Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av skalljakke


Eirik TP

Anbefalte innlegg

Jeg må ha meg ny skalljakke som skal brukes hele året. Har sett på flere typer, men kjenner best til Norrønas modeller og kvalitet. Jakka må fungere vinterstid til turer med pulk osv.

Vurderer for øyeblikket følgende modeller og ønsker innspill på pros/cons og evt.alternative modeller.

1. Norrøna Trollveggen GT PRO

2. Norrøna GT PRO light

3. Bergans Senja

4. Bergans Letto

 

mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Olav Nilsen skrev (18 timer siden):

Siden du liker Norrøna (eller uansett egentlig), og vurderer Gore-Tex Pro, sjekk ut Whiteout Gore-Tex Pro Jacket. Du sparer et par tusen kroner. Whiteout er produsert av Norrøna, samme kvalitet, og selges kun på whiteout.com.

Takk for godt innspill! ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 timer siden):

Jeg valgte Trollveggen Pro Light framfor Trollveggen Pro.

Pro er veldig kraftig og stiv. Pro Light er fortsatt relativt stiv og kraftig, men veier mindre og pakkes bedre i en sekk.

Takk! Det var et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har de siste årene hatt kraftige jakker som Trollveggen pro fra Norrøna og Ladakh fra Rab. Veldig kjekk om vinteren når det er drittvær og vinden nærmer seg storm, men har i ettertid tenkt at jeg også skulle ha gått for en av de lettere variantene siden skalljakke stort sett er for klamt å gå i, og bare er med for sikkerhets skyld på de fleste av mine turer. Har også hatt en Rab firewall som er i sistnevnte kategori, og som har fungert omtrent like godt i de fleste situasjoner. 

Har gjort meg noen erfaringer med vanntetthet og slitestyrke, og ulike membraner. Uansett om jeg har kjøpt i øvre prissjikte eller rimeligere varianter, så er min erfaring at de stort sett ikke holder tett mer etter en 3 års bruk. Da særlig på utsatte steder som skuldre, men også hette har jeg opplevd at vannet trekker gjennom. Litt forskjell i klamhet opplever jeg mellom GTX pro og Pertex shield, men ikke all verden. Pit zipsene er uansett det viktigste. Etter å ha lest litt om metodene som produsentene benytter til å måle pusteevne, og hvor langt dette er unna forholdene man møter ute i felt, så har jeg sluttet å lese på specs og kjøper heller jakken som passer best og som oppleves mest funksjonell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik TP skrev (4 timer siden):

Jeg valgte til slutt å prøve Whiteout. Fikk jakka i dag og førsteinntrykket er meget godt. Blir interessant å teste den utover vinteren i ulik aktivitet.

Fikk en selv rett før jul, og er så fornøyd at jeg bare venter på at de skal få buksa på lager igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også whiteout jakka rett før jul. Den ser overraskende bra ut og jeg traff med bestillingen den uka det var 40 prosent av.  Sønnen bruker large og jakka i large er akkurat litt stor. Til meg som bruker xl er den akkurat passe trang. Lang i armene og ellers god passform. Skal kjøpe til yngstesønnen på fjorten om den komme på tilbud igjen. Eldstesønnen fikk arcteryx alpha sv til jul og det blir spennende å sammenligne etterhvert.

tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Spørsmål til @Eirik TP / @Olav Nilsen / @torese:

Hvordan er erfaringene med Whiteout så langt, og hvilken modell kjøpte dere - "The Gore Tex Pro Shell" eller "The Light Shell"? Har ventet lenge på å få en ny Arc'teryx Beta LT i retur etter en reklamasjon i fjor sommer (!), men etter gode 6 måneder out of stock og nå nylig kjipe farger i vårkolleksjonen, vurderer jeg å få pengene igjen og heller kjøpe en av Whiteout-jakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARAD skrev (3 timer siden):

Spørsmål til @Eirik TP / @Olav Nilsen / @torese:

Hvordan er erfaringene med Whiteout så langt, og hvilken modell kjøpte dere - "The Gore Tex Pro Shell" eller "The Light Shell"? Har ventet lenge på å få en ny Arc'teryx Beta LT i retur etter en reklamasjon i fjor sommer (!), men etter gode 6 måneder out of stock og nå nylig kjipe farger i vårkolleksjonen, vurderer jeg å få pengene igjen og heller kjøpe en av Whiteout-jakkene.

Kjøpte GT Pro. Jakken er meget bra. Betydelig kvalitetsfølelse. Funksjonell. Pen jakke. Knitrer noe, men slikt har aldri irritert meg - dog ingen jakke å ta med seg på jakt. Størrelsesmessig er den vel muligens litt mot den smale siden - den er ikke veldig mye mer romslig enn Revolution Race sin skalljakke (disse går for å være tighte), og smalere enn min Bergans Superlett - alle i str L. Men det kommer nok litt an på hvor vekta sitter - min sitter der sixpacken en gang var😅.

Men spørs om det blir noe lettere å få tak i Whiteout sin jakke enn Beta LT. De har vært tomme for en del farger/størrelser i alle fall en måned nå…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
ARAD skrev (På 4.2.2022 den 12.47):

Spørsmål til @Eirik TP / @Olav Nilsen / @torese:

Hvordan er erfaringene med Whiteout så langt, og hvilken modell kjøpte dere - "The Gore Tex Pro Shell" eller "The Light Shell"? Har ventet lenge på å få en ny Arc'teryx Beta LT i retur etter en reklamasjon i fjor sommer (!), men etter gode 6 måneder out of stock og nå nylig kjipe farger i vårkolleksjonen, vurderer jeg å få pengene igjen og heller kjøpe en av Whiteout-jakkene.

Det blei GT Pro på meg også. Fått testa den litt i vintervær nå og er meget godt fornøyd så langt. God kvalitetsfølesle, gode funksjoner/løsninger, romslig passform(har L, er 182cm, lang i ryggen med relativt slank kropsfasong, og kan fint bruke den over tjukk ullgenser eller tynn dunjakke) og lav vekt. Har riktignok ikke mye å sammenligne mot, men må si meg fornøyd til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders G skrev (13 minutter siden):

Vurderer Norrøna Trollveggen gore-tex Pro (brukt på Finn.no). Er det noen som har erfaring med den i fht vinterstid med pulk og skigåing?

 

Jeg har da gått for Whiteout GT Pro, men det er mye av det samme. Brukt den på pulktur og det fungerte helt nydelig. Ikke noe problem med fukt/svette, gode ventilasjonsmuligheter og virker solid med tanke på bruk av trekksele osv.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.