mutteren på den store spiralfjæren for å se hva som er inni.  Men det kan være at det ikke er nok for å regulere lengden på wiren, siden wirene kom i forskjellige lengder.  Ser at Rottefella fortsatt selger wire og deler til Riva 3. Mener de skulle passe til Riva Z. Forskjellen mellom Riva 3 og Riva Z, var at Z fikk en plate på toppen av bindingen i front som vel skulle gjøre binding sterkere.

Hidden Content

Husker jeg slakket ut wiren når jeg skulle gå opp, også var det å skru de inn igjen for å stramme på toppen før nedkjøring. Men skaffet etterhvert en plate med flere spor foran bindingen som wiren kunne legges ned i. Det gjorde justeringen mye enklere.

Edited by Fjell64

Det kan være at du har fått en versjon der det kanskje ikke var lagt opp til noen mulighet for regulere lengden på kablen, men at hele reguleringen var basert på platen med spor i front av bindingen. Da kan det være at må ha bestille kortere kabler. Men du får se hva du finner når du får åpnet fjærene.

Ja, du kan bruke oppsettet slik. Den tynne fjæren er kun for å regulere lengnden på wiren og vil under bruk alltid være presset mot stoppeskiven i enden wiren. Mens det er stor fjæren som strekker seg og gir fleks i bindingen. Og wiren er nok identisk, som nevnt tidligere, med Riva 3 wiren som Rottefella har i 3 forskjellige lengder på sin nettside, sammen med andre reservedeler til Riva 3. I tilfelle du trenger en enda kortere wire.

Edited by Fjell64