Gå til innhold
  • Bli medlem

Robens Lodge Pro - Telt


tshansen

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaring med disse teltene? Jeg er jo i utgangspunktet på jakt etter et selvstående telt, men ikke tatt meg råd til et dyrere telt da jeg har så mye annet utstyr. Men jeg ser at fjellsport kjører veldig gode tilbud på disse teltene nå, å det frister veldig å prøve? 

 

Screenshot 2022-01-13 at 21.21.32.png

Screenshot 2022-01-13 at 21.21.45.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har et Robens telt selv, kjøpt i hu og hast for 3 år siden grunnet god rabatt. Dessverre synes jeg ikke kvaliteten er god. Robens har fått noen "riper i lakken" for produksjonsfeil på enkelte modeller. Det dreier seg om ytterduk som nærmest er umulig å få vekk fra innerduken under vindfulle forhold. For det andre feilkonstruksjon slik at duken blir for stram på kritiske punker og dermed utløser søm problematikk på de punktene. Det skjedde på mitt. Altså teltet fungerer, men stoler ikke på det lengre, og vil derfor heller ikke ta det med på vinterfjellet. Så jeg kommer til å gi bort mitt til en plass der noen som trenger telt kan låne det gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (37 minutter siden):

Hei. Har et Robens telt selv, kjøpt i hu og hast for 3 år siden grunnet god rabatt. Dessverre synes jeg ikke kvaliteten er god. Robens har fått noen "riper i lakken" for produksjonsfeil på enkelte modeller. Det dreier seg om ytterduk som nærmest er umulig å få vekk fra innerduken under vindfulle forhold. For det andre feilkonstruksjon slik at duken blir for stram på kritiske punker og dermed utløser søm problematikk på de punktene. Det skjedde på mitt. Altså teltet fungerer, men stoler ikke på det lengre, og vil derfor heller ikke ta det med på vinterfjellet. Så jeg kommer til å gi bort mitt til en plass der noen som trenger telt kan låne det gratis.

Takk, slike svar jeg er på jakt etter, for dette kommer ikke tydelig fram andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Robens-telt (Green Cone), og til prisen synes jeg det er meget bra. Det generelle inntrykket jeg har/fikk etter undersøkelser rundt innkjøpet av teltet er at Robens er vel ansett som et fornuftig budsjett-valg. Nei, det er ikke Hilleberg hverken i utvikling, materialvalg eller finessé, men funksjonelle telt som fungerer greit for folk flest. Det er heller ikke teltet man kjøper for bruk i ekstreme situasjoner. Er også helt sikker på at kvalitetskontrollen er vesentlig dårligere enn hos high-end-produkter, men produksjonsfeil skal jo greit dekkes av reklamasjonsretten. Og så har nok Robens - som alle andre produsenter - sikkert bommet med designdetaljer på et og annet telt, så man bør jo google den spesifikke modellen.

Om det ikke dukker opp noe spesielt ved et slikt søk så hadde jeg ikke nølt å gi det en sjanse for 1400,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vennine har et og hun er fornøyd. Litt usiker på modell men det er nok en av de billigere. Brukes som sommertelt.
Obs hadde noe kampanje på et av Robens tunnelteltene i fjor og det var det mange som kjøpte. Men kanskje en del førstegangscampere som ville starte bilig. Virket som mange var fornøyd der, men da er det ikke sikkert de hadde erfaring med telt fra Helsport, Hilleberg o.l. 
Har selv kun to ting fra Robens. Ene er en toppbrenner ala msr pocket rocket og en oppblåsbar sittepute. Begge har fungert fint i mange år.
Men som du sier kan det være dyrt å kjøpe billig. Men etter det jeg har sett på utenlandske sider virker det som det generelt er gode omtaler på telt fra de.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte det store (Fairbanks Grande) for å gjøre en hot tent mod, men slo det fra meg. God plass og bomullskanvas har absolutt sine bruksområder, men 13,5kg blir for mye, alt for ofte. Og selv om 5000,- + noen kroner for pipegjennomføring er en god pris for det mann sitter igjen med, så er det en god neve riksdaler.

Hvis en tar med at jeg ikke en gang hadde tenkt tanken på ett sånt telt før jeg så tilbudet (hot tent ja, men ikke i denne størrelsen/vektklassen), så er det i praksis en ren "opportunity cost"/utsettelse ifht. de teltene (andre ting) jeg virkelig har lyst på (trenger).
Generelt sett er det nok en god regel å anta at noe du ikke har vurdert å kjøpe til full pris, ikke er ett gjennomtenkt kjøp, og dermed neppe vil være ett bra kjøp uansett pris.

Når det er sagt, så finnes det andre måter å se dette på også. I ditt tilfelle ( @tshansen ) hvor du veldig spesifikt har lyst til å prøve ett selsstående telt, har du muligheten til å komme raskere i gang, og du får testet konseptet med lavere oppstartskostnad. De 1400,- kan du se på som en maksimal "leiekostnad". Du kommer helt sikkert til å oppgradere etter hvert, om du bruker opp dette teltet først eller selger det relativt ubrukt, så har denne "leieperioden", for å prøve selvstående telt, bare kostet deg en plass mellom 0 og 1400 kroner. I denne perioden har du kanskje spart ditt (neste) dyre telt for noe slitasje og nybegynnerfeil, og i tillegg lært noe om dine egne preferanser som hjelper deg å gjøre ett bedre valg når du oppgraderer.
Jeg tenker litt sånn med kniver bl.a. Ettersom utvalget i Norge er noe snevert, så må jeg bare ta sjansen på import nå og da. Mange ender opp med å ikke fungere som jeg hadde tenkt, og selges med en eller annen grad av "tap". Men det er greit. Jeg ser på differansen som en leiekostnad for å få prøve noe jeg ellers ikke ville hatt muligheten til å prøve.

Jeg har selv hatt lyst på selvstående telt i lengre tid, men kommer ikke til å kjøpe dette. Rett og slett fordi selvstående/kuppelkonstruksjon bare er en av flere egenskaper som må være tilstede i det teltet jeg ser etter. Så lenge bare en av disse er oppfylt får jeg ikke testet det "konseptet" jeg ser for meg, og da har det egentlig ikke noen verdi. Dette ville nok bare blitt liggende på en hylle i boden i noen år, før jeg motvillig innså at det var nok ett bomkjøp. Kryper til korset å selger det på Finn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To andre aspekter som er verdt å ta i betrakting. For det første, finner man ikke gode reviews/brukererfaringer for eksempel på Youtube, er ikke det noe godt tegn. For det andre er det også et miljøperspektiv inn i bildet. En ting er at teltet eventuelt blir liggende i boden, noe helt annet er om teltet ikke holder mål og ikke kan brukes etter kortere tid enn telt fra andre teltprodusenter. En side ved Robens telt som ikke har kommet frem her er materialet de bruker på ytterteltet. Det kan vel ses på som en smakssak, men fordelene ved bruk av kvalitets ripstop nylon versus polyester er vel nå bekreftet.

  • Liker 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig vært på jakt etter Reinsfjell Pro 3 i lang tid. Men aldri tatt meg råd til å oppgradere pga at mye annet på utstyrsfronten hadde behov for oppgradering. Jeg har bare ett telt fra før, som jeg er ekstremt fornøyd med bortsett fra kondensen, selv om jeg har eliminert mye av den med footprint. 

Noe som er dårligere enn hva jeg kan forvente av et helsport telt tror jeg hadde blitt vanskelig å akseptere. Så da blir nok prisen for dette teltet 1400,- for mye skal man tro flere som har prøvd disse teltene. Å som det blir skrevet over her. Finnes det ikke reviews av teltet på YouTube eller andre store sider på nettet. burde egentlig det være en grei indikator. 

takk for gode innspill folkens 👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestemt meg for å ikke komentere, men skitt au. Om teltet er helt ubrukelig er miljøavtrykket alt for stort, men det vet du ikke før det er prøvd.

Jeg har ingen telt fra de 2 H´er som alle refererer til, men jeg har mange fra andre levrandører.

Noen av dem er slaktet både her og på YouTube, men er likefult suverene telt til min bruk. Jeg vil si at du definitivt bør teste det før det avskrives. Det er kanskje ikke alles telt, men det kan være ditt.😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss forskjell på reviews som handler om for eksempel praktisk bruk som størrelse på fortelt, liggelengde og høyde. Da er det ikke vanskelig å finne sitt telt uavhengig av "slakt". Noe annet er regelrett produksjons- og design feil. På forumet til cyclinguk så skrives det om stangbrudd på modellene Voyager 3 og Hoolie 3. Det antydes at dette har med konstruksjon å gjøre, ikke nødvendigvis kvaliteten på stangmaterialet. Rett og slett fordi stengene ikke er pre-bendt, og derfor, i kombinasjon med for stramt oppsett (for mye bøy), så ser det ut som at dette fører til stangbrudd. Det igjen vil ofte føre til skade på ytterteltet. Man overlever sikkert det på sommeren, men til fjells på vinteren, da kan det bli farlig (Mest sannsynlig med telt med stangkanaler) 

Robens.jpg

Endret av Nikke
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (3 timer siden):

Det er en viss forskjell på reviews som handler om for eksempel praktisk bruk som størrelse på fortelt, liggelengde og høyde. Da er det ikke vanskelig å finne sitt telt uavhengig av "slakt". Noe annet er regelrett produksjons- og design feil. På forumet til cyclinguk så skrives det om stangbrudd på modellene Voyager 3 og Hoolie 3. Det antydes at dette har med konstruksjon å gjøre, ikke nødvendigvis kvaliteten på stangmaterialet. Rett og slett fordi stengene ikke er pre-bendt, og derfor, i kombinasjon med for stramt oppsett (for mye bøy), så ser det ut som at dette fører til stangbrudd. Det igjen vil ofte føre til skade på ytterteltet. Man overlever sikkert det på sommeren, men til fjells på vinteren, da kan det bli farlig (Mest sannsynlig med telt med stangkanaler) 

Robens.jpg

Vel, skal man stole på det som sies i en enkelt post på internet, så sier han i all rettferdighet at problemet nok gjelder majoriteten av kvalitetstelt. Og han sier at en løsning på problemet er å gå for et telt med kryssende stenger - feks Lodge 2 eller 3. Som er akkurat det trådstarter vurderer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (1 time siden):

Vel, skal man stole på det som sies i en enkelt post på internet, så sier han i all rettferdighet at problemet nok gjelder majoriteten av kvalitetstelt. Og han sier at en løsning på problemet er å gå for et telt med kryssende stenger - feks Lodge 2 eller 3. Som er akkurat det trådstarter vurderer.

Har du erfaring med Robens?

Utfordringen, som allerede er diskutert her, er mangelen på informasjon og reviews. Etter min mening er det, i kombinasjon med det som er av info, samt egen erfaring med akkurat dette problemet med eget Robens telt, all grunn til å være skeptisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beredskabsstyrelsen i Danmark bruger bla robens telte, i vores base Camp light på internationale missioner. Det er godt nok deres camping telte, men de er til prisen en ok kvalitet. 
så vil tro deres backpacking/hiking telte, også er gode nok. 
vores base Camp light er blevet brugt på humanitære missioner i bla Indonesien, Pakistan, Nepal og Afrika. Samt i 2018 da vi assisterede ved de store skovbrande i Sverige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Robens Pioneer 3ex og det er ikke i rip-stop, noe jeg synes er for dårlig. Jeg har dårlig erfaring med telt som ikke er i rip-stop. Et lite hull har fort blitt ei skikkelig flenge. Om dette gjelder flere modeller fra Robens vet jeg ikke. Alle telt jeg har fra Bergans og Helsport er i rip-stop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (4 timer siden):

Har du erfaring med Robens?

Utfordringen, som allerede er diskutert her, er mangelen på informasjon og reviews. Etter min mening er det, i kombinasjon med det som er av info, samt egen erfaring med akkurat dette problemet med eget Robens telt, all grunn til å være skeptisk. 

Ja, som nevnt over så har jeg gode erfaringer med Robens. Men nei, det er ikke Hilleberg. Alt til sitt bruk

Synes da generelt det er greit med info og reviews om Robens på nett. Og generelt leser jeg det som om Robens er et greit alternativ i midtsjiktet. Så er det sikkert ikke alle modeller som det er like mye info på. Poenget mitt var uansett at det sitatet du kom med rett og slett ikke underbygget påstandene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav Nilsen skrev (13 timer siden):

Ja, som nevnt over så har jeg gode erfaringer med Robens. Men nei, det er ikke Hilleberg. Alt til sitt bruk

Synes da generelt det er greit med info og reviews om Robens på nett. Og generelt leser jeg det som om Robens er et greit alternativ i midtsjiktet. Så er det sikkert ikke alle modeller som det er like mye info på. Poenget mitt var uansett at det sitatet du kom med rett og slett ikke underbygget påstandene dine.

Dette stemmer jo ikke. For gjør man søk på Youtube, eller vanlig nettsøk, så er det sparsomt med nettopp reviews og brukererfaringer, i sterk kontrast til mange andre produsenter. Også i "midjsiktet. Det man ser ganske tydelig på Youtube er at Robens egen kanal er overrepresentert, ikke reviews og brukererfaringer.

På bakgrunn av det må jeg moderere meg selv å forsøke å være enda mer presis. Egne negative erfaringer med konstruksjonen på en modell, som også sammenfaller med faktiske eksempler på konstruksjonsfeil på samme modell hos andre brukere/reviews, samt andre modeller, er i utgangspunktet dårlige tegn. Så nei, det er ikke empiri, men basert på dette, så bør man tenke seg om to ganger, før man går til innkjøp. Det var også min intensjon, beklager at jeg la det frem som storslagent bevismateriale.

Ca 7.38 ser man hva en alvorlig konstruksjonsfeil kan føre til. Dette er samme modell som jeg kjøpte på salg, i håp om at teltet skulle være min nye "Exped killer".

 

Ikke så alvorlig kanskje, men likevel noe man helst vil unngå, er at ytter- og inner skal ha for mye kontakt. "Buckcreek" modellen ser ut til å ha dette problemet. Igjen så handler dette om konstruksjonen.

https://youtu.be/U7l0T-GlICQ

"Alt til sitt bruk" er det ikke vanskelig å være enig i. Bruker selv telt  både i midtsjiktet og under. Forskjellen er at det i utgangspunktet er telt som er konstruert riktig. Slik det er med Robens modellen du bruker. Men, det er forskjell på et funksjonabelt telt midtsjiktet uten konstruksjonsfeil, og modeller som viser tegn til konstruksjonsfeil, og dermed er potensielt farlige i noen situasjoner.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.