Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva koster en redning med helikopter i fjellet?


Myriameter

Anbefalte innlegg

En turkamerat falt på ski i går, og ble hentet med snøskuter av Røde Kors. Lårbensbrudd. Minnes derfor da jeg for snaut 40 år siden knakk foten i Børvasstindan. Ble hentet av et Sea King helikopter(tur retur Bodø over fjorden). Da kostet turen rundt 30.000,-.

Noen som vet hva dette ville koste i dag med en SAR Queen?( Om man regner pr. arbeidstime. En kar jeg kjenner jobber for Norsk Luftambulanse, og mener det der kommer på drøye 200.000,-. Men så har jo Forsvarets Redningstjeneste noen større doninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok ikke din kjenning fra NLA er veldig langt unna ballen når man regner med kostnadene til både heli og mannskap. AW101 er et vesentlig større og mer kostbart helikopter enn det Sea King var - og med imponerende kapasiteter. Anskaffelsen av de nye redningshelikoterene (16 stk) har en kostnadsramme på 14 milliarder.

For Røde Kors sin del er regnestykket "litt" annerledes da de må dekke innkjøp av utstyr selv og mannskapet ikke har lønn. De får refusjon fra staten for slike oppdrag, men det er ikke de store beløpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør du ikke.

Om jeg husker rett har det hendt et par ganger at vedkommende har fått faktura i posten i etterkant, men da er det svært spesielle tilfeller. Mener den ene gangen var noen som utløste en redningsaksjon med falsk nødmelding blant annet. Men da ender det ofte opp med en reaksjon fra politiet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/p6yMJR/skyhoey-pris-for-norsk-skandalehelikopter-vil-koste-260000-pr-flytim

 

Jeg ser at det nye redningshelikopteret koster 260.000 pr flytime. Det setter vel ting litt i perspektiv.

Det du ser er NH90, som er Kystvaktens nyeste helikopter. Luftforsvarets SAR maskin er AW101 Marlin (SAR Queen på norsk). 
På ingen måter samme helikopter.

Det er nok heller Luftforsvarets AW101 som henter deg i fjellet, ikke kystvakten med NH90…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke svaret, men lurer på relevansen. SAR i Norge koster ingenting for de(n) forulykkede. Om en lurer på hva en flytime koster er det en ting, men så er det et vesentlig større apparat rundt dette. Redningssentraler, politi, AMK, lufttrafikktjenesten, etc

Endret av Prebb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på en gjennomsnittsredning kan man jo regne ut ved å summere alle utgifter til helikopter, mannskap, trening etc, og dele på antall redninger. Da tipper jeg at du får et ganske høyt tall. Sikkert større enn det som er diskutert over. Denne kostnaden blir særlig stor i Norge, fordi vi har en spredd befolkning, og en lang kyst, som gjør vi må ha mange baser. Dette gjør igjen at antall redninger per helikopter blir lavere enn et redningshelikopter i et lite og kompakt land.

Ekstrakostnaden ved en ekstra redning er derimot ganske lav. Når helikopteret står der, piloten, navigatøren, redningsmannen og bakkemannskapet allerede er på jobb, så koster det svært lite å svippe en tur opp på fjellet og hente en stakkar som har tabbet seg ut. Så lenge de ikke har andre samtidige oppdrag, kan man til og med argumenter for at denne kostnaden er null, fordi helikopteret må fly, og mannskapet må trenes.

Jeg tenker derfor at man skal ha lav terskel for å ringe etter hjelp, så får heller hovedredningssentralen avgjøre om du fortjener helikopter eller ikke.

Jeg har selv vært med å få hjelp av luftambulanse i Rondane, da en som gikk foran oss skled og slo hodet. Det viste seg egentlig allerede før helikopteret var landet at hodeskaden var mindre alvorlig enn fryktet, men det var ingen sure miner fra helikoptermanskapet. Piloten tok seg tid til å ta bilder av helikopteret, tydelig fornøyd med sin egen landing.

(Selv fikk jeg bårebæring, snøscooter og ambulanse da jeg brakk lårbeinet i 1999, men så var det bare 500 m til vei. Anbefaler helikopter om det står på menyen.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (1 time siden):

Jeg tenker derfor at man skal ha lav terskel for å ringe etter hjelp, så får heller hovedredningssentralen avgjøre om du fortjener helikopter eller ikke.

Jeg er helt enig med deg. I tillegg er det jo sånn at om du skulle omkomme, så må de jo hente deg ut da også. Prisen blir vel ofte omtrent den samme tenker jeg.

Og hvis man har kontakt pr telefon (altså ikke enveiskommunikasjon som nødpeilesender eller lignende), så kan man jo også tilpasse redningsaksjonen etter forholdene. Er situasjonen slik at en snøskuter er greit nok, ja å er det denne man sender. Haster det er det helikopter man sender.

Man har jo også funnet ut at det samfunnsøkonomisk lønner seg å bruke relativt store kostnader på å berge mennesker i live. Det er derfor de sender helikopter hvis du trenger øyeblikkelig hjelp ved hjertestans eller lignende. Så ring hvis du er i tvil. Det sitter profesjonelle folk i andre enden og avgjør hvilken assistanse som er riktig å iverksette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 13.1.2022 den 13.40):

I tillegg er det jo sånn at om du skulle omkomme, så må de jo hente deg ut da også. Prisen blir vel ofte omtrent den samme tenker jeg.

Hvis du omkommer fordi du ikke meldte fra og ba om hjelp, så blir det vel fort bra mye dyrere, mer ressurser på å lete deg opp. Så det er et godt poeng. Lav terskel for å ringe er vel også ofte budskapet fra redningstjenesten, de foretrekker vel å komme inn før det er fullstendig kritisk, eller rett og slett for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjerne spekulere i hva en slik redningsaksjon ville kostet... men la det aldri være tvil om at en redning er gratis for den forulykka eller pasienten. Uansett hvor dumt eller idiotisk det måtte være som er utløsende faktor. 

Man kan godt forandre overskriften i denne posten så det ikke er noe tvil for folk som måtte google dette i framtiden! 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Blir vel vanskelig å regne på hva det egentlig koster. For hvis de ikke redder noen så regner jeg med at de bruker timene de sikkert uansett skal ha til trening. Så lønna, drivstoffet, og vedlikeholdsutgiftene vil uansett gå med om det er trening eller en reell aksjon. Og dermed blir vel "prisen" for hver reelle aksjon høyere desto færre de har av dem (for treningsprisen må også bakes inn)

Har vært med på en redningsaksjon med SeaKing før. Og da var det for en ganske lite alvorlig skade. Var på en topptur hvor starten var å hoppe ned fra en snøskavl, og en i følget fikk staven presset oppi brystet og bristet noen ribbein. Han klarte ikke å stå videre nedover på ski så vi ringte 113. De sendte først 2 snøskutere, men det var for bratt så de kom seg ikke opp. Så sendte de SeaKing'en og flydde han likeså godt helt til sykehuset mens de først hadde han i lufta. Han var på jobben dagen etterpå så selve skaden var ikke noe veldig alvorlig (men vondt selvsagt).

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2022 at 11:03 PM, Ulyden said:

Nei, det gjør du ikke.

Om jeg husker rett har det hendt et par ganger at vedkommende har fått faktura i posten i etterkant, men da er det svært spesielle tilfeller. Mener den ene gangen var noen som utløste en redningsaksjon med falsk nødmelding blant annet. Men da ender det ofte opp med en reaksjon fra politiet i tillegg.

Så lenge det er en reell fare slipper du å betale. Feks hjerte eller benbrudd langt unna veier.

 

Falske meldinger eller helt unødvendige som feks en fiskekrok som sitter fast i en finger eller et lite skrubbsår risikerer straff hvor man sitter igjen med regningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.