Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella Riva Z - justering av kabellengde


smultring

Anbefalte innlegg

Fått potene på noen eldgamle telemarkski som jeg tenkte jeg skulle utfordre leddbånd med i bakken.

Første fartsdump i eventyret er at kabelen på bindingene viser seg å være vel lang.

Det skal visst gå an å justere dette, er det noen som vet hvordan de henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så lenge siden jeg hadde Riva bindinger, at jeg måtte gjennoppfriske hukomelsen ved google litt. De skal kunne reguleres ved at den tynne spiralfjæren på wiren skures inn i den store spirlfjæren. Men jeg ser også en versjon med et gjenget ledd på kablen som skrus inn i den store spiralfjæren. Hvis du ikke ser noe til dette så kan du prøve å løsne mutteren på den store spiralfjæren for å se hva som er inni.  Men det kan være at det ikke er nok for å regulere lengden på wiren, siden wirene kom i forskjellige lengder.  Ser at Rottefella fortsatt selger wire og deler til Riva 3. Mener de skulle passe til Riva Z. Forskjellen mellom Riva 3 og Riva Z, var at Z fikk en plate på toppen av bindingen i front som vel skulle gjøre binding sterkere.
https://rottefella.no/bindinger/tilbehor/telemark

Husker jeg slakket ut wiren når jeg skulle gå opp, også var det å skru de inn igjen for å stramme på toppen før nedkjøring. Men skaffet etterhvert en plate med flere spor foran bindingen som wiren kunne legges ned i. Det gjorde justeringen mye enklere.

Endret av Fjell64
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du har fått en versjon der det kanskje ikke var lagt opp til noen mulighet for regulere lengden på kablen, men at hele reguleringen var basert på platen med spor i front av bindingen. Da kan det være at må ha bestille kortere kabler. Men du får se hva du finner når du får åpnet fjærene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte forespørsel til Rottefella også, fått svar;

Sitat

Riva Z bruker samme kabel som Cobra R4: https://rottefella.no/wire-komplett-lang-cobra-r4, men den finnes kun i lang. Den blir justert på en plate foran bindingen. Vi har ikke mer igjen av justreringsplater, det er veldig mange år siden Riva Z gikk ut av produksjon. Ha en flott dag videre!

Så her må jeg visst finne på noe smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage skrev (3 minutter siden):

Den originale Riva Z brukte samme fjærer som Riva 3, men så kom det en ny modell som brukte rørfjærene til Cobra.  Har du åpne fjærer eller rørfjærer?

Jøss, ja, okei. Jeg har åpne fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste kabelen er til Riva 3, standard lengde, 56 cm.

Den nederste kabelen er til Cobra R4, 61 cm.

Skru opp fjærene dine og ta ut kabelen, sammenlign med bildene og sjekk hvor lang den er.  Jeg tipper du kan bruke den øverste.

Dersom du må korte ned på en kabel kan du gjøre følgende:  kapp bort et stykke av kabelen der den går på innsiden av skoen.  Fjern plastikken på begge ender ca. 1 cm inn på vaierstumpene.  Kjøp et kobber bremserør på Biltema.  Kutt av et stykke på 2 cm og før vaier-endene inn i røret.  Bank det flatt med en hammer.  Det er ikke optimalt, men det funker.

DSC_3711.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har rust-staset fått trekke lenge nok i wd40 til at jeg orket å skru på det, og jeg tror jeg har funnet ut av det.

Mutteren på den smalere fjæren hadde masse lengde å gå på, så jeg skrudde den helt opp, og satte den inn igjen. På dette viset strammer den ok på støvelen.

Spørsmålet er om jeg har gjort noe "galt" nå? Det er klart at den lille fjæren tjener ikke lengre noen misjon overhodet når mutteren er så langt utskrudd. Kan jeg bruke oppsettet på dette viset?

 

20220118_145226.jpg

Endret av smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke oppsettet slik. Den tynne fjæren er kun for å regulere lengnden på wiren og vil under bruk alltid være presset mot stoppeskiven i enden wiren. Mens det er stor fjæren som strekker seg og gir fleks i bindingen. Og wiren er nok identisk, som nevnt tidligere, med Riva 3 wiren som Rottefella har i 3 forskjellige lengder på sin nettside, sammen med andre reservedeler til Riva 3. I tilfelle du trenger en enda kortere wire.

Endret av Fjell64
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.