Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring av Nemo soveposer?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er vel det man kaller en fersking. Jeg tror ikke jeg har sovet i en sovepose siden jeg var liten.. Men nå er det på tide å skaffe meg min egen. Bruken er til enkel camping med ungene og kanskje en enkel telttur til fjells sommertid.

Jeg har fått et gavekort på XXL og etter å ha lest tips, så virker det som det er lurt å gå for en damepose? Og siden jeg er en frysepinne, så kan jeg likegodt gå for en med T-comfort et stykke ned på minussiden. Virker som syntet er en grei start for meg.

På XXL sine sider så peker Nemo Forte Womens 20 long og Nemo TempoWomens -7 long soveposene seg ut, på grunn av formen. De virker som romslige og fine å sove i, de med mumiform virker ikke så komfortable? Men jeg sliter med å finne andres erfaringer på dette merket/disse soveposene.

Setter stor pris på erfaringer av disse posene, eller tips til andre gode valg fra XXL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 165 cm høy, men tar gjerne litt ekstra lengde for å få plass til en varmeflaske :) Tror ikke jeg kommer til å sove i minusgrader med det første, men leste om en turvant jente som valgte ekstreme vinterposer selv på sommeren fordi hun fryser lett, så jeg ser for meg at jeg også kan føle behovet for en pose som tåler -7/-9 kanskje? Men det blir nok som sagt til soving i telt eller på hytter i sommerhalvåret, våren og høsten. Prisen bør ikke over 2500 kr, men vekt og volum tenker jeg ikke så mye på, på nåværende tidspunkt i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Kan ikke si noe om Nemo posene for de har jeg ingen erfaringer med, men på XXL får du også kjøpt mountain hardwear poser og de har jeg for alle temperaturer. 

Jeg er også frysepinn og den jeg bruker mest er en med tilsvarende specs som denne: https://www.xxl.no/mountain-hardwear-laminatm-w-0f-18c-reg-vintersovepose/p/1193992_1_style , (De har bedre opplysninger om denne hos Fjellsport her) brukes vår og høst. På varme sommernetter bruker jeg en pose med comfort 0 grader :P

Mine soveposer har romslig mumiefasong, men de begynner å bli noen år. De kan ha endret fasongen, men målene på denne ser ganske romslige ut. Du er omtrent like lang som meg, og jeg har nok plass i regular posene, selv med varmeflaske så du skulle ikke trenge en lang pose.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Solstråle81 said:

Jeg er 165 cm høy, men tar gjerne litt ekstra lengde for å få plass til en varmeflaske :) Tror ikke jeg kommer til å sove i minusgrader med det første, men leste om en turvant jente som valgte ekstreme vinterposer selv på sommeren fordi hun fryser lett, så jeg ser for meg at jeg også kan føle behovet for en pose som tåler -7/-9 kanskje? Men det blir nok som sagt til soving i telt eller på hytter i sommerhalvåret, våren og høsten. Prisen bør ikke over 2500 kr, men vekt og volum tenker jeg ikke så mye på, på nåværende tidspunkt i det minste :)

Notert. 😊

Da tenker jeg først og fremst at denne fra Nemo gitt at du får den til medlemspris burde passe. 

Alternativene er denne eller denne som su sikkert allerede har sett på, er en del lengre og kan oppleves kalde i/mot fotenden.

Alternativt så virket denne fra Helsport til å passe både dine mål og formål. 😊 Uansett hvilken du ender opp med å få tak i så blir du nok fornøyd tenker jeg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardware Lamina W er ganske smal. Xxl har vel også Marmot som du kan sjekke ut, de er mye mer komfortable i passformen, og gir mye pose for pengene. Jeg har en helsport Rago extreme som jeg også er veldig fornøyd med. Holder de andre Rago posene samme kvalitet, så kan disse også anbefales 😊 Jeg har så vidt testet en Nemo pose, og den er romslig ja, men virket på meg litt unødvendig stor og tung

 

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for denne Rago-posen: https://www.xxl.no/helsport-rago-down-junior-dunpose-junior-gra/p/1160425_1_style

Det er en juniorpose, men kan fint bruke av voksne og min bedre halvdel bruker denne vår, sommer og høst. Er samme høyde og også litt frossenpinn :)

Holder fint i noen minusgrader, og er liten og kompakt. På tur med barn synes vi det har vært veldig greit med relativt lett og komptakt utstyr til oss voksne, da det erfaringsmessig er greit å ha litt vekt og plass å gå på til ting til barna.

(ser at den ikke er på lager nå, men går jo eventuelt an å se når de får den inn)

Endret av IvarJS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solstråle81 skrev (På 8.1.2022 den 1.22):

Men jeg sliter med å finne andres erfaringer på dette merket/disse soveposene.

 

NEMO er et relativt nytt (2002), amerikansk merke som nok enda ikke har fått noe godt fotfeste i Europa. Med så mange andre gode, velkjente merker på markedet så har det nok dessverre blitt sparsomt med brukerfaringer så lang. De lager - så vidt jeg har klart å finne ut - mye godt utstyr, inkludert for bruk i det amerikanske forsvaret, så det er ikke noe tullemerke. Men som de fleste andre merker har de flere segmenter de forsøker å rette seg mot, alt fra camping til ekstreme forhold. Har et telt fra dem, og det har vært bra (dog litt sært).

Selv om jeg ikke tror du blir å angre på et soveposekjøp fra NEMO, så skjønner jeg hvorfor alle forslag over er fra noen andre. Det føles tryggere - urettferdig eller ei. Jeg ville nok også tenkt slik. Mammut har også noen fine fiberposer i det aktuelle segmentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.