Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva mener du om lavvo`en din??


Skævkjøtern

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Jeg har en helt komplett

Varanger Camp 8-10. 4-sesong

Det inkluderer da ytterduk som er markedets letteste, innerduk med fastsydd bunn.

Jeg hadde før med løs bunn, fordelen der var at du kunne bruke teltet uten innertelt men med bunnduken i, som også kunne separeres for å fyre peis eller holde skitne ben unna bunnduken du oppholdt deg på.

Den solgte jeg, til å forbedre komfort delen.

Ingen vind whatsoever mellom duk og bunn lenger, helt tett bunn.

Skal holde det kort.

For:

Lettest i klassen

Tåler storm!

Stormatter sørger for mindre støy/blafring, sikrer bedre ved mye vind.

Komfort, spesielt ved peis montert.

Ståhøyde

Mulighet for tørke og varme om man blir kaldt eller våt.

Matlaging innendørs.

Inkluderer tørkesnor i toppen, allsidig oppheng av bedre  lys som ikke blender.

Sosialt

Gode store snørbare ventiler

Camp inngang som sikrer vann fra å renne inn.

Justerbar hatt, pipe går ut samme sted, kan åpne ved to sider mot vindretning.

Tørker meget fort opp

8-10 med innertelt passer for meg 4 personer med god plass for seg selv og utstyret, ryddig.

Vennlig for personer som ikke er vant til/ liker å ellers campe i telt,

Barnevennlig og  glamping mulig:)

Mot:

Vekt og volum, begrenset bæring

Teltduk er lettere men noe mer støyete enn bomull.

En utfordring å tørke store telt/lavvo hjemme.

Vinduene i camp inngangen blir fort blurete etter noen ganger opp og nedtaking.

Høyde gjør ved enkelte som er 170 eller kortere, det vanskelig å justere myggnetting i toppen.

Ikke holdbart og oppholde seg i ved varm sommersol. Må finne skygge for denne sesongen.

Stort footprint

Høy pris komplett


Trekker frem største fordelene for denne modellen:  vekt faktisk, camp løsningen, og stormsikker.

 

 

 

2203B7A2-2252-4E42-8D84-A3CB2F97F1F0.jpeg

DF8A0BEF-5475-45DC-9DD0-93C7986BFAC0.png

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Finnmark.

 

Du kan i grunn kopiere all tekst over og trekke fra litt størrelse så er du der: 

 

https://www.instagram.com/p/CTq_IKCDV96/?utm_medium=copy_link

 

https://www.instagram.com/p/BxivECljX8I/?utm_medium=copy_link

 

https://www.instagram.com/p/BxlQjbkIL6f/?utm_medium=copy_link

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Helsport Finnmark. Verdt å trekke fram at denne modellen har to innganger (med myggnetting), som er gull verdt i forhold til ventilering på varme dager og gir mer fleks ifht vind og nedbør. Du kan også senke taket på innerteltet. Denne modellen, som tilhører ekstremsegmentet til Helsport, har også langt flere barduner enn de andre lavvoene til Helsport, så dette er lavvoen du velger til til tøffere turer samtidig som den er ideell til familieferien. IMG_7442.thumb.jpg.04872db00eb1540a946f7270ea6959b7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen er ikke noe å si på i forhold til antall døgn den tåler å stå oppe uten å svekkes . Min har vel snart 300 døgn og er litt falmet bare. 

Og det er vel den eneste lavvo jeg tør å bruke som basecamp på fjellet, og forventer står der når jeg kommer tilbake i all slags vær. 

Min er brukt mye på Finnmarkskysten og der er det mye vind til tider. Står sykt bra i vinden så lenge man bruker tid på å få oppsett perfekt. Selv i vind 10-15 m/s rett på så blafrer den lite og tåler det dobbelte i kastene. 

Eneste negative jeg kommer på er at det kommer inn litt vann i glidelåser hvis det blåser rett inn på dem over tid 

 

Når min Finnmark må pensjoneres kjøper jeg ny tvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk smertelig erfare på min andre tur hvor mye de tåler. Storm til sterk storm i kastene. Jeg var ikke blitt husvarm med lavvoen da, så vi sikret oss i bilene in case. Jeg var sikker på at den ville bli rasert. Våknet dagen etter….. den stod den. Like godt som natta før. Så jeg ble og er fremdeles overrasket over hvor mye de tåler. Vil anta at finnmark uten inngangsparti tåler enda mer.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja karer..... Dere får tipse Helsport at dere fortjener litt bonus, jeg er iallefall solgt:) 

Lagt inn varsel på prisjakt, så får vi se om jeg kan få slipt noen kroner av prisen.. Sjelden det er store tilbud på merker som Helsport og Norrøna, men billigste nå er faktisk nede i 13k.

 

Noen av dere brukt kvistbrenner? Klarer ikke å bestemme meg for om det er verdt forsøket eller bare blir surr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en egentlig lavvo, men Bergans Wiglo 6-10. Det har lavvoen høyde og midtstang, samtidig som de tre buede stengene gir bedre romfølelse. Det har også innertelt og fortelt. Rommer fint 7 personer. 
Jeg er meget fornøy med teltet til bruk som base-camp og kanoturer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skævkjøtern skrev (4 timer siden):

jaja karer..... Dere får tipse Helsport at dere fortjener litt bonus, jeg er iallefall solgt:) 

Lagt inn varsel på prisjakt, så får vi se om jeg kan få slipt noen kroner av prisen.. Sjelden det er store tilbud på merker som Helsport og Norrøna, men billigste nå er faktisk nede i 13k.

 

Noen av dere brukt kvistbrenner? Klarer ikke å bestemme meg for om det er verdt forsøket eller bare blir surr..

Jeg har brukt kvistbrenner og rundbrenner i min. Begge deler har jeg brukt med innertelt i, men vi har stablet inn en del store flater steiner først. Det gir litt røyk inne selvsagt. Bruker nå helst ovn om det lar seg gjøre... Bærer heller 2 runder om så. Det er så luksus med ovn. På de lengre turene kan du spare en del vekt ved å bare kjøre med ytterduken, men pga at vi er mye på tur i myggland så prioriteres innerduken for myggfrintilværelse innendørs.

Tror jeg og kompis satte pers med 61 grader innendørs under klestørk en fuktig kveld i Stabbursdalen...

Trenger du mer inspirasjon så har jeg hatt min Finnmark i ca 10 år så det skal ligge bilder fra bruk jevnt nedover Instagram min...

 

 

Screenshot_20220112-140959_Instagram.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 timer siden):

Send link du espen, scanne med telefonen går ikke når man er på forumet med samme medie🤣

Får ikke til å linke til profilen av en eller annen grunn., så jeg deler link til forrige bilde av den aktuelle lavvoen så finner du profilen derfra...:

 

https://www.instagram.com/p/CTq_IKCDV96/?utm_medium=copy_link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Takk for for info og synspunkter delt her i tråden.

Kjente ett lite sug etter Finnmark modellen etter å ha lest om den her mens tråden fortsatt var varm tidlig i år, samt i noen innlegg og videoer fra søkeresultater etter Google søk. 

Lå noen eksemplarer til salgs på finn på det tidspunktet, men fikk meg ikke til å trykke på kjøpsknappen. 

Men nå når Helsport kjører 40% kampanje og kanotur med familien er planlagt til høsten, så ble det kjøp allikavel.

Når det i tillegg er åpnet for mulig velvilje hos de øvrige familiemedlemmene til å prøve noe annet enn bare hotell når den årlige turen til Bø Sommarland skal gjennomføres, så er det jo en viss sjanse for at lavvo'en blir "innspart" i tillegg 🙏🙈😂 

 

@Espen Ørud, så i noen av innleggene dine her på forumet at du har Finnmark 4-6 versjonen. Prøvde å finne spesifikasjonene for denne da jeg var litt nysgjerrig på vekt forskjellen, men kunne ikke finne noe. Husker du/har du vekt på denne kontra 6-8 versjonen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt levert av Helsport 😅

Trykket på kjøpsknappen sent tirsdagskveld, og hentemelding mottatt tidlig i formiddag. 

Fikk testet ventileringen i solsteiken her i Oslo. Trodde jeg skulle krepere mens jeg satte opp innerteltet og den ene inngangen ble blokkert og det ikke var noe luftgjennomstrømning. Svetten rant...

Men med begge dørene oppe, og topphatten trekt til siden, så er det slettet ikke værst temperatur inni lavvo'en

Noen bilder av førstegangsoppsettet:

F13AD504-C574-4658-8534-119340B430BA.thumb.jpeg.f28a47bcef38dc7ae9bb80e15868eaba.jpeg

5682200E-64F4-4452-8071-F66EB757928A.thumb.jpeg.83a3e8d5341d7f69cb1cf978cdd872a4.jpeg

BAC2FA14-4A23-44BF-A89D-0A02FD229B53.thumb.jpeg.fb5bf26a0138845a139fb8bb19051495.jpeg

DC23B680-3446-4C56-87E7-163966EF7181.thumb.jpeg.c7d00f3a966cbb9750f22bc158c4ea92.jpeg

448C8496-9A13-465C-9BB6-EC62C7516012.thumb.jpeg.811fcedfbf49a917a6784edacbe828b9.jpeg

6A9C78F3-9857-46C1-A756-5A972C68AAFE.thumb.jpeg.3de72d005ff80e463a62d75a6e9c3125.jpeg

656ABE87-C0DB-4157-BD82-D247920868C4.thumb.jpeg.065d6451eb9291a832a897c212a6f4cf.jpeg

77864147-AC14-4BAA-868F-5136972C2CA6.thumb.jpeg.89cfeb5ef8c59b5ea1460cb6a92152e5.jpeg

F16F9F34-4503-4BED-8D7E-F8CDBDA694FF.thumb.jpeg.9974478e9d0a6335c077765b9702e339.jpeg

758E41C4-B624-4BE8-B6D0-7DFEDCF7B4F1.thumb.jpeg.42a863522047f2d32cd51eac645fabf3.jpeg

 

Får det vel i fingrene etterhvert i forhold til oppsettet, slik det gikk seg til med MH Kiva teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for sent ute, men jeg skal sjekke ved neste tur i boden. Det kan jo være jeg husker feil også og at den faktisk heter 6-8....



Ellers: Gratulerer med ny helårsbolig. Min er nesten like god som ny og jeg har langt over 100 døgn i den - og vi fyrer mye i ovn og tidligere også med bare rundbrenner. Tror jeg bare har satt sammen innertelt og yttertelt 3 ganger. Den sitter stort sett sammen. Jeg har i stedet handlet en annen litt større og lettere lavvo uten innertelt til min alternative bruk veldig billig på Finn i vinter. så har jeg denne sammensatt og tilgjengelig til min valige bruk. Jeg har tredd tynn "murerline" gjennom alle mulige fester nede i mellomhøyide i stedet for at å bruke hnegemuligheter i toppen/midten. Samtidig bruker vi gjerne 3-4 sånne kjeleknekter fra stangen for å få flere tørkemuligheter. Vi synes det stjeler av "oppreist-plassen" om det henger for mye i en ring i midten av taket...

Men hver bruker finner gjerne sine egne måter å benytte den på... Det slenger et og annet bilde fra min bruk i insta-profilen min om du trenger inspirasjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Walle skrev (På 29.6.2022 den 0.19):

@Espen Ørud, så i noen av innleggene dine her på forumet at du har Finnmark 4-6 versjonen. Prøvde å finne spesifikasjonene for denne da jeg var litt nysgjerrig på vekt forskjellen, men kunne ikke finne noe. Husker du/har du vekt på denne kontra 6-8 versjonen?

 

DA har jeg omsider vært på tur med lavvoen igjen og fikk dobbbeltsjekket pakkposen. Og ja, jeg tok feil. Det er faktisk en 6-8 jeg har. For å få 8 stk på overnatting i den lavvoen tror jeg man skal være gode venner...

Vi er sjelden mer enn 4. De gangene vi har vært mer enn 4 har den femte vært en hund. All bruken vår foregår som regel sammen med ovnen. Og den stjeler jo litt plass da det er sjelden noen vil ligge klint inntil et rødglødende monster, men dog... 

https://www.instagram.com/p/CjFesLHD2Jh/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.