Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke hodelykt?


Sig Man

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en silva speed trail hodelykt, og syntes den var grei, helt til at jeg fant ut at hodestrikken ikke er elastisk i kulde. Jeg vurderer å reklamere på den, og kjøpe meg en annen hodelykt. Jeg har tidligere brukt Petzl Nao og har vært kjempefornøyd med den, utenom at den blir for liten når jeg har på meg lue.

Så.. Hvilke lykt skal jeg kjøpe? den bør tilfredstille følgende krav:

- Stor nok til ett stort hode med lue på

-Oppladbar med USB i en eller annen form eller farge

- minimum 500 lumens, og ha god justering på de lavere lysstyrkene (har ikke behov for så mye mer enn 1000 lumens)

-kunne kjøpe til ekstra batteri

-kunne brukes med AA-batterier ved behov

-Kunne ha forlengerkabel til batteri, slik at man kan ha det på kropp

Og så orker jeg ikke å betale mye mer enn 2000kr for lykta,.. Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ticker ikke alle boksene, men se på Fenix hm65r-t

Den har boa stramming av hodebånd (de skal ha forlenget båndet fra versjonen ble lansert). Bra lysstyrke,18650 batteri (kan bruke 2xcr123), finnes kulderesistent batteri (2900mA). Regulert strømstyring (konstant lysstyrke). Vanntett, støtsikker, USB C hurtiglading. OG separat knapp for flood og spot. Kan dermed bruke flood og spot uavhengig eller samtidig. Dette er rett og slett genialt! Ikke noe cycling gjennom en dullion innstillinger for å få f.eks full spot. Lykta starter også alltid i den sist brukte innstillingen for hver lampe.

Jeg har også Nao, god lykt, fint lys og greit å vri på knappen for fast max i hurtige partier på ski. Men for kort batteritid, ekstra batteri koster blod og tårer, og dumt at den kan gå i svart om du møter noen..

Jeg kjøpte Fenix hm65r Superraptor+  som kun selges i Finland til å erstatte Nao. Dette er en regulert utgave, standardutgaven av hm65r er ikke regulert, og hm65r-t var ikke laget når jeg kjøpte. Flood er superbred, veldig homogent lys. Laveste innstilling er fint tusle rundt lys, neste innstilling passe "se hvor du trår lys" (og normalt skilys). Laveste trinn har veldig lang batteritid. I høst gikk jeg i mørket i lett regn på fjellet flere (4-5) timer på en dårlig oppgått sti i vanskelig og steinete terreng. Gikk med flood 2, og når jeg mistet sti/retning, vippet jeg på max spot og scannet terrenget, fant neste varde/retning og trykket lett tilbake til kun flood. Terrenget var helt forferdelig, og lykta og funksjonen med enkel switching var avgjørende for at jeg fant effektivt frem. 

Liker du Nao vil du nok like hm65r-t om hodebåndet passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Nitcore HC65 som jeg nettopp kjøpte meg. Mye å gå på selv med stor lue på mitt hode. Hovedlyset har god spredning samtidig med en fokusert stråle, dvs mye og langtrekkende lys. Føles lett på tross av at batteriet sitter i hovedenheten foran (og ikke mulighet for eksternt batteri tror jeg, om du må ha det). Mange lysmodus fra 1 - 1000 lumen og dermed variert bruksområde.

AA-batterier tar det ikke, men usb-lading direkte på lykten, og du kan ha med ekstra 18650-batterier som enkelt byttes ved behov. Pris under halvparten av maksbudsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på om jeg skal gå for løsninga med "buy once, cry once" og kjøpe meg en lupine. får riktignok ikke muligheten til å bruke AA batterier, men på lengre turer så er uansett en reservelykt/teltlykt med (og denne går gjerne på ikke oppladbare batterier). Lupine vet jeg fungerer i kulde, og den eneste kjente svakheten er kontaktene, men disse holder så lenge man drar i kontakten og ikke i ledningen når man skal ha dem i fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (21 minutter siden):

 Lupine vet jeg fungerer i kulde, og den eneste kjente svakheten er kontaktene, men disse holder så lenge man drar i kontakten og ikke i ledningen når man skal ha dem i fra hverandre.

Og skulle du ødelegge kontakta så er vel det noe de fikser/bytter hos Lupine .. ser ut som de har en serviceavdeling, uten at jeg har prøvd den. Alltid greiest å ikke ødelegge da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Petzl Nao i mange år (gamle utgaven) og Nitecore HC65.

Petzl er helt overlegen når det gjelder batteritid, pålitelighet, vekt på lyktehodet og lysbilde. Nitecore vinner på vanntetthet og knapt på lysmengde (selv om den har 1000 lumen og gamle Nao har 500). På Nao kan man låse bryteren når den ligger i sekken, man kan ha batteripakken i lommen, den sitter bedre på hodet og om du synes den er for liten med lue på kan du bytte ut tauet på festet til ett lengre.

Reactive lightning er fantastisk bra, det gir lang batteritid og man blender ikke seg selv når man lyser på bakken, i sekken eller på kartet

Nitecore selvutlader også i stor grad, har uforutsigbar batteritid og er vanskelig å betjene med hansker og tykke votter. (Umulig med tykke votter!). Den er ikke noe bedre enn min gamle NitecoreNU30 som tok kvelden etter kort tid og hadde uforutsigbar batteritid, for meg blir Nitecore «kina-lykter» som jeg ikke stoler på. Men den er fin i kajakken, siden den er dønn solid bygget og helt vanntett. Må bare huske å lade den før hver tur, sånn at den ikke har funnet på å tappe batteriet siden sist bruk. Så er det en risiko for at den kan slå seg på i vestlommen og smelte hull i vesten….

Batteriindikatoren på Nitecore lykten er ikke særlig intuitiv heller, og lykten dør helt når den er tom etter en kort reservetid, mens Nao har reservelysmodus lenge.

Sig Man skrev (På 12.1.2022 den 21.48):


Jeg har tidligere brukt Petzl Nao og har vært kjempefornøyd med den, utenom at den blir for liten når jeg har på meg lue.

Du kan forlenge/bytte tauet på hodebåndet. Jeg har gamle Nao og forlengelseskabelen, men bruker så og si aldri kabelen. Kabelen er nok bra å ha om du skal gå mye i mørke i kulde.
 

Stort sett alle «bedre» lykter jeg har brukt kommer til kort sammenlignet med Nao. Men Nao har for lite lys til at toppturer på ski i mørket blir gøy (det går greit i nøden), så der har jeg en 5500 lumens hjelmlykt. Nye Nao har litt mer lys. Og til bruk i kajakk er den ikke vanntett nok.

Nao har ikke utskiftbart batteri, men når jeg bruker reactive lighting og retter lyset ned i bakken der jeg går og ikke opp i luften, holder det alltid mer enn en dag og kan lades via USB i soveposen om natten. Kommer helt sikkert an på hvor lenge du bruker den, og hvor sterk lysmodus du bruker.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 timer siden):

Har hatt Petzl Nao i mange år (gamle utgaven) og Nitecore HC65.

Petzl er helt overlegen når det gjelder batteritid, pålitelighet, vekt på lyktehodet og lysbilde. Nitecore vinner på vanntetthet og knapt på lysmengde (selv om den har 1000 lumen og gamle Nao har 500). På Nao kan man låse bryteren når den ligger i sekken, man kan ha batteripakken i lommen, den sitter bedre på hodet og om du synes den er for liten med lue på kan du bytte ut tauet på festet til ett lengre.

Reactive lightning er fantastisk bra, det gir lang batteritid og man blender ikke seg selv når man lyser på bakken, i sekken eller på kartet

Nitecore selvutlader også i stor grad, har uforutsigbar batteritid og er vanskelig å betjene med hansker og tykke votter. (Umulig med tykke votter!). Den er ikke noe bedre enn min gamle NitecoreNU30 som tok kvelden etter kort tid og hadde uforutsigbar batteritid, for meg blir Nitecore «kina-lykter» som jeg ikke stoler på. Men den er fin i kajakken, siden den er dønn solid bygget og helt vanntett. Må bare huske å lade den før hver tur, sånn at den ikke har funnet på å tappe batteriet siden sist bruk. Så er det en risiko for at den kan slå seg på i vestlommen og smelte hull i vesten….

Batteriindikatoren på Nitecore lykten er ikke særlig intuitiv heller, og lykten dør helt når den er tom etter en kort reservetid, mens Nao har reservelysmodus lenge.

Du kan forlenge/bytte tauet på hodebåndet. Jeg har gamle Nao og forlengelseskabelen, men bruker så og si aldri kabelen. Kabelen er nok bra å ha om du skal gå mye i mørke i kulde.
 

Stort sett alle «bedre» lykter jeg har brukt kommer til kort sammenlignet med Nao. Men Nao har for lite lys til at toppturer på ski i mørket blir gøy (det går greit i nøden), så der har jeg en 5500 lumens hjelmlykt. Nye Nao har litt mer lys. Og til bruk i kajakk er den ikke vanntett nok.

Nao har ikke utskiftbart batteri, men når jeg bruker reactive lighting og retter lyset ned i bakken der jeg går og ikke opp i luften, holder det alltid mer enn en dag og kan lades via USB i soveposen om natten. Kommer helt sikkert an på hvor lenge du bruker den, og hvor sterk lysmodus du 

Er HC65, med store knappen på siden, også vanskelig med votter? For å låse lykta er det vel bare å vri lokket til batterirommet en tørn. Da er kretsen brutt. På HC60 hvertfall. 

At lykta dør når det er tom betyr vel bare at det er regulert krets? 

500 og 1000 lumen oppfattes ikke nødvendigvis SÅ forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg har lært meg når det kommer til Hodelykter.... det enkle er alltid det beste. For mange lumen tapper batteriet i sjokkerende fart, og som taler over skriver.... det er ikke så ekstremt stor forskjell på 500 og 1000 lumen når du går ute i mørket. 

Personlig er min favoritt Petzl Actik

https://www.milrab.no/petzl-actik-350lm-hodelykt-gronn/cat-p/c/p1500085250?gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz773miIVyo2bTz_mJ6VN3E_Zhgb-KJ9TwwOBb0-H-NyiHbl9L-QMTaXEaAiwnEALw_wcB

 

Screenshot 2022-01-16 at 18.08.22.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen helt enig at NAO er ei kjempelykt, og batteritiden på den er utrolig bra. men utfordinga med å forlenge tauet, er at man ikke får forlenget ledningen som går mellom lykta og batteripakken, det gjør at hele oppsettet blir skjevt på hodet.. (dette er faktisk ett problem når man har orginaltauet helt ytterst).

@tshansen Noen ganger er det kjekt med mer enn 350 lumens, men det er ikke ofte. Viktigste med lyktene er at de har flere trinn, og spesielt på lavere lysstyrkene.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (3 timer siden):

@Marius Engelsen helt enig at NAO er ei kjempelykt, og batteritiden på den er utrolig bra. men utfordinga med å forlenge tauet, er at man ikke får forlenget ledningen som går mellom lykta og batteripakken, det gjør at hele oppsettet blir skjevt på hodet.. (dette er faktisk ett problem når man har orginaltauet helt ytterst).

 

 

Ok. Jeg har aldri hatt problemer med å få lykten til å passe. Selv med lue og hette på har jeg meget god margin. Trodde jeg fikk den utenpå hjelmen også 🤔

Men da har du sikkert større hode enn meg :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for AA-batterier, men jeg er veldig fornøyd med Armytek Wizard Pro-lykta mi til mitt bruk (det finnes mange varianter, men jeg har denne: https://www.armytek.com/flashlights/models/wizard/armytek-wizard-pro-magnet-usb-xhp50-warm/). Mitt bruk innebærer sjelden stor fart, så dette er kanskje ikke topptur-lykta for å kjøre ned i mørket på ski. Antakelig ikke for å trene langrenn i preparerte løyper heller (hvis jeg går på ski går jeg helst uten lykt, eventuelt bare svakt opplyst når nødvendig). For meg er det fire ting med denne lykta jeg liker godt: 1) varm-hvitt lys som 2) sprer seg godt ut i synsfeltet uten 3) for skarp kant mot mørket og 4) at lysstyrken kan justeres så lavt ned at jeg beholder nattesynet selv om jeg akkurat har nok lys til det jeg gjør. For meg er de svakeste lystrinnene mye viktigere enn de sterkeste (som brukes svært sjelden) og hvor sterkt lykta kan lyse (denne lyser mer enn godt nok til mitt bruk).

En ting jeg stort tar med ei stor neve grovsalt er lysstyrken (antall lumen) ei lykt sies å gi, både fordi det juges for mye  av produsent/selger og fordi lumenverdien alene ikke sier noe om hvor sterkt belyst området man ser på blir belyst. Det siste (lux) kommer helt an på hvordan det tilgjengelige lyset (lumen) spres.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

lumenverdien alene ikke sier noe om hvor sterkt belyst området man ser på blir belyst

Amen!

Jeg har ei gammel Lupine Piko Duo. Jeg tror max lumen er oppgitt til 900, eller muligens 1100. Ikke så imponerende tall på papiret, men lysbildet er helt fantastisk. På 40x100, sånn ca., foran meg er det så godt som dagslys. I tillegg så holderminimumsinnstillinga til det aller meste jeg trenger den til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (På 16.1.2022 den 18.08):

Det er en ting jeg har lært meg når det kommer til Hodelykter.... det enkle er alltid det beste. For mange lumen tapper batteriet i sjokkerende fart, og som taler over skriver.... det er ikke så ekstremt stor forskjell på 500 og 1000 lumen når du går ute i mørket. 

Personlig er min favoritt Petzl Actik

https://www.milrab.no/petzl-actik-350lm-hodelykt-gronn/cat-p/c/p1500085250?gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz773miIVyo2bTz_mJ6VN3E_Zhgb-KJ9TwwOBb0-H-NyiHbl9L-QMTaXEaAiwnEALw_wcB

 

Screenshot 2022-01-16 at 18.08.22.png

Der er vi nesten helt enige. Linken din er til basisvarianten Petzl Actik, men jeg har Petzl Actik CORE. Den er oppladbar og har 450 lumen på maks (to timer brenntid). Den har god batteritid på normal styrke og mulighet både for erstatningsbatteri og AAA-batterier. Den er ekstremt lett (75g) og gir godt nok lys for de aller, aller fleste aktiviteter. Den tåler også mye juling. Prismessig ligger den på 7-800 kroner, men er fullt mulig å få under 500 på salg. Lykta brukes til jogging, gåturer, teltturer, grottevandring, you name it, og har aldri svikta. Ei fantastisk hodelykt.

I tillegg har jeg en Olight H17R og en Silva Trail speed 4XT. Olighten brukes i praksis ikke, mens Silvaen brukes til langrenn og sykling. Det er ei fantastisk lykt med bra batteritid og MYE lys, og den huker av alle punkter på lista til trådstarter med unntak av AA-batterier. Kanskje verdt en titt?

Favoritten er likevel Petzl-lykta. Det ligger en del reviews på nettet fra folk som har brukt den. Jeg ville lest dem. 

Endret av Olamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olamann: jeg fikk returnert silva trail speed 5x pga feil på kontakten, og generell misnøye med lykta (strikken blir slapp i kulde, og ledningene stive), så ny silva blir det ikke med det første.. Men det ble en Lupine på salg hos fjellsport, riktignok ikke muligheter for AA batteripakke, men tikka av på alle andre punktene (ble noen lumens ekstra da..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (2 minutter siden):

@Olamann: jeg fikk returnert silva trail speed 5x pga feil på kontakten, og generell misnøye med lykta (strikken blir slapp i kulde, og ledningene stive), så ny silva blir det ikke med det første.. Men det ble en Lupine på salg hos fjellsport, riktignok ikke muligheter for AA batteripakke, men tikka av på alle andre punktene (ble noen lumens ekstra da..).

Jeg burde kanskje lest innlegget ditt litt nøyere :D

Jeg har heldigvis ikke opplevd samme problemer med Silva-lykta mi. 

Anbefalingen var uansett Petzl-lykta. Lupine har jeg hørt mye bra om, så det er sikkert et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
On 1/16/2022 at 6:08 PM, tshansen said:

Det er en ting jeg har lært meg når det kommer til Hodelykter.... det enkle er alltid det beste. For mange lumen tapper batteriet i sjokkerende fart, og som taler over skriver.... det er ikke så ekstremt stor forskjell på 500 og 1000 lumen når du går ute i mørket. 

Personlig er min favoritt Petzl Actik

https://www.milrab.no/petzl-actik-350lm-hodelykt-gronn/cat-p/c/p1500085250?gclid=Cj0KCQiAoY-PBhCNARIsABcz773miIVyo2bTz_mJ6VN3E_Zhgb-KJ9TwwOBb0-H-NyiHbl9L-QMTaXEaAiwnEALw_wcB

 

Screenshot 2022-01-16 at 18.08.22.png

 

Det at man har mange lumen betyr ikke at man skal bruke det hele tiden, jeg kjører stort sett min lykt på laveste setting.

 

Men det betyr på ingen som helst måte at det ikke er ekstremt nyttig å ha muligheten til å skru på maks belysning. Når man går et sted man ikke har vert før, eller man padler i kajakk/packraft send på kvelden så kan det være ekstremt nyttig å ha muligheten til å skru på maks styrke i noen få sekunder slik at man kan få godt overblikk over omgivelsene.

 

Et eksempel på det er en tur jeg hadde tidligere i år, da kom jeg et sted jeg ikke hadde vert før og da var jeg rett og slett ikke sikker på hvilken retning jeg burde gå i, så da kjørte jeg på med maks belysning og lyste opp hele dalen. Og et par hundre meter lenger nede, der kunne jeg skimte noen planker som gikk over elven.

 

Det hadde jeg ikke en nubbkjangs til å gjøre med en liten lykt som den du bruker, og da kunne jeg fint ha brukt en halvtime på å finne frem til der jeg skulle.

 

Et annet eksempel er når jeg padler i Packraft, jeg liker ofte å begynne turene kl. 3-4 om natten for å være på et bra fiskested når solen står opp. Da padler jeg gjerne en kilometer over åpent vann.

Da er det igjen svært nyttig å kunne skru på flombelysningen for å passe på at man holder riktig retning.

 

Det å kunne kjøre på med 1000+ lumen, ved behov, er gull verdt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Sig Man skrev (På 16.1.2022 den 19.04):

@Marius Engelsen helt enig at NAO er ei kjempelykt, og batteritiden på den er utrolig bra. men utfordinga med å forlenge tauet, er at man ikke får forlenget ledningen som går mellom lykta og batteripakken, det gjør at hele oppsettet blir skjevt på hodet.. (dette er faktisk ett problem når man har orginaltauet helt ytterst).

@tshansen Noen ganger er det kjekt med mer enn 350 lumens, men det er ikke ofte. Viktigste med lyktene er at de har flere trinn, og spesielt på lavere lysstyrkene.

 

 

Definitivt. Er lett å la seg lure av godt nok, for at man ikke vet bedre. Jeg ble veldig klar over dette når jeg kjøpte ny bil (hva har det med hodelykt å gjøre sier du) Jo, for der står det noen solide 1000m i grillen. Å når du smeller på langlysene med disse, er det helt sykt for en forskjell det er. Man tror gjerne ikke det er nødvendig før man har hatt det. 

Så I dag gikk jeg til innkjøp av en Moonlight Bright as a Day 2000 for å ha på hodet/hjelmen. Så får vi se om det ikke blir en 3000 eller 4000 på styret til sykkelen også etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (På 12.1.2022 den 21.48):

Så.. Hvilke lykt skal jeg kjøpe? den bør tilfredstille følgende krav:

- Stor nok til ett stort hode med lue på

-Oppladbar med USB i en eller annen form eller farge

- minimum 500 lumens, og ha god justering på de lavere lysstyrkene (har ikke behov for så mye mer enn 1000 lumens)

-kunne kjøpe til ekstra batteri

-kunne brukes med AA-batterier ved behov

-Kunne ha forlengerkabel til batteri, slik at man kan ha det på kropp

Og så orker jeg ikke å betale mye mer enn 2000kr for lykta,.. Noen forslag??

Jeg tror nok det skal godt gjøres å finne en lykt som oppfyller alle punktene på denne lista, særlig angående batteri og lading. Jeg vet ikke at noen lykter som har integrert USB-lading og mulighet for bruk av AA-batterier, annet enn at USB-ladinga sitter på selve battericella. Mulig at det finnes uten at jeg kjenner til det. Flere har gjort det på denne måten for å unngå at noen forsøker å lade opp ikke-oppladbare batterier, noe som ikke er helt heldig. Men det betyr igjen at du må ut med batteriet for å lade det, noe som kanskje ikke er ønskelig? Jeg vet heller ikke av hodelykter med disse mulighetene, og som har forlengerkabel til batteripakka. Jeg hadde nok droppa mulighet for AA-batteri først, og heller tatt med et ekstra oppladbart batteri. Eventuelt hatt en egen liten lykt som takler AA som «backuplykt». Jeg har en Sofirn HS05 som fyller det formålet for meg. Liten og lett nok til å være ekstra, og kan brukes med AA-batterier i nøden.

Ellers kan muligens Fenix HP30R V2.0 være et aternativ? Den oppfyller ikke alle punktene på lista (ikkea mulighet for AA-batteri, over budsjett på 2000 kr), men bruker 21700-batteri som man kan kjøpe ekstra av. Denne har oppgitt 3000 lumen som max, Har separat batteripakke (ser ut som forlengerkabel er inkludert) og kan brukes som powerbank. Dog går ikke lysstyrken lavere enn til 50 lumen, så 100, 200 osv. Fenix er vel også kjent for god kvalitet og pålitelighet. Koster dog i området 2500–3000 kr per i dag.

Fenix-HP30Rv2-Headlamp_900x.jpg?v=1649964301

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Måssåbjønn said:

Jeg tror nok det skal godt gjøres å finne en lykt som oppfyller alle punktene på denne lista, særlig angående batteri og lading. Jeg vet ikke at noen lykter som har integrert USB-lading og mulighet for bruk av AA-batterier, annet enn at USB-ladinga sitter på selve battericella. Mulig at det finnes uten at jeg kjenner til det. Flere har gjort det på denne måten for å unngå at noen forsøker å lade opp ikke-oppladbare batterier, noe som ikke er helt heldig. Men det betyr igjen at du må ut med batteriet for å lade det, noe som kanskje ikke er ønskelig? Jeg vet heller ikke av hodelykter med disse mulighetene, og som har forlengerkabel til batteripakka. Jeg hadde nok droppa mulighet for AA-batteri først, og heller tatt med et ekstra oppladbart batteri. Eventuelt hatt en egen liten lykt som takler AA som «backuplykt». Jeg har en Sofirn HS05 som fyller det formålet for meg. Liten og lett nok til å være ekstra, og kan brukes med AA-batterier i nøden.

Ellers kan muligens Fenix HP30R V2.0 være et aternativ? Den oppfyller ikke alle punktene på lista (ikkea mulighet for AA-batteri, over budsjett på 2000 kr), men bruker 21700-batteri som man kan kjøpe ekstra av. Denne har oppgitt 3000 lumen som max, Har separat batteripakke (ser ut som forlengerkabel er inkludert) og kan brukes som powerbank. Dog går ikke lysstyrken lavere enn til 50 lumen, så 100, 200 osv. Fenix er vel også kjent for god kvalitet og pålitelighet. Koster dog i området 2500–3000 kr per i dag.

Fenix-HP30Rv2-Headlamp_900x.jpg?v=1649964301

Sleng med en Nu25 eller lignende liten USB-C oppladbar sak med svakt nærlys. Ser dog ut som nåværende utgave av Nu25 ikke går lavere enn 6 lumen. Det er MER enn nok til rolig skigåing/campbruk. HC60 har 1 lumen som laveste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.