Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose for oss bredskuldra (ber om tips)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fornyet hele stallen med nytt utstyr nå i vinter, bortsett fra sovepose. Dette er det vanskeligste å kjøpe, da man finner for lite tilbakemeldinger og erfaringer der ute.

Jeg er 187 høy og er ca 110kg. Har 70cm bredde over skuldrene. Er mest i marka på Vestlandet og Hardangervidda. Begge deler forbundet med vind og regn. Ute fra medio April til tidlig Oktober.
 

Finnes det noen som har tips om soveposer som tilfredsstiller kravene?

- T-Comf: -4 - 2 (4 minus, 2 pluss)

- Lengde 190-200cm

- Bredde ved skuldre 78cm+

- Prisklasse 1000-3000kr

- Vår, sommer, høst

- Lett og med lite pakkvolum

 

Håper på noen gode erfaringer 😄 tar også gjerne imot tips på soveposer som tilfredsstiller minst kravene i bold skrift som kan være brukende til samme forbruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Vi er omtrent samme størrelse (jeg er 95 kilo) og jeg fikk meg en Mammut Protect Bag dunpose i sommer. 

Kan bare anbefale den på det sterkeste. Godt med plass og gode praktiske detaljer som midstilt glidelås, hull til å ta ut armer og lyddempet hette. I tillegg til at den er laget for en som trenger plass da jeg snurrer rundt hele natten. I vinter skal den testes på langtur i telt. Tror det blir veldig bra.

Posen kommer støtt og stadig på salg, jeg fikk den til omtrent 3.200, ligger ute til 3.700 hos magasinet

https://www.magasinet.no/mammut-protect-down-l-men-18-c-sovepose-highway?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhibOwd2RO_3A5N8srfBdgHmjBdo9JkHxFRj3anXHF5DO1GvrOdgk9xoCM-IQAvD_BwE

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er 186cm og 108 kg og rimelig bredskuldra og kan anbefale carinthia defence 4. 200cm.

Carinthia Tropen er også gull om du ønsker en lettere sovepose som ikke er så varm som fireren.

https://www.milrab.no/carinthia-defence-4-200cm-sovepose/cat-p/c/p1500027443

 

https://www.milrab.no/carinthia-tropen-200-sovepose-sand/cat-p/c/p1500196257

 

Disse to kan også kombineres for å tåle mange kuldegrader. Carinthia Defence og Carinthia Tropen er uten tvil de beste soveposene jeg har brukt.

 

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurejeger skrev (33 minutter siden):

Hei

Jeg er 186cm og 108 kg og rimelig bredskuldra og kan anbefale carinthia defence 4. 200cm.

Carinthia Tropen er også gull om du ønsker en lettere sovepose som ikke er så varm som fireren.

https://www.milrab.no/carinthia-defence-4-200cm-sovepose/cat-p/c/p1500027443

 

https://www.milrab.no/carinthia-tropen-200-sovepose-sand/cat-p/c/p1500196257

 

Disse to kan også kombineres for å tåle mange kuldegrader. Carinthia Defence og Carinthia Tropen er uten tvil de beste soveposene jeg har brukt.

 

Takk for tipsene. Ser at Carinthia Defence vil være noe innenfor det jeg søker. Hvordan er det å ligge med den i 3-4 grader ute? Jeg har allerede en Bergans pose som har comfort 6+, og den har fungert ganske greit på sommerstid, men blir brått kaldt under 6 grader. 
 

og hvordan er det å pakke den i sekken? Tar den lite volum? Eventuelt har du et bilde av den komprimert?😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hafrak skrev (47 minutter siden):

Hei.

Vi er omtrent samme størrelse (jeg er 95 kilo) og jeg fikk meg en Mammut Protect Bag dunpose i sommer. 

Kan bare anbefale den på det sterkeste. Godt med plass og gode praktiske detaljer som midstilt glidelås, hull til å ta ut armer og lyddempet hette. I tillegg til at den er laget for en som trenger plass da jeg snurrer rundt hele natten. I vinter skal den testes på langtur i telt. Tror det blir veldig bra.

Posen kommer støtt og stadig på salg, jeg fikk den til omtrent 3.200, ligger ute til 3.700 hos magasinet

https://www.magasinet.no/mammut-protect-down-l-men-18-c-sovepose-highway?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhibOwd2RO_3A5N8srfBdgHmjBdo9JkHxFRj3anXHF5DO1GvrOdgk9xoCM-IQAvD_BwE

 

 

Denne ser veldig god ut, og mange gode tilbakemeldinger. Men jeg er veldig skeptisk på dun mtp fuktighet. Hva er dine erfaringer med det? Og hvordan er pakkvolumet på denne? Jeg har 95l sekk med packraft i tillegg, så er veldig avhengig av å kunne pakke kompakt😋
 

hvordan fungerer den på temperaturer rundt -4 til +6?

Endret av Turkameraten
Legge til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkameraten skrev (39 minutter siden):

Takk for tipsene. Ser at Carinthia Defence vil være noe innenfor det jeg søker. Hvordan er det å ligge med den i 3-4 grader ute? Jeg har allerede en Bergans pose som har comfort 6+, og den har fungert ganske greit på sommerstid, men blir brått kaldt under 6 grader. 
 

og hvordan er det å pakke den i sekken? Tar den lite volum? Eventuelt har du et bilde av den komprimert?😃

Jeg synes den er helt glimrende rundt om minus fem til pluss fem. Den er ikke av de minste og veier vel ca 2 kg. Jeg sover som ei prinsesse i den helt ned i ti-femten minus. Da kombinerte jeg de to.Det er alt jeg har testa den iScreenshot_20220114-140144_Google.thumb.jpg.2514be33d85234dcac722d1c80b3b5f4.jpg

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett med lite volum tilsier dun. Eneste argumentet jeg ser for noe annet enn dun må være om du på lengre turer foretrekker å sove i bivy eller under åpen himmel. I telt er det ingen problem med fukt.

Gjerne mest for pengene ved å bestille direkte fra produsent. Ingen leverandør eller butikk som skal sitte igjen med avanse. Av dem som opererer basert på denne modellen har jeg selv god erfaring med både Cumulus og Roberts. Opplever Cumulus som mest oppdatert og mest for pengene.

Basert på kravspesifikasjonen din kunne du eksempelvis vurdert Liteline 400: https://cumulus.equipment/intl_en/down-sleeping-bag-lite-line-400.html

En stor fordel ved å bestille direkte fra produsent er at du kan få tilpasset posen etter eget ønske. Eksempelvis lengde og bredde kan tilpasset etter eget ønske. (Riktig lenge er som kjent akkurat så langt som du trenger, eventuelt noen cm ekstra. Unødvendig tomrom som må varmes opp i fotenden fører bare til kalde føtter.)

Vedrørende fukt kan du om ønskelig velge fuktbestandig dun og/eller ytterstoff som tåler betydelig mer fukt (Pertex Quantum Pro). Aldri angret på fuktbestandig ytterstoff på mine poser.

For spesielt interesserte kan også "filling ratio" kanskje være verdt en titt. Tror det kan være relevant å endre fra standard dersom en, som meg, flytter seg i soveposen framfor med soveposen. Fordel med mer fyll i front av soveposen dersom front av soveposen stort sett alltid er oppsiden når man sover. Soveposen tåler dermed kaldere temperatur uten mer vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkameraten skrev (18 timer siden):

Denne ser veldig god ut, og mange gode tilbakemeldinger. Men jeg er veldig skeptisk på dun mtp fuktighet. Hva er dine erfaringer med det? Og hvordan er pakkvolumet på denne? Jeg har 95l sekk med packraft i tillegg, så er veldig avhengig av å kunne pakke kompakt😋
 

hvordan fungerer den på temperaturer rundt -4 til +6?

Dun er helt knall. Lett å tørke i litt vind om den skulle bli fuktig. Jeg føler dette er et mindre problem enn ryktet,men har ikke hatt dunpose på vinter tur enda. Har en mammut tyin mti 5 som er en utrolig trang, tung og teknisk dårlig pose til vinterpose som nå erstattes av denne. Men jeg har bare en og annen natt i telt, da jeg foretrekker DNT hytter, madrass og varmen fra en vedovn om vinteren 😉🙈

Protecten pakkes ned og komprimeres til omtrent 8 liter kan jeg tenke 

Endret av Hafrak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkameraten skrev (21 minutter siden):

Da har jeg investert i ny sovepose og gleder meg til å teste ut Carinthia Defense 4L! Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Håper våren kommer fortere enn svint 🤞🏼

Gratulerer med ny sovepose!! Tror og håper du blir fornøyd. Det er ihvertfall jeg. God tur når den tid kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.