Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørr sovepose??


Ørnevann

Anbefalte innlegg

Annonse

Det skal nok godt gjøres å tørke en pose uten sol/opphold og tørt vær, eller bruk av veldig mye fuel i brenneren i innerteltet (lang tid).

Har du prøvd dampsperrepose på innsiden av posen? Det er fuktighet ut fra kroppen som er verstingen for posen.

Hvis man først bruker en dampsperrepose burde man også kunne ha "vanntette" ting på oversiden av soveposen (feks Jervenduk) uten at det blir en kondensmaskin-- Da er du berget fra eventuelt snødryss fra kondens i taket også.

Utestet fra min side, men det er jo dette som blir brukt av andre på lange turer. Inntil videre har det blitt kun helgeturer på vinterstid, og det "klarer" soveposen uten å miste noe særlig isolasjon. Det står på listen å prøve ut dampsperre for neste gang :) 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd meg en lakenpose av bomullslaken til å ha på utsiden av soveposen. Jeg har prøvd ett par ganger, og resultatet er lovende foreløbig. Det meste av fukt samler seg i lakenposen og soveposen er mye tørrere. Lakenposen er også mye enklere å tørke hvis den etterhvert blir veldig fuktig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius sitt tips høres veldig bra ut. 

Når det er så kaldt at dette har vært ett problem så pleier jeg uansett å ta det veldig rolig på mårran. Sitte lenge i teltet, fyre primus å drikke kaffe. Passer på å fluffe opp den våte duna med jevne mellomrom, og snur litt på posen så de våte områdene får varme fra primusen. Nå har jeg bare en dunpose og den har lyst gult ytterstoff, så det er lett å se hvor duna har blitt fuktig. Vet ikke om dette er like enkelt hvis ytterstoffet er mørkere. Uansett er dette en jobb du helst vil slippe, og kaffen smaker nok enda bedre hvis mann ikke må bedrive duntørking samtidig.

Dunposen min er egentlig en 3-sesongspose, så den gangen (altså for inntil 2-3 år siden) brukte jeg den med en syntetisk sommerpose på innsiden. Nå har jeg kjøpt en romslig syntetisk vår/sommerpose som jeg har på utsiden. Denne løsningen har jeg ikke fått testet så mange vinterdøgn enda, og ingen i ekstrem kulde, men så langt har det fungert helt uten fuktproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tror løsningene er nevnt i kommentarene over.

1. Lakenpose. Som nevnt av Marius over. Denne har jeg brukt mye. Har lakenposen utenpå soveposen. Denne samler opp mye av kondensen. Jeg river den av med en gang jeg står opp om morran og hiver den ut av teltet eller ned i kuldegropa. Når den fryser kan den ristes tørr og er klar til neste natt. Min erfaring er at dette holder tre-fire-fem dager, så må man inn å tørke alt sammen på hytte.

2. Dampsperrepose: Som nevnt av sneakyowl. Dette har jeg ikke prøvd men brukes jo av de som går til Sydpolen. Noen lager en pose av samme type plast som til for-baller. Ikke å foretrekke for min del, men må man så må man. Vil anta at det her er viktig å vedlikeholde dampsperreposen, dvs skrape av fukten/isen etterhvert.

Forøvrig. Skal du holde deg tørr om vinteren er det jo viktig at man børster vekk alt av rim på teltduken før man fyrer opp om morran. Jeg har alltid med en bil-børste til dette formålet. Først, av med lakenposen -> så pakke vekk soveposen ->på med skallklær -> børste teltduk før primus og frokost. Rutiner er viktig.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (2 timer siden):

Noen lager en pose av samme type plast som til for-baller.

Jeg tror søppelsekker som teipes sammen fungere greit som prøve-løsning for de som vil det :)

Jeg har ikke prøvd, men jeg sover jo med ulltøy, så hvor gale kan det være? Jeg tenker å prøve denne fattigmannsløsningen på neste tur. Ikke sikkert det er så klamt som det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig kun en sesong med vintertelting bak meg, men har så langt klart å unngå våt pose. Kan det være en idé å ventilere bedre i løpet av natten? Jeg lar alle ventiler være vidåpne, samt at jeg lar det være en glipe øverst på begge sider i innerteltet slik at det blir god sirkulasjon når jeg legger meg. Opplever stort sett bare at dunposen blir våt rundt ansiktet, men dette forsvinner i løpet av neste dag. Jeg fyrer også litt primus i forteltet, men ikke nok at det blir særlig varme i teltet. Til sammenligning har jeg en vinterpose med over 900g dun (som trolig absorbere mer enn en 3-sesongers), og har et ytterstoff som tørker utrolig lett. Kjæresten sin syntetpose har dog en tendens til å bli søkkvåt på ytterstoffet, så mulig at materialer og pusteevne også spiller en rolle. Skal prøve lakentrikset på denne og se om det kan funke ☺️

Endret av Oksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (6 timer siden):

. Dampsperrepose: Som nevnt av sneakyowl. Dette har jeg ikke prøvd men brukes jo av de som går til Sydpolen

Bare en digresjon: Jeg har hørt at fukt ikke er noe særlig problem på Sydpolen siden man er der om sommeren (med mindre man skal overvintre) og det er sol hele døgnet og godt og varmt inne i teltet, og fine tørkeforhold. Er det overskyet er det kanskje ikke så varmt i teltet da. Utenfor teltet er det imidlertid alltid isnende kald vind fra sydlig retning har jeg hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra flere ukesturer er at det stort sett går fint å holde posen tørr med vanlig bruk. Ikke tørk tøy i posen, og sørg for å børste snø av før man krabber inn. litt fuktighet blir det her og der, men ikke værre enn at man klarer å tørke det med litt primusfyring. Selvsagt kan man oppleve spesielle forhold som gjør posen bløt, men med normale teltrutiner så klarer man seg fint uten dampsperre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur på 26 dager i 2019 med dunpose. Lå i ullundertøy og liner. Tørket aldri noe i posen! Luftet / tørket posen før nedpakking om været tillot det. Brukte bedding på pulken og om været tillot det åpnet jeg glidelåsen inn til beddingen. På finværsdagene ble lokket på beddingen trukket helt til side. Så enkelt klart jeg å holde dunposen tørr og varm gjennom hele turen. 
 

Enkle teltrutiner som Sig Man nevner tror jeg holder godt under normale forhold. Dampsperre er etter min mening for de ekstreme turene der du må ha stålkontroll på fuktigheten.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til spørsmålet. Noen ganger blir jeg ivrig etter å dele erfaringer og glemmer hva det egentlig spørres om.

Er det sol ute så vrenger jeg ofte soveposen og legger den oppå pulken. Jeg har en ganske tykk dun-sovepose som har svart stoff innvendig. Det er ikke mye som skal til av sol før det er god tørk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syntetisk vinterpose men vet flere bruker tynn (60gr/m2) apex eller annen syntetisk overpose for å suge til seg fukt fra både karen inni posen og fra teltet ellers. Gramxpert lager en billig tynn quilt som sikkert kan brukes, eventuelt massevis av amerikanske småfirma om lager synt quilts. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (På 12.1.2022 den 14.06):

Jeg har syntetisk vinterpose men vet flere bruker tynn (60gr/m2) apex eller annen syntetisk overpose for å suge til seg fukt fra både karen inni posen og fra teltet ellers. Gramxpert lager en billig tynn quilt som sikkert kan brukes, eventuelt massevis av amerikanske småfirma om lager synt quilts. 

Jeg tenker å prøve ut dette neste gang med Bergans Superlight 195 posen min utenpå dunposen. Den er litt smal i passformen til å huse en hel dunpose uten å komprimere litt for mye og ellers gjøre romsligheten dårligere, så det blir nok mer som en quilt over meg. Optimalt sett ville jeg hatt den litt romsligere i fotenden, men det skal nok gå!

Fint å få brukt den posen som var glemt bort i boden til noe, siden den egentlig ikke har så mange bruksområder med mindre det er veeldig varmt. Vi snakker t-comf på 17 varmegrader, og t-extreme på 3 varmegrader 😅

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg tenker å prøve ut dette neste gang med Bergans Superlight 195 posen min utenpå dunposen. Den er litt smal i passformen til å huse en hel dunpose uten å komprimere litt for mye og ellers gjøre romsligheten dårligere, så det blir nok mer som en quilt over meg. Optimalt sett ville jeg hatt den litt romsligere i fotenden, men det skal nok gå!

Fint å få brukt den posen som var glemt bort i boden til noe, siden den egentlig ikke har så mange bruksområder med mindre det er veeldig varmt. Vi snakker t-comf på 17 varmegrader, og t-extreme på 3 varmegrader 😅

Skikkelig møkkapose den der superletten… solgte min. Sikkert fin til brukt på hytte for de som liker det. Var ute i 15 grader og frøys. 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius og Fiskepadde er på løsningen jeg også bruker på flerdagsturer. Et lag utenpå som gjør at kondenseringspunktet( der den varme kroppsluften møter kulda og blir kondens) flyttes til et sted utenfor dunposen. Samt beskytter mot nedfall. Til de kaldeste dagene bruker jeg en 600g overbag fra Gramxpert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil66 skrev (10 minutter siden):

Marius og Fiskepadde er på løsningen jeg også bruker på flerdagsturer. Et lag utenpå som gjør at kondenseringspunktet( der den varme kroppsluften møter kulda og blir kondens) flyttes til et sted utenfor dunposen. Samt beskytter mot nedfall. Til de kaldeste dagene bruker jeg en 600g overbag fra Gramxpert. 

Bra kvalitet på gramexpert? Tenkt på en tarp og bivy fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (6 timer siden):

Bra kvalitet på gramexpert? Tenkt på en tarp og bivy fra de.

Mitt inntrykk er bra, så langt. Men har kun testet overbagen deres. 
Det er vel to entusiaster som syr dette selv om jeg husker rett, hvis de ikke har utvidet siden jeg kjøpte fra dem for noen år siden.

Endret av Kjetil66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 18.1.2022 den 22.18):

Jeg tenker å prøve ut dette neste gang med Bergans Superlight 195 posen min utenpå dunposen. Den er litt smal i passformen til å huse en hel dunpose uten å komprimere litt for mye og ellers gjøre romsligheten dårligere, så det blir nok mer som en quilt over meg. Optimalt sett ville jeg hatt den litt romsligere i fotenden, men det skal nok gå!

Fint å få brukt den posen som var glemt bort i boden til noe, siden den egentlig ikke har så mange bruksområder med mindre det er veeldig varmt. Vi snakker t-comf på 17 varmegrader, og t-extreme på 3 varmegrader 😅

Bare for å følge opp:

Testet dette på helgens tur, og det fungerte veldig fint å legge den tynne posen over dunposen som en quilt, minus fotboksen. Etter utpakking nå kjennes Rago-soveposen knapt fuktig ut i det hele tatt. Bergans Superlight-posen derimot er ganske så fuktig i forhold. Jeg lurer på hvor mange "kalde" dager denne fungerer til dette formålet før den også må tørkes.

Jeg blir å ta med Superlight-posen på flere turer fremover i hvert fall : )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man inte använda vindsäcken som BVL ärr? den är ju öppen men fukten går mest uppåt mot innertälts taket där man kan vädra bort mkt bl. med ett grovt plaströr som tex damsugarslang ut igenom ventilation  i taket mot yttertältet (detta står bli Finska statens turist/frilufts tips)

Hur kan en utv påse på säcken fånga/hindra fukten att hamna i dun inne i sovsäcken jfr var fuktspärr sitter i en vägg på ett nybyggt hus (direkt innanför tex gipsskivan för att ej få fukt i isoleringen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

 

Hur kan en utv påse på säcken fånga/hindra fukten att hamna i dun inne i sovsäcken jfr var fuktspärr sitter i en vägg på ett nybyggt hus (direkt innanför tex gipsskivan för att ej få fukt i isoleringen)

@Kjetil66 forklarer hvorfor litt opp i tråden.  " Et lag utenpå som gjør at kondenseringspunktet( der den varme kroppsluften møter kulda og blir kondens) flyttes til et sted utenfor dunposen." 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.