Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordligere alternativer til Rallarveien?


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

På sensommeren eller tidlighøsten er vi 3 generasjoner som ser for oss en ordentlig kosetur. Meg, min 7 år gamle sønn, min pensjonistfar og min bror. Ser for oss 3-5 dager med enkel framdrift og ikke for lange etapper. 

Siden min bror har litt spesielle behov, skal vi ha med bagasjevogn som kan trekkes, f. eks. en Nordic Cab. Dermed er Rallarveien sett ut som en foreløpig plan med grusvei av OK standard. At det underveis finnes et hotell hvor man kan kjøpe is og kaffe er en bonus men ikke et must. 

Logistikken kan være litt utfordrende for meg og Junior som bor i Lofoten, siden vi helst vil kunne dra på kort varsel etter været. De to andre bor i Møre og Romsdal og er mer fleksible, de kan på kort varsel dra av gårde i bobil.  Lurer derfor på om det finnes tilsvarende ruter nord for Polarsirkelen? Kanskje i Nordsverige? Ønskene er fin natur (joda, subjektivt begrep), grusvei eller tilnærmet det på stort sett hele ruta, mulig å gå med en gjennomsnittlig 7åring, gjerne noen fine fiskevann. På forhånd takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg får vel reklamere litt for mitt nærområde: Vi har sykkelstien i Saltdal: https://saltenhygge.no/langs-dronninga-i-nord-sykkelstien-i-saltdal/ ikke like lang og spektakulær som Rallarveien, men likevel en fin tur som kan gjøres med sykkelvogn. Og så er det betraktelig nærmere Lofoten. 

Store deler av sykkelstien går langs Saltdalselva, og det er mange fine fiskeplasser lett tilgjengelig (laks og sjøørret). Det er ikke fiskevatn direkte linket til sykkelstien, men det er korte avstikkere om dere vil prøve fiskelykken i vatn. Ellers er det gode fiskeplasser i fjorden nært Rognan (men sjøfiske er kanskje ikke så spennende om man er fra Lofoten og Møre).  Den øverste delen av sykkelstien går langs en gammel skogsvei, her beveger man seg inn i dype furuskoger like nedenfor Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Etter hvert som dere kommer nedover i dalen tar kulturlandskapet over, og når dere kommer til Rognan er dere i "urbane" strøk :D 

Langs sykkelstien har dere flere veikroer: Storjord, Nordnes og Røkland. Det er hotell ved endestasjonen Rognan (ville gått nedover fra Storjord/Graddis).  Rognan har også andre forretninger som kan være greit å ha innen rekkevide; sportsbutikk, matvarebutikker, apotek, leketøysbutikk (om 7 åringen slår seg vrang), kafeer.. Både Rognan, Røkland og Lønsdal har togstopp, så det er mulig å komme seg dit med tog.  Dere kan også forlenge turen gjennom Junkerdalsura naturreservat og starte på Graddis fjellstue. Hele sykkelstien er enten grusvei eller asfalt, så begrepet "sti" er litt misvisende her.  

Her er et kart utviklet for sykkelstien: https://visitsaltdal.com/?id=40663130&Walk=22

Endret av ingen87
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og takk for et fint tips. Det er absolutt aktuelt å satse på den turen der! Jeg er litt redd for at turen går litt vel nærme E6 store deler, har du gått den selv og vet hvordan trafikkstøyen oppleves langs ruta? 

Har du konkrete tips til fiskevann som ligger nærme ruta, type mindre enn en kilometers avstikker? Har kikka litt på kart og det er ikke usannsynlig at vi gjør oss noen ekstra avstikkere langs de mer avsidesliggende veiene langs ruta. 

Et par veikroer med is og kaffe er ikke noe minus for dem i følget som er mer opptatt av de små gleder langs ruta og mindre opptatt av å gå i spektakulært landskap. Det kan tross alt vi andre gjøre når som helst med møre- og lofotnaturen rett utenfor stuedøra ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig ikke E6 vil bli så veldig sjenerende. Ja, enkelte steder vil du nok kunne høre E6, men stort sett har du en del skog og elv mellom deg og veien som tar mye av støyen. Det er i alle fall min erfaring. Men stedvis følger sykkelstien gjennom Saltdal den gamle E6-traseen, og denne benyttes av bilister også. Skulle det være mye trafikk langs "gammelveien" kan det være enkelte plasser at det kan føles sjenerende.

Som nevnt er det ikke så veldig mange fiskevann langs sykkelstien. Spørsmålet blir egentlig hvilke avstikkere som kan være aktuelle. For eksempel så har dere Vassbotnvatnet, som ligger et par kilometer fra ruta. Dette er anadromt og man kan få både laks, sjøørret og sjø-/stasjonær røye. Ellers ligger det en del vann langs Dugnadsveien over til Misvær, men disse er stort sett private med litt rørete eierstruktur (felleseiendommer). Nede ved Rognan ligger Fiskvågvatnet, som også er privat. Ut forbi Rognan ligger Botnvatn, som man kan komme seg helt inn til med sykkevogn. Dette er også anadromt. Litt avhengig av hvor dere starter vil dere kunne finne fiskeplasser lengre opp i bygda. Jeg nevnte muligheten med å starte fra Graddis. På Kjernfjellet ligger Kjernfjelltjønna (ørretvatn) en kort avstikker fra gammelveien til Junkerdal. Det er også mulig å gå til Storgraddisvatnet (røyevatn), men dette er noe lengre. Starter dere fra Lønsdal er Kjemågvatnet (røyevatn) en mulig avstikker. Dette vatnet ligger 2 km fra vei. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.