Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgeturer på ski som ikke nødvendigvis krever fjellski?


Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Er desperat etter å få til noe lengre skitur i Trøndelag på ca 2-3 dager.

Er fattig student og skal med fattige studenter, vi mangler så si alle fjellski og er ekstremt usikker på hvor langt man kan pushe langrennskia. 

Normalt ville jeg bare gått ut og funnet ut. Men nå skal jeg ha ansvar for andre så kan ikke gjøre mitt normalt hodeløsetull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Manglende kritisk tenking skrev (10 timer siden):

Takk! 

Har du foresten noen generelle tips om hvor lang man kan presse bruken av langrennski?

Mulig jeg lider litt av samme "manglende kritisk tenking" som deg, men jeg vil si at det ikke er noen turer som krever fjellski knyttet til lengde, og at man kan gå laaaaaangt på vanlige langrennski. Den kritiske tenkinga mi kobler inn på spørsmålet "hvor bratt man kan presse bruken av langrennski". 

Dere kan gå så langt dere vil på langrennski (med forbehold om at her er store variasjoner fra de tynneste skøyteskiene til vanlige markaski) men føre og erfaring på ski har litt å si på hvor langt dere klarer å gå.  Slik vil det også være med fjellski. 

Men selvfølgelig er det djupsnø og dere skal bære tungt, så er det jo å foretrekke ski med god bæring og stabile sko/bindinger. Siden dere er "fattige stundeter" i flertall kan dette løse seg med å bytte på å gå foran / bak for å lette på belastninga på kropp og utstyr :) Er det tråkka løyper lett tilgjengelig så er jo det fint som utgangspunkt, så kan dere heller vurdere avstikkere fra disse. 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavene er faktisk viktigere enn skiene. Staver for løype går rett til bunns og ned i lyngen nesten alle andre steder enn i oppkjørte løyper.

Synker skiene ned, må du kanskje bruke ekstra kraft med stavene for å komme av gårde.

Skaff noen staver med "gammeldags trinse" i rett lengde. Det finnes sikkert eldre staver å få kjøpt på finn.no også.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan presse skia til de knekker.
 Før det er det vel bare mindre optimalt enn fjellski.

Det du risikerer er å stå midt innpå fjellet og ha folk med to knekte ski og langt tilbake til folk/transport.  Jeg hadde ikke tatt de med lengre enn at det var håndterbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Vil lengden på en skitur gjøre at langrennski knekker lettere enn fjellski? Igjen, for meg er det bakkene og terrenget som avgjør spørsmålet, ikke lengden på turen. Mulig jeg har vært heldig med mine tidligere skipar. 

Kjøper likevel poenget ditt. Som ansvarlig for en gruppe på tur, er "retrett" noe man bør tenke gjennom. Være seg ski, bindinger (som ikke lar seg fikse), teltbrann, går gjennom is, sykdom eller skader så må man ha et opplegg for å komme seg til bil/hjem. Denne blir mer krevende med langrennski, men ikke avgjørende. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man knekker ikke en langrennski sånn uten videre. Det er ikke noe i veien for å gå i fjellet med vanlige langrennski, bare man tar noen forholdsregler. Men skiskoene til langrenn er mye kaldere og er mindre vanntett enn fjellskisko. Det er noe å tenke på når man skal være ute hele dagen. Og bruk skistaver med skikkelig trinse, som nevnt over.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha ansvar for en gruppe, så er det hva gruppa ønsker, har av utstyr og kompetanse som du må vurdere.  

Om alle er innstilt på å baske i løsnø med joggerpinner 1 km/t eller om de vil skli gjennom terrenget i løyper eller langs skooterspor 3-5km/t bør du sjekke ut.

Joggepinner er helt greie på hardt føre, og de tåler mye, men bortimot ubrukelige i løssnø.  

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips og info her. Mye jeg ikke hadde tenkt på som staver, langrennsko varme og mulighet for leie av utstyr. Er mer sikker på va som er rett å gjøre nå. 

Kjører en tur som følger spor nå i første runde og gradvis øker ambisjonen. 

Tar såklart imot alt av tips for planlegging av tur som folk kan tenkte på. Er så vandt til å bare gjøre ting fra årene i forsvaret og at folk er selvstendige at jeg sikkert er blind for ting som er kjipt å oppdage på selve turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.