Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes fellelås


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Fellelåsen på gutten sine Mountain Race Jr ski løsnet i går. Skiene er forholdsvis lite brukt og kjøpt i 2020. Har akkurat skrev reklamasjon til XXL - spent på oppfølgingen.

IMG_0635.jpeg

Når jeg ser på Åsnes Cecilie skog skiene eller mine gamle Rago så har det skjedd en utvikling, men som vanlig er jeg usikker på om utviklingen går til noe bedre. Mine Rago er fra før 2006 eller noe slikt, men ingen av de har det vært noen problemer med, men på Skog skiene er logo falt av og det tror jeg også har skjedd med mine Ingstad. 

uansett verdt å følge med på dette.IMG_0636.jpeg

Skog skiene

IMG_0637.jpeg

Rago

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant.

Reduksjon i kost (redusert material og forenklet produksjon) og estetikk er vel det som ofte tar presedens i forbedringsprosesser, selv om det kanskje selges som en forbedring fra forgjengerne.

Synd for oss som har utstyr lenge (litt selvmotsigende all den tid det kanskje var bedre kvalitet tidligere) eller bruker det hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (38 minutter siden):

Synd for oss som har utstyr lenge (litt selvmotsigende all den tid det kanskje var bedre kvalitet tidligere) eller bruker det hardt.

Sant. De skiene mine fra tidlige tider har fått juling, og de holder seg godt.
jeg glemte egentlig å høre om fellelåsene på de nye modellene er slik som på det øverste bildet - eller er det bare juniormodellene som er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjedelig oppfølging av denne saken. XXL har destruert skia, uten at jeg fikk beskjed om det, og jeg har fått refundert pengene til Klarna. (som ikke betaler ut pengene uten at jeg søker om det, men det er en annen sak.)

Skiene er utsolgte i den lengden vi skal ha og om jeg får tak i de blir prisen veldig mye høyere. Mulig det hadde vært bedre å hørt med Åsnes og fått tilsendt et repsett av noe slag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppstykkene har ingen betydning for feste av fellene, de er bare til pynt. Selve låsemekanismen er det som er inni skiene.

Litt pussig at skiene ble destruert. Jeg hadde svikt i fellelåsen på et par Ingstad for noen år siden. Riktignok ble det hevdet "brukerfeil" og dermed ikke garanti, men de tilbød å reparere dem gratis. Det gikk litt tid, og de rotet riktignok bort delene de hadde fått.. Da sendte jeg bare en epost til Skigutane på Voss (så dette må ha vært før Active Brands), så fikk jeg nye deler i posten. Det var bare å smøre lim i hullet, passe på at jeg satte låsen riktig vei, og at underdelen ble plant med sålen. Det som stakk opp på oversiden av skiene slipte jeg av. Det funket fint, helt til stålkantene knakk, men da fikk jeg nye ski.

Strengt tatt burde delene finnes enda "ett eller annet sted i systemet", for selv de med overvekt av tommeltotter greier å lime fast en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (3 minutter siden):

Toppstykkene har ingen betydning for feste av fellene, de er bare til pynt. Selve låsemekanismen er det som er inni skiene.

Ja, det var det inni skia som var borte her. Men legg merke til at på "gamle" fellelås er toppstykket i en enhet og festet med en skru. Tviler på at denne skruen har noe feste i mot de sporene under, men trodde kanskje det hadde en låsefunksjon der? 

De sporene har jo vært kjent for å være trange når de er nye og det var de også på disse skiene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg reparerte hadde toppstykke til å skru fast, men det var limt og ikke skrudd.

Jeg fikk flere nye deler, de var i hvit hardplast. Her er blidet av delene og konvolutten de kom i. Siden mot teksten på komvolutten må være under skien og rett vei. Det er ikke feste for noe som helst på oversiden (jeg slipte av for å få det plant med toppsheet).

20220201_205635.thumb.jpg.570551215b565223a12bfcd356bbf8b0.jpg

@Terkahar en tråd om ettermontering av fellefeste, kanskje han kan opplyse om hvor delene kom fra?

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har fortsatt ikke "modda" toppturskiene mine (men har vurdert det lenge), mens en kamerat har for noen år siden modda SkiTrab skiene sine med feste for åsnes kortfell og er strålende fornøyd med det.

Jeg har dog fiksa fellefester på et par Cecilie Skog ski for et par år siden. Åsnes ble kontaktet og det ble sendt slike deler som @Omnilite har på bildet (vi fikk sorte) uten noe kostnad. 

Jeg brukte tynt lag med epoxy i hullet, samt på yttersiden til fellelåsens deler og presssa dem ned i skien til de stod flukt med basen på skia. Når limen var tørka, så kutta av toppen av fellelåsen som stakk over skia og slipte flukt skiens toppflate med en dremel. Dvs omtrent samme fremgangsmåte som Omnilite.

Selve toppdekselet som er originalt over fellefestene er mer til pynt (skjuler hull i selve skia fra oversiden) slik jeg ser det og har observert at dette er borte på flere ski uten at det går ut over fellefestets funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 timer siden):

Kjedelig oppfølging av denne saken. XXL har destruert skia, uten at jeg fikk beskjed om det, og jeg har fått refundert pengene til Klarna. (som ikke betaler ut pengene uten at jeg søker om det, men det er en annen sak.)

Skiene er utsolgte i den lengden vi skal ha og om jeg får tak i de blir prisen veldig mye høyere. Mulig det hadde vært bedre å hørt med Åsnes og fått tilsendt et repsett av noe slag..

Du skal vel få nye ski av XXL??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger @Terka. Lærer stadig noe nytt. Bæsja på leggen når vi sendte skiene til rep hos xxl.

TheSleepwalker skrev (42 minutter siden):

Du skal vel få nye ski av XXL??

Nei - de refunderte. De har inne 170 cm, vi hadde 160 og skal ha 160 siden gutten er 147 cm og vi har ei som skal arve hans, så det blir for langt sprang fra 140 som vi har med Voile 3-pin til 170. 

Nå må vi ut med 1000,- mer for ski enn det vi fikk refundert så det er litt kjedelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du har en god sak mot XXL. Skiene er din eiendom selv om du har levert de inn for reparasjon/reklamasjon. Hvis de destruerer dem uten å fremskaffe en fullgod erstatning, så må de jo betale det det koster å fremskaffe tilsvarende ski et annet sted. Hva du har betalt for dem er totalt likegyldig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.