Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær på vintertur når man svetter mye


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid svettet mye ved aktivitet, hjelper ikke at jeg nå er mer utrent og tyngre enn før heller. Det siste der jobbes med. Men jeg trenger tips til bekledning på vinterturer. Jeg skal gå en del jaktprøver er planen. Da er det tidvis mye aktivitet, men enda mer rolig gåing, ståing og venting. Jeg fryser fort, men blir like fort varm og gjennomsvett. Noen tips?

Til vanlige turer der jeg er i bevegelse hele tiden pleier jeg å ha en ulltrøye eller netting + Fjellreven Keb om det ikke regner, ellers skalljakke (med skalljakke opplever jeg å bli gjennomvåt av min svette uansett hvor godt den holder ute regnet). Er det pause kan jeg hive på meg ullgenser. Problemet på disse jaktprøvene er at det blir mye av og på med genser om man skal kle på/av seg for hver gang man stopper opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på typiske belay jakker. Dette er isolerende jakker i dun eller syntet som er tiltenkt brukt over de andre lagene når mann går fra å være veldig aktiv til stillestående. Den opprinnelige målgruppen var klatrere, da det er upraktisk å bytte mellomlag når du står midt i en fjellvegg og skal bytte fra å lede til å sikre.

Fordelen med disse framfor en del andre er at de (ofte) har romslig snitt for å gå utenpå andre lag (også skalljakken) og er laget får å tåle litt mer vær og vind da det i praksis blir det ytterste laget.

Til jakt(prøver) ville jeg valgt noe med syntetisk fyllmateriale og vanntett ytterstoff. Og ikke alt for tykk/stor, så den fyller hele sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme og du har jo fått gode tips her.

På vinterturer prøver jeg å kle meg slik at jeg fryser når jeg starter aktiviteten og går meg varm. Ha jakken åpen og åpne lufting under armene. Største problemet er ryggtavla om man har sekk. Det er nesten umulig å holde tørr og da er det utrolig godt å ha med en ekstra ullundereskjorte. Det gjør underverker å bytte til tørt i kulda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt det samme her, men vekten er nede på ett bra nivå nå. Det hjelper jo litt, men alle klærne er fortsatt våte på tur.

3 ting hjelper:

1: Jeg kler med slik at jeg må gå for å holde varmen. Av og på med lue og opp og igjen med glidelåsen på jakken og buksen for å regulere temperatur under marsj.

2: Syntetisk varmejakke og tykk lue til pauser (Eks. Arcteryx Atom AR eller Houdini Dunfri). Dun blir bare vått, men er godt som campjakke.

3: En vindsekk som virker i pauser hjelper MYE! Eks: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (54 minutter siden):

En vindsekk som virker i pauser hjelper MYE! Eks:

Har du erfaring med Helsport sin vindsekk?

Jeg liker å gå lange skiturer på vinteren, og da er det greit å få seg en skikkelig pause med mat og drikke sånn omtrent midtveis, men det har en tendens til å bli en kort affære med mye frysing. I motsetning til TS så har jeg god tid og kan knote litt med klær o.l.

Går med lett sekk og pleier å bytte til en lett dunjakke når jeg stopper, men har i det siste begynt å tenke på å skaffe med en lett foret Fjellduk. Har en Thermo extreme fra tiden i kongens klær, men den er alt for stor og tung. 
Uansett snublet jeg i dag over en ubrukt Helsport Vindsekk i utstyrsboden (som må ha ligget der latterlig lenge). 
Ingen skal vel påstå at den fremstår som ett ergonomisk oppholdssted, men den klokker inn med 530 gram på kjøkkenvekta. Langt fra amazing, men omtrent 1000 gram lettere enn Fjellduken hunter, som jeg vurderte. Og omtrent 3000,- billigere etter som jeg har den fra før.

Dvs. at vindsekken, dunjakka og ett par syntetiske isolasjonsbukser til sammen veier mindre enn den aktuelle Fjellduken. Sitte-/liggeunderlag er med uansett. Kanskje supplere med noen lette dunsokker å ha som pausesko. Neppe den optimale løsningen mann hadde landet på med blanke ark å full bankkonto, men bare å skrive dette gjorde at jeg ble skikkelig ivrig på å teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (48 minutter siden):

Har du erfaring med Helsport sin vindsekk?

Jeg liker å gå lange skiturer på vinteren, og da er det greit å få seg en skikkelig pause med mat og drikke sånn omtrent midtveis, men det har en tendens til å bli en kort affære med mye frysing. I motsetning til TS så har jeg god tid og kan knote litt med klær o.l.

Går med lett sekk og pleier å bytte til en lett dunjakke når jeg stopper, men har i det siste begynt å tenke på å skaffe med en lett foret Fjellduk. Har en Thermo extreme fra tiden i kongens klær, men den er alt for stor og tung. 
Uansett snublet jeg i dag over en ubrukt Helsport Vindsekk i utstyrsboden (som må ha ligget der latterlig lenge). 
Ingen skal vel påstå at den fremstår som ett ergonomisk oppholdssted, men den klokker inn med 530 gram på kjøkkenvekta. Langt fra amazing, men omtrent 1000 gram lettere enn Fjellduken hunter, som jeg vurderte. Og omtrent 3000,- billigere etter som jeg har den fra før.

Dvs. at vindsekken, dunjakka og ett par syntetiske isolasjonsbukser til sammen veier mindre enn den aktuelle Fjellduken. Sitte-/liggeunderlag er med uansett. Kanskje supplere med noen lette dunsokker å ha som pausesko. Neppe den optimale løsningen mann hadde landet på med blanke ark å full bankkonto, men bare å skrive dette gjorde at jeg ble skikkelig ivrig på å teste ut.

Tenker du på den helsport vindsekken som har armer og hette?

En kompis har brukt den, og den fungerer også bra sånn jeg kan huske.

Er man veldig våt/svett, og skal ta på dunjakken i pausene, kan man ta på seg vindsekken før jakken for å holde dunet tørt :) 

På bena bruker jeg ikke dunsokker når jeg skal vintertelte. Raggsokker eller luffer er laget av ull og tåler mye mer fukt enn dun. Det blir jo litt klamt på bena, men man finner helt sikkert mange som er fornøyd med dunsokker også :)

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

awesomevicc skrev (8 timer siden):

Jeg har alltid svettet mye ved aktivitet, hjelper ikke at jeg nå er mer utrent og tyngre enn før heller. Det siste der jobbes med. Men jeg trenger tips til bekledning på vinterturer. Jeg skal gå en del jaktprøver er planen. Da er det tidvis mye aktivitet, men enda mer rolig gåing, ståing og venting. Jeg fryser fort, men blir like fort varm og gjennomsvett. Noen tips?

Til vanlige turer der jeg er i bevegelse hele tiden pleier jeg å ha en ulltrøye eller netting + Fjellreven Keb om det ikke regner, ellers skalljakke (med skalljakke opplever jeg å bli gjennomvåt av min svette uansett hvor godt den holder ute regnet). Er det pause kan jeg hive på meg ullgenser. Problemet på disse jaktprøvene er at det blir mye av og på med genser om man skal kle på/av seg for hver gang man stopper opp litt. 

Er vanskelig å kle seg greit når man har "alle" aktivitetsnivåer, så man må akseptere at det blir en del opp og ned med glidelåser, av på på med luer og akseptere å fryse litt mens man går seg varm. for "middels" aktivitet så vil jeg slå ett slag for varmevest, gjerne en relativt tynn syntetisk. Denne tar man utenpå skallbekledningen, og når man åpner glidelåsen så varmer den minimalt, samt at den er veldig rask å ta av/på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen

Er denne vindsekken jeg har, dog er min gamle ca. 100 gram tyngre enn det som er oppgitt her.

Jeg har heller aldri brukt dunsokker før, men siden alt dette skal i en liten dagstursekk, tenkte jeg det kunne være en måte å begrense vekt og volum samtidig som jeg kan gi føttene en liten pause fra klamme skisko uten å bli alt for kald. Går ikke over styr for å skaffe, men verdt å prøve om jeg kommer over noen passelig lette til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (11 minutter siden):

@Marius Engelsen

Er denne vindsekken jeg har, dog er min gamle ca. 100 gram tyngre enn det som er oppgitt her.

Jeg har heller aldri brukt dunsokker før, men siden alt dette skal i en liten dagstursekk, tenkte jeg det kunne være en måte å begrense vekt og volum samtidig som jeg kan gi føttene en liten pause fra klamme skisko uten å bli alt for kald. Går ikke over styr for å skaffe, men verdt å prøve om jeg kommer over noen passelig lette til en grei pris.

Alle vindsekker fungerer til formålet, også den du viser til. Jeg brukte en Exped før.  Noen er mer praktisk enn andre, noen er store nok til å sitte inni sammen med sekken mens det ikke er mulig i andre utgaver.

Uansett, det hjelper veldig godt i pauser, spesielt om du er fuktig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det skje uten å ta av sekken, så er jo eneste mulighet en å bruke en duk/pose/poncho, eller noe slik. Å kle seg så en både holder tempen nede når en går og varmen oppe når en står, er nesten umulig.

Det nærmeste jeg kommer er en løsning jeg brukte i militæret. Tynn ulltrøye innerst. Netting utenpå der. I militæret brukte jeg den utdelt helsetrøya, som var i bomull den gangen. Det funker sikkert bedre med syntet, eller ull. Også ei litt tykkere ulltrøye utapå der igjen. Det både transportert og isolerte forbausende bra. Men svett, det ble en jo.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Du har fått mange gode tips her. Jeg forstår problemstillingen din på jaktprøver. Deltar selv på jaktprøver på vinteren. Kan fort bli varmt om man kler seg på overkroppen etter det roligste tempoet og så må man speede opp, eller at det kommer en lang motbakke med mye snø. På jaktprøver kler meg meg som om jeg skal jakte eller trene alene, men jeg kler ekstra på meg på bena, enten med en salopette med  eventuelt en forsterkningsknikkers under, eller en tynn forsterkningsbukse (boblebukse) over den ordinære buksa. Da er det relativt lett å kle av og på seg om det skulle bli behov for det. Jeg kan også bruke boble/dunvest. Slipptiden er ofte 15 min med en god 10 min mellom hvert slipp. Jeg har ikke fått duk/poncho til å fungere under bevegelse på prøver.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils-Are skrev (På 29.1.2022 den 20.34):

Hei!

Du har fått mange gode tips her. Jeg forstår problemstillingen din på jaktprøver. Deltar selv på jaktprøver på vinteren. Kan fort bli varmt om man kler seg på overkroppen etter det roligste tempoet og så må man speede opp, eller at det kommer en lang motbakke med mye snø. På jaktprøver kler meg meg som om jeg skal jakte eller trene alene, men jeg kler ekstra på meg på bena, enten med en salopette med  eventuelt en forsterkningsknikkers under, eller en tynn forsterkningsbukse (boblebukse) over den ordinære buksa. Da er det relativt lett å kle av og på seg om det skulle bli behov for det. Jeg kan også bruke boble/dunvest. Slipptiden er ofte 15 min med en god 10 min mellom hvert slipp. Jeg har ikke fått duk/poncho til å fungere under bevegelse på prøver.

Takk for svar! Har tenkt litt mer på dette, og tenker at om jeg kan holde et jevnt tempo utenom slipp, så rekker jeg som regel å kle av meg før mitt slipp og kle på meg etter mitt slipp. Må uansett kle av og på pointeren... Jeg svetter lite på bena, så er overkroppen som er mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awesomevicc skrev (15 minutter siden):

Takk for svar! Har tenkt litt mer på dette, og tenker at om jeg kan holde et jevnt tempo utenom slipp, så rekker jeg som regel å kle av meg før mitt slipp og kle på meg etter mitt slipp. Må uansett kle av og på pointeren... Jeg svetter lite på bena, så er overkroppen som er mitt problem.

På føttene har du store knokler og lite fett. Dvs. At du har mye bein som ikke er godt isolert. Da er det en teori om at kroppen produserer mere varme for å holde disse store leddene og knoklene varme. Om du har på samme mengde isolasjon på føttene som på overkroppen kan man da altså ha mindre på overkropp og fortsatt være likevarm. 

Jeg har prøvd teorien litt i vinter. Og det virker som om det er en viss sannhet å spore. Jeg svetter fort ved aktivitet, og fryser ganske fort når jeg er inaktiv. Opplevde at med å kle på meg mer på føttene gjorde at jeg kunne gå med tynnere ullskjorte og svettet mindre, samt at jeg heller ikke har behov for å ta på meg ekstra på overkroppen ved pauser. 

 

Anbefaler dog ull netting innerste lag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme problem som deg, og har forsket litt på hva som fungerer best for meg. Jeg tror viktig input til andre her er hva man mener med svetting. Noen blir litt klamme under armene når de "svetter", men selv blir jeg kliss gjennomvåt hvis aktivitetsnivået blir høyt nok. Vi snakker store mengder. Dette med å "ikke gå seg svett" har jeg gitt opp, da kommer jeg i praksis ingen steder. 

Over til bekledning: har funnet to ting som funker for meg på vinteren. Det første er aclima woolnet, med en fleece utapå som ytterste lag. Varierer mellom woolnet trøye og t-skjorte litt etter aktivitetsnivå, og forskjellige tykkelser fleece etter utetemperatur. Her er trikset å være såpass varm på overkroppen at det som fleecen trekker til seg av fuktighet går ut og fordamper. Litt motsatt av hva andre foreslår med å kle seg lett for å ikke bli for varm. Hvis jeg kler meg lett så blir jeg fortsatt så svett at jeg blir våt og til slutt kald, derfor funker det bedre for meg å være litt varm, og mindre svett pga fordamping. 

På typisk jakt eller aktiviteter hvor tempoet varierer mer bruker jeg brynje arctic trøye, med Bergans Microlight vindjakke utapå. Dette funker for et stort temperaturspenn for meg. Også har jeg Arc'teryx atom Lt som jeg drar utapå hvis jeg blir stående eller sittende i litt lengre tid. Atom jakka håndterer fuktighet bra, og puster godt så jeg kan gå med den på for å gå den tørr.

På beina bruker jeg utelukkende aclima woolnet longs og stort sett en tynn softshell bukse fra Stormberg. 

Håper dette gir deg noen tips til litt alternative måter å kle seg på, fra noen med samme "problem". 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også typen som fort blir VARM ved aktivitet. Det er helt uaktuelt å gå med ytterjakke eller anorakk på med mindre det regner, snør eller blåser veldig mye.

Siden i fjor høst har jeg gått mye med Tamok-ullskjorta fra Norrøna, og har funnet ut at denne fungerer veldig bra som et "light" ytterlag, selv om det er ment som et teknisk mellomlag. Den puster bra, er ikke for tykk og holder også mindre vindtrekk ute pga tettheten på ulla (i forhold til tykke ullgensere hvor man gjerne kjenner det blåser rett igjennom). Og det at det er ull gjør selvfølgelig at OM den blir litt klam pga. svette, så holder den deg varm likevel og det setter seg ikke noe lukt - I tillegg så tørker den på 1-2-3.

Litt avhengig av temperaturen ute så veksler jeg på med å gå med ull-mix tskjorte eller ullundertøy med full armlengde og høy hals under skjorta.

N.B: IKKE til forveksling med flannel-skjorta fra Norrøna. Den er laget i bomull og fungerer _absolutt_ ikke til samme formål (jeg har prøvd).

Endret av sneakyowl
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (1 time siden):

På føttene har du store knokler og lite fett.

Dette gjelder ikke mine ben 🤣 Neida, men dette skal jeg teste ut! For har virkelig aldri prioritert å kle bena. 

Jorgenms skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat samme problem som deg, og har forsket litt på hva som fungerer best for meg. Jeg tror viktig input til andre her er hva man mener med svetting. Noen blir litt klamme under armene når de "svetter", men selv blir jeg kliss gjennomvåt hvis aktivitetsnivået blir høyt nok. Vi snakker store mengder. Dette med å "ikke gå seg svett" har jeg gitt opp, da kommer jeg i praksis ingen steder. 

Over til bekledning: har funnet to ting som funker for meg på vinteren. Det første er aclima woolnet, med en fleece utapå som ytterste lag. Varierer mellom woolnet trøye og t-skjorte litt etter aktivitetsnivå, og forskjellige tykkelser fleece etter utetemperatur. Her er trikset å være såpass varm på overkroppen at det som fleecen trekker til seg av fuktighet går ut og fordamper. Litt motsatt av hva andre foreslår med å kle seg lett for å ikke bli for varm. Hvis jeg kler meg lett så blir jeg fortsatt så svett at jeg blir våt og til slutt kald, derfor funker det bedre for meg å være litt varm, og mindre svett pga fordamping. 

På typisk jakt eller aktiviteter hvor tempoet varierer mer bruker jeg brynje arctic trøye, med Bergans Microlight vindjakke utapå. Dette funker for et stort temperaturspenn for meg. Også har jeg Arc'teryx atom Lt som jeg drar utapå hvis jeg blir stående eller sittende i litt lengre tid. Atom jakka håndterer fuktighet bra, og puster godt så jeg kan gå med den på for å gå den tørr.

På beina bruker jeg utelukkende aclima woolnet longs og stort sett en tynn softshell bukse fra Stormberg. 

Håper dette gir deg noen tips til litt alternative måter å kle seg på, fra noen med samme "problem". 

 

Takk skal du ha! Det med å ikke gå seg svett har ikke fungert her heller, da kommer jeg jo ingen vei! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slikt foretrekker jeg et lag med synt innerst når jeg er i aktivitet og skal ha noen pasuer. Ull varmer når det er fiktig men klissvått inntil huden varmer det ikke spesielt bra. Da liker jeg bedre å ha synt innerst som sender fukt utover og tørker mye raskere så man slipper det våte inntil huden. 
En vanlig trøye superundertøy eller gjerne netting i synt. 
Har en Brynje trøye om er konstruert med synt netting innerst og ull ytterst. Merker at det ikke blir like kaldt da ved pauser som om jeg har en ren ulltrøye ala Devold Expedition.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (2 timer siden):

På føttene har du store knokler og lite fett. Dvs. At du har mye bein som ikke er godt isolert. Da er det en teori om at kroppen produserer mere varme for å holde disse store leddene og knoklene varme. Om du har på samme mengde isolasjon på føttene som på overkroppen kan man da altså ha mindre på overkropp og fortsatt være likevarm. 

Jeg har prøvd teorien litt i vinter. Og det virker som om det er en viss sannhet å spore. Jeg svetter fort ved aktivitet, og fryser ganske fort når jeg er inaktiv. Opplevde at med å kle på meg mer på føttene gjorde at jeg kunne gå med tynnere ullskjorte og svettet mindre, samt at jeg heller ikke har behov for å ta på meg ekstra på overkroppen ved pauser. 

 

Anbefaler dog ull netting innerste lag. 

Jeg har samme erfaring som det du har. Det er jo nesten ikke svette mellom lysken og selve foten. Mer klær der gir mer varme generelt uten at man blir så veldig mye mer våt andre plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som funker for mange her. Jeg har blitt blodfan av den nettingtrøya til Brynje med ull på armene. Arctic Combat. Ofte holder det med en ullvest til kroppen.

Ved nok vind blir det et ytterlag i tillegg; ingen harde regler her, men jeg kjører Microlight når det er varmere, Goretex ved mer nedbør, og bomullsannorak ved litt kaldene/ mindre nedbær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 31.1.2022 den 10.48):

Til slikt foretrekker jeg et lag med synt innerst når jeg er i aktivitet og skal ha noen pasuer. Ull varmer når det er fiktig men klissvått inntil huden varmer det ikke spesielt bra. Da liker jeg bedre å ha synt innerst som sender fukt utover og tørker mye raskere så man slipper det våte inntil huden. 
En vanlig trøye superundertøy eller gjerne netting i synt. 
Har en Brynje trøye om er konstruert med synt netting innerst og ull ytterst. Merker at det ikke blir like kaldt da ved pauser som om jeg har en ren ulltrøye ala Devold Expedition.

 

Jeg har samme trøya som deg, tror jeg. Brynje Arctic eller noe sånt. Innerste syntetlag frakter fukt utover til ulla, slik at overkroppen føles tørrere. Super om vinteren og på høstjakta. Er det veldig kaldt kan jeg ha en fleece utenpå, noe som bidrar til ytterligere transport av fukt bort fra kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I løpet av vinteren/våren har jeg hatt 5 dager på jaktprøve og en håndfull treningsturer som går i samme tempo. Det kommer en jaktprøve til helga også. Jeg har kledd meg relativt likt alle dagene og det har egentlig funket utmerket. Temperatur på morgenen var nede i 15minus den ene dagen, ellers har det vært noen minusgrader, og noen dager godt over null i solen. 
- Ullstilongs(varierte mellom en litt "tykk" fra Kari Traa og en tynn fra Norrøna etter hvor kaldt det var meldt)
- Skibukse i litt tykk soft shell
- BH i ull med tynne stropper over ryggen
- Ulltrøye
- Fjellreven Keb jakke
- Ullvang ullgenser som pausegenser, men som ofte ble tatt på mot slutten av dagen når energien ebbet ut og sola gikk. Denne startet jeg også dagen med når gradestokken viste 15 kalde. 

Jeg har ikke vært for svett, ei heller veldig kald. De to beste grepene tror jeg har vært å kle meg varmt på underdelen og ha BH i ull som hadde tynne stropper over ryggen, der mesteparten av fuktigheten befant seg. 

Takk for tips dere som har bidratt :D 

IMG_2541.thumb.jpg.061f7aaefeed0e50be3fa7511e99dce1.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har samme problem, fort varm, svetter som en gris, og fryser like fort. De siste årene har jeg funnet min mirakelkur. Rett og slett ull. Tynne ullstrømper, tykke ullstrømer og M77 på beina. Det eneste, sandaler inkludert, som gjør at jeg er relativt tørr på beina.

Ullnetting, ullfrotte-longs og Klattermusen Gere nederst. Svetten fordamper raskt, holder varmen fra 0 til -20. Ved kaldere forhold legger jeg på enda en ull-longs.

På overkroppen er der magien skjer. Ullnetting, ulltskjorte(tykk frotte fra woolpower), brynje arctic, og så fjellreven ullskjorte for 5 til -5 og den tykkeste ullgenseren fra ullvang(den i norsk saueull, enorme i størrelsen) fra -5 og ned. Sekk eller ei, hardt arbeid eller stillestående, alt er like tørt og behagelig. Lue, hals og votter i ullfrotte brukes til å finjustere temperaturen. Har brukt utallige tusenlapper på alt mulig teknisk og fancy, ingenting har vært i nærheten av den kombinasjonen jeg bruker nå. I tillegg tåler dette gnister, greiner og alt annet naturen kaster på deg høst og vinter, med unntak av 0-føre og sterk nedbør. Dunjakke og jervenduk ligger i sekken som en sikkerhet, ubrukt nå i 2 år. 

 

Ps, som et stalltips ville jeg tatt med et lite liggeunderlag du kan stå på når du står i ro, mye av varmen forsvinner der. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.