Gå til innhold
  • Bli medlem

Nyhet fra Barents Outdoor -Finse 3


Aleksander Jacobsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja se her ja. 👌
flott telt dette, likte plasseringen av bardunene i hver ende av teltet, de er plasser litt høyere opp i forhold til Spitsbergen, så det blir enklere å få strammet opp teltet i lengde retningen. 
har Spitsbergen 4p selv. 😀
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra! Må innrømme at jeg foretrekker innslag av rødt på et ekstremtelt, men der er jo smaken som b.... Ellers håper jeg de har fiksa den "håpløse" innerdøren, jf. Trollheimen, med en lengre glidelås på oversiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Aleksander Jacobsen skrev (4 timer siden):

Barents kommer med flere lanseringer på nettsiden nå; light-versjoner av Trollheimen-teltene, et kuppeltelt ala Orion/Reinsfjell og et tunneltelt som ligner mye på den gamle Rondane-serien til Helsport.

https://barentsoutdoor.no/produkter/telt/

Bra lineup! Her fyller de en god del hull jeg har savnet fra dem. Dovrefjell 2 Ultralight gir meg veldig gode Fjällräven Abisko Shape 2-vibber. Og til litt lavere vekt også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her har det kommet mange nye teltmodeller siden sist jeg sjekket!

Men teltene er kanskje litt like? Hvem vil f. eks. velge et Dovrefjell 3 når et Trollheimen 3 bare koster 1000 kr mer og kun veier ~200g mer? Og så var det da noen kalde og utrivelige farger de har valgt å gå for? Smakssak, selvfølgelig...

Men jeg venter fortsatt på et firesesongers enmanns kuppeltelt med to stenger og åpning på begge langsider med vekt under 2 kg - og som til forveksling kan ligne en annen svensk teltmodell på U... 8) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere modeller her jeg gjerne skulle sett nærmere på, men tilsynelatende lite oppfinnsomhet og kreativitet bak. De ser jo mer eller mindre ut som helsport med ny logo. Modellene ligner, fargene ligner, navnene ligner.. Det betyr jo lite i praksis, da er det funksjonalitet og kvalitet som teller, så spent på å høre mer når reell erfaring begynner å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo Helsport🤣👍 I ny lagdrakt😁
At de kanskje kunne finne noe mer egne navn for å skille seg ut at de er ny og ikke fremdeles i Helsport, er jo kanskje en ide. 
Men viktig? Ikke for meg i hvertfall. 
De er i gang, å det er tøft at de satser.

De blå ser spennende ut, teknisk? Likt?

Det er det sikkert.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 minutter siden):

Det er jo Helsport🤣👍 I ny lagdrakt😁
At de kanskje kunne finne noe mer egne navn for å skille seg ut at de er ny og ikke fremdeles i Helsport, er jo kanskje en ide. 
Men viktig? Ikke for meg i hvertfall. 
De er i gang, å det er tøft at de satser.

De blå ser spennende ut, teknisk? Likt?

Det er det sikkert.
 

Nei, definitivt ikke det som er viktig. 
Men skulle på deres vegne ønske at de turte å skille seg mer ut, lage en litt tydeligere og egen identitet. 
Har et Helsport Spitsbergen 3 som jeg vurderer å bytte i et 4 pers telt, og Trollheimen 4 light ser spennende ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det tekniske veldig godt utprøvd hos Helsport gjennom mange års erfaring. Så store endringer kan man nok ikke forvente. Men for eksempel finse teltet, det synes jeg er en flott identitet for deres nye selskap.

Det ser nytt ut, ser gjennomført ut, og er tydelig på at her snakker vi om noe annet enn de tidligere travere vi har sett i en årrekke. 
Det skiller seg bra ut i mengden, og det skal bli rimelig enkelt med de fargene der, og legge merke til Barents når man ser det på vidda.

Å er det noen som får kloa i noen av de teltene deres, så håper jeg de tar bryderiet med å dele det med oss her😊😊
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det kommer flere modeller og at Barents vil satse! Vi trenger konkurranse her på berget det blå, og vi trenger å vite at det er alternativer. Hvilket bringer meg over på det jeg mener er negativt:

- hvorfor i huleste må Barents kaste seg på "ultralight"-betegnelse? Hvorfor kan de ikke bare si "lett". Skal vi snakke ultralight da er vi på DCF og 0,5 kg på enmannstelt, kanskje 1 kg på tomannstelt. Alt annet blir salgsgimmick og ljug og fanteri, og det skulle jeg ønske Barents holdt seg for god for

- og i samme åndedrag, når de nå først gjør litt om på sine gamle Helsport-telt (de er jo tross alt den originale Helsport-roten som står bak Barents) - kunne de ikke da laget to-mannstelt som er tomannstelt? Med 100 cm i fotenden på tomannsteltet (Dovrefjell 2) og 120 cm bredde på tremannstelt (Dovrefjell 3) går de aktivt inn for at dersom brukeren ikke er liten av vekst og klarer seg fint med de minste liggeunderlagene, så er et tomannstelt de facto er enmannstelt osv. Skulle ønske Barents kunne være like redelige på størrelser som på tilbudet om vedlikehold av gamle produkter (og DET setter jeg stor pris på!)

- for en gjennomsnittlig familiepappa som har turbudsjett på siden av familiebudsjettet og der turinteressen kanskje ikke deles av resten av gjengen er prisnivået slik at jeg (og slike som meg) aldri vil kunne kjøpe dette

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (10 minutter siden):

Så flott at det kommer flere modeller og at Barents vil satse! Vi trenger konkurranse her på berget det blå, og vi trenger å vite at det er alternativer. Hvilket bringer meg over på det jeg mener er negativt:

- hvorfor i huleste må Barents kaste seg på "ultralight"-betegnelse? Hvorfor kan de ikke bare si "lett". Skal vi snakke ultralight da er vi på DCF og 0,5 kg på enmannstelt, kanskje 1 kg på tomannstelt. Alt annet blir salgsgimmick og ljug og fanteri, og det skulle jeg ønske Barents holdt seg for god for

- og i samme åndedrag, når de nå først gjør litt om på sine gamle Helsport-telt (de er jo tross alt den originale Helsport-roten som står bak Barents) - kunne de ikke da laget to-mannstelt som er tomannstelt?

Du nevner det at de kanskje skulle satset på reelle størrelser på teltene sine, som i alle år har vært «gå opp en størrelse» 
Det er jeg helt enig i, og det kunne blitt en god markedsføring også, slik at de skiller seg ut👍
Du får tipse de om den👌

3 mannstelt med plass til 3, og ikke

« det går, men det blir trangt»

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må Brav ha gjort en særdeles dårlig deal når de kjøpte "Helsport". Helliksen er allerede godt i gang og lager de samme bestselgerne, i tillegg til god progresjon på videreutviklingen. Helsport ser ikke ut til å fornye seg i det hele tatt. 

Akkurat det syntes jeg er helt topp! Her får en stor aktør som kjøper opp en solid merkevare merke hva kompetanse faktisk har å si. Ihvertfall slik det ser ut fra utsiden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Barents har gode produkter, det er åpenbart med den konpetansen de har og jeg håper de lykkes.

Men, de har jo sovet litt i timen. Man vet jo at flere velger Hilleberg GT, særlig til vinterbruk, nesten utelukkende pga. GT døren i forteltet. Å kunne åpne teltdøren ovenfra og la snøkanten være inntakt er gull verdt. Ved inngangen trakker man snøen fort i stykker og det vanskelig å få det tett ved døren i forteltet når man har vanlig dør.

Så hvorfor de ikke har laget tilsvarende dør på vintermodellene er ett mysterie for meg, de kunne gått «hele veien» om de hadde gjort dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (2 timer siden):

Her må Brav ha gjort en særdeles dårlig deal når de kjøpte "Helsport". Helliksen er allerede godt i gang og lager de samme bestselgerne, i tillegg til god progresjon på videreutviklingen. Helsport ser ikke ut til å fornye seg i det hele tatt. 

Akkurat det syntes jeg er helt topp! Her får en stor aktør som kjøper opp en solid merkevare merke hva kompetanse faktisk har å si. Ihvertfall slik det ser ut fra utsiden..

Jeg så i fjor at Helsport skrøyt på instagram om 70 års erfaring. "70 years of history. Men de har vel sparket mesteparten av den erfaringen? Blir som 

om jeg kjøper skoene til Messi på auksjon. Jeg blir ikke noe bedre til å spille fotball. Selv om de har jo rettighetene til lage de gamle teltene de kjøpte opp, så er det vel ikke gitt at de klarer å lage bra produkter framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Klart Barents har gode produkter, det er åpenbart med den konpetansen de har og jeg håper de lykkes.

Men, de har jo sovet litt i timen. Man vet jo at flere velger Hilleberg GT, særlig til vinterbruk, nesten utelukkende pga. GT døren i forteltet. Å kunne åpne teltdøren ovenfra og la snøkanten være inntakt er gull verdt. Ved inngangen trakker man snøen fort i stykker og det vanskelig å få det tett ved døren i forteltet når man har vanlig dør.

Så hvorfor de ikke har laget tilsvarende dør på vintermodellene er ett mysterie for meg, de kunne gått «hele veien» om de hadde gjort dette.

Har vel kanskje gått for småforbedringer på det de kan fra før i første omgang? Men bredde på >= 65cm innertelt pr. person ville vært nice. Syntes døra åpner feil veg på tunnelltelta forøvrig. Vil ikke ha våt duk hengende inn mot innerdøra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (22 timer siden):

Hvis man sammenligner Barents Stetind 3 med Helsport Reinfjell 3 SL, ser man at forteltene er større og takhøyden er 125 cm . Doble bardunfester på langsidene og også på ventilåpningene. Vekta er noenlunde den samme. 

Ja, Stetind 3 har høyde og fortelt mer som Reinsfjell Pro 3 (innerhøyde 120, fortelt 80, gulv 235x180) mens gulvareal er som Reinsfjell SL (230x160). Jeg er 194 og definitivt ikke noe slangemenneske, så mer takhøyde er velkomment for min del.

Ser også at Stetind har dørene på "samme" side, i motsetning til Reinsfjell som har dem diagonalt mot hverandre. Jeg foretrekker dem diagonalt, men veldig viktig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (15 timer siden):

Jeg så i fjor at Helsport skrøyt på instagram om 70 års erfaring. "70 years of history. Men de har vel sparket mesteparten av den erfaringen? Blir som 

om jeg kjøper skoene til Messi på auksjon. Jeg blir ikke noe bedre til å spille fotball. Selv om de har jo rettighetene til lage de gamle teltene de kjøpte opp, så er det vel ikke gitt at de klarer å lage bra produkter framover. 

Helt enig! Etter det jeg har fått med meg er det svært få igjen av de opprinnelige Helsport-ansatte etter at de flyttet hovedkontoret sørover. Jeg tror ikke de kommer til å lykkes, men det er stor sjans for at Barents gjør det om de har nok finansielle muskler. De gjorde en virkelig god jobb de siste årene før Helsport ble solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Aleksander Jacobsen skrev (På 20.1.2022 den 10.18):

Hvis man sammenligner Barents Stetind 3 med Helsport Reinfjell 3 SL, ser man at forteltene er større og takhøyden er 125 cm . Doble bardunfester på langsidene og også på ventilåpningene. Vekta er noenlunde den samme. 

Skjermbilde-2022-01-12-kl.-13_25_41.png.7b4f54aecd428994220132d5b61de5d3.pnghel_163-110-usp.thumb.jpg.0a1df5139ccfdffade07284372e8a1d3.jpg

Hva er vekten på barents stetind 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.